SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2003
|
KIT hírlevél: 2003/15., 4. 16.• A lét a tét! -- Egyesületi tanácskozás a repertóriumról• A könyvtári szoftverek használhatósága (Interjú a könyvtári ombudsmannal ;-) • Internetezők olvasási és könyvtárlátogatási szokásai (szakdolgozat) • Milyen információs szolgáltatást kívánnak a kistelepülések? • Az ügyfélpanasz kezelésének szintjei • Dolgozói és vevői elégedettség -- kéz a kézben • Tipizált viselkedés • Célzott vezetés - személyre szabott motiváció • Springerlink -- immár linkkel • Mesealakok a gyerekkönyvtárban -- pr a gyerekek irányába • Orosz Elektronikus Könyvtár • Posta helyett teleház • Coedu Tudásháló: Diákok által készített digitális tananyagok a weben • Felgyújtották az iraki nemzeti könyvtárat • EU/e-Magyarország program 2004 májusáig - Kovács Kálmán • Portál elektronikus ügyintézésre Egerben • Vonalkód a raktárban (Budmil Rt. esettanulmány -- könyvtári tanulságokkal) • Katasztrófavédelem: egyedülálló adatbázis Somogyban • Többszörös lépéshátrányban vagyunk, mondja az informatikai miniszter • Mindenki a Google ellen • Kitiltották a mobilokat New York kulturális intézményeiben
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. A lét a tét! -- Egyesületi tanácskozás a repertóriumrólFELÁprilis 15-én az OSZK VIII. emeleti termében élénk tanácskozásra került sor az MNB IKR-ről. Mint ismeretes, a közelmúltban az OSZK vezetése úgy döntött, hogy 2003-tól nem vállalja a repertórium készítését. Dr. Sonnevend Péter, Wolf Magdolna, Dr. Murányi Péter és Berke Barnabásné szerepelt előadóként, s Vajda Erik valamint Dr. Bényei Miklós felkért hozzászólóként, majd hatan szóltak még hozzá a témához. 57 év után elfogadható-e, hogy nem lesz magyar cikkbibliográfia, -- lényegében e kérdés csendült ki minden megszólalásból. Szükség van rá, hangzott a belső parancs és a fennhangon érvelésre is támaszkodó szakmai vélemény. A nemzeti könyvtár annyi érdem és tapasztalat birtokában nem mondhat le e nemes feladatáról, neki a jövőben is vezető szerepet kell játszania, -- ebben is egyetértettek. A valódi - gyakorlatias - kérdések pedig ezek: milyen legyen egy teljesebb, az eddiginél jobb repertórium gyűjtőköre, kik a tényleges használói és igénylői, kik vegyenek részt a kooperációban készülő folytatásban (mert hogy csak társulás, konzorcium segíthet, az szintén nem volt vitás), miként biztosítható a gyors és minőségi feldolgozás, megoldható-e a bibliográfiától a teljes cikkszövegekig elvezető korszerű szolgáltatás, remélhető-e pótlólagos támogatás NKÖM-től, NKA-tól? A jelenlévő mintegy hatvan szakember (bizonyára) erősen reméli, hogy az eszmecsere - mely Nagy Anikónak, a Bibliográfiai Szekció elnökének hatékony szervezésében jött létre - elvezethet a legjobb megoldáshoz. Folytatás: a megyei könyvtárigazgatók április 29-i tanácskozásán, - majd Nagykanizsán, a vándorgyűlés rendezvényén (a Bibliográfiai és a Helyismereti Szekció közös megbeszélésén). És még inkább szükséges lenne hatékony elszánásra, valamint a leendő vállalkozás jelentőségét méltányoló (anyagi) támogatóra. (SP)
-- Számos üzleti szolgáltató a tárgynap reggelén szolgáltatja a sajtóbibliográfiát, a napilapoktól a szakfolyóiratokig. Vannak szakosodottak, pl. ÉRT, vannak átfogóak, pl. Observer, és vannak teljesen testreszabott szolgáltatást kínáló infobrókerek. Vannak, akik teljes szöveggel elektronikusan, vannak, akik annotálva -- ahogyan a megrendelő óhajtja. Az üzleti információs piac lefedettnek látszik, hacsak a könyvtárak ezeknél jobbat vagy olcsóbbat nem kínálnak... (MG) A könyvtári szoftverek használhatósága (Interjú a könyvtári ombudsmannal ;-)FELAz ombudsman (ombudswoman) éppen egy OPAC működésének megtekintése után adott interjút.
KIT: Miért van szükség Önre, mint könyvtári ombudsmanra Magyarországon? -- Fontos, hogy az információ- és könyvtárügyi döntésekben a könyvtáros szakemberek szempontjain túl a használók érdekei is közvetlenül érvényesülhessenek. A most megtekintett integrált könyvtári rendszer olvasói keresőfelülete is alátámasztja e célt. KIT: Milyen észrevételei vannak a most, egy megyei közkönyvtárban látott 7.0 verziószámú rendszer tanulmányozása után? -- Igazából nem a konkrét rendszer jellegzetességei jelentik a vizsgálat tárgyát, ugyanis a feltárt tünetek több más OPAC-ra is jellemzőek. KIT: Mondana néhány konkrétumot? -- Örvendetes, hogy a nagyobb könyvtári állományok anyaga a könyvtárak fizikai meglátogatásán kívül is kereshető, az interneten. Kívánatos, hogy a kereshető dokumentumok köre (könyvek mellett folyóiratok tartalma, illetve a nem papíralapú dokumentumok, webcímek mögötti dokumentumok is) és az elérhetőség is tovább szélesedjen; mindez kényelmesen, egy felületen, egy keresőkérdéssel keresve. Az olvasókat ugyanis nemigen érdekli a dokumentumtipológia. Visszatérve a vizsgált olvasói felülethez: példaképpen Kovács Ágnes szerzőre való keresésnél nem volt találat, a 648 Kovács között böngészve viszont 7 is akadt, ami különös. A tapasztalatlan keresőket ilyen anomáliával már sikeresen el lehet riasztani, aki keresési "ügyetlenségét" tapasztalva gyakran szégyell segítséget is kérni, főként, ha idősebb, mint a könyvtáros. A keresés során sok, először az olvasók döntő többségét csak másodlagosan, vagy még úgy sem érdeklő adat jelenik meg; a címen túl pl. Nevek, Oszt. jelzet, ISBN, Tárgyszó. A legfontosabb, a polcon való megtalálást segítő jelzet azonban nem jelenik meg kapásból. Ehhez 1. feljebb kell görgetni a képernyőt, 2. a Hozzáférhetőség zsúfolt táblázatában először megjelenik a vonalkód száma(!), a könyvtári egység neve, a státusz, a kategória és az előjegyzés oszlopok. Itt a kiválasztott dokumentumra kattintva jelennek meg a példányadatok. 3. Ezek közül is az olvasó szembesülhet a vonalkód-számsorral, a címmel, és csak ezek után a raktári jelzettel, a lelőhellyel, továbbá a kategóriával és státusszal. Az olvasóknak szóló ablakban a sok könyvtárosi szakkifejezésen túl számos zavaró 'vakvágány' is található; Kölcsönzés, Nyomonkövetés vagy Munkaterület. Gondot jelent, hogy a technikai ikonok egy része nem a böngészőknél megszokott helyen és jelöléssel szerepel. KIT: Miért tartja fontosnak e részletes elemzést? -- Az olvasók egyre inkább kényelmes web-böngészőkkel keresnek, és többségükre túl bonyolultnak, demotiválónak hatnak a könyvtári katalógusok. Ezért sokuk lehetőség szerint inkább elkerüli őket, rögtön a polchoz megy vagy rutinkérdésekkel kéri a könyvtáros segítségét. Ezért fontos a kezelhetőség folyamatos növelése és a szolgáltatások, valamint az elérhetőség fokozása -- a használók rendszeres véleményének felmérésén alapulva. Mindez szép minőségirányítási feladat! KIT: Köszönjük az interjút! Internetezők olvasási és könyvtárlátogatási szokásai (szakdolgozat)FELAz internetezők 55-77%-a egyben könyvtárhasználó is; az életkor előrehaladtával csökken a tagok aránya. Kiss Gabriella, az SZTE JGYTFK IV. éves könyvtár szakos levelező hallgatója szakdolgozatot állított össze Internetezők olvasási és könyvtárlátogatási szokásai címmel. A dolgozat egyedi felmérés kiértékelését tartalmazza, miközben gazdag - nyomtatott és hálózati - szakirodalom is hasznosul benne. Ajánlható minden könyvtárosnak, aki érzékeny szakmánk változásai iránt. (SP)
Régebbi hírforrás(ok): link (pdf-anyag) Milyen információs szolgáltatást kívánnak a kistelepülések?FELEzt a kérdést boncolja a közelmúltban az OSZK -- Könyvtári Intézet által elkészített Beszámoló tanulmány a közérdekű tartalomszolgáltatás potenciális felhasználói körében végzett igénykutatásról c. munka, amely az IKTA 00041/2002 pályázat keretében született. A tanulmány remélhetőleg rövidesen megjelenik összegzett formában a szaksajtóban.
Az ügyfélpanasz kezelésének szintjeiFEL"Húsz vevő közül csak kilenc veszi a fáradságot, hogy panaszkodjon, és csak egy fordul a menedzsmenthez..." Az ügyfelek -- használók, olvasók (tehetjük hozzá) -- gyakran azért nem panaszkodnak, mert nem tudják, hogyan kell, kinek címezzék panaszukat, vagy úgy érzik, hogy nem éri meg a fáradságot. Az, hogy a panaszok döntő többsége nem jut el a szervezet irányítójáig, nemcsak torzítja szemléletét, hanem a panaszokban rejlő potenciális innovációs lehetőségektől is elzárja magát a szervezet. Tegyük tehát világossá használóink számára a panasz lehetőségeit, és láttassuk, hogy a bajból képesek vagyunk előnyt kovácsolni. Eszközök: díjtalanul hívható telefonszámok, ügyfélszolgálati pultok, forródrótok, forgalmi adatok elemzése, visszajelzések értékelése, strukturálatlan felmérések, rejtélyes vásárló (mystery shopping), korábbi vevőkkel folytatott beszélgetések.
-- Az ügyfélpanasz-kezelés szintje a hatékony minőségirányítás alapja. Hogy a hazai könyvtárak milyen szintű panaszkezelési rendszerrel bírnak, megtudhatja a cikkből. Régebbi hírforrás(ok): Minőségbiztosítási hírlevél, Verlag Dashöfer (2003. ápr. 3.) 7 Dolgozói és vevői elégedettség -- kéz a kézbenFELElégedett alkalmazottak hoznak elégedett vevőket. Elégedett vevők pedig elégedett befektetőket. Ha tehát a munkavállalók elégedetlenek, aligha lehet hosszú távon vevőket megtartani. Ez az összefüggés rámutat a vezetési kultúra fontosságára. A cikk a Wal-Mart áruházlánc módszereit említi: a munkavállalók családtagjait is meghívja a vállalati gyűlésekre, világos kommunikációs csatornákat használ, a felső vezetők gyakran látogatják az üzleteket. A cikkben nyilatkozók felhívják a figyelmet a megfelelő piaci szegmens és a humánerő-gárda optimális kiválasztására.
Régebbi hírforrás(ok): Forrás: How your employees and customers drive a new value profit chain / W. Earl Sasser, James L. Heskett. [interjú] In: Harvard Business School Working Knowledge Mar 31, 2003 Tipizált viselkedésFELA vezetéselmélet történetében fontos mérföldkő volt Douglas McGregor X- és Y-elmélete, amely Maslow kritikájaként született.
Hírforrás:
2003. április 16. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=tipizalt_viselkedes
Régebbi hírforrás(ok): Vezetés Hírlevél, (Menedzsmentfórum)2 (2003) 15, link Célzott vezetés - személyre szabott motivációFELA motiváció akkor eredményes, ha a motiváló figyelembe veszi a motivált limbikus rendszerének típusát. A limbikus rendszer az érzelmek, a motiváció és a jutalmazás központja. Sérülése az ember személyiségét változtatja meg. A limbikus motivációs személyiségtípusok: óvatos, ellenőrző, teljesítő, úttörő, kreatív, támogató. Természetesen a legtöbb ember ezen típusok valamely ötvözetével rendelkezik. A cikk felsorolja a típusok jellemzőit is.
Régebbi hírforrás(ok): Célzott vezetés - személyre szabott motiváció / Molnár Zsuzsanna. In: FigyelőNet (2003. ápr. 4.); link Springerlink -- immár linkkelFELElőző lapszámunkban nem közöltük a SpringerLink URL-jét, amire egy olvasónk fel is hívta figyelmünket. Észrevételét köszönjük, egyben pótoljuk mulasztásunkat: - link
Mesealakok a gyerekkönyvtárban -- pr a gyerekek irányábaFELA farsangi időszakon kívül sem baj, ha a gyerekkönyvtárakban néha jelmezbe öltözött alakok jelennek meg. Egy-két telefonhívás, és viszonylag kevés pénz elegendő ahhoz, hogy Micimackó, Malacka vagy Hófehérke szórakoztassa a gyerekeket a könyvtárakban. A hatás pedig garantáltan nem marad el, a gyerekek és a szüleik is hálásak lesznek azért, ha valamelyik mesefigurával tölthetnek el pár percet a könyvtárban. Jó ötlet lehet az is, ha több gyerekkönyvtár összefog, s a kosztümök hétről hétre máshova vándorolva szórakoztatják a kicsiket. A jelmezes megjelenés pedig komoly szakmai kihívást jelenthet bármelyik gyerekkönyvtárosnak, hiszen meg kell tanulnia a karakterre jellemző mozgást és kézmozdulatokat, s nem utolsó sorban el kell viselnie a jelmezcipelés minden terhét. Az eseményt már jó előre célszerű meghirdetni, plakátokat, szórólapokat lehet készíteni, s időben fel kell hívni a sajtó figyelmét is a várva-várt eseményre. Ugyanezek a figurák "a könyvtárak követeként" iskolákba vagy kórházakba is ellátogathatnak, hogy a gyerekeket a könyvtárba járásra csábítsák, és persze azért, hogy szórakoztassák, felvidítsák őket.
- A közelgő gyereknap, de akár a húsvét is remek alkalomnak ígérkezik egy hasonló jelmezes esemény megvalósítására.(KE) Régebbi hírforrás(ok): 2003. 04.05., link Orosz Elektronikus KönyvtárFELAz orosz internetes újság, az Internet.ru április 10-i számának híradása szerint jelentős mérföldkőhöz értek az orosz könyvtárügy történetében. Az Orosz Állami Könyvtár (volt Lenin), az Orosz Nemzeti Könyvtár (volt leningrádi Szaltikov-Scsedrin) és a nagy orosz könyvtárak közös projektjeként megvalósul az OEK. Remélhetőleg már ez év végén működni fog a kormányzatnak eddig 2,5 millió USD-jébe került projekt. További fejlesztéséhez legalább évi 0,5 millió USD-os támogatásra van szükség -, jelentette ki a sajtótájékoztatón J. Kuzmin, a kulturális minisztérium könyvtárosztályának vezetője. Az OEK lényegében ingyenes lesz (ahogy a MEK), de létrehozói nem zárják ki a magántőke bekapcsolását sem, ami viszont egyes külön szolgáltatásokat díjhoz köthet. Az OEK létrehozásához jelentősen hozzájárult a M. Maskov Könyvtára és a Cirill és Metód elektronikus könyvtárak (tárolók) által gyűjtött tapasztalat.
Régebbi hírforrás(ok): link Posta helyett teleházFELHa a Magyar Posta úgy dönt, hogy megszünteti a kistelepüléseken lévő hivatalokat, az üresen maradó épületeket az informatikai tárca szívesen hasznosítaná teleház-hálózat bővítésére, újabb internetes kapcsolódási pontok létrehozására. Csepeli György államtitkár azt is mondta, hogy várhatóan az év végére nem lesz Magyarországon olyan iskola, ahol ne lenne szélessávú internetes hozzáférés. Az államtitkár szerint Magyarországnak az információ technológia fejlesztése területén komoly lemaradást kell pótolnia az uniós csatlakozás után. (teljes hír)
-- Maurice Line magyarországi előadásain többször említette, hogy angol kistelepüléseken akár egy vegyesbolt egyik felében is berendeznek egy könyvtárat, ha a lakosok könyvtárat igényelnek, és nincs más lehetőség. Ha rugalmas a könyvtárirányítás, akkor a fenti lehetőség a kistelepülések könyvtári ellátásában. (MG)
Hírforrás:
2003. április 16. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=posta_helyett_telehaz
Régebbi hírforrás(ok): IT és -business Hírlevél, 2 (2003) 15 Coedu Tudásháló: Diákok által készített digitális tananyagok a webenFEL2003. május 1-ig az interneten bárki számára elérhetők az első magyar - diákok számára kiírt - elektronikus tananyagkészítő verseny legjobbnak ítélt tananyagai. A Magyar Bálint oktatási miniszter fővédnöksége mellett megrendezett Coedu Tudásháló verseny honlapján (link minden regisztrált felhasználó szabadon tesztelheti a szakmai zsűri értékelése alapján döntőbe jutott pályázati anyagokat.
Régebbi hírforrás(ok): Prím Online, 2003. ápr. 15., link Felgyújtották az iraki nemzeti könyvtáratFELKirabolták és felgyújtották az iraki nemzeti könyvtárat Bagdadban. A fővárosban annak ellenére folytatódtak a fosztogatások, hogy az amerikai katonák szolgálatra jelentkezett iraki rendőrökkel közös járőrözésbe kezdtek. Az iraki nemzeti könyvtár 1961-ben épült, rengeteg archív anyagot és számos, az arab nyelvterületen páratlan ritkaságnak számító könyvet őriztek benne. Előzetes becslések szerint a tűzben csaknem egymillió könyv égett el - jelentette az ITAR-TASZSZ orosz hírügynökség.
Régebbi hírforrás(ok): Index, 2003. ápr. 14. link EU/e-Magyarország program 2004 májusáig - Kovács KálmánFELAz ország csatlakozás utáni sikeres működéséhez kíván hozzájárulni a széles körű számítógép-ellátottságot és internet-hozzáférést megteremtő, 2004. május 1-jére befejezendő e-Magyarország program.
Régebbi hírforrás(ok): MTI Sajtóadatbank, Prím Online, 2003. április 13., link Portál elektronikus ügyintézésre EgerbenFELAz egri Eszterházy Károly Főiskola városi internetes oldalt hoz létre az idén azért, hogy a településen élők megismerkedhessenek az elektronikus ügyintézéssel, és a portálon keresztül igénybe is vehessék a szolgáltatásokat.
Régebbi hírforrás(ok): Prím Online, 2003. ápr. 9., link Vonalkód a raktárban (Budmil Rt. esettanulmány -- könyvtári tanulságokkal)FELAz informatikai fejlesztések átláthatóbbá teszik a cégek működését, felgyorsítják a hagyományos folyamatokat, és valós, percrekész adatokat szolgáltatnak a cég állapotáról, tevékenységének minden területéről. Ez az elmélet. És a gyakorlat? Sorozatunk befejező részében nézzük a Budmil Rt. példáját!
-- A könyvtári integrált könyvtári rendszerek számos, eddig gyakorlatilag kihasználatlan lehetőséget kínálnak. A könyvtári marketing fontos eleme a piacszegmentáció, az olvasói profilok kialakítása. Megállapítható, hogy évről évre hogyan változnak a csoportok olvasói szokásai; azonosíthatók a "döglött" állományrészek, megvizsgálhatjuk a szerzeményezés vagy éppen az allokáció hatékonyságát. A könyvtárak már kifizették a kérdéses szoftvereket, ideje ki is használni a bennük rejlő lehetőségeket. A webes keresők keresési adataiért milliárdokat adnának a kereskedelmi vállalkozások. Habár a könyvtárak esetében ez nem lehet cél, a rugalmasság is korlátozott (okkal illetve ok nélkül egyaránt), a meglévő adatok jóval értékesebbek annál, mint amit jelenlegi kihasználtságuk mutat. (MG) Régebbi hírforrás(ok): Piac és Profit, 2003. márc. 38., link Katasztrófavédelem: egyedülálló adatbázis SomogybanFELOrszágosan egyedülálló adatbázissal rendelkezik a Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság; a szervezet munkatársainak az elmúlt fél év során végzett munkájának eredményét kedden mutatták be Kaposváron a nemrég kialakított veszélyhelyzet-kezelési központban.
Régebbi hírforrás(ok): Prím Online, 2003. ápr. 9., link Többszörös lépéshátrányban vagyunk, mondja az informatikai miniszterFELAz unió tagállamainak informatikai miniszterei szerint versenyhátrányban van az EU az amerikai és ázsiai régióhoz képest, Magyarország pedig komoly versenyhátrányban van Európához képes - mondta az IT 2003. konferencia nyitó előadásán Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter.
Régebbi hírforrás(ok): FigyelőNet, 2003. április 9., link Mindenki a Google ellenFELA közelmúltban jelentette be a Microsoft, hogy erősíteni kíván az internetes keresők piacán. A nagy vetélytárstól a Yahoo sem kíván lemaradni, amely hasonló lépésre szánta el magát. Kérdéses, hogy a szakemberek és a felhasználók szerint is legjobb technológiával rendelkező piacvezető, de független Google mit reagál a kihívásra.
Régebbi hírforrás(ok): IT és -business Hírlevél, 2 (2003) 15, link Kitiltották a mobilokat New York kulturális intézményeibenFELAkinek New Yorkban kulturális intézmények területén vagy rendezvényeken megszólal a maroktelefonja, annak ezentúl fizetnie kell: a város vezetősége által elrendelt csendtilalom megszegése ötven dollárjába kerül a maroktelefon tulajdonosának.
Régebbi hírforrás(ok): Prím Online, 2003. ápr. 15., link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |