Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


KIT hírlevél: 2017/32., szept. 13.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

Hírek

Új országos könyvtári rendszer? - Egyelőre közbeszerzés, de melyek a használói elvárások?
Digitalizálási impotencia: a kapott pénzekből a teljes magyar kultúrát digitalizálni lehetett volna
Graz 1. - Patinás közkönyvtár, a házhoz szállítás egyben látogatás is
9 hallgatói igény egyetemi könyvtáros irányában (olvasóink szavazatára)
Könyvtárak rangsora - melyik a legjobb munkaszervezésből?
Együttműködés honlaptartalomban is - mit kínál egy berlini fiókkönyvtár? 2.
Ha érdektelenebb célcsoportot akarunk megnyerni - pl. muzeális könyveknek
Kell-e országos stratégia a magyar könyvtáraknak? (felmérés)
Lukács Archívum - Eltérő képzetek az örökségről; célok és félelmek
Hogyan csökken az olvasott könyvek száma 7-től 15 éves korig? (diagram)
Milyen új ismeretekkel lehet felemelni a szakkönyvtáros hivatást?
Kvíz segít a diákoknak, hogy felismerjék az álhíreket
Önkiszolgáló könyves pontok - egy hely, ahol sikerült a civil áttörés?
Egy könyvtárnak lehet közösségi kertje és kecskefarmja is
Van-e értelme korlátozni ez egyszerre kivihető dokumentumok számát?
A legfontosabb, hogy bevonjuk a fiatalokat a térrel kapcsolatos döntésekbe
Idősebb könyvtári dolgozók - a továbbképzés illetve a mentorálás lehetőségei
Nyári programok gyerekeknek - Tapolca, Miskolc, Téglás
Élmény a tananyaghoz és közösségi alkotói tér a békéscsabai közkönyvtárban
Megújult a Diósgyőri Könyvtár

Analógiák

Szemtelenségnek veszik a kritikai érzéket

Kisszínes

Az EU ingyen internettel árasztja el az egész kontinenst - pl. könyvtárak pályázhatnak
Művészet- és biblioterápia a gyermekotthonok lakóinak
Az első nyilvános magyarországi könyvtár megalapítója volt - De ki is?
Akkor sem igen kell a kísérleti tankönyv, ha ingyenes - híg lé


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha ezt a szolgáltató megváltoztatja, a forrás nem válik elérhetővé.



Hírek

Új országos könyvtári rendszer? - Egyelőre közbeszerzés, de melyek a használói elvárások?FEL

Az OKR (Országos Könyvtári Rendszer) projekt központi eleme annak a könyvtári munkafolyamatokat támogató informatikai rendszernek a beszerzése, amely a nemzeti könyvtári feladatok maradéktalan kiszolgálása mellett alkalmas országos hálózatként, minden később csatlakozó könyvtár számára is teljes körű informatikai támogatást biztosítani. Feladata ezen felül még olyan központi szolgáltatások kiváltása, mint az országos közös katalógus (MOKKA) és az országos dokumentumellátó (ODR) rendszer. Figyelembe véve, hogy a beszerzés során kialakítandó rendszert célzottan és tudatosan egy országos, sok könyvtár kiszolgálására alkalmas, központilag telepített és üzemeltetett rendszerként értelmezzük, ezért ezt Országos Könyvtári Platformnak (továbbiakban OKP) neveztük el. Az OKP keretében kialakítandó rendszer, alkalmas kell legyen:
- legalább 200 önálló könyvtár kezelésére
- legalább 1000 egyidejű könyvtáros-felhasználó feladatainak ellátására
- legalább 500.000 olvasói végfelhasználó feladatainak támogatására
- legalább 40 tranzakció kezelésére a korábbiakban leírt követelmények szerint Jelen felhívásra tett ajánlatban 500 egyidejű könyvtáros-felhasználó felhasználási jogát kell biztosítani, több könyvtárban.
A beszerzés része 500 egyidejű könyvtáros-felhasználó rendszer használatának 1 éves támogatása.


Digitalizálási impotencia: a kapott pénzekből a teljes magyar kultúrát digitalizálni lehetett volnaFEL

Az amszterdami Rijksmuseum pár éven belül befejezi egymilliós gyűjteménye digitalizálását, Rembrandt és Vermeer remekműveinek zöme már ma szabadon letölthető (akár kereskedelmi felhasználásra is), nagy felbontásban a múzeum portáljáról, ahol ötletes tematikus galériák is várják a laikusokat. Norvégia jó úton halad afelé, hogy minden, valaha az országban kiadott könyv elérhető legyen online, beleértve a még jogvédett munkákat is. Németországban pedig öt éve működik a 20 millió euróból létrehozott Deutsche Digitale Biblothek, amely az ország közel 4000 közgyűjteményéből kilencmillió tételt tesz közzé egy közös, kereshető felületen.
Magyarországon kevésbé előrehaladott a digitalizáció, de vannak jó példák. A Fortepan több tízezer családi archívumban rejlő fotót digitalizált, a MúzeumDigitáron több mint 70 magyar múzeum anyagának színe-java böngészhető, a Hungaricanán sok ezer régi térképet, folyóiratot böngészhetünk. Az új Heti Válaszban felidézzük a kulturális digitalizáció rögös történetét, szemléletbeli és szerzői jogi akadályait, és bemutatunk tíz hasznos adatbázist.
A '90-es évek óta több digitalizálási projektet hirdettek meg a mindenkori kulturális kormányzatok, de a legtöbbször nem rendeltek forrást és határidőt, és amelyekhez mégis, azokat sem vitték végig. "Nem arról van szó, hogy nem volt rá pénz: abból az összegből, ami szép sorban elment a különböző programokra, mára a teljes magyar kultúrát digitalizálni lehetett volna" - mondja Kokas Károly, a Magyar Elektronikus Könyvtár (MEK) egyik alapítója, aki ma a Szegedi Tudományegyetem könyvtárának főigazgató-helyettese.
Ehelyett szigetszerű adatbázisok és gyűjtőfelületek alakultak ki egymással párhuzamosan.
Ábra a közgyűjtemények diditalizáltsági szintjéről: link . Forrása: Közgyűjteményi Digitalizálási Stratégia 2017-2025 link .


Graz 1. - Patinás közkönyvtár, a házhoz szállítás egyben látogatás isFEL

A Grazi Városi Könyvtár link patinás központi egységében (Bibliothek Zanklhof) felnőtt és gyerekkönyvek, számítógépes játékok kölcsönzése, olvasása, kávézás (automatából) lehetséges. A kölcsönzés önkiszolgáló, a visszahozatalt az épületen kívülről elérhető bedobónyílás segíti - zárva tartás idején. Szaktájékoztatás a könyvtárnak csak egy pontján van.
- Erős az idegen nyelvű irodalom, amely a városba érkezett menekülteket, illetve a külföldi cserediákokat is célozza. Magyar könyvük egyelőre csak pár darab van, ám a létező igényre válaszként igyekeznek többet is beszerezni.
- Helyben erős a művészetekkel kapcsolatos állomány. Az osztrák szépirodalmi műveket a könyvek gerincét sárga színcsíkkal jelölik, megkülönböztetve őket más német nyelvterületek könyvterméséről.
- A gyerekrészleg foglalkozások kínálatán túl a weben is erős, ahol gyerekek ajánlanak könyveket - gyerekeknek. Az ajánlásokat meg is jelenítik: link Egyébként az osztrák és az itthoni, magyar gyerekek ízlésében nagy átfedés van: az Egy Ropi naplója sorozat mindkét helyek nagyon keresett.
- Házhoz szállítási program Buch und Besuch (könyv és meglátogatás) szolgáltatás link önkéntesek bevonásával működik. Neve utal arra, hogy a szolgáltatást igénybe vevők nem puszta dokmentum-szolgáltatás részesei, hanem hús-vér látogató érkezik hozzájuk. (A fotókat ld.: link )


9 hallgatói igény egyetemi könyvtáros irányában (olvasóink szavazatára)FEL

A Student Needs 2025+ projekt a hallgatók könyvtárosokkal szembeni igényeit térképezi fel. 2025 után a hallgatóknak már nem csak információs igényeik lesznek. A World Café módszerrel végzett kutatásban a résztvevőknek meg kellett fontolni az élettel, tanulással, munkával, játékkal és a közösséggel kapcsolatos szempontokat. A kapott 300 tételes listát kilenc tételben foglalták össze.
1. Képzések: a hallgatóknak tudniuk kell, milyen készségekkel rendelkezzenek, és hogyan lehet ezeket fejleszteni. A jelentés 26 készséget sorolt fel a csereberéléstől a hackelésig. Köztük a kritikai gondolkodást, technológiai tudást, problémamegoldást.
2. Mentorálás: a hallgatóknak személyes segítség kell: mit tegyenek legközelebb és tanácsok az életvitelhez?
3. Folyamatos és azonnali visszajelzések. Kapcsolat van a visszajelzések és a hallgatók teljesítménye közt. Az azonnaliságban segítenek az analitikai és jelentéskészítési technológiák.
4. Keretek az eligazodáshoz és bizonytalanságokhoz: a hallgatók szeretnék tudni, mit tegyenek különböző szituációkban. A könyvtárosok segíthetnek tanulási stratégiákat elsajátítani a keretekhez.
5. Hitelesítő adatok: dokumentálni kell a tudást, készségeket, tapasztalatokat. Ebben segítenek az e-portfóliók és a könyvtárosok tapasztalata a tartalmak rendezésében.
6. Tapasztalatok: kapcsolatba kell lépni más emberekkel és a világgal a gyakorlati tudáshoz. A mostaninál jobb autentikus tanulási környezetet kell teremteni. Azaz: kevesebb könyvtári oktatási tér és több való életből vett kutatási, problémamegoldási lehetőség.
7. Személyes instrukciók: a hallgatók saját stílusukhoz kellene igazítani a releváns tudást és a készségeket. A mostani akadémiai könyvtári oktatás inkább osztályokat tanít, mint egyéneket.
8. Terek, eszközök és sablonok: a halgatóknak fizikai és virtuális támogató környezetre és eszközökre is szüksége van. Akár például a termen kívüli tanuláshoz.
9. Megkülönböztetés: A hallgatóknak meg kell találni a saját értékeiket és kommunikálni, hogy mi különbözteti meg őket másoktól. Ebben a könyvtárak csak akkor fogna tudni segíteni, ha folytatják az átalakulást a személyes felfedezés és a "maker" barkácsműhelyek helyszíneivé. (ref.: Habók Lilla)
- Diskurzus a témában: link


Könyvtárak rangsora - melyik a legjobb munkaszervezésből?FEL

A Data Envelopment Analysis (DEA) módszertanával vizsgálták a spanyol egyetemi könyvtárak hatékonyságát 2008 és 2012 között, különös tekintettel a munkaszervezésre, illetve a humán erőforrással való gazdálkodásra, a személyzet "kezelésére". Általános megállapítás, hogy a könyvtárak mind általában, mind technikailag magas szintű hatékonyságot mutattak. Kétségtelen, hogy néhány könyvtár esetében 60% alatti hatékonyságot mértek, és ezeknél szükség van a humán erőforrás szervezésének javítására; éppen ezért fontos annak meghatározása, melyek azok a hatékony könyvtárak, amelyek referencia-modellként szolgálhatnak.
A vizsgálat azt bizonyította, hogy a kereszthatékonyság (cross-efficiency) igen hasznos eszköz lehet a leghatékonyabb könyvtárak azonosítására, mivel a vizsgálatban használt más módszerekkel koherens eredményeket adott, továbbá a "maverick" index számítása révén lehetővé teszi a hatékonysági érték megbízhatóságának ellenőrzését is. Megállapítást nyert, hogy összefüggés van a hatékonysági adatok és a könyvtár szervezete (szervezettsége) között. Bebizonyosodott, hogy azokat a könyvtárakat, amelyek hatékonyabban használják humán erőforrásaikat, központosított struktúra és az automatizálás minden előnyének kihasználása jellemzi. Ezekben a könyvtárakban kevesebb a központi könyvtárban dolgozók száma, mint a kevésbé hatékonynak mért könyvtárakban.
Végső konklúzióként javasolható, hogy a kevésbé hatékony könyvtárak központosítsák az olyan transzverzális munkafolyamatokat, mint pl. a könyvtárközi kölcsönzés vagy a beszerzés, és csökkentsék a személyzet létszámát az automatizáltan, elektronikusan is megoldható folyamatok esetében. (A spanyol egyetemi könyvtárak rangsora munkaszervezési szempontból; ref.: Mohor J.)
- Szólj hozzá! link


Együttműködés honlaptartalomban is - mit kínál egy berlini fiókkönyvtár? 2.FEL

Mint láttuk link , a Lichtenbergi fiókkönyvtár (Berlin) honlaptartalma link több szervezet munkája, praktikus munkamegosztásban.
A közvetlenül könyvtár-adta adatokat nézve (a tartalom középen):
- a könyvtár standard kínálata
- a 4 fiókkönyvtár elérése, adatai
- hírek, pl.: új: e-könyv olvasó kölcsönzése
- a 4 lichtenbergi könyvtár közös(!) hírlevele
- a VÖEBB (berlini közkönyvtári szervezet) új digitális szolgáltatásai
- besztszeller-lista
- rendezvények
- olvasásösztönzési szolgáltatások link . Ezen belül:
-- Informationen für Lehrer und Erzieher (információ oktatóknak)
-- Informationen für Eltern (inf. szülőknek)
-- Die interkulturelle Mediathek (itt van egy Ort der Vielfalt - "A sokszínűség helye", mely interkulturális érzékenyítő projekt, több német városban vannak projektjeik), de sajnos a link nem működik
-- Lesetipps (saját olvasmányajánlójuk, ill. különféle szervezetektől is linkelve)
-- Kreativtipps für Groß und Klein (kreatív alkotási tippek kicsiknek és nagyoknak)
-- Ansprechpartner(inne)n (személy szerint kihez fordulhatunk az egyes fiókkönyvtárakban)
-- Berlin közkönyvtárai a menekültcsaládok számára (letölthető prospektusok 7 nyelven)
- VÖBB (ld. feljebb)
- Könyvtárpártoló egyesület (Förderkreis der Lichtenberger Bibliotheken e.V.) Az olvasástámogatás érdekében táskákat (hátizsákokat) kínálnak a gyerekeknek (vö.: link ), emellett anyagilag támogatják a könyvtári dokumentumok beszerzését
-- A Der Berliner Autorenlesefonds a berlini könyvtárakban fellépő felolvasó művészeket, előadókat támogatja. (ism.: MG)


Ha érdektelenebb célcsoportot akarunk megnyerni - pl. muzeális könyveknekFEL

A Provenance Online Project (POP) - "eredet online projekt" blog tartalma a Pennsylvania Egyetem Könyvtárának ritka könyveiből, kézirataiból áll. 12,000 eredeti képet kínálnak némi magyarázattal. Ld. Flickr feed link .
Azért, hogy az anyag ne csak filoszok számára legyen érdekes, a móka kedvéért animációkat is készítettek, melyeket térítésmentesen lehet megosztani - forrásmegjelöléssel. A mókás animációk mögött linkelik az eredeti forrást is. (ism.: MG, Kámán Veronika ajánlásával)


Kell-e országos stratégia a magyar könyvtáraknak? (felmérés)FEL

Kell-e országos stratégia a magyar könyvtáraknak? - tettük fel a kérdést a múlt héten. A nem reprezentatív válaszok megoszlása:
0 - Nélküle is megvagyunk
23 - Kellene, alulról építkező, alulról kezdeményezett
23 - Kellene, az IKSZ, EMMI, MKE stb. szervezetek közreműködésével
6 - Nem, inkább az egyes könyvtáraknak legyen erős stratégiája.
0 - Egyéb, megírom: kithirlevel@gmconsulting.hu.
- Mint korábbi - szintén nem reprezentatív - felmérésünk láttatni engedte: a válaszadók nincsenek hasra esve a magyar könyvtári stratégiák alkotóinak teljesítményétől link
. E felmérés azt mutatja, hogy stratégiára mind e korábbi teljesítmény ellenére szükség van. Méghozzá ezen válaszadók fele úgy látja: annak kialakítása alulról; a jelenlegi, fizetett, hivatalos könyvtári érdekképviseletet kikerülve van szükség. Emellett ugyanannyian látják úgy, hogy a jelenlegi könyvtáros szervezetek bevonásával van ugyanerre szükség. (MG)


Lukács Archívum - Eltérő képzetek az örökségről; célok és félelmek FEL

Továbbra is eltérő elképzelések élnek Lukács György kézirat- és könyvhagyatékáról, mely az Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ felügyelete alatt működik. Az Agárdi Péter, Kardos András és Mesterházi Miklós által jegyzett "Érted jöttek, nem ellened" ÉS-cikk (2017. szeptember 8.) egyebek mellett kifejti:
"Monok[ István]nak az Archívumban őrzött kéziratokról sincs fogalma; "maradék" kéziratokról ír, meg arról, hogy "kéziratai közül alig maradt fenn valami". - Nos, a filozófus teljes 1945 utáni életműve megvan; szinte valamennyi kézirata a '30-as, '40-es moszkvai évekből; és az Archívumban van a halála után előkerült heidelbergi bőrönd tartalma (fiatalkori esztétikája, néhány korai esszé, ifjúkori levelezése, jegyzeteinek sokasága) és néhány, más úton fönnmaradt kézirat, például a Die Theorie des Romansé. Az összesen több mint 1000 irategységnyi kézirat talán nem illethető a "maradék" meg az "alig" szavakkal. Nem mellesleg ezek a kéziratok nem kiállítani vagy ellenkezőleg, raktárba rekeszteni való fosszíliák: "működnek", példa rá A regény elméletének újabb magyar kiadása, vagy amire Rüdiger Dannemann (az Internationale Georg-Lukács-Gesellschaft titkára, a Lukács-Jahrbuch főszerkesztője) mutatott rá, hogy ugyanis az Ontológia egy újabb német kiadásában szöveggondozási problémák miatt újra a kéziratokhoz kell majd visszanyúlni (a példák tovább volnának szaporíthatók)."
Monok István: "Mindazok, akik aggódnak Lukács György hagyatéka sorsáért, hozzanak áldozatokat. Az MTA gazdag örökséget kapott, ehhez mérten sokat vállalt eddig, és - legjobb tudásom szerint - nincsen szándéka sorsára hagyni az ügyet. Egyedül azonban nem tudja, és - véleményem szerint - ne is akarja megoldani az emlékezet őrzését. Minden örökösnek van dolga a hagyatékkal, a családi örökösöknek is, a tanítványoknak, szellemi utódoknak éppen úgy, mint a magyar filozófiatörténet dokumentálásért közpénzből működő Filozófiai Intézetnek, és az MTA Könyvtárnak is."

Régebbi hírforrás(ok): Lukács Archívum és Könyvtár - A Magyar Tudományos Akadémia Titkársága közleménye link

Hogyan csökken az olvasott könyvek száma 7-től 15 éves korig? (diagram)FEL

Az alábbi linken elérhető diagram a holland gyerekek havi olvasási teljesítményét mutatja (2013-ban). A piros a lányokét, a zöld a fiúkét (kék az átlag). Felmérés hiányban sejthető, hogy Magyarországon hasonló az ábra - alacsonyabb értékekkel. Az adatokat blogján közreadó link Mark Deckers könyvtári stratégiai tanácsadó felhívja a figyelmet a fiúk olvasását ösztönző projektekre, pl. amelyben az apák olvasnak. Mint kifejti: a kevesebbet olvasók kevésbé ismerik meg a nyelvhasználatot, amely gyengébb tanulmányi eredményekhez vezet. (ref.: MG)


Milyen új ismeretekkel lehet felemelni a szakkönyvtáros hivatást?FEL

A könyvtárosi foglalkozást fel kell emelni, hogy a fejlődéssel lépést tudjon tartani. A szakma több új tudományágat tett már magáévá. Ma pl. a könyvtárosnak jól kell ismernie az információtechnológiát, statisztikát, kulturális közvetítést, tudományos tanulási módszereket, kommunikációt és pedagógiát, hogy csak néhányat említsünk. A felemelés azt jelenti, hogy a könyvtáros az érték iránytű vízszintes tengelye felett mozog, tehát kihívást jelent a tudományos könyvtáros számára. Ez tükröződik a dán statisztikában is: 2015-ben 9% volt a tudományos könyvtárosok aránya (2009-ben még 11%), míg a könyvtárosok és más felsőoktatási szakemberek aránya elérte az 50%-ot (2009-ben még csak 45% volt). Ebben az időszakban minden alkalmazotti kategóriában 7% volt a létszámcsökkenés, a tudományos könyvtárosoknál 21%, azaz a klasszikus tudományos könyvtárost az általánosabb információs szakember váltotta fel. (Megtalálni magad tudományos könyvtárosként; ref: Murányi Lajos)


Kvíz segít a diákoknak, hogy felismerjék az álhíreketFEL

Az állam dolga lenne [pl. a könyvtárnak, amely erősíthette volna a hiteles információ szakértőjének imázsát - MG], de az Átlátszó és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete csinálta meg.
Mikor nyár végén egy egyetemi rendezvényen beszélgettem a propagandáról, a végén a meglepően érdeklődő közönségből valaki megkérdezte, hogy na jó, de mit lehet tenni? Mármint ha tényleg ennyire aggasztó világjelenség az álhírek terjedése, és ráadásul Magyarországon ebben a mainstream kormánypárti sajtó, sőt az állami média is aktívan részt vesz, és az egyszeri hírfogyasztó egyre kevésbé tudja kikerülni a szimpla hülyeségeket és az aljas rágalmakat, akkor mi a terv? Hogyan fog ez megváltozni?
Elsőre nem tudtam mást mondani, mint hogy sehogy, ez a közeljövőben nem fog elmúlni, de még javulni sem. Kis noszogatás után viszont sikerült kipréselnem magamból egy optimistább gondolatot: az "igazságon túli világról" és az álhírekről való folyamatos beszéd, ami itthon a független média elleni háborúval párosul, talán ráirányíthatja a figyelmet a tudatos médiafogyasztás fontosságára.
Az alhirvadasz.hu-n link a teszten kívül megtaláljuk az álhíroldalak listáját, a témával foglalkozó cikkek ajánlóit és egy szószedetet, amely segít eligazodni az álhírek világában.


Önkiszolgáló könyves pontok - egy hely, ahol sikerült a civil áttörés?FEL

Ha a könyvtárak stratégiájába nem is szólhat bele az, akiért a rendszer van, ha a beszerzést csak kis mértékben irányítja a használó, ha a könyvtárost nem a használó minősíti, van egy terület, amelyen megvalósul a könyvtár 2.0 koncepciója. (MG)
- Pőcze Márta, az Óbudai Platán Könyvtár igazgatója elmondta, a III. kerületben olyan helyekre telepítették a polcokat, ahol valamelyik önkormányzati intézmény a közelben van, így a kollégák könnyedén rájuk tudnak nézni. Kamera csak a szekrények környékén van, bennük nincsen - mondja Pőcze, aki arról is mesél, hogy mostanra látják, hogy valóban elkezdett működni a könyves becsületkassza: egyre kevesebbszer kell nekik tölteniük a szekrényeket. ?Kisebb rongálások voltak már, például betörték az ablakot, de komolyabb esettel még nem találkoztunk. Az intézmény dolgozói tartalmilag nem szabályozzák a könyveket, de ha bekerül egy-egy kisebb kerámia dísztárgy vagy csipketerítő, azt kiveszik, mert nem ez a lényege a könyvszekrény működésének. "Nem nézzük, hogy milyen jellegű könyvek vannak bent, de ami ázott, penészes, azt természetesen kivesszük."
A Wekerlei Kultúrház és Könyvtár igazgatójától megtudtuk, hogy a 2012 februárjától működő könyvszekrény úgy játszik közösségépítő szerepet a környéken lakók életében, hogy az egyetlen felmerülő költséget az évente egyszeri festés jelenti. A helyiek annyira vigyáznak a bódéra, hogy rongálás mindössze egyszer történt a több mint öt év alatt, akkor is csak egy kisebb feliratot kellett eltávolítani. Ellenben annyira a lakosok szívéhez nőtt a kezdeményezés, hogy abban a két hétben, amikor zárva tart a könyvtár, önkéntesek nyitják-zárják a szekrényt - és arra is volt már példa, hogy mire a könyvtárosok észbe kaptak egy esőzésnél, a járókelők már gondoskodtak az ajtók becsukásáról.


Egy könyvtárnak lehet közösségi kertje és kecskefarmja isFEL

Egy közkönyvtár feladata elsősorban, hogy boldogságot hozzon. Másodsorban pedig, hogy oktasson - mondta 100 éve John Cotton Dana, az első városi könyvtáros az USA-ban. - A könyvtárak az alkotás és az együttműködés helyei - ez pedig Pam Sandlian Smith véleménye, TED-előadásában. - Munkatársaink részben varázslók, részben géniuszok, részben felfedezők, akik azzal foglalkoznak nap mint nap, hogy megváltoztassák az emberek életét. A könyvtárak a tanulás helyei. Ez embereknek azonban sokféle tanulási szokásuk, kívánságuk van. Ezért vannak pl. könyvtárakban közösségi kertek. A munka közben nem csak a kertészkedést, hanem egymást is megismerik az emberek.
A következő lépés volt, amikor 300 kecske érkezett a könyvtár gyepére - hogy legeléssel karbantartsák azt. Pam szerint ez volt könyvtára legnagyobb tanulási tapasztalata: jöttek az emberek, és mindenféle kérdést tettek fel, pl. a kecskék emésztéséről.
Más esetben a könyvégetés kapcsán a könyvtárban tartott történelmi előadás során válik beszédtémává a történelem: "Megérne neked egy börtönbüntetést, hogy megtartsd kedvenc könyvedet?"
A könyvtár tehát a demokrácia alappillére. Ha legközelebb döntened kell felőle... (ref.: MG)


Van-e értelme korlátozni ez egyszerre kivihető dokumentumok számát?FEL

Most látom, hogy Berlinben egyszerre 60 fizikai dokumentumot lehet közkönyvtárból kölcsönözni. Celjében elvileg ez egész könyvtárat - de mindenből csak egy példányt link . - Van tehát értelme annak, hogy mi korlátozzuk a kiviteli darabszámot?


A legfontosabb, hogy bevonjuk a fiatalokat a térrel kapcsolatos döntésekbeFEL

A tizenévesekkel foglalkozó könyvtárosok tudják, mennyire fontos, hogy ennek a korosztálynak saját tere legyen. A tér hatalom. A középületekben jelzés értékkel bír, hogy mely csoportoknak vannak saját tereik, és melyeknek nincsenek. A tizenéveseknek szánt terek nem elsősorban a trendi bútorokról szólnak, hanem elsősorban a bevonásuk szándékáról. Ha nem tudunk többet nyújtani, mint az ifjúsági irodalom és a fiataloknak szánt eszközök egy helyre telepítését, akkor a tér nem biztos, hogy hívogató lesz, és részvételre ösztönzi a célcsoportunkat.
A legfontosabb, hogy bevonjuk a korosztályt a térrel kapcsolatos döntésekbe, ami biztosíthatja, hogy a részleg követni fogja a folyamatosan változó igényeket, és újabb fiatalokat fog bevonzani. A Young Adult Library Service Association (YALSA) tizenéveseknek szánt terekre vonatkozó ajánlása azt javasolja, hogy miután bevontuk a korosztályt a tervezésbe, kérjünk visszajelzést a megvalósítással kapcsolatosan, majd a javaslataikat folyamatosan építsük be a fejlesztések során, ezzel biztosítva, hogy relevánsnak ítéljék a szolgáltatásokat. (Tizenéveseknek szánt terek kialakítása; ref.: Tóth M.)
- Diskurzus a témában: link


Idősebb könyvtári dolgozók - a továbbképzés illetve a mentorálás lehetőségeiFEL

Ahogy a vállalatoknál is van rá példa, a könyvtárakban is érdemes az idősebbeket továbbképezni. A Society for Human Resources Management (SHRM) pedig 2015-ben javasolta olyan információs szolgálat felállítását, amely segít az olyan intézményeknek, ahol nagy számban vannak a nyugdíjkorhoz közelítők. Pótlásuk zökkenőmentességének érdekében segítenének például azt felmérni, hogy tudásuk és tapasztalatuk a szervezeti tudásvagyon mely részét képviselik. Így a speciális tudással rendelkezőket könnyebb lenne pótolni. Az SHRM jelentésben konkrét példa is szerepel, hogy egy közkönyvtári hálózat könyvtáraiban hogyan kezelik sikeresen a munkatársi gárdában végbemenő változásokat. Kívánatos lenne, az is, hogy a szervezeti tudásmenedzsmentet a könyvtárak hosszabb távú stratégiájuk részévé tegyék.
Az idősebb munkatársak kompetenciáinak hasznosítására kiváló és sokoldalú lehetőség a mentorálás, mellyel proaktív módon vezethetik be a következő generációt a munkahelyi kultúrába, ismertethetik meg a közös értékeket, a könyvtárosetikát. (Az idősebb könyvtári dolgozók értékei; ref.: Fazokas E.)


Nyári programok gyerekeknek - Tapolca, Miskolc, TéglásFEL

Míg kint hőség tombol, addig a Wass Albert Könyvtár és Múzeum nyári táborában javában tart a kreatív játék és mese. A nyári tábor alatt többek között állatmenhelyen, solymászbemutatón, a Kemenes Vulkánparkban és a kékkúti Levendula Portán voltak a gyerekek. (VEOL)
A Hahó, könyvtár(s)ak című megyei olvasásnépszerűsítő vetélkedő 44 legügyesebb kis olvasója tegnap kora reggel indult útnak, hogy ebédkor már így köszönhessenek: Hahó, Balaton, megjöttünk! Idén 45 csapat, azaz 180, a megye kistelepülésein élő 3-4. osztályos gyermek és tanáraik tartottak a könyvtárosokkal és mérték össze ügyességüket a II. Rákóczi Ferenc Könyvtár által szervezett, Hahó, könyvtár(s)ak című vetélkedőn.
Az olvasmányélmények után most valódi kalandok várnak az ózdi, kazincbarcikai, gesztelyi, felsőzsolcai, szerencsi és serényfalvai iskolába járó kisdiákokra! A tábor (és az utazás) ingyenes, a Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer keretében finanszírozza a II. Rákóczi Ferenc Könyvtár. (BOON)
A Téglási Városi Könyvtár és Közművelődési Intézmény 5-10 éves gyermekek részvételével idén is megrendezte a nagy népszerűségnek örvendő Könyvtári Kézműves Tábort. A mozgalmas napokat mini színház, meseolvasás, rajzfilm-vetítés, társas és fejlesztő játékok, valamint az elmaradhatatlan kézművesedés színesítette. (HAON)


Élmény a tananyaghoz és közösségi alkotói tér a békéscsabai közkönyvtárbanFEL

Mintegy 287 millió forintból természettudományi élménypedagógiai központot alakítanak ki a Békés Megyei Könyvtárban - mondta Rakonczás Szilvia intézményigazgató kedden az MTI-nek.
Kifejtette, az európai uniós Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) pályázatán nyerték el a forrást az Életfa Alapítvánnyal közösen.
A projekt során a megyei könyvtár békéscsabai épületén belül kialakítanak egy természettudományi élménypedagógiai központot, ahova beszereznek egyebek mellett 3D-s lézernyomtatót, lézervágót, robotikai eszközöket, mikrokontrollereket.
A szerződésben azt vállalták, hogy 2023-ig mindenképp fenntartják a központot és legalább ötezer diák vehet részt az élménypedagógiai foglalkozásokon. "A cél az, hogy amit a gyerekek megtanulnak az iskolában, azt a gyakorlatban ki is próbálhassák, ha van valamilyen projektötletük, például szeretnének önműködő robotot vagy egy öntözőrendszert gyártani, azt itt ténylegesen megtehessék" - mondta az igazgató.
Szeretnék, ha a központ önfenntartó lenne, ezért más oktatási intézményeknek, kezdő vállalkozásoknak is lehetővé tennék a használatát - húzta alá. Magyarországon jelenleg nem sok hasonló közösségi alkotótér működik, Nagykovácsiban évek óta van egy, emellett Székesfehérváron és Tatabányán terveznek létrehozni ilyet - közölte az intézményvezető.
"Például eljön egy kismama, a gyerekjárókába le tudja tenni a gyereket, megtanul mondjuk egy ruhát varrni a csecsemőnek könyvekből vagy az internetről, és meg is tudja varrni a ruhát, mert varrógép is lesz" - magyarázta.


Megújult a Diósgyőri KönyvtárFEL

Szeptember 29-én, a Petőfi-napokon lesz az ünnepélyes átadó, és a következő héten a könyvtár már hivatalosan is megnyitja kapuit a látogatók előtt.
- "Otthonos és barátságos környezet várja majd az olvasókat." - mondja dr. Prókai Margit
- A belső berendezés kialakítása a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg, erre nyertünk egy három és félmillió forintos pályázatot, amit az intézmény kiegészít egymillió forinttal. Ezenkívül természetesen szükség van még függönyökre, szőnyegekre, asztalokra és székekre, amelyekre külön összeget szánunk, hiszen ezek segítségével tudjuk elérni, hogy igazán otthonos és barátságos környezet várja majd az olvasni vágyókat.




Analógiák

Szemtelenségnek veszik a kritikai érzéketFEL

Vekerdy László: "A kritikai érzéket egyelőre a magyar iskola szemtelenségnek nevezi, és nem tolerálja. Zömmel. Mindig vannak remek tanárok, akik imádják a szemtelen kamaszokat, de ez a törpe kisebbség. A kreatív ember gondolkodása divergens, széttartó; jön a feladat, agyrobbanás, ezer dolog jut eszébe, ami látszólag nem tartozik oda. Amire a "Ne hadoválj, kisfiam, válaszolj a kérdésre!" - választ kapja, pedig az új, a kreatív, az innovatív megoldás ebből az ezer, látszólag oda nem tartozó dologból jönne ki. A magyar iskola ezt nem tűri."
A pszichológus szerint le kellene számolni végre az iskolai eredményekről szóló hamis illúziókkal.
"A felnőttek szoronganak. A maguk előrejutása, élete, egzisztenciája ügyében is, és ezt átviszik a gyerekekre: ő is teljesítsen, az lesz jó neki. Az egész magyar iskolarendszert áthatja az az abnormális gondolat, hogy a jó tanulóból lesz jól boldoguló ember. Ez abszolút nem igaz."




Kisszínes

Az EU ingyen internettel árasztja el az egész kontinenst - pl. könyvtárak pályázhatnakFEL

Az Európai Parlament (EP) strasbourgi plenáris ülésén megszavazta Európa közterületein ingyenesen használható vezeték nélküli internethálózat (wifi) kiépítéséhez szükséges pénzügyi forrás első csomagját - közölte az EP sajtószolgálata kedden.
Az EU külön alappal támogatja, hogy 2020-ig mintegy 6000, eddig ingyenes wifivel le nem fedett településen építsenek ki hotspotokat a közösségi élet helyszínein. Az EU az infrastruktúra kialakítását támogatja. A tájékoztatás szerint főként a közintézmények és fenntartóik pályázhatnak majd a támogatásra, hogy a települések főterein, parkjaiban, múzeumaiban, könyvtáraiban, vasútállomásain, kórházaiban elérhető legyen a nagysebességű és ingyenes wifi. Az erre elkülönített összeg jelenleg 120 millió euró.
Az Európai Parlament jóváhagyása által már 2018 elején megnyílhat a pályázatok benyújtásának lehetősége. A résztvevőknek vállalniuk kell, hogy legalább három évig állják a működtetés költségét, könnyen hozzáférhető, ingyenes és biztonságos hálózatot üzemeltetnek, továbbá a személyes adatokat nem használják kereskedelmi célokra. Ha egy településen, vagy régióban már létezik hasonló szolgáltatás, akkor nem lehet további támogatást igényelni - tették hozzá.


Művészet- és biblioterápia a gyermekotthonok lakóinakFEL

Szerintem sikerült nekik. Lakásotthonban (ez a gyermekotthonok aktuális, hivatalos megnevezése - a szerk.) élő, állami gondozott fiatalok próbálkoztak ugyanis meg a művészetterápia segítségével, hogy elmondhassák azt, amit nem lehet. Az általuk előadott darabot augusztus 10-én tekinthettük meg a Művészetek és Irodalom házában. Később Csorba-Simon Eszter, a projekt egyik mentora mesélt élményeiről, aki informatikus-könyvtáros szakmája mellett a biblioterapeuta szakképzést is elvégezte. Jelenleg könyvtárosként dolgozik a Társadalomtudományi Szakkönyvtárban és mellette biblioterápiás foglalkozásokat tart például a fiatalkorúak börtönében.
- Mesélj kérlek a ?Elmondani az elmondhatatlant? projektről! - Még 2016 októberében kapott lehetőséget az Egy Füst Alatt Alapítvány arra, hogy művészetterápiás foglalkozásokat tartson a szigetvári és pécsi lakásotthonban élő gyerekeknek. A projekt létrehozásában segített a MOL Gyermekindító Program és Új Európa Alapítvány pályázatának elnyerése, és a Baranya Megyei Gyermekvédelmi Központ támogató hozzájárulása. A pályázat címe: ,,Elmondani az elmondhatatlant" - Művészetterápiás programokkal a lakásotthonokban élő állami gondozott fiatalokért.
- Mi volt a projekt célja? - Művészetterápiás eszközökkel segíteni a pécsi és szigetvári lakásotthonokban élő speciális szükségletű állami gondozott fiatalokat az elszenvedett traumák feldolgozásában, új megküzdési stratégiák kialakításában, hogy képessé váljanak arra, hogy a családi és a kortárs csoportból érkező negatív hatásokat kezeljék. Fejlesszük a kommunikációs készségüket és elősegítsük a pszichoszociális rehabilitációjukat.


Az első nyilvános magyarországi könyvtár megalapítója volt - De ki is?FEL

Kettőszáznegyven évvel ezelőtt, 1777-ben hunyt el Klimo György pécsi püspök, az első nyilvános magyarországi könyvtár létrehozója. Könyvgyűjtő ember volt, a tudomány és irodalom pártfogója. Papi pályafutásának csúcsaként, 1751. július 31-én ruházta fel a pécsi püspöki méltósággal Mária Terézia magyar királynő. Egyetemalapítási szándékának maradandó eredménye lett a tettyei papírmalom és az Engel-féle nyomda létesítése, egy csillagvizsgáló kialakítása, valamint a máig is a nevét viselő, első nyilvános magyarországi könyvtár létrehozása is.


Akkor sem igen kell a kísérleti tankönyv, ha ingyenes - híg léFEL

Van olyan kísérleti tankönyv, amelynek a rendelési darabszáma az állami nyomás ellenére megfeleződött.
2014-ben a tankönyvekért felelős akkori miniszteri biztos többször nyilatkozta, hogy a következő (2015-ös) tanévre már legalább 80 százalékos lesz az állami kiadású tankönyvek aránya, s ez évente növekedni fog ? idézi fel közleményében a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (Tanosz), amely a tankönyvforgalmazásáért felelős állami monopóliumtól, a Könyvtárellátótól (Kellótól) kikért adatok alapján bizonyítja, hogy a számok épp ellentétes trendet mutatnak.
Míg 2015-ben az állami tankönyvek aránya 74,4 százalék volt, következő évben már csak 72,9, 2017-ben pedig 67,1 százalék.
A tények tehát azt mutatják, hogy - az Emmi és a Klik ?minden erőfeszítése? ellenére - ezt a célkitűzést nem sikerült elérni, sőt 2017-re az állami tankönyvek aránya 7,3 százalékkal csökkent az előző évhez viszonyítva, miközben a magánkiadóké ugyanennyivel nőtt.




legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:






Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás körött megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa

www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról