SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Válságkezelési javaslatok az angol közkönyvtáraknak
Címkék: újrahasznosítás (általában) | szervezés, szervezeti kérdések | szakmai szintű irányítás | szakmai szervezet | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | ráfordítás (összeg) | Nagy-Britannia | leépítés, restrikció | könyvtár, köz- | katalógus, integrált könyvtári rendszer (IKR) | irányítás, mérés, szabályozás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | hatékonyság | használati szám, arány | átszervezés, racionalizálás | beszállítói kapcsolatok |
Az Egyesült Királyságban a közkönyvtári szolgáltatás, amely harminc évvel ezelőtt rendkívül népszerű volt, mára jóval kevésbé használt közösségi szolgáltatássá változott. A gyűjtemények szegényesek és rosszul szervezettek. A nyitvatartási idő rövid és kiszámíthatatlan. Az épületeket nem kezelik megfelelően, és a külsejük is siralmas.
Jelenleg nincs olyan stratégiai vagy menedzsmenttörekvés, amely vonzóvá és hasznossá tehetné a könyvtárakat az átlagemberek számára. A könyvtárvezetők társasága (Society of Chief Librarians) nyolc pontban foglalta össze az önkormányzatoknak címezve, hogy mit nyújtsanak a könyvtárak: hozzáférést a kultúrához; digitális tevékenységeket és képzést; a helyi közösség számára egészséget és jólétet; minőségi információt és online szolgáltatásokat; tanulási lehetőségeket; a művelt és magabiztos társadalom lehetőségét; teljességgel elérhető szolgáltatásokat; a gyerekeknek olvasási inspirációt. A válságból való kilábaláshoz, a szolgáltatás helyreállításához a szerző tíz pontban javasol megoldásokat, amelyeket radikálisnak minősít: 1. Be kell ismerni a könyvtári szektorban, hogy a közkönyvtári szolgáltatásokkal komoly problémák vannak, és sürgősen cselekedni kell. 2. Fel kell ismerni és deklarálni kell, hogy a könyvtárak elsősorban az olvasmányokat és az olvasást jelentik. 3. Amíg nem történik javulás, a könyvtári szektor nem kérhet több pénzt. 4. A könyvtári szolgáltatást fenntartó helyhatóságok számát csökkenteni kell 152-ről 10-re. Ehhez a költségek csökkentése is kapcsolódik. 5. Összesen 10 kompetens menedzsment-csapatra van szükség. 6. Négyszeresére kell növelni a dokumentumok beszerzésére fordított kiadásokat. Pótolni kell a kivont 25 millió könyvet. 7. A könyvtáraknak legalább heti 25 órában nyitva kellene tartaniuk, a közepes és nagykönyvtáraknak több mint heti 50 órában. 8. Egyetlen közös könyvtári rendszerre van szükség az országban (számuk meghaladja a százat), amely kapcsolódik a kiadók rendszeréhez. 9. Ismét szorosan együtt kell működni a kiadói szektorral. 10. A felsőfokú könyvtárosképzést a közkönyvtári szolgáltatások újfajta megközelítéséhez kell igazítani. A szerző véleménye szerint az Egyesült Államokban azért nincsenek válságban a közkönyvtárak, mert sokat tesznek a helyi környezetükért, a helyi lakosok nagyra értékelik őket, és a könyvtárosok soha nem veszítették szem elől, hogy tevékenységük legfontosabb tényezőjét a gyűjtemény jelenti. (A brit közkönyvtárak bezárásáról; Hegyközi I.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |