Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


KIT hírlevél: 2012/39., okt. 24.

E lapszám szerkersztője Mikulás Gábor

Hírek

Irodalmi est és marketing -- hatékonyság-gondolatok
Felülértékesítés -- hogyan lehet növelni a kölcsönzést? (analógia, képekkel)
Inkább lehetőség a könyvtárimázsnak a könyvtári könyvek újrahasznosítása
Digitális analfabetizmus -- a szabadságjogokat korlátozza
Önkiszolgáló kölcsönzőautomata Pekingben (olvasóink szavazatára)
Hallgatók motiválása információkeresésben -- étel és híres emberek meggyőződései
E-könyvek kölcsönzése -- egyenjogúsítás a nyomtatott könyvekkel
Duna menti közös katalógus: Győr -- Somorja
Papírszótár-csere a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban -- ismét
Felavatták a felújított könyvtárat Szankon -- A Katona József Könyvtár szolgáltatja
Felsőoktatási könyvtár e-környezetben -- Tuoro + New York-i Gyógyszerészeti Főiskola II.
Könyvtár az üveghegyen innen és túl -- Rotterdam másodszor
Kartellbírság -- pénzt kapnak vissza az amerikai könyvvásárlók
Szalai Annamária: egyenlő hozzáférést kell biztosítani az információhoz -- az állam feladata is
Internet hatása a gyerekekre és fiatalokra
80 év után csak digitálisan lesz elérhető a Newsweek
Online média trendek a mezőgazdaságban -- 60%-os penetráció

Analógiák

Egyetemek? -- Tartsák el magukat!
Így használhatja a közösségi médiát! -- digitáliasan született munkatársak a középpontban

Praktikus

Felsóoktatásban -- laptop vagy tablet?
Pofonegyszerű: titkosítsa fájljait online
Online hangrögzítés -- Vocalroo

Kisszínes

Internet Hungary - A matematikaoktatás az informatika korában felemelheti az országot
Mobilitás és Multimédia Mátrixa -- kiber-innovátorokat találtak
Megjelent az első erdélyi magyar e-könyv, Markó Béláról szól
Díj a látható--tapintható mesekönyvért
Unja a munkáját? -- Néhány tipp, lehetséges megoldás
Digitális analfabetizmust jósolnak a tanárok
Könyvből készült szobrok (képekkel)

Információforrások

Mesefilmek online


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

Irodalmi est és marketing -- hatékonyság-gondolatokFEL

Balla Zsófia és Báthori Csaba estjén vettem részt a tatai Móricz Zsigmond Városi Könyvtárnak is helyet adó épületben (ha már Ungváry Rudolf is ajánlotta a fellépőket a Katalisten ;-). Az esten fiatal zeneiskolások is szerepeltek, akik produkciójukért emléklapot kaptak. A nézők sorában szülőket és a megérett generáció tagjait véltem azonosítani, feltehetően nagy számban könyvtárosokat. Az összesen kb. 15 fős csapat ez előadóktól a három versnyi muníciót, Petőfi, Rilke és Jónás Tamás műveit kapta, elemző gondolatokkal körítve.
Ugyan meglepett, mikor az előadók Petőfit a legnagyobb magyar költőként említették, az est marketingje is elgondolkodtatott. A helyszín a Várkanyar Kávézó volt, ám csak ketten fogyasztottak, az előadó csúnyán is nézett versolvasás közben a pulton halk zajt keltő vendégre. Lehet-e ma nagyobb körben hagyományos értelemben vett nívós irodalmi alkotásokról előadást tartani? Vagy érdemes 'könnyedebbre' venni a dolgot? Megárt-e a produkció minőségének egy bátran elfogyasztott tea / sör stb., s bár bonyolult az elhangzó humán-tartalom eredményességét és hatékonyságát mérni, nem nyerőbb-e az interakció a résztvevőkkel, rövidebb, vagy több szünettel tarkított előadás? A közel kétórás helyben ülés sem idősebbeknek, sem fiataloknak nem nyerő -- kellemetlen a mozgáshiány és nem véletlen az emberre törő álmossági roham sem. A szervezők pályázati pénzből (vö.: adóforintjaim) folytatják a sorozatot. Kívánom, hogy az elhangzó magvas tartalom minél jobb módszertani köntösben minél többeknek tudjanak elmélyült élményt nyújtani.
Zárásképpen vissza az elhangzott tartalomhoz: a kortárs Jónás Tamás 'Anyu utoljára' verse: link (MG)

Hírforrás:
2012. október 24.  • Továbbküldöm a hírt

Felülértékesítés -- hogyan lehet növelni a kölcsönzést? (analógia, képekkel)FEL

Az olvasó tiltakozik (magában, vagy hangosan), ha a kívántnál több könyvet szeretnénk rásózni. Ha azonban igényeit megismerve történik ugyanez, esélyünk megnövekszik. Arra is van lehetőség, hogy ne csak neki, hanem családtagjainak, szomszédjának ajánljunk könyvet -- segítségével. A kereskedelemben felülértékesítésnek nevezik, ha a tervezett mértéken felüli fogyasztásra bírják a kereskedők a vásárlót link . Keresztértékesítésnek pedig, ha egy termék mellé más, az valamilyen módon kiegészítő terméket, szolgáltatást adnak el. A link oldalon látható képek:
1. Újságos csomagban kínálja vakációra az 'alkalomhoz illő' magazinokat (Hollandia)
2. Read-alike-list: akik e könyvet megvásárolták, szintén érdeklődtek a következők iránt (Amazon online könyváruház)
3. Az üdítőital jobban fogyhat, ha alkohol is kerül mellé -- konkrétan vodkanarancs céljára (szupermarket katalógusa)
4. Hazai könyvkiadó csomagban kínálja azonos témakörben a könyveket (újsághirdetés). (MG)

Régebbi hírforrás(ok): Felülértékesítés -- csokibolt és könyvtár link

Inkább lehetőség a könyvtárimázsnak a könyvtári könyvek újrahasznosításaFEL

Múlt heti kérdésünk volt a KIT-portálon: Árthat-e a könyvtárimázsnak a könyvtári könyvek újrahasznosítása? A lehetséges válaszok és megoszlásuk:
17 - Dehogy, éppenhogy javíthat rajta (pl. kézműveskedés)
5 - Igen, az emberek azt hihetik, hogy a könyvvel mindent meg lehet csinálni.
2 - Minden könyvet meg kell védeni.
8 - Igen, elképzelhető.
-- A nem reprezentatív válaszok azt mutatják, hogy megéri a könyvtári forgalomból kiérdemesült könyveket kreatív célokra használni. Ugyan szép számmal vannak kérkedők illetve óvatosak is, akik a nem megfelelő kommunikációból adódó veszélyekre is utalhatnak. Örvendetesen alacsony a 'tűzön-vízen könyvbarátok' száma. (MG)


Digitális analfabetizmus -- a szabadságjogokat korlátozzaFEL

Több mint 600 nemzetközi kormányzati, vállalati, tudományos és civil résztvevő találkozhatott, és vitathatta meg a legújabb trendekkel, fejlesztésekkel, kapcsolatos kérdéseket az IT szektor jövőbeni feladatait, lehetőségeit.
Az ifjúsági fórum keretében 4 csoportban egy-egy javaslatot dolgoztak ki a diákok, melyről a plenáris ülés keretében beszámoltak. Az emberi jogi workshop folyamán egyöntetűen arra az álláspontra jutottak, hogy az internethez való hozzáférés olyan előny, hogy ennek hiánya, azaz a digitális analfabetizmus olyan mértékű hátrányt jelent, hogy szabadságában korlátozódik az egyén (minden emberi jog sérülhet), így mind nemzeti mind nemzetközi téren az internethez való egyenlő hozzáférést biztosítani kell minden fiatal számára. Azoknak pedig akik a fejlett világban felnőve napi szinten használják a netet elő kell segíteni a digitális tudatosság fejlesztését. (Dienes Éva)


Önkiszolgáló kölcsönzőautomata Pekingben (olvasóink szavazatára)FEL

Már 50 könyvkölcsönző automatát adtak át és további százat terveznek beüzemelni Pekingben. 24 órás szolgálatban 20.000 könyv közül lehet választani, bár van kisebb kapacitású masina is. A gép kedveltté vált, Chaolyang kerületben a tavalyi installálás óta 31%-ra emelkedett a gépi kölcsönzés aránya. A berendezést online kapcsolat mellett kamera is figyeli, így a felelősök intézkedni tudnak a könyvek fogyása illetve más problémák esetén is. A kölcsönzés és visszahozatal egyaránt egyszerű -- egy megszólaltatott helyi lakos szerint, aki már másokat is beavatott annak kezelésébe. A gyártó Shenzhen Seaever Intelligent Technology Co. marketing igazgatója elmondta: 2008-ban 10 gépre kaptak megrendelést, 2011-ben már 180-ra. A három autónyi helyet elfoglaló berendezést az ország több részében keresetté vált. (ref.: MG)


Hallgatók motiválása információkeresésben -- étel és híres emberek meggyőződéseiFEL

A hallgatók motiváltságának hiánya jelentős akadály jelent a használóképzésben. Számos hasznos motivációs eszköz (pl. kincsvadászat, szerepjáték) létezik, amelyek azonban nem elegendőek a kreditet érő kurzusok esetében. A Western Könyvtár a Nyugat-Washingtoni Egyetemen a szaktanszékekkel közösen kínál információs műveltségi kurzusokat. Ezek egy része a hallgatók tanulmányainak elejére esik, így a kutatás módszereibe vezet be, míg mások éppen a tanulmányok zárásához kötődnek. Az ACRL-nek a felsőoktatási információs műveltségi készségekről szóló útmutatója régóta kiindulópontja a kurzusoknak. A könyvtár saját igényeihez igazította ezt a keretrendszert, kettébontva azt alsóbb és felső évfolyamok számára. Több mint 12 éve kínálják bevezető kurzusukat, folytonosan változó néven és tartalommal, de alapvetően azzal a céllal, hogy megtanítsák a hallgatókat az információkeresés alapjaira, szembesítve őket a könyvtár és az internet kínálta lehetőségekkel. Ezek a kurzusok nem tudnának szellemi kihívást nyújtani a megfelelő tematikus háttér nélkül. A szerző két téma, az étel és a híres emberek meggyőződései kapcsán mutatja be a kurzusok tervezését és megvalósítását. (ref.: Koltay T.)


E-könyvek kölcsönzése -- egyenjogúsítás a nyomtatott könyvekkelFEL

A könyvtáraknak az e-könyvek kölcsönzése és szolgáltatása területén kell erősíteniük pozícióikat. Ma az elektronikus tartalmakhoz való hozzáférés technikai és szerzői jogvédelmi szempontból egyaránt rendkívül heterogén, ezért például fontos lenne az egyszerű, egységes és áttekinthető hozzáférés megteremtése. Ennek csak egyik, kis lépése a MARC-rekordoknak az e-művekhez való csatolása. A nagy szolgáltatóknál -- EBSCO, WorldCat Local stb. -- fellelhető teljes szövegek indexeinek közös kereshetősége révén még könnyebbé válhatna az elektronikus dokumentumok használata. Az integrált könyvtári rendszerek és új platformok megfelelően fejlesztett alkalmazásai pedig megkönnyíthetnék az e-dokumentumokkal való háttérmunkát. Az e-könyvek a technikai kérdéseken túl bonyolult jogi problémákat is fölvetnek, és a könyvtáraknak keményen kell küzdeniük, hogy a hozzáférés érdekében, a használók javára egyenjogúsítsák őket a nyomtatott könyvekkel. (ref.: Fazokas E.)


Duna menti közös katalógus: Győr -- SomorjaFEL

A már működő Kisalföldi Tudástár portálból uniós támogatással Duna menti közös katalógus lesz. Uniós támogatással bővíti digitális szolgáltatásait egy határon átnyúló együttműködés segítségével a győri Kisfaludy Károly Megyei Könyvtár és a szlovákiai Somorján működő Fórum Kisebbségkutató Intézet. A projekt célja a két könyvtár digitális tartalmainak együttes közzététele, így az olvasók magas színvonalú kiszolgálása.
Szlovákiában elsősorban a dunaszerdahelyi járást, Magyarországon Győr-Moson-Sopron megyét öleli fel a program, amelynek keretében az internetes könyvtárhálózat használatát és a könyvállományok jobb megismerését szolgáló képzéseket tartanak a térségek könyvtárosai számára. Ugyancsak szakmai tudásukat bővítik a tervezett konferenciák, workshopok.


Papírszótár-csere a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban -- ismétFEL

Vásárral egybekötött szótárcserét rendez az Akadémiai Kiadó október 15. és 31. között a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárában. Aki beviszi korábbi kiadású, az Akadémiai Kiadó által megjelentetett bármilyen méretű és nyelvű szótárát, akár 40 százalékkal olcsóbban vehet újat -- közölte az Akadémiai Kiadó az MTI-vel. Az Angol-magyar kéziszótár és Magyar-angol kéziszótár (Magay Tamás-Országh László) új, 2012-es kiadását 30 százalék kedvezménnyel, a Német-magyar kéziszótárt és Magyar-német kéziszótárt (Uzonyi Pál-Földes Csaba-Halász Előd) 40 százalékos kedvezménnyel, a Magyar értelmező kéziszótárt 40 százalék kedvezménnyel vásárolhatják meg az érdeklődők. A helyszíni kínálatban található minden szótárra és könyvre 25 százalék kedvezményt ad a kiadó.


Felavatták a felújított könyvtárat Szankon -- A Katona József Könyvtár szolgáltatjaFEL

Az 1956-os megemlékezéseket követően szombaton könyvtáravatóra gyűlt a közönség a szanki közösségi ház udvarán. A teljesen felújított és új berendezési tárgyakkal ellátott könyvtár és az információs közösségi hely a kecskeméti Katona József Könyvtár könyvtárellátási részeként működik.


Felsőoktatási könyvtár e-környezetben -- Tuoro + New York-i Gyógyszerészeti Főiskola II.FEL

Korábban szóltunk Diana Cunningham Informatio Medicata konferencián, szept. 27-én elhangzott előadásáról link . Most néhány további tapasztalatot közlünk az elhangzottakból.
-- A két, különböző kulturális hétterű felsőoktatási intézmény könyvtárának stratégiai terve is változott. Emellett
- újratervezték a honlapot, megújították a kommunikációs tervet (hangsúlyosan pl. e.g. emailes kommunikáció, wiki, blog, Facebook, Twitter csatornák használata).
- 16%-kal növekedett a beszerzési keret.
- Tovább tesztelik a könyvtár információs menedzsment rendszerét: link
- A NYMC/Touro kutatási 'gyorshadtest' új igényeket és prioritásokat határozott meg, melynek tervezésében a könyvtár is részt vett.
- A könyvtárosok rendszeres szemléző szolgáltatást kínálnak, és felkészítették őket a kutatói csoportok szolgálatára. A dékánhelyettes / igazgató szintén egy ilyen csoportot támogat.
- A licencelt információforrásokat most közösen használják egy erre vonatkozó program keretében. Így minden hallgatói és tanszéki igényt ki tudnak szolgálni.
Összegezve: a fúzió megnövekedett támogatást és lehetőségeket hozott a könyvtárnak. A régi és az új rendszerek közötti egyensúlyozás hatékonynak bizonyult. Az előadó Churchillt idézte: Minél régebbre látsz vissza, annál előbbre tekinthetsz. (előadói vázlat alapján ref.: MG)


Könyvtár az üveghegyen innen és túl -- Rotterdam másodszorFEL

A múlt héten szóltunk már a rotterdami könyvhegyről. Most ismét...
Egy gigászi üvegpiramis az alatta tornyosuló könyvhegyekkel? Meglehetősen hatásos módját választotta a könyvek és az olvasás népszerűsítésének a holland MVRDV építésziroda. A hollandiai Spijkenisse központjában, a piactér mellett álló, október elején átadott Book Mountain (Könyvhegy) összesen 9300 négyzetméteren várja az olvasni vágyókat -- a látogatók a klasszikus, homályos és hűvös könyvtárélmény helyett egy napfényben fürdő üvegházban merülhetnek el a könyvek birodalmában. A népszerűsítő szándék nem véletlen: a rotterdami dokknegyed közelében lévő településen 10%-os az írástudatlanság.


Kartellbírság -- pénzt kapnak vissza az amerikai könyvvásárlókFEL

Az Apple és öt könyvkiadó az elmúlt években árkartellt hozott létre, ezáltal a felhasználók az indokoltnál jóval többet fizettek az elektronikus kötetekért. Most azonban a vásárlók egy kis hányada visszakaphatja a pénze egy részét. Az amerikai igazságügyi minisztérium április közepén indított trösztellenes eljárást az Apple, valamint a Hachette Livre (Lagardere Publishing), a Harper Collins Publishers (News Corp.), a Simon & Schuster (CBS Corp.), a Penguin (Pearson Group) és a Georg von Holtzbrinck csoport ellen. Májusban kiderült, hogy ügyben per kezdődhet. A Harper Collins Publishers, a Simon & Schuster és a Hachette Livre ugyanakkor beleegyezett a peren kívüli megállapodásba. Ennek részletei most váltak ismertté. Eldőlt az is, hogy az Apple és a Penguin, illetve a Macmillan ellen valóban per indul.


Szalai Annamária: egyenlő hozzáférést kell biztosítani az információhoz -- az állam feladata isFEL

Internet Hungary -- A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) feladata az információhoz, a tájékozódáshoz, a tudáshoz és a kulturális értékekhez való szabad és egyenlő hozzáférés lehetőségének biztosítása -- mondta a hatóság elnöke kedden a siófoki Internet Hungary konferencián tartott köszöntőjében.
Szalai Annamária az állam feladatának nevezte azt is, hogy egyszerre biztosítsa a szabadság és az önrendelkezés jogát, valamint az internet tekintetében is érvényt szerezzen a jogos önvédelem elvének. Ezzel kapcsolatban említést tett a tudatos médiahasználat fontosságáról, valamint azokról a programokról, amelyek az interneten nyújtanak védelmet a felhasználóknak.


Internet hatása a gyerekekre és fiatalokraFEL

A konferencián nemcsak a biztonságról esett szó, hanem arról is, hogyan változik az internet, annak felhasználhatósága, mi mindent befolyásol a fejlődése, mennyire változtatja meg életünket, környezetünket, a médiát és minden mást. Ha a szülők tudatos, értő internethasználók, akkor ezt a mintát a gyerekek is követni fogják. Tari Annamária előadásában a Z generációról vagy más néven a 'digitális bennszülöttekről' beszélt. A mai kor gyermekei (1995 után születtek) egyszerre több dolog elvégzésére képesek, tévézés, tanulás, internetezés, könnyen eligazodnak ebben a világban, vérükké vált. Negatív hozadéka, hogy függőséget okozhat, másrészt ha kapcsolataikat csak a világhálón építik ki, elzárkóznak a külvilágtól. A közösségi oldalak-kapcsolatok tanár-diák viszonyban is változást hoztak, lehetőséget teremtve arra, hogy egymást jobban megismerjék.
Másik nagy lehetőség az internetes iskola- vagy gyermekrádió, amely gyors, ingyenes és értékes tartalmak megosztására sarkallja a fiatal nemzedéket. Egymásra jobban hallgatnak, és játszva sajátítják el az ismereteiket. Ha a 11?15 éves korosztály egyedül marad a gép előtt, különböző csatornákon keresztül -- például közösségi oldalak, Skype, MSN, csevegőszobák -- pillanatokon belül eljuthat olyan szervezetekhez, amelyek kihasználják naivitásukat, tudatlanságukat, és pillanatok alatt leszedhetnek olyan adatokat, amelyekkel betörhetnek más oldalakra, végül a felelősségre vonásnál egyedül maradnak. Ezért lényeges a káros tartalmak szűrésén túl a tudatos médiahasználat elsajátítása, ami a családban kezdődik. Nagy lehetőség rejlik mind az oktatás, mind a munkafolyamatok terén az ún. gamification, a 'komoly' játékok segítségével. Fekete Zsombor arról beszélt, hogy a játékban akkor is szabadnak érezzük magunkat, ha nem vagyunk azok. Ha vizsgák helyett vetélkedők; tanulás helyett felderítés, játék; kötelező feladat, büntetés helyett jutalmazás jelenik meg, akkor a Z generáció örömmel vesz részt és észrevétlenül elsajátítja azt a tudást és értéket, amit át akarunk adni neki. (Dienes Éva)


80 év után csak digitálisan lesz elérhető a NewsweekFEL

Megszűnik a nyomtatott Newsweek, a lap jövő évtől csak digitális formában lesz elérhető. Utoljára idén december 31-én jelenik meg nyomtatásban a Newsweek című amerikai magazin. Tina Brown főszerkesztő szerint nehéz volt meghozni a döntést, de nem hagyhatták figyelmen kívül a digitális jövőt -- írja a CNNMoney.


Online média trendek a mezőgazdaságban -- 60%-os penetrációFEL

A magyar gazdák több mint 60 százaléka használja az internetet -- ami megfelel a felnőtt lakosság országos átlagának -- derül ki a Kleffmann Group legfrissebb felméréséből, amely a mezőgazdasági termelők internet-használatát vizsgálja. A több éve rendszeresen folyó reprezentatív vizsgálatból kiderül, hogy az utóbbi öt évben közel másfélszeresére, 44 százalékról 62 százalékra nőtt az Internet penetráció. Az internetet-használó gazdák a magyar szántóföldi területnek összesen 85 százalékát művelik.




Analógiák

Egyetemek? -- Tartsák el magukat!FEL

Önműködő és önfenntartó pénzügyi rendszerre van szükség a felsőoktatásban a miniszterelnök szerint. Orbán Viktor ezt kedden mondta a Magyar Rektori Konferencia (MRK) legfőbb döntéshozó szerve, a plénum ülésén.
Az önfenntartó felsőoktatásról szólva a kormányfő kifejtette: az egyetemi, főiskolai végzettségűeknek a saját befizetéseikből kell folyamatosan működésben tartaniuk a felsőoktatást. Természetesen az állami ösztöndíjakat, a közpénzt nem lehet teljesen kiemelni a rendszerből, de csak ott kell alkalmazni, ahol nem látszik más megoldás -- hangsúlyozta. Hozzátette: egy rendkívül kedvezményes diákhitellel elérhető, hogy idővel mindenki vállalni tudja saját tanulmányának költségeit. "Ezt a pénzt az állam garantálni fogja minden olyan magyar fiatal számára, aki egy bizonyos szinten teljesít' -- közölte.
Hozzátette azt is, hogy e szisztémával a hallgatók nem eltartottjai lesznek egy nagy jóléti rendszernek, hanem önálló szereplői, akik áldozatot hoznak, így elvárásuk is lehet az egyetemmel, főiskolával szemben. Az önfinanszírozó felsőoktatás képlete fogja az igazi fairplay-t biztosítani -- jelentette ki.


Így használhatja a közösségi médiát! -- digitáliasan született munkatársak a középpontbanFEL

Az emberek nem akarják többé, hogy eladjanak nekik: a cégektől azt várják, hogy informálják őket a megfelelő termékről vagy szolgáltatásról a megfelelő áron. Még néznek reklámokat, de inkább az interneten, mint a tévén, és valószínűbb, hogy megnéznek valamit, ha barátaik ajánlották. Ha valami gond van az áruval, azonnal kapcsolatba akarnak kerülni a forgalmazóval és gyors megoldást várnak.
Az, ahogyan a cégek ehhez az energikus és néha kaotikus világhoz alkalmazkodnak, meghatározza a jövőjüket. A weblap, a Facebook-oldal, a Twitter nem a vállalkozás kommunikációs büdzséjének kiegészítése többé: ezeknek kell a marketing stratégia középpontjában állniuk és más marketingtevékenységekkel koordinálva kell működtetni őket. Első lépésként azt javaslom, hogy az internetoldala ne csak tranzakciók kezelésére legyen alkalmas, hanem kommunikációra is -- és azt, hogy ha a vevő e-mailt küld vagy kommentál, akkor a csapata rögtön reagáljon. Minden kapcsolatfelvétel alkalom arra, hogy erősebb kötődést építsünk ki a vevőinkkel. Az általunk választott csatornától függően ez azt is jelentheti, hogy az ügyfélszolgálatosoknak segítenünk kell, hogy a kommunikáció új módszereihez alkalmazkodhassanak. Ha ez megtörtént, nekünk is kapcsolatban kell maradnunk az ügyfelekkel.
A sikerhez kell a vezetők támogatása is. David Cush, a Virgin Amerika igazgatója e csatornák részlegvezetőit megszabadította a szokásos vállalati hierarchia nyűgétől. A közösségi médiás csapata huszonévesekből áll; ők irányítják az online szolgáltatásokat. David úgy fogalmaz, hogy nagy vonalakban irányba állította őket, aztán elengedte a kezüket. Ezek a ?digitálisnak született? alkalmazottak a vállalat kommunikációs stratégiájának középpontjába állították a Facebookot és Twittert -- így ragadták meg online a Virgin-szellemiség lényegét.




Praktikus

Felsóoktatásban -- laptop vagy tablet?FEL

2010-ben az Apple iPad megjelenése forradalmasította a táblagép technológiát. A torontói Ryerson Egyetemen arra keresték a választ, hogyan segítheti ez az eszköz a diákok mindennapi egyetemi tanulmányait. A projektben négy diák vett részt. Nekik vásároltak egy-egy iPadet, hozzá alkalmazásokat. A feladatuk annyi volt, hogy használják az eszközt, heti rendszerességgel számoljanak be a tapasztalataikról egy blogon, és havonta egyszer vegyenek részt egy megbeszélésen, ahol megvitatják, milyen irányban folytassák a kísérletezést. A projekt végén megtarthatták az eszközt. A négy résztvevőt motivációs levél alapján választották ki. A projekt lehetőséget teremtett a résztvevőknek arra, hogy új utakat keressenek az egyetemi tanulmányaik és mindennapjaik szervezésére. A blogbejegyzések alapján összegezhetők a diákok főbb tapasztalatai. Az iPad nagy előrelépés a laptophoz képest, elsősorban az érintőképernyő, a gyors indítás és az akkumulátor hosszú (10 órás) élettartama miatt. A tananyagok digitalizálásával és megfelelő formába konvertálásával utazás közben is lehet tanulni. Az eszköz minden résztvevő egyetemi tanulmányait a papír nélküliség irányába mozdította. A külső adatok elérésére a Dropbox, az idő hatékony menedzselésére a naptár alkalmazás nyújtott lehetőséget. Minden diák különböző oldalról közelített a technológiához. Egyikük azt emelte ki, hogy az iPad segít a jegyzeteit, az olvasmányait és az idejét megfelelően szervezni. Egy másik a pedagógiai hatásokat emelte ki, szerinte ez demokratizálja a tanulási folyamatokat, nagyobb teret enged a közösségi tanulásnak. Egy hallgató az iPad nyomtatott könyvre tett hatásával kapcsolatos gondolatait osztotta meg. Egy diák pedig elsősorban a hordozhatóságban látja az eszköz előnyét.
Mindenki egyetértett abban, hogy a laptop alkalmasabb az iPadnél a kiterjedt online könyvtári kutatómunkára. Egyre növekszik az igény a hordozható eszközökön lévő tartalmakra. Sok könyvtár korán elkezdte az iPadek kölcsönzését is. Ez elsősorban rövid 2 órától 2 hétig terjedő kölcsönzési időszakot jelent. A diákok pozitívan viszonyultak egy ilyen szolgáltatás lehetőségéhez. (ref.: Tóth M.)


Pofonegyszerű: titkosítsa fájljait onlineFEL

Mindenkinek vannak olyan állományai a gépén, amelyek kizárólag őrá tartoznak. A teljes biztonság érdekében nem árt titkosítani ezeket, például egy egyszerű webes szolgáltatással. Ha kizárólag a saját magunk számára szeretnénk őrizni egy fájlt a gépünkön, akkor érdemes titkosítani, nehogy illetéktelenek is hozzáférjenek. Ehhez jó pár célszoftver létezik, most viszont egy fölöttébb egyszerű módszert mutatunk, amelyhez csupán internet-kapcsolatra van szükség.


Online hangrögzítés -- VocalrooFEL

Egy annyira jó dolgot találtam a hang online rögzítésére és küldésére, hogy meg kell osszam veletek. Laci emlékeit akartam rögzíteni, de sajna kölcsön van adva a diktafonunk, ekkor néztem körül a neten és rábukkantam erre a csuda egyszerű kis oldalra, amivel rögzíthetjük a mondanivalónkat, majd megoszthatjuk e-mailben, de közösségi oldalakon ugyanúgy, honlapra, blogra is beágyazható. Kvázi egy online diktafon. A neve: Vocaroo. link
Katt: 'Click to Record', felugrik egy ablak, hogy engedélyezd a Mikrofon használatát, mikor rákattintasz az Enged-re, máris rögzíti a hangod. Mondhatod folyamatosan, ha végeztél a mondanivalóddal 'Click to Stop'. Belehallgathatsz, hogy elégedett vagy-e vele (Listen), ha nem, újra próbáld meg (Retry). Ha igen, akkor a Happy with this recording? után taláható 'Click here to save'-re kattintva, kijönnek a megosztási lehetőségek (Sharing options). Kattintsunk az 'E-mail'-re, töltsük ki a mezőket: 'To:' után, annak (azoknak) az e-mail címét írjuk be, akinek küldeni akarjuk, a 'From:' után a magunkét, alul látunk három színes mozgó nagybetűt, azt másoljuk be a 'Type the moving letters:' utáni kis mezőbe, majd 'Send'. Pár másodperc után a rögzített hangunk landol annak a postafiókjába akinek küldeni szeretnénk, s aki akkor hallgatja meg, amikor ráér. De le is tölthetjük (Download as) saját hangunkat MP3, Ogg, FLAC, vagy WAV formátumban. Ha van rögzített hangunk, s azt akarnánk küldeni, vagy megosztani, akkor fenn jobb oldalon a kislány alatti 'Or upload' feliratra kattintsunk. Egyszerű és tökéletes!




Kisszínes

Internet Hungary - A matematikaoktatás az informatika korában felemelheti az országotFEL

Az infokommunikációs szektor és a szoftverfejlesztő cégek jövőjéről is hallhattak előadásokat a siófoki Internet Hungary konferencia résztvevői kedden. A Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója az alkalmazásfejlesztésben látja cége jövőjét, míg a Graphisoft alapítója a magyar matematikaoktatás egyedülállóságát kiemelve azt mondta, hogy az informatika korában nagyhatalommá tehetné az országot.
Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója hangsúlyozta: az államnak az infrastruktúra, az oktatás magas színvonalú biztosításával kell segítenie a vállalkozásokat, nem pedig támogatással. Szerinte Magyarországot a matematikai kultúrája, a természettudományok tisztelete emelheti ki és teheti nagyhatalommá az informatika korában. Kijelentette: hiba lenne, ha nem nyílna lehetőség a matematika emelt szintű oktatására a legtehetségesebbek számára, csak azért, hogy a diákok órarendjébe beférjen a mindennapos testnevelés. Véleménye szerint ezzel több száz éves hagyomány veszne el. A világpiacon sikeres magyar cégek egyértelmű közös jellemzője szerinte az, hogy sosem kaptak állami támogatást, így megtanulták, hogyan éljenek a vevők pénzéből, nem pedig a befektetőkéből.


Mobilitás és Multimédia Mátrixa -- kiber-innovátorokat találtakFEL

Az Mobilitás és Multimédia Klaszter 2007-ben alakult meg,azzal a céllal hogy összefogja a magyar mobil- és új média technológiák kutatóit, fejlesztőit és értékesítőit, valamint hogy segítse a hazai fejlesztések, találmányok (világ)piaci bevezetését. Jelenleg közel 70 taggal rendelkeznek, köztük telekommunikációs és informatikai nagyvállalatok, infokommunikációs innovációra fókuszáló kis- és középvállalkozások, ígéretes új technológiákat fejlesztő startup cégek, valamint kutatóközpontokat fenntartó egyetemek. 2012.-ben meghirdette a 'Keressük Magyarország kiber-innovátorait!' elnevezésű pályázatát, amelynek 23 nyertese a Kibertér Konferencián, Budapesten állíthatott ki október 4-én.
3 kategóriában hirdettek nyertest. A zsűri fődíját a háromdimenziós nyomásmérő eszközt kifejlesztő Optoforce csapata nyerte el. Az eszköz számos előnnyel bír: az olcsó előállítási költségek mellett rendkívül sokszínűek a felhasználási lehetőségei. A leginnovatívabb megoldásnak járó elismerést az EasyLing érdemelte ki. A magyar projekt lényege, hogy a különböző nyelvű honlapok szöveges tartalmait eredeti környezetükben fordítja le egyetlen könnyed kattintás segítségével. A legjobb prezentációnak járó díjat a JobCTRL csapata vihette haza. Az újszerű alkalmazás objektív mérési rendszere segít optimalizálni a számítógépen illetve mobilon munkát végző dolgozók hatékonyságát, átlagosan 10 százalékos produktivitás növekedést ígérve a felhasználóknak. (Dienes Éva)


Megjelent az első erdélyi magyar e-könyv, Markó Béláról szólFEL

Megjelent az első erdélyi magyar e-könyv; a Markó Bélát politikusként, költőként és emberként ábrázoló mű Kelemen Attila Ármin munkája, amelyet pénteken mutattak be Kolozsváron.
Az Így működik Markó Béla tíz interjún keresztül próbálja megismertetni Markó Bélát az olvasókkal.
Tibori Szabó Zoltán újságíró a könyvbemutatón úgy fogalmazott, azt tartotta a mű erősségének, hogy a kérdező nem kerül meg semmilyen kényes kérdést, a kérdezett pedig a 'legrázósabb' kérdéseket is megválaszolja. A könyvből kiderül, hogy mit gondol Markó Béla az erdélyi közéletről, Európáról, Amerikáról, mit gondol a romániai magyar és román politika egyes szereplőiről.


Díj a látható--tapintható mesekönyvértFEL

A 21 éves Horváth Csilla a Magyar Formatervezési Díj diák kategóriájában lett első a gyengénlátó gyerekeknek készített, látható és tapintható mesekönyvével -- amihez egyetlen csepp nyomdafestéket sem kellett felhasználni. Még október elején, a budapesti Design Hét (aminek fő kiállításáról itt írtunk) keretében, az Iparművészeti Múzeum patinás épületében derült ki, hogy idén kik számítanak a magyar formatervezői szakma legkreatívabbjainak. Diák kategóriában egy Szombathelyről elszármazott fiatal, Horváth Csilla nyerte meg a zsűrit különleges könyvével (A csökönyös kiselefánt című gyerekkönyv speciális változatával), ami áthidalja a látássérült és a látó gyerekek között tátongó űrt, mert egyszerre dolgozik tapintható és látható formákkal. Ennek kapcsán kérdeztük az alkotót.


Unja a munkáját? -- Néhány tipp, lehetséges megoldásFEL

Bár régen szerette a munkáját és reggelente izgatott volt, mára mindez elmúlt? Könnyen előfordulhat, hogy belefásul a mindennapokba és már nem jelent örömet az, amit csinál, hanem inkább unja azt. Azonban nem biztos, hogy ilyenkor rögtön a felmondását kell elkezdenie megfogalmaznia.
link


Digitális analfabetizmust jósolnak a tanárokFEL

Digitális analfabetizmust eredményezhet az új kerettantervek bevezetése -- olvasható egy informatikatanárokat tömörítő csoport felhívásában. Az informatikatanár szerzők a közleményben kitérnek rá, hogy a modell csúszásával kapcsolatban számos pedagógust megkérdeztek, de a kerettantervek megjelenésének szinte csak a tényét közölték. A tanárok szerint a pedagógusok béremelése egy tollvonással megadható, később ugyanúgy el is vonható, de a diákok, akik ebben az új rendszerben kezdik meg tanulmányaikat, orvosolhatatlanul magukon fogják viselni annak minden hibáját.
A tanárok úgy vélik, hogy az informatikaoktatás kerettantervi szabályozása digitális analfabetizmushoz vezethet, emiatt csökkenni fog a fiatalok álláshoz jutási esélye, az elhelyezkedőknél pedig a számítógéppel végzett munka hatékonysága. A hiányosságok pótlása a munkavállalók vagy a munkaadók részéről komoly anyagi ráfordítást kívánna, így gazdaságilag is kimutatható kárt okoz.
A 2012. elején megjelent Nemzeti Alaptanterv az informatika műveltségterületét kiemelten kezeli; a tanterv 1-12. osztályig határoz meg tartalmakat. A napokban megjelent kerettantervek a NAT-ban megjelenő tartalmakat tantárgyakhoz rendelik.


Könyvből készült szobrok (képekkel)FEL





Információforrások

Mesefilmek onlineFEL

Frakk, Pom-Pom, Mr. Bean, Magyar népmesék és a többiek...
-- Kell-e, s ha igen, meddig és hogyan a könyvtárakban tovább gyűjteni ezeket, ha az interneten ingyen, több helyen is elérhetőek? (MG)




legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról