Cimke: marketing
összes találat: 2026 cikk
A lista nem teljes, az archívum indexelése folyamatban van.
Marketing-ötlet 20. - Hagymahéjak a könyvtárbanFEL
Az én könyvtáram közelmúltbeli konferenciáján a résztvevők nagyon izgalmas hagymával találkoztak. Ezt a hagymát a kulturális termékhagyma ábrája keretében láthatták a jelenlevők (ld.: Pavluska Valéria előadása, 5. dia: http://www.azenkonyvtaram.hu/documents/11543/35235/Pavl...
A tudatosan bevont kívülálló lehetősége - fejre állított mindentFEL
Praktikusan nem lehet a könyvtárba a könyvek és az olvasás imázsával új használói csoportokat bevonni. Ahogyan a múzeum hagyományos imázsa sem alkalmas jellemzően ilyenre. De vannak izgalmas, kreatív kerülőutak. Bécsi példát hozunk, ahol annó a nyughatatlan Hundertvasser is k...
Könyvtáros diploma a nyílt munkaerő-piaconFEL
Gyakori sztereotípia, hogy a bölcsészekre nincs kereslet, érdemes azonban különbséget tenni. A nyelvszakokon végzettek például könnyen elhelyezkedhetnek multinacionális vállalatoknál, a Shared Service Centerek (SSC) pedig kifejezetten nagy igényt támasztanak a jó nyelvtudással r...
Páratan lehetőségek az egészségügyi tájékoztatás előtt! - Betegségben tölti élete utolsó 15 évét a magyarFEL
Az Eurostat a napokban közölt adatai szerint várhatóan az átlag uniós nő 64,2, míg a férfi 63,5 éves koráig él egészségesen, tehát ennyi évet él le olyan betegség, fogyatékosság nélkül, ami akadályozná a hétköznapokban. Az élen a svédek vannak, náluk ez a szám 73,3 a...
A kiskereskedő jó gyakorlata: társadalmi célú marketingFEL
Közszolgálati szintű információval jelent meg a Lidl kiskereskedelmi diszkontáruház. Mint a vonatkozó hírben írják:
"A magyar felnőtt lakosság több mint harmadának nincs pontos információja arról, hogy naponta mennyi zöldség, gyümölcs és rost fogyasztása ajánlott....
Marketing-ötlet 19. - 30 ötlet, kis és nagy költségvetéshez, fotókkalFEL
A BuzzFeed összeállított egy remek listát olyan kreatív könyvtári megoldásokról, amik sokszor egyszerűek - de nagyszerűek. Bátran lehet meríteni közülük, tök jó lenne, ha az itthoni könyvtárakban is egy sor ilyet lehetne látni.
- Pl.: könyveket formázó bejárat, a ...
300 ezer jövedelem nélküli, ellátatlan ember - célcsoportFEL
Az emberek, akik számára a könyvtári rendszer a legnagyobb értéket tudja nyújtani. Számukra a könyvtár sokkal fontosabb lehet, mint a jobban élők számára. (MG)
- "Ők azok, akik nem mennek el választani, így nincs szüksége rájuk a rendszernek" - idézi a napilap Szabó J...
Legyél te is diákkönyvtáros!FEL
Legyél te is diákkönyvtáros! - A program célja, hogy a 2-6. osztályos gyermekek (diákok) megismerkedjenek a könyvtár http://varosikonyvtar.5mp.eu/web.php?a=varosikonyvtar működésével, bemutassák számukra a könyvtárosi hivatást, a pálya sokszínűségét, ezzel is segítve a ké...
Marketing-ötlet 18. - Segítség a könyvek megtalálásában - Rúgd fel az abc-rendet! (olvasóink szavazatára)FEL
A legtöbb könyvtár alfabetikus könyvtárban találhatóak a könyvek. Ez a legtöbb esetben nagyon jól működik, de nem mindig. Például ha a szerző egy vagy több sorozatot is írt. - A sorozat részeit érdemesebb egymás mellé tenni. A sorozatban betöltött számának megfelelően. U...
Könyvtár - könyvesbolt dizájnjával - jó gyakorlatFEL
Korábban volt szó a KIT-ben a shop-koncepcióról, amely Hollandiában, az Egyesült Királyságban és Skandináviában egyaránt megjelent elemeivel. Lényege, hogy a könyvtár alkalmazza a könyvkereskedésekben bevált eljárásokat, így pl.
- könyvek prezentálása: gerincük hel...
425 ezer hardcore gamer (kemény számítógép-játékos) - hogyan lehetnek könyvtári célcsoport?FEL
Stabilan magas, 60 százalék körüli Magyarországon a videojátékozók aránya, és már 40 milliárd forintnál is többet költenek az ehhez köthető tételekre - derül ki az eNet friss kutatásából. A mobilon, tavbleten, pc-n, konzolon videojátékokkal játszók száma az eNet tavaly ...
Nézz bennünket máshogyan - Közkönyvtári marketing-kampány Milwaukee-ból (olvasóink szavazatára)FEL
A Milwaukee-i kampány az elérhető digitális szolgáltatásokat mutatja be. A könyvtár legyen legyen a nem könyvtárlátogató tizenéveseknek is. Mutassa meg nekik, hogy számukra is vannak hasznos szolgáltatások. Letölthető könyvek, filmek, zenék és más beszállítók.
Enne...
Hálózatok - hogyan segíthetik a könyvtárosok gondolkodását?FEL
Barabási Albert László: - ... Kérdés, hogy hol használom fel jobban az időmet: ha arra törekszem, hogy még jobb fizikussá váljak, vagy inkább próbáljam meg a megfelelő kontextusba helyezni, amit csinálok, hogy érthető legyen a világnak.
- Ez az, amit úgy hívunk, hogy ...
Mielőtt elítélnél egy generációt, hallgasd meg az ő véleményüket is!FEL
"Fiatalságunk [...] rosszul nevelt, fittyet hány a tekintélyre és semmiféle tiszteletet nem tanúsít az idősek iránt. Manapság fiaink [...] nem állnak fel, amikor a helyiségbe belép egy idős ember, feleselnek a szüleikkel és fecsegnek ahelyett, hogy dolgoznának. Egyszerűen kiáll...
Gyerekkönyvekhez csinálnak kedvet a kezdőbetűkFEL
Néhány hete közöltünk anyagot Muraszombat könyvtárának gyerekrészlegéről http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=gyerekcsalogatas_a_muraszombati_kozkonyvtarban . Most a gyerekkönyvekhez kedvet csináló egyedi betűket mutatjuk (ld.: www.kithirlevel.hu )
A farost-lapokra ragaszt...
Miért kérnek segítséget a diákok a 'Csináld magad!' korszakban? - egyelőre nem tudjuk megFEL
Amerikai statisztikák szerint a felsőoktatási könyvtárakban csökken a referensz műveletek száma, de néhány könyvtárban a tájékoztató szolgálat igénybevétele továbbra is növekedést mutat. Sok tanulmány feltárja az okokat, amiért a diákok nem kérnek segítséget a könyvt...
Marketing-ötlet 17. - Kreatív társadalmi kommunikáció az ingerküszöb átlépésévelFEL
Rendszeresen tapasztaljuk, hogy nem létező dolgokból, vagy eleve fals helyzetértékesre építve is lehet milliárdok segítségével hangulatot kelteni (vö.: http://kithirlevel.hu/index.php?kh=a_kritikus_/_kritikai_olvasas_teruletei_51._-_trollkodas_lepett_a_politikai_vitak_helyebe vagy htt...
Bizalmi űr az egészségügyi tájékoztatásban - ugrik-e a könyvár saját hitelességére építve?FEL
Az Inspira Research saját finanszírozású kutatás során megvizsgálta a magyar internetező lakosság egészséggel, betegségekkel kapcsolatos információszerzési szokásait, a témakörhöz kapcsolódóan az információs csatornák - beleértve az offline és print - iránti bizalmat, v...
Marketing-ötlet 16. - Közösségi könyvtár, nappali és fészer - mint marketing-eszközFEL
- A könyvtárosok által kezelt könyvtárnak sürgősen át kell pozicionálnia magát, ha könyvtár-funkciót már ingatlanfejlesztő szolgáltató is kínál. (MG)
Játszóház, közösségi könyvtár, "nappali" és postaküldő szolgáltatás teszi egyedivé a Metropolitan Garden l...
Lehetőség a nyíracsádi könyvtárnak: sportpark a könyvtár mellettFEL
Megtörtént a műszaki átadása annak a kültéri sportparknak, melynek kialakításához pályázati támogatásból kezdett hozzá az önkormányzat.
A könyvtár http://nyiracsadkonyvtar.hu/ mögötti téren felállított, az előírt szabványoknak megfelelő parkban többek közöt...
A közoktatás tanárközpontú, a felsőoktatás is professzorközpontú - a könyvtár könyvtárosközpontú?FEL
MN: A diplomások aránya is csökken Magyarországon, amivel szinte egyedül vagyunk az EU-ban.
Lannert Judit, oktatáskutató: Ez is a múltba nézést tükrözi, nem látjuk, hogy átalakulóban van a felsőoktatás. Régen a hierarchia csúcsa volt az egyetem, az én időmben a koroszt...
Belső motiváció kialakítása nélkül csak utálat-gerjesztésFEL
A felnőttoktatásban részt vevők száma jelentősen, 18 százalékról 11,4 százalékra csökkent 2002 és 2014 között. Ez hogyan függ össze a közoktatás problémáival?
Lannert Judit, oktatáskutató: Ha valaki az iskolában nem szereti meg a tanulást, miért akarna tanulni az ...
Szelfipályázatot hirdetett a szekszárdi megyei könyvtárFEL
"A Könyvem és Én" címmel hirdetett szelfipályázatot a Tolna Megyei Illyés Gyula Könyvtár, amelyre január 13-ig még lehet jelentkezni. A szervezők azt kérik, hogy a kép készítője próbálja meg bemutatni kedvenc könyve témáját, hangulatát és fűzhet hozzá egy rövid leírá...
A 'mai fiatalok' - használóismeretFEL
Első ránézésre a "mai fiatalok", vagyis a 12-18 évesek legfőbb érdeklődési területe nem sok meglepetést mutat: közös pont a filmek iránti vonzódás. Ezen túl a lányokat jellemzően a gyakran a nemi szerepükhöz is társított sztereotip területek kérdései foglalkoztatják - d...
Egészségügyi tájékoztatás - fejleszthető és életmentő a kommunikáció minőségeFEL
Mi múlik az orvos-beteg kapcsolaton vagy azon, hogyan bánik és beszél az orvos a pácienssel? Több, mint gondolná. A világszerte alkalmazott Bálint-csoport segíthetné az orvosokat, hogy megtanulják kezelni azokat az emberi helyzeteket, amelyek együtt járnak a munkájukkal, ám a mód...
Minden étel feljavítható, ha rádobunk egy tükörtojást (használóképzés, ellazítással)FEL
A Valparaiso Egyetem Christopher Center Könyvtára https://library.valpo.edu/ az újonnan felvett hallgatók számára újszerű könyvtári bevezető képzést indított az egyetemi eligazító programok szerves részeként. A képzést a leendő hallgatók és őket elkísérő szüleik szám...
Marketing-ötlet 14. - a conceptual modell felől a használó mentális modellje feléFEL
További szempontokkal folytatva a webes a webes megjelenés használói szempontjainak taglalását http://kithirlevel.hu/index.php?kh=marketing-otlet_12._-_a_hasznalok_sem_szeretnek_feleslegesen_gondolkozni_vagy_cselekedni ...
#3 Az ember memóriája komplikált dolog - Ne várjuk el a ...
Marketing-ötlet 15. - Megújulhat az Összefogás - kereskedőkkel?FEL
Majdnem egy év van hátra ahhoz, hogy a könyvtárak kidolgozzák a kereskedőkkel való együttműködésüket, ha karácsonyig akarnak várni vele. (MG)
- Furcsa azt hallani kereskedőktől, hogy karácsonykor nem muszáj vásárolnia, pedig most ezt üzenik a budapesti tematikus utcák...
Emlékszel a 2013-ban nyitott első 100%-an digitális közkönyvtárra? 3. - Házon kívüli tevékenységekFEL
Visszatérve a Bexar megyei digitális közkönyvtárra https://bexarbibliotech.org/(legutóbbi anyagunk: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=emlekszel_a_2013-ban_nyitott_elso_100%-an_digitalis_kozkonyvtarra_2._-_a_konyvtarosok_elrendezese)
A cikk megszületéséig a könyvtár össze...
Marketing-ötlet 13. - A használó nem olvas, hanem szkennel a weben - ne rohanjuk le infókkalFEL
Folytatva http://kithirlevel.hu/index.php?kh=marketing-otlet_12._-_a_hasznalok_sem_szeretnek_feleslegesen_gondolkozni_vagy_cselekedni a webes megjelenés használói szempontjainak taglalását...
Az internet és az információdömping világában hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a l...
A kommunikációs forradalom zajlik - könyvtárként a fejlődést szolgáljuk?FEL
Inotai András, közgazdász: Szerintem, ha nem lesz alapvető változás, egyre kevesebb az esélyünk. Én Bojár Gáborral értek egyet, aki azt mondta, itt most nem a 4.0 ipari forradalom, hanem az emberiség harmadik forradalmának vagyunk a tanúi. Az első a beszéd, a második az írás v...
Megszűnik a beiratkozási díj a Justh Zsigmond Városi Könyvtárban - milyen hatás várható?FEL
2019-től megszűnik a beiratkozási díj a Justh Zsigmond Városi Könyvtárban, Orosházán. Bár a beiratkozási díj eddig sem volt túlzottan magas (felnőtteknek 1200 Ft/év, diákoknak, nyugdíjasoknak, munkanélkülieknek 600 Ft/év), mégis sokakat visszatartott a könyvtár használatt...
Hogyan lehet szintet lépni a könyvtári szolgáltatásban az épület dizájnjával? (olvasóink szavazatára)FEL
Két könyvtárépítészeti rendezvényt is tartott a Library Journal az elmúlt félévben. Az elsőre Minneapolisban került sor 2018. szeptember 21-én. A nyitó fórum az méltányosságról szóló reszponzív designra irányította rá a figyelmet. A panel moderátora rámutatott a kapcsol...
Nagyon elegünk van a bunkó kiszolgálókból - s ha mi vagyunk a pult belső oldalán?FEL
A fogyasztói döntéseket apróságok is befolyásolják, ezek között fontos tényező az ügyfélélmény, ennek figyelembevételével a hazai kereskedők gyors és célzott fellépéssel jelentős versenyelőnyre tehetnek szert a vásárlókért folytatott küzdelemben.
A KPMG 33.000 ...
Ha továbbra is így digitalizáljuk a könyvtárakat, a fiatal munkavállalókat és használókat egyaránt bukjukFEL
A fiatalok hozzáállásában tükröződik is az automatizáció iránti elvárás: 51 százalék arra számít, hogy a gépek és az emberek együtt fognak dolgozni, csak 38 százalék véli úgy, hogy a jelenlegi állapot marad fenn, amikor a gépeket embereknek kell eszközként kezelniük. M...
'A fiataljainkat elveszítjük - nem utolsósorban az iskolai hitoktatás miatt'FEL
Hodász András, katolikus pap: Távol álljon tőlem, hogy megítéljem mások evangelizációs módszereit, azt viszont tudom, hogy ha én itt Angyalföldön kilépek a plébániáról és megyek száz métert, több hitetlent találok, mint ahányan azon a szigeten összesen élnek. Folyamatos...
Marketing-ötlet 13. - A könyvbemutatás módszertana - a nagyobb forgásért (olvasóink szavazatára)FEL
A könyvtárak sokat tanulhatnának a kereskedelmi üzletektől a School Library Journal szerint. A boltok nagyon sokat költenek az áru bemutatására. Művészeket is alkalmaznak, hogy minél esztétikusabb módon mutassák be a termékeket. Külön "tudomány" foglalkozik például a tej megf...
Terápiás cicája van a szekszárdi könyvtárnakFEL
Van olyan kisgyerek, aki kimondottan miatta megy el a könyvtárba. Mióta egy cica besétált egy irodalmi rendezvényre, azóta ő a szekszárdi Illyés Gyula Megyei Könyvtár macskája. Igaz, nem hivatalosan, mert a cica éjszaka a kóbor macskák életét éli, és nem is lehetne estére bez...
Miért nem nyelik el időnket a könyvek, újságok - szemben a képernyőkkel?FEL
Mennyire gazdagítanak minket az alkalmazásaink?
- Némelyik gazdagít. Ha megkérdezünk embereket, hogy érzik magukat egy app használata közben, azt felelik, élvezik az appokat, amelyek a pihenést vagy sportolást segítik, időjárást jeleznek, olyat olvasunk, amelyekből tanulh...
Gender-lehetőség az olvasásra nevelésben (videó)FEL
Kamarás István olvasásszociológus javaslata: női és női szempontok értékelésének lehetősége az általános iskolában. A pedagógus megismerheti a gyerekek befogadási attitűdjét az olvasmányok feldolgozása alkalmával. A nők közelebb engedik magukhoz az irodalmi alkotásokat, ...
Fiatalok kényelmes hozzáállása - a szolgáltatások változását kényszeríti kiFEL
Ezek a mai fiatalok: lusták kinyitni a halkonzervet, emiatt lassan megdöglik a konzervpiac. A Wall Street Journal érdekes statisztikát közölt a hétvégén: az egy főre jutó tonhalkonzerv-fogyasztás az elmúlt három évtizedben 42 százalékot esett. Eközben a friss, illetve a fagyaszt...
Marketing-ötlet 12. - A használók sem szeretnek feleslegesen gondolkozni vagy cselekedniFEL
A userek [használók] nem szeretnek feleslegesen gondolkozni vagy cselekedni - [ha erre akarja késztetni őket egy könyvtáros, akkor személyesen, vagy a weben, akkor nem mennek oda többet - MG]
Talán a legfontosabb aranyszabály, melyet nem lehet elégszer ismételni: nem szabad fel...
Hogyan alakítsunk ki olvasósarkot gyerekeknek? - kuckó, akár könyvtárban isFEL
Nagy rajongója vagyok a gyerekszobákba telepített olvasósarkoknak! Azt gondolom, hogy a gyerekek és könyvek jó kapcsolatát erősen elősegíthetjük egy kellemes kis sarokkal, ahová a legkisebbek is egyedül bekucorodhatnak egy-egy mesekönyvet fellapozni vagy csak egy kicsit megpihenni....
A multik elvárásai és a könyvtárminőségFEL
Az ALA 2010-es szakmai anyaga szerint akkor sikeres az iskolai / felsőoktatási könyvtár, ha diákok / hallgatói az oktatási intézményből továbblépve - a könyvtár hathatós segítségével - saját karrierelvárásaik szerint tudnak továbblépni. - Amit persze össze kell vetniük a ...
Mi lett 2.000.000.000 Ft-ból? - A következő felvonásban kezdi a teljesítménymérést Az én könyvtáramFEL
Kecskeméten zárult "Az én könyvtáram" program sorozata, mely nyolc hónap alatt minden megyébe és a fővárosba is eljutott. A "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" (EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001) kiemelt európai uniós projekt 2.000.000.000 forint keretösszegből, vissza...
Fokozódott a romák hátránya az oktatásban; csökkent a felnőtt magyarok tanulási igényeFEL
A Társadalmi Riport másik tanulmányában Bernát Anikó szociológus, a Tárki kutatója arról ír, egyre kevesebb roma jut el a középiskoláig, a csúcsnak számító 2014-es 37,2 százalékhoz képest ez az arányszám már csak 24,2 százalék. A egyetemisták aránya egy százalék alat...
Marketing-ötlet 11. - Nanoinfluenszerek - offline leánykori nevükön: pártoló tagokFEL
Köztudott, hogy jól tudnak keresni azok, akik a Facebookon, Twitteren vagy Instragramon óriási követőtáborral rendelkeznek, s az üzenetfolyamaikban megemlítenek egy-egy terméket, de még jobb, ha fényképezkednek vele. A nem is annyira bújtatott reklám az influenszereknek nevezett sz...
Múzeumpedagógia - kódexekre hangolvaFEL
Múzeumpedagógiai programok A Corvina könyvtár budai műhelye című kiállításhoz - hirdeti oldalán az OSZK. Úgy tűnik tehát, a Corvina-kiállítás megnyitását követően beindulnak lassan a kiegészítő programok. Pl.: Az írnoktanonc próbái, Címerében ott a corvus!, Mesterség...
Milyen forrásokból tájékozódnak a gyerekek?FEL
A gyerekek több mint 95 százalékát érdeklik a körülötte lévő világ hírei - mindössze 3,6 százalékuk válaszolta, hogy nem foglalkoztatják ezek a kérdések. A gyerekek háromnegyede (76,8%) a szüleit tekinti elsődleges információforrásnak. A második legfontosabb ismeretet az...
Könyvtári újdonságok és sikerlista a megyei napilapbanFEL
Térdig járunk az őszben (no meg a falevelekben), lassan-lassan felfűtött kuckóinkba húzódunk, hogy szórakozás és kikapcsolódás gyanánt egy-egy jó történethez meneküljünk. Itt az ideje hát izgalmas, borzongató, netán félelmetes és feszült regényekbe kukkantani - toplistá...
Marketing-ötlet 10. - Nekem Petőfi jön be, Mórával szemben. - Neked?FEL
Mik voltak az írók kedvenc péksüteményei? - "Pár falat irodalom" néven indított online kampányt a Budafoki Élesztő a Spice Communicationnel. A kampány arca Nyáry Krisztián irodalmár, aki a tőle megszokott módon régi írók mindennapjairól anekdotázik, ez esetben gasztronómiai...
Egy corvina-kiállítás margójáraFEL
Corvina-kiállításon voltam az Országos Széchényi Könyvtárban. Jó időnként látni a könyveket; legutoljára 2002-ben nézegethettem őket, ugyanitt. Most összefutottam egy bennfentessel, aki mondta: nagyon kevés a látogató a tervezetthez képest. Kifejtette: lejárt a könyvkiáll...
Mégnagyobb lett a büfé az amszterdami közkönyvtárban (OBA) - Gezelligheid!FEL
Hat éve jelentkezett a KIT az Openbare Bibliothek Amsterdam (OBA) https://www.oba.nl/ viselt dolgairól, különböző megközelítésekből. Az akkori látogatáshoz képest több, kisebb-nagyobb változást lehet megfigyelni a 11 éves(!) épületen - kimondatlanul utalva arra, hogy kis lépé...
Marketing-ötlet 9. - Utazz el hozzánk, mert itt nincs semmi!FEL
A hazai imázsfilmekben hemzseg a látnivaló, mert az összes tradicionális tősgyökeret igyekeznek bemutatni az alkotók. A mindent és most bemutatni akaró kisebbrendűség alkotása azonban a sorok között lejön a befogadónak is, aki néhánynál több üzenetet, motívumot nem tud befo...
A meseolvasás fontosságára hívja fel a figyelmet a LibriFEL
Elindult a Libri karácsonyi kampánya, amelyben a meseolvasás fontosságára hívják fel a figyelmet, és arra kérik olvasóikat, hogy adományozzanak mesekönyveket a rászoruló gyerekeknek. A kampányt bolti promóció egészíti ki, amelynek központi eleme Andersen mesegyűjteményének ...
A tudás trónfosztása - kell-e egyáltalán akkor könyvtár?FEL
A KIT rendszeresen felhívja a figyelmet arra, hogy zsugorodnak a könyvtárak hagyományos célcsoportjai (pl.: Egyre inkább zsugorodik a szakkönyvtárak használói bázisa http://kithirlevel.hu/index.php?kh=egyre_inkabb_zsugorodik_a_szakkonyvtarak_hasznaloi_bazisa; Tovább csökken a jellemz...
Tovább csökken a jellemző könyvtárhasználók köre - megjelent a Társadalmi riport 2018FEL
"A magyar társadalom, Alvin Toffler jövőkutató szavaival élve "jövősokkos" állapotban van; ha tehetné, megállítaná az idő kerekét, és a fiatalok jövőjeként legszívesebben saját múltját képzelné el."
A szegénység ugyan csökkent az utóbbi években. Ugyanakkor van...
Használói élmény - analógia a profi tájékoztatáshoz hazai Michelin-csillagos éttermekből 2.FEL
Vendég fogadása, figyelmesség a vendég iránt
- A vendég érkeztét a felszolgálók suttogva adják tovább egymásnak. Akárki akármit csinál éppen a fogadószinten, a személyzet a munkáját félbehagyja, a vendég útját szabadon hagyja, és mosolyog. Kihúzzák a vendégnek ...
Elavult könyvtári szemlélet az olvasás propagálásaFEL
AZ OLVASÁS - ESZKÖZ, ahogyan a szélelő kalapács a suszter számára. A pék sem a kemencéjére, hanem az illatos cipóira helyezi a hangsúlyt kommunikációjában. Az olvasás a használó számára többé-kevésbé fáradságos ráfordítás. Ha tehát úgy kommunikálunk, hogy gyere a k...
Könyvtári álláspályázatok tanulsága, városi könyvtárban - SzarvasFEL
A szarvasi Tessedik Sámuel Múzeum és Könyvtár esetében az elmúlt 3 évben két szakmailag képzett fiatal munkatárs kerülhetett az intézményhez, mindketten a közmunkaprogramból. Szembe kell néznünk a településünk jellegéből is következő tényezőkkel: kevés a fiatal munkav...
Használói élmény - analógia a profi tájékoztatáshoz hazai Michelin-csillagos éttermekből 1.FEL
A használói élményt (user experience - UX) már egyszer körbejártuk könyvtári példával - ld. http://kithirlevel.hu/index.php?kh=felhasznalobarat-e_a_konyvtar_--_szempontok_hogy_az_legyen; http://kithirlevel.hu/index.php?kh=felhasznalobarat-e_a_konyvtar_--_szempontok_hogy_az_legyen_-_2. ...
Cosplay és atlantai könyvtárak a Dragon Con fesztiválon (olvasóink szavazatára)FEL
A világ egyik legnagyobb sci-fi, gaming és popkulturális rendezvénye az atlantai Dragon Con. Idén a 32. fesztivált tartották 80 ezer résztvevővel. Több mint 35 párhuzamos program ment panelbeszélgetésekkel, írói közönségtalálkozókkal. A Star Trek és a Star Wars például telj...
Arculathordozó OBA-ceruza jegyzetelésre (Amszterdam)FEL
Akár az IKEA-ban, az amszterdami közkönyvtárban https://www.oba.nl/ (OBA - Openbare Bibliotheek Amsterdam) is megtalálható a pultokon a pici ceruza, jegyzetelés céljára. Felirata: "hogy lépést tartsanak" Az eszköz szóróanyag.
A könyvtáros tájékoztatópultja jellemzően ...
Marketing-ötlet 8. - Minimális befektetéssel folyamatos figyelem (Rijksmuseum)FEL
Holland múzeumok nagy húzásairól többször is beszámoltunk a közelmúltban, pl.:
- Évfordulós imázskiállítás - saját tárgyak nélkül http://kithirlevel.hu/index.php?kh=holland_muzeumos_bravur_hieronymus_bosch_kiallitas_-_sajat_kepek_nelkul
- Kiállítás az iszapból...
Ha új munkaerőt akarsz a könyvtárba, vagy meg akarod tartania fiatalokatFEL
Mi, X generációs munkavállalók azzal a tudattal léptünk be a munkahelyük ajtaján, hogy innen megyünk nyugdíjba, ezért gondolatban előre végig pörgettük, hogy miért lesz jó itt dolgozni. Előre elköteleződtünk. Az elkötelezés feladata az ifjabb generáció esetében a vezető...
E betűtípussal nyomtatva könnyebben megjegyzed a szövegetFEL
Főleg az iskolások lehetnek az ausztrál tudósok által készített betűtípus legnagyobb nyertesei, az új font ugyanis segít, hogy a leírt szövegeket könnyebben megjegyezze az olvasó. 400 diákon tesztelték, meglepő eredmény született.
A legtöbben talán nem is gondolnánk,...
Marketing-ötlet 7. - Sikeres szolgáltatás: ha a szolgáltató az ügyfél egy húron pendülnekFEL
Nagyjából ezt tudja egy átlagos nő a szülésről: elképesztően fáj, véres, elsősorban kórházban zajló orvosi beavatkozásként gondolunk rá, nem pedig egy intim, bensőséges élményként.
Sőt, általában nevetségesnek is tartjuk azokat, akik hasonló tapasztalatról szá...
Ha sikeres akar lenni az iskolai könyvtár: a diákokat támogatja céljaik megvalósulásábanFEL
9071 hetedik osztályos diák részvételével készítette el 2018-as pályaorientációs kutatását a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara. Az országos felmérés a fiatalok továbbtanulás és szakmaválasztás iránti érdeklődése mellett a szülők gyermekük jövőjére gyakorolt hatásá...
A legtöbb könyvtár unalmas. De nem ez, Torontóban! (arculati videó)FEL
Képzelj egy könyvtárat, ahol ingyen lehet szusi-készítést tanulni. És mi a helyzet a cipőkészítéssel, a bábszínházzal, a Sherlock Holmes Szobával vagy a 3D nyomtatókkal, vagy a még vadabb dolgokkal...
Esti mese olvasása a gyerekednek - 16 nyelven; forró vonal okostelefon...
Közös tudás, közös hozzáférés - komolyan. A komolyzenébenFEL
Milyen jópofa! Mintha a Luxembourgi Filharmónia is ugyanazt a mottót választotta volna 2018-ban Orchestramania 2018 https://www.visitluxembourg.com/en/whats-on/event/2018/09/22/orchestramania rendezvényéhez, mint az Országos Könyvtári Napok. Úgy tűnik, mindkét szervező megérezte az ...
Milyen, gyerekek által birtokolt kütyükre építhetünk könyvtárosként?FEL
A GKI és az Euronics közös piaci jelentése szerint:
- Az alsós kisiskolások körében csaknem minden második gyerek használ már valamilyen okostelefont, a felsősök - azaz a mai 10-14 évesek - körében ez az arány pedig már 80 százalék feletti.
- Az 1,3 millió magya...
Nem a kijáratnál, hanem szintenként, a pultnál kölcsönöznekFEL
Úgy tűnik, nagyobb könyvtárak trendje, hogy a könyvtár bejárata környékén nem, hanem szolgáltatási ponton folyik a kölcsönzés, legyen az önkiszolgáló vagy asszisztenciát igénylő. A bejáratnál csak beiratkozás és a tagsághoz kötődő tevékenységek folynak. Ezzel felteh...
Határbontás tapintattal - az intézmény, munkatársai és a célközönség közöttFEL
Az utóbbi hetekben többször szóltunk a Szlovén Etnográfiai Múzeum kulturális attitűdje különböző megtestesülési formáin (ld.: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=hozd_be_a_tapasztalataidat és http://kithirlevel.hu/index.php?kh=kozos_tudas_kozos_hozzaferes_-_komolyan ). Most po...
Az idősek átvették az uralmat a FacebookonFEL
Az 55 évesnél idősebbek a leglelkesebb és leghűségesebb facobookozók, a budapestiek csaknem kétharmada járt már olyan eseményen, amelyről a Facebookon keresztül szerzett tudomást, a felhasználók 64 százaléka rejtett már el hirdetést, és minden negyedik vásárolt már Faceboo...
Marketing-ötlet, 6. - Előbb az olvasói tekintet megragadása, utána a szövegFEL
Meglepő, milyen gyakran adják közre könyvtárak a programkínálatukat úgy, hogy a meghirdető levél, plakát elejére bevezető szöveget, gondolatot írnak - mely az olvasó számára nem jár izgalommal. Várható így, hogy az anyagot olvasó emberek unottan továbblépnek. Hasonló ehh...
Hogyan segíthetjük a PISA-teszten a diákokat? - És mi átmennénk a vizsgán?FEL
2018-tól a matematikai tudás, a természettudományos ismeretek és a szövegértés felmérése mellett már az úgynevezett globális kompetenciát is vizsgálja majd az egyes országok - köztük Magyarország - oktatási színvonalát összehasonlító PISA teszt - hívja fel a figyelmet a ...
Marketing-ötlet 5. - Itt a könyvtári naptár készítésének ideje!FEL
Lassan itt az ideje a cselekvésnek, ha 2019-es könyvtári naptárban gondolkodunk. De mi legyen a könyvtári naptáron? - tettük fel a kérdést egy korábbi lapszámunkban - és igyekeztünk megválaszolni azt, a marketingorientáció szintjei mentén: - Attól függ, hogy a marketingkultúr...
Hozd be a tapasztalataidat - ha már úgymond 'Közös tudás, közös hozzáférés'FEL
A Szlovén Etnográfiai Múzeum több módon bontja le a használók, a környezete és az intézmény közötti falat. Kezdve olyan aprósággal, hogy vendégeiket a szomszéd irodaépület tetejére telepített méhészet mézével kínálják (n.b.: éppen a mézről van állandó kiállítás...
Marketing-ötlet 4. - Ügynökséggel készíttet Instagram-történeteket a New York-i közkönyvtárFEL
Mivel tudják, hogy reménytelen lenne a könyvtár vagy olvasás ügyének direkt közlésével, kerülőúton indultak. (MG)
- Digitális könyvespolcot nyitott a New York-i közkönyvtár, amely ezúttal az Instagramra költöztette fel az irodalmat.
És mivel erről a polcról ...
Vigyázz, a könyvtárban eltörhetik a csigolyádat! - avagy tényleg ez az üzenet?FEL
(frissített) Nekem bejössz, ha a könyvtárba bejössz! vagy Olvassál többet! szlogenek? ? Nem! Ugyanis a könyvtár, vagy az olvasás kifejezésekkel direktben aligha lehet marketinget folytatni a könyvtár érdekében. Tehát minden érdekes, ami e sztereotípiákat megkerülve segít - ak...
Könyvtár nyílt a csornai strandon (fotókkal)FEL
Évek óta érlelődő ötletet valósítottak meg a csornai Martincsevics Károly Városi Könyvtárban. Pontosabban szólva éppen nem a könyvtárban, hiszen a kezdeményezés lényege pont az, hogy - kilépve a bibliotéka falai közül - a Csornai Termálfürdőben felállított mobil "stran...
Az én könyvtáram ágazati marketingje: felteszik az i-re a pontot?FEL
(frissítve) A könyvtári projektek többsége - legalábbis azok, amelyek nem a marketingtől szóltak a maguk módján; ezeket most tegyük zárójelbe - jellemzően elvégezték munkájuk 90%-át. A maradék munka (legalább) 10%-ára már szinte semmikor sem maradt idő. Azaz: megvolt a rend...
Tudunk-e könyvtárként segíteni abban, amitől a magyarok rettegnek?FEL
Egységnyi félelem nagyobb hatást ér el, mint egységnyi motiváció. A KIT rendszeresen közöl szegényeket támogató http://kithirlevel.hu/index.php?oldal=kereses&funkcio=kereses&cimke=227&kulcsszo=&button=OK illetve egészségügyi információ szolgáltatásával kapcsolatos híreket. (M...
Marketing-ötlet 3. - Lehet-e könyvtári logódból hasznos tárgyat készíteni?FEL
Használati tárgyakká alakítja a logókat a japán dizájner. A Honda-sörnyitótól az Adobe-fogasig rengeteg logót értelmezett újra használati tárgyként Taku Oomura japán dizájner.
Taku Oomura japán dizájner nagy cégek logóiból készített használati tárgyakat 3D-nyomta...
Időzíthetjük leveleinket a Gmailben - időzíthető kommunikációs kampányFEL
Új küllemmel és hasznos funkciókkal gazdagodott néhány hete a Gmail, egy hasznos dolog azonban továbbra is hiányzik belőle: a levelek előre időzített küldése még nem elérhető, de most kiderült, hogy már dolgoznak rajta a fejlesztők. Az Android Police egyik újságírója szúr...
Marketing-ötlet 2. - Minikönyvtárak felkarolásaFEL
Végre Kecskemétre is elérkezett az a trend, miszerint olvasmányainkat nem csupán a megszokott bibliotékákból, hanem mini-könyvtárakból, úgynevezett nyitott könyvespolcokról is "kölcsönözhetjük". A Vacsi közben egy buszmegállóban tette ezt lehetővé néhány olvasni kedvelő ...
Milyen a medián magyar? - azaz, nem az átlag, hanem a mediánFEL
A statisztikusok rendszeresen közzéteszik, mennyi az átlagfizetés, az átlagos életkor, vagy éppen az átlagos lakhatási körülmények.
Ez azonban nem mindig mond sokat: Mészáros Lőrinc és egy hajléktalan átlagos vagyona 150 milliárd forint fölött van, ennek mégsem örül...
Megkérdeztük: könyvjelző-minőségFEL
Milyen kivitelű könyvjelzőt szeretsz leginkább? - tettük fel a kérdést legutóbb. Célunk az volt, hogy ha egy könyvtár ilyesféle pr-ben gondolkodik - akár könyvtárosok, akár használók a célcsoport -, segítsünk a döntéshozatalban. A nem reprezentatív válaszok megoszlása: ...
Egységes jegyrendszer lesz a közlekedésben - mikor lépnek a könyvtárak az olvasójegyekkel?FEL
Országos közlekedési tarifaközösség létrehozásán dolgozik a kormány, a távolsági autóbuszokon, vonatokon, városi járműveken egyetlen jeggyel lehet majd utazni - erről beszélt Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára a Magyar Időknek.
Webes adatbázis Amszterdam csatornáinak szemetéből - ráadásul interaktívFEL
"Below the Surface" (A felszín alatt) egy új website, ami 700 000 műtárgy leleten keresztül mutatja be Amszterdam 5000 éves történetét
A "Below the Surface" újonnan indított multimédiás projekt, melynek során a legkülönfélébb leleteken keresztül lehet Amszterdam történ...
Tervszerűen okoz függőséget a közösségi médiaFEL
"A közösségi média applikációk 'szándékosan' okoznak függőséget a felhasználóknak." A BBC Panorama c. műsorában több applikáció tervezőt és elemzőt is megkérdeztek a témáról.
A végtelen görgetés kitalálója, Mr Raskin szerint rengeteg tervezőnek csak az a fela...
Hogyan aránylanak a könyvtári információs szolgáltatások a lehetséges használók tevékenységeihez?FEL
Ha a könyvtári szolgáltatásokat ténylegesen igénybe vevők nem tükrözik a potenciális használói közösség demográfiáját (nem, foglalkozás, életkor, lakhely stb.), akkor torz szolgáltatásról beszélhetünk. A 15-74 éves foglalkoztatottak nemzetgazdasági ágak szerint, 1000 f...
Marketing-ötlet 1. - használóink születés- és névnapjára (alap verziós példa)FEL
Születésnapi üdvözletet küldött a bank. Bármelyik szolgáltató eljárhat így...
- Kedves [név]!
Ezúton szeretnénk kifejezni őszinte jókívánságainkat, és kívánunk Önnek nagyon boldog születésnapot!
Bízunk benne, hogy céljait, vágyait és elképzel...
Egy férfira öt nő jut a közkönyvtárosok között - és következményeiFEL
Mark Deckers szeret játszani a könyvtári statisztikával. Miért is ne? Viszonylag friss, pontos, könnyen kezelhető, nyilvános - no és a tényalapú döntéshozatal alapja, Hollandiában. Mint írja: Egy éve írt egy cikket arról, hogy eltűntek a férfiak a könyvtárból. Most egy lép...
Nincs mese, a mesterséges intelligencia tájékoztat és befolyásolFEL
Lil Miquela egy 20 év körüli lány, talán kevesebb. A vele egyidősekhez hasonlóan az Instagram profilján nemcsak szelfik tolonganak, hanem rengeteg más kontent is, amik a közösségi médián általában előfordulnak: képek arról, mit eszik, milyen ruhákat hord, kikkel lóg, vagy ép...
Tudjuk-e mérsékelni a könyvtárhasználók és fenntartóink stressz-szintjét?FEL
Mark Cuban dúsgazdag amerikai üzletember és valóságshow-sztár elárulta, mi az, amit munkaadóként igazán nagyra értékel egy alkalmazottban. Nem a szokásos erények valamelyikét - legyen okos, szorgalmas, kezdeményező stb. - emelte ki. Nála (és nem csak nála) egy további tulajdo...
Ezeket nem tudja letenni a gyerek! - egy könyvajánlóFEL
Milyen könyvet adjunk gyermekünk kezébe, ha szeretnénk, hogy lelkes olvasóvá váljon? Ha a kötelező olvasmányokat kedvetlenül emeli fel? Cikkünkben olyan regényeket ajánlunk, amelyek elérik, hogy a számítógép, a telefon, a tévé helyett az írott szöveget válasszák a fiatalo...
Multimédia-eszközöket kölcsönöznek hallgatóknakFEL
A Tennessee Egyetem Chattanooga Könyvtárában https://www.utc.edu/library/index.php létrehoztak egy 24 munkaállomásból álló részleget (neve: stúdió), amelyben a hallgatók kamerákat és egyéb eszközöket kölcsönözhetnek multimédiás feladataik elkészítéséhez, emellett 3D nyo...
Olvasmányajánló a MEK-tőlFEL
Egy nemrégi KIT-ben olvastam http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=a_ted_konyvajanlo_listat_keszitett_a_nyarra_-_a_te_konyvtarad_is_hasznalja_e_marketingmodszert egy amerikai híreteket nyári olvasnivalók ajánlásáról. Kérdezted, van-e hasonló. Az OSZK webes csapata kérésére a kollég...
Milyen is a pszichografika, ami alapján értékelik a felhasználókat a hirdetők? (olvasóink szavazatára) FEL
A pszichográfia a 2016-os amerikai választásokkal és a Faceboookról leszedett adatok Cambridge Analytica-féle elemzésével került a köztudatba. A politikai hirdetéseknél viszont a kereskedelem még többet használja. A módszer megváltoztatja a marketingesek számára a megértést ...