SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Visszaszerezhető-e a könyvtárak hitele?Közkönyvtárak gyakran olvasókörökből alakultak ki. Ez esetben a használók voltak a "részvényesek", magas szintű érdekeltséggel. Az intézményesülés különböző lépcsői azonban elidegenítették a használókat. Ezért sem meglepő a használószámok drasztikus csökkenése az utóbbi 40 évben. A csökkenés ugyan lelassult az utóbbi évtizedben, de a vírusjárvány ébresztőt fújt: a karantén újabb esést hozott. A potenciális használók legnagyobb hányada pedig nincs meggyőződve a könyvtárak fontosságáról.
A könyvtár a jelen formájában nem versenyképes a társadalomban, mert nem a mai tevékenységkínálatára van társadalmi igény. Ebből nem az következik, hogy nincs szükség könyvtárakra, hanem az, hogy a könyvtárak szolgáltatáskínálatát a társadalmi igények mentén újra kell tervezni, a hangsúlyokat eltolni (erre sok jó példa van). Nem feledve, hogy a könyvárosok is a társadalom részei, tehát az ő kreativitásuk és teljesítményük támogatása nyújthat minőségi - azaz a tágabb közösség számára hiteles - szolgáltatást. (Frusztrált munkatárs nem csinál minőségi dolgokat.) (MG) A Harvard Business Review alant idézett cikkének javaslatai nonprofit szervezetek számára: - A kézzelfogható eredmények iránti elvárások jobban teljesíthetőek, ha egyértelműbben fogalmazzuk meg az elérni kívánt eredményeket, és a teljesítésükhöz vezető stratégiákat és szervezetüket. ["A könyvtár az információs társadalom alapintézménye" szlogen helyett pl.: iskolai könyvtáraink évi 3%-kal javítják a tanulók teljesítményét.] - Sarkalatos kérdések: Milyen eredményekért vállalunk felelősséget? Hogyan érjük el azokat? Mennyibe kerülnek az eredmények és hogyan finanszírozzuk őket? [Mindez a könyvtárak stratégiai tervében] - A jó küldetésnyilatkozat tartalma: kívánt hatás, kedvezményezettek, nyújtandó előnyök. (Emellett tudni kell azt is, mi NEM tartozik bele.) - Mivel az eredmények előrevetítése nem egyszerű, sok kutatás kell ahhoz, hogy akár a tevékenység perdöntő kis eltéréseit is figyelembe lehessen venni. [Azaz: a könyvtári tevékenységek eredményességének folyamatos és számszerűsíthető mérése.]
Hírforrás:
Hogyan tarthatók be a nonprofit szervezetek ígéretei? / Jeffrey LK. Bradach, Zhomas J. Tierney, Nan Stone. In: Harvard Business Review (2009. április) p. 64-73
2022. január 13. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |