Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

A késedelmi díj természete és alternatívái

Legújabb trend: megszűnik a késedelmi díj?

Az USA-ban többféle gyakorlat létezik késedelmi díjak szedésére. Van, ahol nincs, máshol a nemkönyv jellegű dokumentumok esetén szedik, vagy a késedelembe esettek önként fizethetnek perselybe a könyvtári alapítvány javára. A késedelmi díjat nem szedő könyvtárak általában helyettesítési díjat szednek.
A Westfold közkönyvtárban 1971 óra nincsen késedelmi díj. Ellen Rainvile igazgató szerint akkoriban ez nagyon meglepő volt, mára viszont sokan követik őket. A fenntartó rendszeresen kéri tőlük is a késedelemmel kapcsolatos összes kiadást. A különböző könyvtári gyakorlatokat összevetve kiderült, hogy a mérleg nagyjából nulla, azaz nem hoz tényleges bevételt. Rainvill szerint további indok, hogy a késedelmi díj nem egyeztethető össze a könyvtár küldetésével. Vannak olyanok, akiket a késedelmi díj tántorít el a könyvtárhasználattól. Mindezek mellett a díj nélküli eljárás a tulajdonosi érzést is táplálja a használókban -- amely önmagában is csökkenti a késlekedést. (ref.: MG) Forrás

 

A késedelmi díj természete és alternatívái

A késedelmi díj célja annak biztosítása, hogy a dokumentum a kölcsönzési határidő előtt visszakerüljön a könyvtárpolcra. A szerző több lehetőséget gondol át:

1. Nincs késedelmi díj

Ez az eljárás megszabadítja az embereket a hozzáférés korlátozásától. [Bár a kiválasztottak számára eddig sem létezett késedelmi díj -- velünk élő szocializmus :-) MG] A büntetés-jelleg kiiktatása rossz érzésektől szabadítja meg a könyvtárhasználatot. Munkaidőt takarít meg: nem kell a pénz adminisztrálásával foglalkozni. Ugyanakkor elveszhet a dokumentumok időre visszahozásának ösztönző ereje. Gyakorlat szokott lenni, hogy a dokumentum addig a használónál marad, amíg más nem kéri. Ilyen esetben új logisztikai és állománygazdálkodási kérdések merülnek fel: mikor jelenthető ki az, hogy egy könyv elveszik? Illetve: a könyvespolcra visszahelyezett könyv segíti a böngészés eredményességét. Ugyanakkor ezek megválaszolható kérdések egy jól működő könyvtárban.

2. Önkéntes vagy közösségi munkára cserélés

A szerző megállapítja, hogy egy könyvtárban mindig lehet olyan munka, amely kisegítő munkáskézért kiált. Ilyen például a könyvek visszasorolása. (Ugyanakkor utal arra is, hogy ezt a helyi viszonyok vagy éppen a késedelembe esett használó személye erősen befolyásolják -- nehogy nagyobb baj legyen a segítségből. Azaz: egyedi elbírálás szükséges.) De arra is van példa, hogy egy New York-i férfi ilyen munka után kapott a könyvtárban részidős munkát. Más szolgáltató szervezetekkel összebeszélve a könyvtár (valamilyen cserealapon) ki is ajánlhatja az ilyen munkáskezet, melynek során más szervezet, alapítvány látja a közvetlen hasznot. Így nagyobb eséllyel végez a használó számára megfelelő munkát. Lehetséges hátrány az ilyen munka megszervezése, logisztikája, ellenőrzése.

3. 'Fizess, amennyit gondolsz' megoldás

Ez nem újdonság; sok karitatív szervezet is alkalmazza; esetleg javasolt árat megadva. A díj mértékéről való kalkulálást a könyvtáros is átadhatja a használónak. E felhatalmazás (felnőttként bánás) növelheti a könyvtár imázsát, publicitását, melynek hatására növekedhet a visszahozatali arány is. Az a gyakorlat, hogy a javasolt árhoz képest sokan fizetnek többet, viselkedik.

4. Adományozás

Eddigi példák alapján a könyvtár rendezhet karitatív célú tartósélelmiszer-, ruha-, tanszer-, ágynemű-, vagy éppen takarógyűjtést. El tudnék még képzelni véradást is hasonló módom. A részvevők elmondhatják: vérünket adtuk a könyvekért ;-) A könyvtár más, a fenti javak elosztásában jártas szervezettel is együttműködhet.
Lehetséges többletráfordítás a logisztika, a begyúlt tárgyak kezelése, szállítása.

5. A késedelmi díj 'leolvasása'

Ugyanabban a cikkben arról is szó esik, hogy penitenciaképpen autóról biciklire kell váltania a késedelmes olvasónak. Ezért felmerül bennem, hogy mennyire mehetünk el? Megkérheti-e a könyvtár az olvasót, hogy támogató levelet írjon a könyvtárfenntartó képviselőjének hasonló céllal? -- Feltehetően nem. Vagy megkérhetjük-e, hogy töltsön ki egy könyvtári kérdőívet (pl. milyen programokat kíván, az őt érdeklő dokumentumok köre, kívánt szolgáltatások stb. Kérhetünk-e fogyást (súlyfeleslegének ledolgozását)? -- Csak felvetem, mint gondolatot. Mit kérhetne a könyvtár alternatívaként?

Forrás: Agnostic, maybe

 

Nyertes-nyertes helyzet is lehet a késedelmi díjak kezelése

A Népszabadság hivatkozik a késedelmi díjakkal kapcsolatos cikksorozatunkra.
-- Önkéntes munka, véradás, adományozás, 'leolvasás': a napsugaras Nyugaton számos -- nekünk meglehetősen különösnek tűnő -- lehetőséget kínálnak a könyvtárak olvasóiknak, ha nem akarnak/tudnak késedelmi díjat fizetni. Sőt nem ritka, hogy nincs is késedelmi díj mint olyan. Megbocsátani persze itt is meg-meg szoktak, de a szakértő kevés olyan honi bibliotékáról hallott, ahol rendszeresen, netán folyamatosan eltérnének a bevett gyakorlattól.
Magyarországon Mikulás Gábor tudomása szerint egyetlen egyetemi könyvtár van, ahol az önkéntes munkát elfogadják cserealapnak, a szóban forgó bibliotéka például nemrég két hétig 'foglalkoztatott' egy 50 ezer forintnyi hátralékot felhalmozó hallgatót. A könyvek visszapakolása, a polcok tisztítása vagy az egyszerűbb adminisztrációs munka népszerű alternatíva a hallgatók számára. A könyvtárigazgató azonban nem verné nagydobra a helyi gyakorlatot: kitűnhetne ugyanis, hogy az elektronikus könyvtári rendszer nem az adminisztrált késedelmeknek megfelelő bevételt mutat ki. Másrészt az informális foglalkoztatás miatt jogi kifogásokat is felhozhatnak az egyébként mindkét félnek kedvező gyakorlat ellen -- ezért is nem nevezi meg a helyet. A könyvtár vezetője szerint jó lenne, ha az alternatív késedelemledolgozás jogilag is tiszta, nyíltan vállalható eljárás lenne. Forrás

A hírcsokor összeállítása: 2017. febr. 21.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról