Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

KIT hírlevél: 2013/47., dec. 18.

A 2013. évi lapszámainkhoz információval, kritikáikkal hozzájárultak:

Ambrus Attila József (Egyetemi Könyvtár, Pécs), Bajnok Tamara (Hamvas Béla VK, Százhalombatta), Bánhegyi Zsolt, Bárkay Tamás (Népszabadság), Béky Endre (Elsevier B. V.), Benke Dániel (Halis István Városi Könyvtár), Benkovits György (nyugdíjas portás), Budai László (Krúdy Gyula Városi Könyvtár), Budavári Klára (FSZEK Lőrinci Nagykönyvtár), Burmeister Erzsébet (Miskolci Egyetem, Könyvtár, Levéltár, Múzeum), Buzai Csaba (Justh Zsigmond Városi Könyvtár, Orosháza), Büki Balázs (Netlib Kft.), Cs. Bogyó Katalin (Könyvtárostanárok Egyesülete), Csepregi Zoltán (The Donut Library Kft.), Czupi Gyula (Halis István Városi Könyvtár), Dienes Éva (FSZEK), Dömsödy Andrea (Könyvtárostanárok Egyesülete), Drótos László (MEK), Fazokas Eszter (Könyvtártudományi Szakkönyvtár), Feimer Ágnes (Könyvtártudományi Szakkönyvtár), Fenyvesi Attila (Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa), Fóthy Zsuzsanna (Gödöllői VK), Gergely Ildikó (Gödöllői VK), Hegyközi Ilona (Könyvtártudományi Szakkönyvtár), Homor Péter, Horváth Sándor Domonkos (Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér, Győr), Horváth Viktória (Könyvtárostanárok Egyesülete), Ipacs Eszter (OSZK), Kámán Veronika (Könyvtárostanárok Egyesülete), Kardos Ferenc (Nagykanizsa, VK), Király Péter (Kiru News Bt.), Kiss Attila (Országos Idegennyelvű Könyvtár), Kiszl Péter (ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet), Klein László (ELTE EK), Koltay Tibor (SZIE ÁBK), Lévai Klára (MOME, Könyvtár), Margittai Zsuzsa (Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár), Mártonffy Marcell (Mérleg Egyesület), Moldován István (MEK, OSZK), Murányi Péter (NymE - SEK), Németh Ágoston (Ex-Lh Kft.), Németh Márton, Papp Gábor, Payer Barbara (Könyvtári Intézet), Péterfi Rita (Pest Megyei Könyvtár), Pjeczka Etelka (Minelight Kft.), Scherer Anna (Magyar Nemzeti Múzeum OMMIK), Somfay Örs (Arcanum Kft.), Sonnevend Péter, Sóron Ildikó, Szabó Eszter, Szabó G. Tibor (PSZF Könyvtára, Zalaegerszeg), Szakmári Klára, (Könyvtárostanárok Egyesülete), Tábori Imre (Nagykanizsa, VK), Tóth Máté (OSZK), Tóth Péter (OSZK), Tőzsér Istvánné (Bródy Sándor Megyei Könyvtár), V. Kokovay Zsuzsanna (Nyíregyházi Főiskola, Központi Könyvtár és Szakirodalmi Információs Központ), Wittinghoff Judit (Richter G. V. Gy. szakkönyvtára).

Köszönet nekik!
- Mikulás Gábor, e lapszám szerkesztője

 

A KÖVETKEZŐ LAPSZÁM 2014. JAN. 8-ÁN JELENIK MEG.

Hírek

Nemzeti Fejlesztés, közgyűjtemények, 2030 (OGY határozati javaslat)
Halász: 'Állami Egyetemi Könyvtár', valamint 'Országos szakkönyvtár'?
Katalógus: 'amiből ételt lehet rendelni' (könyvtári foglalkozás)
Felsőoktatási könyvtárosok és a 2.0 -- a Facebookhoz zárkózott fel a Twitter
British Library: több mint egymillió kép a Flickr-re -- van-e értelme a DKA-nak?
A magyar ifjúsági irodalom a legmenőbb
Könyvolvasási rangsor az EU-ban (olvasóink szavazatára)
Tanulás és oktatás, mint befektetés -- Malmö
Hogyan lehet a magyar közkönyvtár-használat csökkenését visszaszorítani? (szavazás)
Fiókkönyvtárat zártak be Kaposváron -- a könyvtártól még nem a tanulnak meg olvasni a fiatalok
Ahol találkozott az alulról jövő kezdeményezés a felső támogatással
Zágrábi Városi Könyvtár -- projektek a hajléktalanok mellett
'Nem a diákok írástudatlanok digitálisan, hanem a tanáraik!' -- Bojár Gábor
A diákokat és a könyvtárosokat is tanítani kell az információs műveltségre
Miben fejleszthető a gyerekkönyvtárosok információs műveltsége?
Finn iskolai könyvtárak -- új készségeket is kínálhatnának
Csak nyílt forrásból -- a MIBE OSINT-konferenciáról
Fellendülnek-e a könyvtárak a recesszióban? -- és ami által igen
2014-es fogyasztói trendek: több videó, váltott eszközökön
Fagyoskodnak a pécsi könyvtárban -- nem egyedi eset
Könyvtár-projekt zárult a Gothard-iskolában (Szombathely)
Dec. 3-án volt a Könyvtári Innovációk Vására
Tudományos portálok minőségértékelése is -- falhasználói tapasztalatok is
Újabb pályázatot írhatnak ki a Szabó Ervin Könyvtár élére

Analógiák

Szakértőnet.hu -- analógia egy hatékony könyvtárközi kölcsönzési rendszerhez
Képes játék a Facebook-on -- talán könyvtári változata is lehetne...

Kisszínes

Tankönyvpiac is: lépés az iskolák, a tanterv és a tankönyvterjesztés államosítása után
Fiatalok a weben -- személyközi információ-áramlás

Információforrások

Hol veszélyes a budapesti parkolás? -- Tényleg hasznos információ. Könyvtár is tud hasonlót?
Postai díjszabás jan. 1-től (nyomtatható)


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha ezt a szolgáltató megváltoztatja, a forrás nem válik elérhetővé.



Hírek

Nemzeti Fejlesztés, közgyűjtemények, 2030 (OGY határozati javaslat)FEL

Fejlesztéspolitikai feladatok
- A közgyűjtemények infokommunikációs felszereltségének és minőségi szolgáltatásainak fejlesztése, a minden településen elérhető korszerű könyvtári szolgáltatások fejlesztése. A közgyűjteményekben dolgozók tudásának és kompetenciáinak továbbfejlesztése a hatékonyság növelése érdekében.
- A közgyűjtemények fizikai raktározó képességének növelése és az ezzel összefüggő infokommunikációs akadálymentesítés, hozzáférhetővé tétel megvalósítása.
- A közgyűjteményekben lévő értékek megőrzése, bemutathatóvá és hozzáférhetővé tétele.
- A tartós megőrzés érdekében a közgyűjteményekben őrzött dokumentumok és értékek kerüljenek digitalizálásra és archiválásra az oktatás támogatása és a nemzeti örökség fennmaradása érdekében. Programkínálatuk tegye lehetővé a gyűjtemények hatékony felhasználását és megismerését a felhasználói igényeknek megfelelő formában, mindenki számára egyenlő eséllyel és szabadon felhasználhatóan.
- A könyvtárakban, muzeális intézményekben, levéltárakban, kép-, és hangarchívumokban őrzött kulturális javak elektronikus hozzáférhetőségének ugrásszerű fejlesztése szükséges kulturális javaink nemzetközi megismerhetősége és a hazai felzárkóztatás érdekében egyaránt. A digitális írástudás terjesztésének támogatása érdekében a közgyűjtemények nem formális képzések megvalósításával vegyenek részt a felzárkóztatásban.
- A közoktatás céljainak megvalósulását támogató, a kulturális intézmények által nyújtott nem formális és informális tanulási módok és programok biztosítása, különösen a korai iskolaelhagyás megelőzése érdekében.
- Az egyéni tanulást segítő adatbázisok fejlesztése, elektronikus szolgáltatások fejlesztése.
- A közgyűjtemények képzési rendszerének fejlesztése az élethosszig tartó tanulás támogatása érdekében, az e-képzések kialakítása, e-felnőttképzési anyagok országos hasznosítása, a kompetencia-alapú és moduláris felhasználóképzés támogatása.
- Korai olvasásfejlesztési programok kidolgozása, a funkcionális analfabetizmus csökkentését támogató programok kialakítása.


Halász: 'Állami Egyetemi Könyvtár', valamint 'Országos szakkönyvtár'? FEL

Halász János: 'Az ország valamennyi településén elérhetőek a nyílt könyvtárak, amelyek a fontos szerepet játszanak a helyi közösség életében' -- kezdte az államtitkár, aki hangsúlyozta: a könyvtári rendszer legfőbb pillérei a megyei, országos, egyetemi könyvtárak, amelyek a kiépült hálónak köszönhetően bárhonnan elérhetőek. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: előkészítés alatt állnak azok a rendeletek, amelyek a Nemzeti Könyvtár, az Állami Egyetemi Könyvtár, valamint az Országos szakkönyvtár feladatait rögzítik majd.'
-- Jövőre több mint 1,7 milliárd forintból gazdálkodhatnak a könyvtárak, mondta Halász János, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) kultúráért felelős államtitkára az Informatikai és Könyvtári Szövetség éves közgyűlésén tegnap.
Beszélt a könyvtárak társadalomban betöltött szerepéről is, de az MTI nem írta meg, hogy mit beszélt az államtitkár a társadalomban betöltött könyvtári szerepről.
Halász János szerint ma már a legkisebb települések intézményeiből is el lehet érni akár a legnagyobb egyetemek könyvtárainak szolgáltatásait is.
Az IKSZ a könyvtárak és informatikai intézmények szakmai képviseleti, érdekegyeztető közhasznú szervezete.


Katalógus: 'amiből ételt lehet rendelni' (könyvtári foglalkozás)FEL

A 'katalógus' hallatán könyvtárosként egyértelmű, hogy valamilyen meghatározott rendszer szerint összeállított jegyzékről beszélünk -- ki ne tudná? E hozzáállásból persze feltételezhető az is, hogy egy orvosnak is egyértelmű, a betegek is tudják, mi a juxtalocortex, hiszen az a isocortex és az allocortex közötti agykéregrégiók összefoglaló neve... Ehhez képest vajon mit tudnak a másodikos, harmadikos vagy akár a felső tagozatos általános iskolások a számunkra természetesnek tűnő fogalmakról?
Zala megye egy kis településének kistérségi ellátásban résztvevő iskola könyvtárában tartott könyvtári ismereteket nyújtó foglalkozás során ismerkedtünk meg a gyerekekkel, a könyvtárral, a könyvtárhasználattal. A többnyire roma származású gyerekek olyan fogalmakról szóltak tanulságosan, amelyekről még nem hallottak. Gyermeki egyszerűséggel válaszolták meg, mi az online katalógus:
-- Olyan, mint a Vatera. Ha szükségem van valamire, megnézem, hogy van-e, és megveszem.
-- A katalógus? Ételek és italok vannak felsorolva, melyekből választani lehet. (Vonatkozó képgaléria: link
-- Nekünk, könyvtárosoknak talán ismeretlen e katalógus-fogalom. (Fenyvesi Attila, Halis István Városi Könyvtár)

Hírforrás: Fenyvesi Attila
2013. december 18.  • Továbbküldöm a hírt

Felsőoktatási könyvtárosok és a 2.0 -- a Facebookhoz zárkózott fel a TwitterFEL

A Times Higher Education rangsora (World University Ranking) alapján azonos rangú 70 ázsiai és 70 (európai és amerikai) egyetem könyvtárát keresték meg a felméréshez. A 140 könyvtárból 38 (27%) válaszolt. A válaszadók 71,1%-a használt közösségi hálózati (Web 2.0-s) eszközöket a könyvtári munkában. Öt könyvtár tervezte ezek jövőbeni használatát, hat nem tervezett ilyet. Mivel rangsoron alapult a minta, nem meglepő, hogy a legtöbb használó az Egyesült Királyságból (30%), az Amerikai Egyesült Államokból (18%) és Hongkongból (15%) került ki, továbbá a nyugati könyvtárak aránya 30% volt, az ázsiai 22,86%-kal szemben.
Több mint 60%-ban a Facebookot és a Twittert használták. A többi eszköz közül a leggyakoribb a blogok (25,9%), a wikik (18.5%), a Flickr (14,8%) és a YouTube (11,1%) használata volt. A Facebook, az azonnali üzenetküldő szolgálatok, valamint blogok már négy éve használhatók, a YouTube három éve van jelen. Másfél éves ?kora? ellenére a Twitter felzárkózott a Facebookhoz. (ref.: Közösségi hálózati eszközök alkalmazása a felsőoktatási könyvtárakban; Koltay T.)


British Library: több mint egymillió kép a Flickr-re -- van-e értelme a DKA-nak?FEL

A British Library több mint egymillió képet töltött fel a Flickr-re; 17., 18., 19. századi lejárt szerzői jogos könyvek illusztrációit tették ki az ingyenes képmegosztóra; Tartalom: képek, grafikonok, térképek és egyéb illusztrációk. A könyvtár a felhasználók segítségét várja emailen és Twitteren, hogy további infókkal egészíthessék ki a képeket. (Csinál ilyet a magyar Fortepan is.)
A British Library sokat vár ettől a crowdsourced-nek nevezett önkéntes információmegosztó együttműködéstől. Egyszerűen lehet majd kiegészíteni információkkal a képeket: metaadatolás kiszervezése, hogy kereshetőbb felhasználóbarátabb legyen az egész gyűjtemény.
-- A DKA link az OSZK képarchívuma, melyet 1.0 alapon szervez. (MG)


A magyar ifjúsági irodalom a legmenőbbFEL

A címbeli következtetés vonható le a Bod Péter Megyei Könyvtárban 2013-ban leginkább keresett-igényelt könyvek listája alapján, amellyel kapcsolatban a Székely Hírmondó napilap kereste meg az intézmény vezetőjét. Az érdeklődés nyomán közölt cikkből kiderül: a jelzett irodalmi vonulat szerzői közül is Leiner Laura magaslik ki...


Könyvolvasási rangsor az EU-ban (olvasóink szavazatára)FEL

Korábbi lapszámainkban szóltunk az Eurobarometer közelmúltbeli felméréséről, pl. a Könyvtárhasználati rangsorról link Most az olvasással kapcsolatos adatokat tekintjük át. Kérdés volt: Az utóbbi 12 hónapban hányszor olvastál könyvet -- legalább egyszer? Válaszok az egyes országokban:
90% - Svédország
86% - Hollandia
82% - Dánia
80% - Nagy-Britannia
79% - Németország
78% - Észtország
76% - Luxemburg
75% - Finnország
74% - Írország
73% - Franciaország
73% - Ausztria
72% - Litvánia
71% - Csehország
68% - EU27
68% - Szlovákia
67% - Szlovénia
66% - Lettország
65% - Belgium
60% - Spanyolország
60% - Magyarország
56% - Lengyelország
56% - Olaszország
56% - Horvátország
55% - Málta
55% - Bulgária
54% - Ciprus
51% - Románia
50% - Görögország
40% - Portugália.
Az adatok a főbb vonalakban megegyeznek a könyvtárhasználati adatokkal. Skandinávia és általában Észak-Nyugat-Európa vezet. Magyarország átlag alatt teljesít. A rangsor csak a poszt-szocialista országok kiemelésével:
78% - Észtország
72% - Litvánia
71% - Csehország
68% - Szlovákia
67% - Szlovénia
66% - Lettország
60% - Magyarország
56% - Lengyelország
56% - Horvátország
55% - Bulgária
51% - Románia. (ref.: MG)

Régebbi hírforrás(ok): Könyvtárhasználati rangsor az EU-ban -- százalékos arányok (olvasóink szavazatára) link Sereghajtók a magyarok kultúrafogyasztásban -- 14%-kal visszaesett a könyvtárhasználat is link

Tanulás és oktatás, mint befektetés -- MalmöFEL

A Malmöi Városi Könyvtár oktatási központja egyedi erőforrás, mely minden látogató számára szabadon hozzáférhető.
'A világ minden tájáról jönnek ide emberek, a világ minden tájával kapcsolatos kérdésekkel és igényekkel,' mondja Stefan Wahlstedt, a Malmö Lärcentrum projektmenedzsere. A központ elsősorban a szabad tanulásra fókuszál, s mindenki számára nyitva áll, kötelezettség vagy előítélet nélkül. Ez együttműködés az Utbildningsförvaltningen (a városi oktatási iroda) és a városi könyvtár között, mely egy 2010 óta futó projekt. Az az egyedi a központtal kapcsolatban, hogy a könyvtár három pedagógust alkalmaz, akik mintegy húsz könyvtáros mellett dolgoznak. A Lärcentrum célja, hogy a legtöbb ember férjen hozzá a digitális szolgáltatásokhoz, mivel azt a demokratikus társadalom egyik feltételének tekintik.
Már a kezdetektől sok fiatal bevándorló férfi jár a Lärcentrumba, akik a családjuk nélkül jöttek Svédországba. Sokan közülük Afganisztánból származnak, sem svédül, sem angolul nem beszélnek, így az egyik munkatárs, a farsziul beszélő Sara Sarabi lett az összekötő. Mindez elsősorban az írástudatlan emberek számára jelentős, akik itt kezdenek írni és olvasni tanulni a saját anyanyelvükön.
Az első három évben a Lärcentrum is dolgozott az úgynevezett 'Open Office' ('Nyitott iroda'), koncepción. Új, dinamikus környezetet akartak teremteni a könyvtárban úgy, hogy meghívnak vállalatokat és szervezeteket, hogy dolgozzanak és legyenek elérhetők ebben a környezetben néhány napig. A vállalat alkalmazottai 'élő könyvekként' hagyták, hogy kikölcsönözzék őket. A könyvtár látogatói így megkapták a lehetőséget arra, hogy beszélgessenek és megvitassák egymással az egyéni nézőpontjaikat. Az élő könyvek egyfajta szakmai útmutatókként működtek... (ref.: WKÁ)


Hogyan lehet a magyar közkönyvtár-használat csökkenését visszaszorítani? (szavazás)FEL

Hogyan lehet a magyar közkönyvtár-használat csökkenését visszaszorítani? -- volt a KIT múlt heti szavazás-kérdése. A nem reprezentatív válaszok megoszlása:
4 - Nem esik vissza a használat
14 - Kompetens könyvtári vezetőkkel
21 - Nagyobb költségvetéssel
6 - A használók oktatásával
4 - Egyéb válasz.
-- A válaszok szerint a könyvtárosok kb. egyharmad arányban a külső körülményekben lesik a megoldást. A könyvtári vezetők minősége, szerepe szintén meghatározó (a róluk készült felmérést ld.: link
). Érdekes, hogy a többször publikált adatok ellenére vannak, akik szerint nem esik vissza a magyar közkönyvtár-használat. (MG)


Fiókkönyvtárat zártak be Kaposváron -- a könyvtártól még nem a tanulnak meg olvasni a fiatalokFEL

Januártól bezárja egyik fiókkönyvtárát Kaposvár. A decemberi közgyűlés döntött arról, hogy elsejétől a 48-as Ifjúság úti Fiókkönyvtárat megszünteti. Egy 2011. januári döntéssel már szűkítette fiókkönyvtár hálózatát Kaposvár, a csökkenő látogatószám miatt az akkor üzemelő tíz fiókkönyvtárából kettő működését hagyta meg változatlan formában. Szép Tamás (Fidesz) határozottan úgy fogalmazott: rosszul döntünk, amikor megszüntetünk egy fiókkönyvtárat. -- Ezzel feladunk egy újabb bástyát -- fogalmazott Szép Tamás.
-- A legutóbbi PISA felmérés szerint romlottak az olvasásértési mutatói a magyar fiataloknak -- indokolta kijelentését Szép Tamás a legutóbbi közgyűlésen. -- Az olvasási szokásaikról, illetve nem olvasási szokásaikról is sokat lehetne mesélni. Ezzel együtt támogatok minden olyan kezdeményezést, ami a mozgásszegény életmódon javít. Építsünk tehát focipályákat, csarnokokat, de a testi fejlődés mellett a szellemi, lelki fejlődést is tartsuk szem előtt. Ehhez pedig stratégiailag is fontosak lennének a könyvtárak. Erre is kell tehát pénz, ne sajnáljuk rá: kegyelmezzünk meg ennek szerencsétlen fiókkönyvtárnak. Így talán elő lehetne segíteni, hogy minél többen olvassanak a fiatalok közül.
Szita Károly polgármester bár egyet értett a könyvtárak érdekében tett felszólalással, úgy reagált: úgy gondolom, építhetünk minden sarokra egy könyvtárat -- mondta --, nem attól tanulnak meg olvasni a fiatalok.
Mihalecz András (Fidesz) arra hívta föl a figyelmet, hogy megváltozott a világ, elektronikusan olvasnak a fiatalok. -- Hogy ez helyes vagy helytelen, az más kérdés -- mondta. -- Ha a könyvtár már nem azt szolgálja, hogy bevonzza kölcsönzésre az embereket, akkor meg kell hozni azt a döntést, hogy bezárjuk. Ettől még nem vagyunk könyvtárellenesek. -- A könyvtárba az éves beiratkozási díj 3000, érvényes diákigazolvánnyal 1500 forint marad.


Ahol találkozott az alulról jövő kezdeményezés a felső támogatássalFEL

Korábbi számainkban szóltunk a dán Bibzoom szolgáltatásról, amely zene mellett av-tartalmakat, irodalmat is kínál a dán közkönyvtárakba beiratkozottaknak.
-- A rendszer olyan szolgáltatási modell keretében nyújtja, ahol a finanszírozás alulról szerveződve biztosított, a konzorciumi tagkönyvtárak fenntartóin (végső soron a szolgáltatást használó lakosság által fizetett helyi adón) keresztül. A tartalomszerkesztés mindeközben felöleli az egész ország könyvtáros közösségét. A technikai működtetés feladatait pedig központilag, nemzeti könyvtári feladatkörben látják el Aarhusból.
Véleményem szerint a könyvtári és a piaci szféra együttműködésének, valamint a könyvtári területen belüli intézményi együttműködésnek igen példamutató eredményéről van itt szó. Ez a modell, még ha nem is egy az egyben átültethető más országok szolgáltatási gyakorlatába, de nagyon figyelemre méltó értéket képvisel európai szinten is. Különösen abban a szakmai környezetben, ahol számos fontos kihívással szembesülünk, melyeket az alábbiakban foglalok össze: A könyvtárak szerepének újragondolása; a különböző szolgáltatási tevékenységeinek újra elhelyezése a fizikai és a virtuális térben; a külső partnerségi formák kialakítása és gondozása.

Hírforrás: Könyv Könyvtár Könyvtáros 2013/12.
2013. december 18.  • Továbbküldöm a hírt
Régebbi hírforrás(ok): Terjeszkedő Bibzoom -- zene, digitális könyvtár, nemzetközi av-média, a dán könyvtárhasználóknak link

Zágrábi Városi Könyvtár -- projektek a hajléktalanok mellettFEL

A Zágrábi Városi Könyvtár ezért elhatározta, hogy lépéseket tesz a hajléktalanok társadalmi kirekesztettségének mérsékléséért, motiválja és segíti ezeket az embereket a munkaerőpiacra való visszatérésben. Három modellel kísérleteztek.
1. A kísérleti projekt az Utcalámpa című hajléktalan-magazin szerkesztőségével. Az újságban hajléktalanok publikálnak, ők is terjesztik, amivel némi jövedelemre tehetnek szert. A könyvtár kínált információs műveltségi kurzust, kreatív workshopokat, amelyeket követően a hajléktalanok önkéntes munkát vállalhattak a könyvtárban.
2. 15 ezer dollár pályázati támogatással: Egy könyv a fedélért: a legnagyobb zágrábi hajléktalanszállónak 4 számítógépet és egy nyomtatót vásároltak. Ezek segítségével vehetnek részt a szálló lakói információtechnológiáról szóló kurzusokon. A könyvtárosoknak a helyszín, a hajléktalanoknak az oktatók voltak újak. A kölcsönös bizalom megteremtése nagy kihívásnak bizonyult. Végül hat fő vett rendszeresen részt az IT-kurzus alkalmain, és többen alkalomszerűen. Párhuzamosan zajlott egy munkaerő-piaci beilleszkedést segítő program. Ezt egy pszichológus vezette volna, azonban az ő személyét elutasították a hajléktalanok, helyette egy a szállót jól ismerő önkéntes és egy hajléktalanból lett könyvtári önkéntes dolgozó vezette ezt a sorozatot. Végül a két programot összevonták. Ez a modell kívánja a legnagyobb anyagi erőfeszítést és jelenti a legjelentősebb kihívást.
3. A könyvtárban szerveznek programokat, amelyeken a hajléktalanok rendszeres részvételét várják. A másik két nagy zágrábi hajléktalanszálló jelezte, hogy ők sem szeretnének kimaradni a könyvtári workshopokból. Ennek érdekében 9 önkéntessel a központi könyvtár épületében tartottak munkakereséssel és IT-műveltséggel kapcsolatos tanfolyamokat. Ezeket csak a leginkább motivált emberek látogatták. A motiváltságukat csak növelte, ha feladatot és felelősséget kaptak, bővíthették személyes kapcsolati hálójukat. A könyvtár biztonságos, kellemes közeget nyújtott számukra.
Valamennyi modell jelentős kihívásokat tartogat a könyvtárosok számára. Nem szabad elfeledkezni azonban erről a rétegről, akikkel szemben a meglévő előítéleteket le kell küzdeni, hiszen a könyvtár alapvető küldetése a tudáshoz, kulturális értékekhez való egyenlő hozzáférés biztosítása. (ref.: Könyvtárak és a hajléktalanok: a hajléktalanság társadalmi-gazdasági háttere Horvátországban; Tóth M.)


'Nem a diákok írástudatlanok digitálisan, hanem a tanáraik!' -- Bojár GáborFEL

Bojár Gábor, a Graphisoft igazgatóságának elnöke a napokban vette át az Amerikai Egyesült Államok kormánya által finanszírozott alapítvány díját, az "IIE Europe Award for Excellence"-t, amelyet az Európa és az Egyesült Államok közötti oktatási együttműködés fejlesztésében játszott kiemelkedő szerepéért ítéltek neki. Mi kevésbé örömteli eseményről kérdeztük: a magyar diákok tragikus teljesítményét mérő PISA-felmérésről.


A diákokat és a könyvtárosokat is tanítani kell az információs műveltségreFEL

Dánia nagyon büszke világhírű IT infrastruktúrájára, de még messze van attól, hogy a töméntelen információ kritikai és innovatív használatában is az élre törjön.
Több tanulmány is rámutat, hogy tévedés azt hinnünk, hogy a diákok bánni tudnak az IT-médiával és -platformokkal: célratörően kell kialakítani a kritikai, kreatív és szelektív kompetenciáikat, és gyakorolniuk kell a gimnázium minden osztályában. (Szükség van persze tanári továbbképzésekre is, és a szakdidaktika részévé kell tenni a kérdéskört.) A hagyományos gimnáziumi könyvtárakat és tanulási központokat át kell alakítani az iskola digitális forrásközpontjává, az ott dolgozó könyvtárosoknak pedig részt kell venniük a kompetencia-fejlesztésben. (ref.: A dán közoktatás a digitális írástudás felé; Murányi L.)


Miben fejleszthető a gyerekkönyvtárosok információs műveltsége?FEL

A fogalmak tisztázása: a szakirodalom alapján az információs műveltség része a személyiség információs kultúrájának, ez pedig az ember általános kultúrájának. Az információs műveltséget a tanulás 'technológiájának' is lehet tekinteni. Oroszországban a könyvtárosok sincsenek mindig tisztában a fenti fogalmak közötti különbséggel, ami munkájukra is kihat; a könyvtárosok információs kultúrája is sok esetben kívánnivalót hagy maga után. A gyerekekkel és a fiatalokkal foglalkozó könyvtárosok információs műveltségét vizsgálva a főbb problémák a következők:
- nem értik az információs műveltség fejlesztésében végzendő munka értelmét és tartalmát: vagy számítógépes órának, vagy könyv- és könyvtártörténetnek tekintik;
- nem tudnak szöveget olvasni és értelmezni;
- nem tudják kiválasztani és értékelni a számukra fontos információt;
- nem tudják feldolgozni és megjeleníteni a releváns információt: egyes esetekben összefoglalni, máskor elemezni a táblázatokban, ábrákon stb. kapott adatokat;
- nem tudják kiemelni vagy saját szavaikkal összefoglalni a talált szöveg lényegét (sokszor megfigyelhető a szakozóknál). (ref.: Az iskolások információs műveltségének fejlesztése: problémák és megközelítések; Viszocsekné P. É.)


Finn iskolai könyvtárak -- új készségeket is kínálhatnánakFEL

A finnek szeretnek olvasni, oktatásuk hatékony, könyvtáraik nagyszerűek, szeretik és használják. Ezért ellentmondásos, hogy a finn iskolai könyvtárak meglehetősen szegényesek, illetve kevés iskola bír jó könyvtárral. A legtöbb iskolában van, de korszerűtlen: nem megfelelő helyen van, állománya elavult, ritkán tart nyitva, nincs állandó költségvetése, számítástechnikai ellátottsága szerény. Persze ennek ellenkezője is előfordul: például az egyetemek gyakorlóiskoláiban. A PISA-jelentések vagy egyéb tanulmányok nem utalnak közvetlen összefüggésre a diákok jó eredményei és a jól működő iskolai könyvtár között. Márpedig megalapozott tényekre van szükség ahhoz, hogy pénzt áldozzanak iskolai könyvtárakra Finnországban.
A finn főiskolások stratégiai készségei nem hatékonyak, képtelenek a források kritikai értékelésére, ugyanis ezt nem jól tanítják az iskolában. Szükség lenne (...) az ún. multiműveltségre, mely a hagyományos írás és olvasás készsége mellett magába foglalja az újakat (a vizuális, digitális, információs és médiaműveltséget) is. E célokat egy működő iskolai könyvtár a gyakorlatban segítené elérni. Finnországban az iskolai könyvtárnak legalább három feladata van:
- az olvasás ösztönzése,
- az információszerzési készség kialakítása,
- az iskolai elégedettség növelése megfelelő olvasási és tanulási környezet biztosítása révén.
Az áttörés azonban még várat magára, miután az 1980-as években szükségtelenül visszafejlesztették az iskolai könyvtárakat (takarékossági okokból nem kaptak támogatást a Nemzeti Oktatási Tanácstól). (ref.: Iskolai könyvtárak Finnországban; Murányi L.)


Csak nyílt forrásból -- a MIBE OSINT-konferenciárólFEL

Sok mítosz övezi a titkosszolgálati, de még az üzleti-gazdasági hírszerzés eszközeit is. Kevés igaz közülük. Nyilvános forrásokból, legális eszközökkel is rendkívül sokat megtudhatunk.
Egy olyan világban, ahol az információ az egyik legfőbb érték, a minél több és minél pontosabb információ begyűjtése alapvető feladat. Márpedig a mai üzleti világban komoly versenyelőnyt jelenthet, ha egy cég minél többet tud konkurenseiről, azok vezetőiről, terveiről, a piacról, a piaci trendekről. Sokféle módon hozzá lehet jutni ehhez a tudáshoz -- de a legszebb az egészben, hogy az adatok nagy része nyilvános forrásból is elérhető, nem kell törvénytelen módszereket alkalmazni. Még a hírszerző szervezetek által felhasznált adatok 80?90 százaléka is nyilvános forrásból származik, mondott egy meglepő adatot Arno Reuser holland információs szakértő egy szakmai konferencián.


Fellendülnek-e a könyvtárak a recesszióban? -- és ami által igenFEL

Milyen hatással volt a recesszió Nagy-Britanniában (konkrétan a 2008-2009. évi) a közkönyvtárakra. Pontosabban azt, hogy érvényesült-e James 'könyvtáros axiómája', mely szerint 'a közkönyvtárak fellendülnek, amikor az országban gazdasági megszorításokra kerül sor'.
A legvonzóbbnak a szolgáltatások közül az álláskereséssel és a szakmai karrier fejlesztésével összefüggőek, a különböző tanácsadások és az ingyenes készségfejlesztő továbbképzési lehetőségek bizonyultak. Nőtt a számítógépek igénybevétele, többen fordultak a könyvtárakon keresztül a JobCentre Plus munkaközvetítő központhoz. Megfigyelhető volt, hogy változott a használók demográfiai összetétele, ami természetesen kihatott a kölcsönzött dokumentumok fajtáira és az igénybe vett szolgáltatásokra. A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a könyvtárak fontos szerepet játszanak a munkakereséssel kapcsolatos információk közvetítésében, és ez a tevékenységük nyilvánvalóbbá válik recesszió idején. Ezt a közvetítő szerepet maguk a használók és a helyi intézmények/szervezetek is elismerik. Mindez erősíti a könyvtárak mint olyan intézmények pozícióját, amelyek mindenki számára nyitva állnak, az illető képzettségétől és gyakorlatától függetlenül. Tanulságként felmerült, hogy erősíteni szükséges a könyvtárak kapcsolatait a helyi szervezetekkel és intézményekkel.
A vizsgálat megerősítette, hogy a közkönyvtárak az országos válság idején kifejezett hatást gyakoroltak a társadalom sérülékeny tagjainak életére. Felismerték továbbá, hogy az adott helyzet egyben lehetőség is számukra, hogy felhívják a figyelmet ingyenes és olcsó szolgáltatásaikra, valamint új szolgáltatásokat indítsanak válaszképpen az anyagi nehézségekkel vagy a munkanélküliséggel küzdő használók felmerülő igényeire. (ref.: Közkönyvtárak a recesszió közepette. A könyvtáros axiómája; Hegyközi I.)


2014-es fogyasztói trendek: több videó, váltott eszközökönFEL

A videó-fogyasztás egyre inkább növekszik majd, köszönhetően a barátaink videó nézési szokásainkra való befolyásának, az alkalmazások pedig néhány év múlva megváltoztatják a társadalmat, a saját testünk lesz az új jelszavunk, és mindenhol érzékelők lesznek -- derül ki Ericsson ConsumerLab legfrissebb kutatásából.
a videók lejátszás, szüneteltetése, folytatása elválik egy-egy helytől vagy eszköztől. Mivel az összes igénybe vett adatfolyam TV- és videóidő 19%-át telefonokon és tableteken veszik igénybe a fogyasztók egyre inkább úgy váltogatják a TV-nézési helyeket, hogy az megfeleljen a mindennapi életüknek. Például előfordulhat, hogy elkezdik egy tartalom megtekintését otthon, majd folytatják azt miközben a munkába utaznak. A helyszínek váltogatásakor érdemes lehet az eszközöket is váltogatni.


Fagyoskodnak a pécsi könyvtárban -- nem egyedi esetFEL

Nincs pénz fűtésre, a látogatók jelenleg nagykabátban ülnek a pécsi Minerva Könyvtárban. Jelenleg 16 fok van az olvasótérben, de a vendégek megértik a helyzetet, és továbbra is látogatják az intézményt ? mondta el a Pécsi Újságnak Lászlóné Bauer Nóra, a bibliotéka igazgatója. A könyvtár idén a 2010-es támogatásának szinte csak a felét kapta meg. A jelenlegi éves támogatás nem éri el a tízmillió forintot, így elsősorban pályázatok útján próbálnak életben maradni.
A könyvtárat főként hátrányos helyzetűek, nyugdíjasok, munkanélküliek, kisgyermekes családok, mozgáskorlátozottak, fogyatékosok látogatják. Az éves tagság 800 forint, komoly pénz csakis pályázatokból folyhat be. A fűtés alapdíja 80 ezer forint, de a fűtési szezonban félmillió forint is lehet a havonkénti végösszeg, Ezt gyakorlatilag lehetetlen kigazdálkodniuk.
-- A Heti Attila által meghivatkozott Pécsi Újság híradása link már nem érhető el.
-- Időről időre felvetődik a fűtéshiány magyar közkönyvtárakban. Az intézményvezetők azonban inkább hallgatnak róla, mert félnek, hogy elégedetlenségük nyilvánosságra hozása további személyi vagy anyagi retorziókat vonhat maga után. (MG)


Könyvtár-projekt zárult a Gothard-iskolában (Szombathely)FEL

Megújult a Gothard Jenő Általános Iskola könyvtára, saját interaktív honlapját is pályázati forrásból korszerűsítette a könyvtár. 14,5 millió forintot nyertek, ebből számos rendezvényt is szerveztek a gyerekeknek és a pedagógusoknak. Hat iskola és az egyetemi könyvtár is bekapcsolódott a másfél évig tartó programsorozatba. A projektzárón hosszan sorolták az eredményeket.
Fülöp Katalin, projektmenedzser: 'Egy nagyon szép iskolakönyvtár jöhetett létre, ahol jól érzik magukat a gyerekek. Olyan sok-sok program került ebbe a könyvtárba, ami szintén az előnyükre, a hasznukra vált. És hogy elvihettük más iskolák könyvtáraiba, személyes kapcsolatokat találtunk az írókkal, a kollégákkal a gyerekekkel.'


Dec. 3-án volt a Könyvtári Innovációk VásáraFEL

2013. december 3-án, a Novateca program keretén belül első alkalommal szervezte meg Moldovában az IREX, a Könyvtári Innovációk Vásárát. A szervezésben partnerek voltak: Kulturális Minisztérium, Nemzeti Könyvtár, Moldvai Könyvtárak Egyesülete és könyvtárak közössége. A vásár 1300 résztvevője újra felfedezhette a moldovai közkönyvtárakat, valamint azokat az újdonságokat, amelyekkel ezek szolgálnak a közösség számára. '...bebizonyítottuk mindenkinek, hogy a közkönyvtárak modern tér, mely nagyszerű emberekkel, és egy szép jövő érdekében, élettel és energiával van tele.' -- mondják a szervezők. (via Bákai Magdolna, RMKE-lista)


Tudományos portálok minőségértékelése is -- falhasználói tapasztalatok isFEL

A társadalom- és egészségtudomány területén található tudományos portálok és honlapok minőségének értékelésére alkalmazható eszközt fejlesztettek ki dokumentumok elemzése, szakértők által végzett mennyiségi és minőségi értékelések 'nem experimentális vegyes tervezése' módszerével.
A QuaSciWeb elnevezésű értékelő táblázat 57 tulajdonságra kérdez rá, melyeket hat kategóriába soroltak:
1. Azonosítás (olyan szempontokkal, mint pl. az intézmény presztízse, ill. hogy megtalálható-e az intézmény története, etikai kódexe).
2. Felhasználói felület (többek között a GYIK, fórum, blog jelenléte, interaktív lehetőségek, a megtalált dokumentum megrendelésének lehetősége).
3. Tartalom (az információk mennyisége, megbízhatósága, nyelvhelyessége, naprakész volta stb.).
4. Navigáció és adatgyűjtés (keresőrendszerek, mutatók, szemantikus navigáció, időigény, mobil alkalmazás lehetőségei stb.).
5. A felhasználó tapasztalatai (betűtípusok, tipográfia, multimédiás lehetőségek).
6. Láthatóság és elterjedtség (hozzáférhetőség fogyatékkal élők számára, többnyelvűség, elérhetőség más honlapokról, jelenlét adatbázisokban stb.). (ref.: Eszköz az interneten található tudományos jellegű portálok és kutatási hálózatok minőségének értékelésére; Mohor J. )


Újabb pályázatot írhatnak ki a Szabó Ervin Könyvtár éléreFEL

Újabb pályázatot írhatnak ki a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (FSZEK) főigazgatói posztjára a jelenlegi vezető megbízásának lejárta miatt, amennyiben a Fővárosi Közgyűlés szerdán elfogadja az erről szóló előterjesztést.
Fodor Péter főigazgatói kinevezése 2013. október 31-én lejárt, a Fővárosi Közgyűlés korábban már pályázatot írt ki álláshelye betöltésére. Mivel a benyújtási határidőig nem érkezett pályázat, a közgyűlés november 14-én a pályázatot eredménytelennek nyilvánította, és új kiírásról döntött.
Az új vezető megbízatása -- a pályázat lebonyolításához szükséges három hónapot figyelembe véve -- legkorábban 2014. március 1-jén kezdődhet el.




Analógiák

Szakértőnet.hu -- analógia egy hatékony könyvtárközi kölcsönzési rendszerhezFEL

A link c. portál segít a szakértői ajánlatok és az üzletkötés segítségére született. A megfelelő szakértő kiválasztásától annak értékeléséig és az üzletkötésig követhető a folyamat. Akár egy nyílt könyvtárközi kölcsönzési rendszerben, ahol a kölcsönadók meghatározhatják, hogy milyen időre, kölcsön-e vagy mekkora térítésért adják örökbe a kívánt dokumentumot -- egy érdekeltségi rendszert feltételezve. (MG)


Képes játék a Facebook-on -- talán könyvtári változata is lehetne...FEL

'Az olasz Facebookon játsszák ezt a játékot, akik szeretik a művészetet. Ha lájkolod ezt a képet, akkor ajánlok egy művészt, akinek a képét a játék szabályai szerint neked kell föltenned. Nem baj, ha nem ismered az illetőt, keresd meg az interneten, és azt a művét tedd fel, amelyik a legjobban tetszik. Írd mellé a szabályokat is, hadd terjedjen a játék.
A kép: ...'




Kisszínes

Tankönyvpiac is: lépés az iskolák, a tanterv és a tankönyvterjesztés államosítása utánFEL

Vasárnap este nyújtotta be a parlamentnek Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a tankönyvpiac teljes államosításáról szóló törvényjavaslatát, amit kedden már el is fogadhat az országgyűlés. Január elsejétől ennek értelmében a tankönyvek teljes ellátása -- a már központosított terjesztés után az előállítás is -- állami kézbe kerül. (Napi)
-- A kormány által elindított változtatások a tankönyvpiacon már régóta a rendszerváltás előtti időket idéző egytankönyves rendszer irányába mutatnak, és a tankönyvkiadás államosításának terve sajtóértesülések szerint kormányzati körökben már rég nem számít új ötletnek. A Réthelyi Miklós vezette Nemzeti Erőforrások Minisztériuma már 2012 elején elemzést készített a tankönyvkiadás államosításának lehetőségéről és veszélyeiről. Akkor a minisztérium a kockázatok miatt óvta a kormányt a lépéstől. A tárca arra is figyelmeztette a kabinetet, hogy újabb európai kötelességszegési eljárással és belső politikai támogatásvesztéssel kell szembenéznie (vélhetően a fideszes hátterű kiadók miatt). (HVG)
-- 'Legfeljebb nem tankönyvből tanítunk' -- Nemsokára csak két tankönyvből választhatnak a szaktanárok tantárgyanként és évfolyamonként. Miután az Orbán-adminisztráció államosította az önkormányzati iskolákat, megmondta, hogy mi legyen a helyi tantervekben, és centralizálta a könyvterjesztést, most a tankönyvpiac kerül sorra. Ennek köszönhetően tovább csökken a tanárok szakmai szabadsága, nehezebb lesz a diákok képességeihez, műveltségéhez, családi viszonyaihoz igazítani a tananyagot.


Fiatalok a weben -- személyközi információ-áramlásFEL

Szabadidejük nagy részét passzív szórakozással töltik, mégis nemzetközileg a millenniumi generáció 70 százaléka, idehaza pedig 62 százaléka boldognak vallja magát. Kellemes élményeiket, sikereiket és kudarcaikat is online felületeken osztják meg egymással a fiatalok, mégis úgy gondolják, több esélyük van a jólétre, mint szüleiknek volt. A magyar fiatalok 55 százaléka úgy gondolja, az internet pozitív befolyással van a világnézetére, így itt keresik boldogulásukat és emberi kapcsolataik is ezen a platformon alakulnak ki. A boldogság eléréséhez a legjobb motivációt a barátok jelentik. 2006 óta azonban egyre kevesebb olyan fiatal van, aki elmondhatja magáról, hogy igazán közeli barátai vannak, a ismerősök száma és jelentősen csökkent. Magyarországon még zárkózottabbak a millenniumi generáció tagjai, mindössze 3-4 barátjuk van és 8 társukat tarják havernak.
Összességében azonban mégis több emberrel tudják tartani a fiatalok a kapcsolatot, hiszen az internetnek köszönhetően még a messze élő barátok is könnyedén elérhetők lettek. Nemzetközi szinten 2006-tól 2012-ig 14-ről átlagosan 40-re nőtt azoknak a száma, akiknek olyan ismerőseik vannak, akikkel még a valóságban soha nem találkoztak, csupán a világhálón. A magyarok ehhez a trendhez alkalmazkodnak, annak ellenére is, hogy csupán átlagosan 19 ?online baráttal? rendelkeznek. Ők azonban ragaszkodóbbak, mint külföldi társaik. Így időt álló kapcsolatokat ápolnak a neten.




Információforrások

Hol veszélyes a budapesti parkolás? -- Tényleg hasznos információ. Könyvtár is tud hasonlót?FEL

Egy civil oldal csinálta meg az elmúlt évek tapasztalatai alapján statisztikáit a fővárosról. Kerületre és utcára lebontva is. Az autovadasz.eu link weboldalon 2010 májusa óta lehet bejelenteni lopott gépjárműveket. 32 hónap alatt, 2242 bejelentés érkezett a mai napig, melyek közül 1782 bejelentés Budapestről érkezett.


Postai díjszabás jan. 1-től (nyomtatható)FEL





legyenek kit hírei saját honlapján


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás körött megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa

www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról