SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Úgy gondolod, hogy kellemes használói élményt nyújt könyvtárad? - Mérd fel! 1.
Címkék: felmérés | innováció, szolgáltatásfejlesztés | irányítás, mérés, szabályozás | könyvtári tér, enteriőr | marketing | minőség, -irányítás, -fejlesztés |
A használói élmény (UX = User eXperience) többféle jelentést takaró fogalom, mely tágabb értelemben kiterjed mindenféle könyvtári (szolgáltatásokkal, termékekkel kapcsolatos) használói élményre. Jelen kísérleti projekt a könyvtári terekbe belépő, azzal kommunikáló használó élményével foglalkozik. A használók a könyvtár tereit határozott célokkal keresik föl, az azokban való tájékozódásuk sokrétű kognitív feladat.
A leggyakoribb hibák lehetnek: a túl kicsi betűméretek, távolról nehezen olvasható betűtípusok, a szöveg színe és a háttér közötti nem megfelelő kontraszt, az alapanyag, hordozófelület helytelen kiválasztása, a rossz installáció. A kísérleti projektben egy olyan egyetemi könyvtár használóit kérdezték meg két fázisban, ahol nem alkalmaztak információs táblát a felmérés előtt. A válaszadók között voltak korábbi, rendszeres használók, olyanok, akik már jártak a könyvtárban, de nem veszik igénybe a szolgáltatásokat és a könyvtárat nem ismerő, új hallgatók is. A felmérésben a kognitív séta módszerét alkalmazták, melynek során adott feladat végrehajtásában érintették a kontakt pontokat, a problematikus pontokat és az interaktív helyeket, egy konkrét használói igény mentén haladva (pl. meg kellett keresniük egy folyóiratot, egy könyvet, adatbázisban egy publikációt szerző és cím szerint). Kiegészítő kérdésekkel győződtek meg arról, hogy a megoldásban az eligazító információk mennyire segítették a használókat. Az eredmények további kutatások igényét is jelzik, a legfontosabb tapasztalatok ahhoz is hasznosíthatók. A válaszadók közül csupán egy használta a könyvtári jelzetet a könyv megkereséséhez. A használók keverték az olyan szakmai terminusokat, mint olvasóterem, tanulóterem, könyvtár. Az információforrások tematikus osztályozása nem okozott gondot. A tájékozódást segítették a feliratok, ám a válaszadók néha szorongásos és önértékeléssel kapcsolatos negatív érzelmeket fejeztek ki, ha nem találtak valamit meg elég gyorsan. A használók negatívan reagáltak a bejáratnál található túl sok információra, főként ha a szövegben felkiáltójelek és tiltások szerepeltek. (Használói élmény a könyvtár tereiben való tájékozódás során; ref.: Prókai M.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |