SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Túl az alkotótereken, avagy hogyan hozzunk létre egy 'megoldóteret'?
Címkék: USA | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | könyvtár, köz- | innováció, szolgáltatásfejlesztés | oktatás, tanulás | közösségépítés |
A közösségi alkotóterek, vagyis makerspace-ek fő funkciója az, hogy segítsenek a használóknak új ötleteket és technológiákat felfedezni és új készségeket elsajátítani. A szerző által solverspace-nek, "megoldótérnek" nevezett elképzelés jelentheti a következő lépcsőfokot e könyvtári szerepkörben: a solverspace egyfajta ötlettérként válaszokat keresne különböző globális problémákra, és kísérletet tenne az ENSZ 17 fenntartható fejlődési céljának a megvalósítására. (Az ENSZ fenntartható fejlődési céljai: a szegénység megszüntetése; az éhínség megszüntetése; egészség és jólét; minőségi oktatás; nemek közötti egyenlőség; tiszta víz és alapvető köztisztaság; megfizethető és tiszta energia; tisztességes munka és gazdasági növekedés; ipar, innováció és infrastruktúra; az egyenlőtlenségek csökkentése; fenntartható városok és közösségek; felelős fogyasztás és termelés; fellépés az éghajlatváltozás ellen; az óceánok és tengerek védelme; a szárazföldi ökoszisztémák védelme; béke, igazságosság és erős intézmények; tudatosság és partnerség a célok eléréséért.)
A 3D-s nyomtatók, a CNC-gépek és az oktatási célú robotika nem elengedhetetlen kellékei a solverspace-nek. Amire szükség van, az egy tenni akaró közösség, állandó hely biztosítása a közös munka számára, és a motiváló környezet megteremtése. Peter Raymond vállalkozó SolveOS nevű módszertana nyomán a könyvtári "ötletterek" kialakításának lépései a következők: 1. A közösség tűzzön ki maga elé egy célt, amelynek megoldásában mindannyian hisznek! 2. Igyekezzünk olyan szereplőket megnyerni a solverspace-be való bekapcsolódásra, akik szaktudásukkal hozzájárulhatnak a cél eléréséhez! 3. Információgyűjtés a megoldandó problémáról. A közösség csoportosan dolgozza fel és vitassa meg a rendelkezésre álló szakirodalmat! 4. Stratégiaalkotás, valamint a konkrét alkotómunka időszaka. 5. A teljes folyamat során fontos, hogy katalogizáljuk és rögzítsük a megbeszéléseket, a keletkezett anyagokat és jelentéseket. 6. Az utolsó lépés az ötlet modelljének vagy prototípusának elkészítése. (Túl az alkotótereken, avagy hogyan hozzunk létre egy "megoldóteret"?; Bódog A.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |