SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Tűnődés... Miért nem sikerült legalább egy szellemi műhelyt kialakítani a könyvtárosképzésben?
Címkék: szakmai szintű irányítás | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | tudásstratégia (2015.05-) | vezető | cselekvésképtelenség | emberi minőség | szervezeti kultúra |
A kísértethelynek számító Debrecenből csinált pezsgő, modern [filozófiai - szerk.] szellemi műhelyt [az 1990-es évek elején], ami mára tovatűnt. ... Vajda új oktatókat hívott, új szemléletet honosított meg. A kilencvenes évek legelején a bölcsészet- és természettudományi kar hallgatói jártak át a tanszékére módszertani, tudományetikai, ismeretelméleti előadásokra. Kiegészítést kaptak a saját szakterületükhöz, nem mellesleg felfrissült az egyetemen belüli kapcsolatrendszer és együttműködés. Összekötötte Debrecent Budapesttel, állandó fővárosi (majd szegedi, pécsi) meghívottak érkeztek az új intézetbe. Az első, korszakos, sokáig emlegetett előadást Steiger Kornél tartotta. A tanrend korábban elképzelhetetlen módon korszerűsödött és bővült. Nemcsak a főváros szellemi életébe kötötte be Debrecent, de az angolszász, illetve a kontinentális filozófia legfrissebb szövegei is részévé váltak a tanrendnek. Azon a tanszéken, ahol Vajda megérkezése előtt politikailag ellenőrzött, marxista-leninista szakzsargonnal írt kivonatokból, magyarázatokból tanulták a filozófiát, immáron az eredeti szövegekkel ismerkedtek a hallgatók. Felpezsdült körülötte az akadémiai élet, és néhány év múlva az áthallgatók népes tömege mellett egyre többen jelentkeztek főszakosként filozófiára.
Vajda habitusától, életművétől idegen volt a tekintélyelvű, centralizált "iskola" létrejötte, de a diákok iránti fokozott figyelem miatt a megszokottnál sokkal szorosabb közösségek születtek ott személyes, emberi szinten is. Ezért is lehetett korszakos, amit a kilencvenes években végül is "debreceni iskolaként" (sokszoros idézőjelben) létrehozott Vajda és a hozzá csatlakozó kiváló tanárok (Angyalosi Gergely, Hévizi Ottó, Kardos András, Bujalos István, Nyizsnyánszky Ferenc - a lista hosszan sorolható). (HVG) A címben feltett kérdés képlete nyilván több tényezős. Benne van az akkreditáció, a minisztérium, az emberek személyes kvalitása. Pedig TEMPUS-tanulmányok is születtek a hazai könyvtárosképzés megújítása céljából. Előbb-utóbb eljön az ideje a tanulságok levonásának. (MG)
Hírforrás:
HVG (49. sz.) / térítéses tartalom
2023. december 23. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |