Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


KIT hírlevél: 2018/21., máj. 23.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

Hírek

Tájékoztató robotot okosítanak a kínai kolostorban
Könyvtárak a mesterséges intelligencia korában
Mely szempont-területeken fejleszthető a mesterséges intelligencia?
Chatbot a hazai könyvtárakban - hogyan fejleszthető tovább?
Az alkotói terek értékét számszerűsíti a MIT (olvasóink szavazatára)
Szabadulószoba - a könyvtárat még nem használókat csalogatja
Közkönyvtáros az iskolában - könyveket visznek és a kínálatot mutatják be...
A Hullámfürdő projekt apropóján: információszerző és -feldolgozó könyvtároshallgatók
Kulturális magazint ad ki a megyei könyvtár - Győri Szalon 1.
Kiterjesztett nyitvatartás - koppenhágai fiókkönyvtárban
Miben törhetnek ki a könyvtárak a közönyösségből? - 2. Javaslatok és közös tevékenységekre
10 változat a használó fogadására
Diákok tervezhetnek Könyvtári kikötőt
A Tudásközpont a vizsgaidőszakban éjfélig fog nyitva tartani
A kormányzat nem tervez fizetésemelést a közszolgáknak
Hogyan illeszthető be a fogászati igényesség a könyvtár kínálatába?
Sok év börtönt kaphatnak a magyar könyvtárfosztogatók

Analógiák

Használói élmény (UX) növelése: örülnének, ha a könyvtári katalógus is gépitanulna
Gondolkozzanak, kísérletezzenek, legyenek sejtéseik - és meglegyen a tévedés szabadsága is
Megmérték, hogyan fejlődtek a vezetők 5 év alatt - a motiváció számít

Kisszínes

Ha ténylegesen működő csapatot akarunk...

Információforrások

Emberkereskedelem Magyarországon: hátrányos helyzetű szegények a veszélyeztetettek (2 videó)
Érdemes romániai magyar tankönyvet rendelni - ha fontos a PISA-eredmény
Videó a párkapcsolati erőszak korai felismeréséhez
Akciós újságok gyűjteménye


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

Tájékoztató robotot okosítanak a kínai kolostorbanFEL

A Sárkányforrás nevű templomban 2015 óta szolgál Hszian'er, a buddhista robotszerzetes, amelyet a szakemberek most fognak még bölcsebbé varázsolni. Kína két vezető technológiai cége megállapodást írt alá a pekingi Lungcsüan (Sárkányforrás) nevű templommal az intézmény robotszerzetese bölcsességének gazdagításáról.
A templom azt szeretné, ha korszerű mesterséges intelligenciával látnák el a Hszian'er nevű robotot - jelentette be Hsziantu mester, a buddhista intézmény mesterséges intelligencia és információs technológiai kutatócsoportjának (!) vezetője az 5. Kínai Robotop csúcstalálkozón.
A templom technológiai csoportja önállóan, 2015-ben alkotta meg a 60 centiméter magas robotszerzetest, amely képes mantrákat mondani és a buddhista tanításokkal kapcsolatos alapvető kérdésekre válaszolni. A sárgaköpenyes robotnak azóta már 1,37 millió rajongója van, és naponta mintegy százezer ember kínai és angol nyelvű írásos és hangüzeneteire válaszol a WeChat mikroblogon.
A robot fejlesztői az elmúlt évek kommunikációja alapján megtudták, hogy a legtöbb kérdést Hszian'er a szerelemről, a stresszről, a haragról, és az élet zűrzavarairól kapja. Válaszai a templom rendfőnöke, Hszücseng mester gondolatain alapulnak.
(Ez az anyag segít a Mesterséges intelligencia az információkeresésben és -feldolgozásban link c. konferenciára való felkészülésben.)


Könyvtárak a mesterséges intelligencia korábanFEL

Ma bátran kérdezhetjük a Google-t, Alexát, Cortanat, Watsont, vagy Sirit. Kérdezhetjük-e hasonlóképpen a könyvtárt (miközben éppen mosunk, takarítunk, cikket szerkesztünk, tanítunk, vagy autót szerelünk)?
A mesterséges intelligencia alaposan próbára teszi a könyvtári intézményrendszer egészét; úgy, mint még soha, semmi korábban. Mit teszünk tehát könyvtárosként, ha gyökeresen megváltozott használóink döntéshozatali folyamata?
Az, hogy gépeket kérdezünk, pillanatokon belül természetes, mindennapi tevékenységgé válik. Ahogyan a mesterséges intelligencia egyre jobban megérti információs igényeinket (ld.: a Google a begépelés közben igyekszik kitalálni várható kérdéseinket, a YouTube ízlésünknek 95%-ban megfelelő néznivalót kínál, a Facebook meglepően gyorsan és találóan ad fel érdeklődésünk szerinti reklámokat, az Amazon vagy az Elsevier pedig olvasnivalót(!)), várhatóan egyre jobban ki is használjuk is ajánlásaikat.
A mesterséges intelligencia forradalma után nem fogunk könyveket, cikkeket olvasni, hiszen elektronikus tanácsadóink már mindet elolvasták, pláne, hogy jobban is elemeznek és készítenek elő döntéseket, mint mi...
Már ma is, ha egy problémára keressük a választ, egyre többször adatokat írunk be a gépbe, elemeztetjük vele, és hallgatunk a kapott eredményre. A gépi döntési folyamat azonban sötét doboz, egyre összetettebb és nem értjük, mi alapján áll elő az eredmény. Az Apple, Google, Facebook stb. azonban nem közlik velünk ezeket az algoritmusokat.
Éppen ezek miatt fontos, hogy a közintézmények szerepet játsszanak a nyílt mesterséges intelligencia megoldások elérhetővé tételében és szabályozásában. (összeállította: MG)
(Ez az anyag segít a Mesterséges intelligencia az információkeresésben és -feldolgozásban link c. konferenciára való felkészülésben.)


Mely szempont-területeken fejleszthető a mesterséges intelligencia?FEL

A mesterséges intelligencia gépi oldalának fejlesztése fontos terület, de csak egyike a négy alapvető kérdésnek. Lássuk mind a négyet- Z. Karvalics László:
1. A gépi oldal, a mesterséges intelligencia kutatói számára nem az emberi intelligencia elérése a valódi kihívás, hanem az, hogy a mesterséges komponensre eső feladatok a legmagasabb szinten teljesüljenek, illetve szakadatlanul új feladatok váljanak teljesíthetővé. (Hogyan érhetjük el a megfelelő egyensúlyt az emberi és automatizált között, hogy a kimenetet optimalizáljuk vele? Az emberi és a gépi intelligencia milyen kombinációja segíti legmegfelelőbben a legégetőbb problémák megoldását?)
2. Az emberi oldal fejlesztése részben szociokulturális és oktatástechnológiai, részben pedagógiai, részben pszichológiai, részben pszichofarmakológiai kérdés,
amelynek a következő időszakban sokkal nagyobb szerepet kell kapnia a diskurzusokban (s amelyre a kiborg-témakör rövid tárgyalása kapcsán majd vissza is térünk röviden) E mellett tömegesen "kiadhatóak" olyan feladatok az emberi elmének, amelyek megoldásában jobban teljesít, mint a gép - ez az alapja az emberi számítástechnika (human computation) irányzatának.
3. A két oldal közös felelőssége a megfelelő koordinációs minőség megteremtése a gépi és az emberi komponens között, hogy a hibrid rendszer a legnagyobb teljesítményt adhassa le.
4. S végül az egész rendszer működésének a cél-vezérelt ko-evolúciós szemlélet ad értelmet és megalapozást, nem pedig a mesterséges intelligencia-rendszerek öncélként felfogott "felgyorsítása" vagy az exponenciális ugrást lehetővé tevő "önfejlesztő üzemmódra" állítása. Mert e kettő mögé is fel kell tenni a kérdést, hogy mindez mit szolgál a rendszer-egész szempontjából?
(Ez az anyag segít a Mesterséges intelligencia az információkeresésben és -feldolgozásban link c. konferenciára való felkészülésben.)


Chatbot a hazai könyvtárakban - hogyan fejleszthető tovább?FEL

Chatbot - automatikus információszolgáltató információszolgáltató beszélgetőrobot, mely a mesterséges intelligenciára épül. A rutinkérdések megválaszolására használják. Ma még.
A KIT archívuma szerint link az OSZK-ban és a Justh Zsigmond Városi könyvtárban működik chatbot. Azaz olyan elektronikus alkalmazás, amely a könyvtárba érkező rutinkérdéseket automatikusan megválaszolja - éjjel-nappal.
"Egy jó chatbot intelligenciaszintje; adatgyűjtés automatizált interjúkészítéssel" ez lesz a téma szakértőjének, Deliága Ákosnak az előadása a MIBE jún. 6-i konferenciáján. Tartalma: A chatbotok technológiája 2016 óta nagyon gyors ütemben terjed a közösségi felületeken, viszont a felhasználók elvárása sokszor magasabb a valós teljesítménynél. Mennyire intelligens egy üzletileg hasznos chatbot? Hogyan lehet már ma automatizálni az okostelefonos információszerzést?
(Ez az anyag segít a Mesterséges intelligencia az információkeresésben és -feldolgozásban link c. konferenciára való felkészülésben.)


Az alkotói terek értékét számszerűsíti a MIT (olvasóink szavazatára)FEL

Az iskolai alkotói terek (makerspace) és alkotásközpontú oktatás problémája, hogy nem illik bele a hagyományos oktatási struktúrába. Többféle készséget is fejleszt egy időben. Nem csak egy helyes válasz lehet egy problémára. Nincs olyan standardizált teszt, ami kimutatná a diákok által tanultakat. Tehát az eredmények nem számszerűsíthetőek. Ezt a pénzzel gazdálkodó iskolai vezetés általában nem szereti.
Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) Teaching Systems Lab és a Maker Ed nonprofit szervezet most egy ilyen mérőmódszeren dolgozik. Hogyan lehet az értékelést beépíteni az alkotói tevékenységbe, ami számszerűsíti a diákok által tanultakat. Miközben nem rombolja a pedagógiai folyamatot. A helyi tudományos alap finanszírozza a kétéves projektet. Részt vesznek benne kutatók, maker szakértők és iskolák San Mateóban és Charlottesville-ben.
A projekt résztvevői szerint az értékelés kidolgozása az alkotói mozgalom fenntarthatóságának kulcsa. Az elmúlt években látták a terjedését és a felszabadított kreatív erőket, de bizonyítani is szeretnék az alkotás fontosságát.
A kezdeti szakaszban egy értékelési prototípus megalkotását kezdték el. A maker tanárok mellett tantárgyi tanárokat is bevontak. Dokumentálják a lépéseket, hogy különböző környezetekben meg lehessen ismételni. Közben be akarják bizonyítani, hogy a teszt játékos is lehet. De nehéz, mert az alkotások nem egyformák. Nehéz mérni a gondolkodást, kockázatvállalást, önmagunk elé állított kihívásokat vagy az önértékelést. És nehéz, hogy az értékelés ne gátolja a tevékenységet.
A kutatók szerint nem feltétlen találnak jó megoldást. De ha sikerül, akkor a mérőmódszer átalakíthatja az oktatást. Ezzel bizonyítani lehetne, hogy az értékelés nem csak néhány fokozat lehet. Hanem egy színes paletta, amin különböző egyéneket a saját egyéni fejlődésükhöz lehet mérni. (ref.: Habók Lilla)


Szabadulószoba - a könyvtárat még nem használókat csalogatjaFEL

Múlt heti számunkban szóltunk a székelyudvarhelyi szabadulószobákról link . A KIT kérdéseire Szőcs Endre könyvtárigazgató elmondta:
A szabadulószobákat már megnyitottuk és az érdeklődők már használatba is vették őket. Ahogy számítottuk, olyan réteg érdeklődik irántuk, akik ritkábban lépték át eddig a könyvtár küszöbét. A szabaduláshoz vezető úton olyan feladatok vannak, melyek további gondolkodásra ösztönzik a játékosokat. A játék könyvek között zajlik, de ennél többet nem árulhatok el érről :-)
Az ötlet nem egyedi, még a kulturális intézmények körében sem. De elég ritka a könyvtárakban. A hagyományos könyvtári tevékenységek mellett az elmúlt időszakban olyan lehetőségeket próbáltunk teremteni, ahol különböző korú és érdeklődési körű olvasóink tartalmas kikapcsolódásban részesülhetnek. Így született a társasjáték terem, a 3D-s filmklub, érdekes kísérletek terme stb. A szabadulószobákkal a középiskolásokat és a felnőtteket szólítottuk meg.
Részvételi díj: ha a részt vevők közül mindenki beiratkozott, akkor nyitva tartás alatt 50 lej, nyitvatartási időn túl 75 lej csoportonként. Ugyanez 75/100 lej, ha nincsenek beiratkozva. A csoportok száma változó, pillanatnyilag 4-8 csoport hetente.
A jelentkezőkkel egyelőre én egyeztetek, de segítségemre van egyik kolléganőm is. Erre azért van szükség, mert a játék alatt folyamatosan kapcsolatban távbeszélő-kapcsolatban állunk velük, vagyis nem hagyjuk magukra a szabadulni vágyókat.
Amikor jelentkeztem az intézmény élére, akkor célként a következőt fogalmaztam meg: Legyen elő ház a könyvtár (vö.: link ). Ezen dolgozom folyamatosan, és elmondhatom, hogy ebben partnerre tálaltam a város vezetésében.

Régebbi hírforrás(ok): Szabadulószoba is lesz - közel 1000 fővel több beiratkozott Székelyudvarhelyen link Újjávarázsolnák a gyerekkönyvtárat -- meghökkentő ötleteket is várnak (videó) link

Közkönyvtáros az iskolában - könyveket visznek és a kínálatot mutatják be...FEL

Új szolgáltatást indított a Halis István Városi Könyvtár annak érdekében, hogy még több gyermeket nyerjen meg az olvasásnak. Az új kezdeményezéssel lehetőséget biztosítanak a gyermekek számára a népszerű olvasmányokhoz való könnyebb hozzáféréshez.
- Fiatal kollégáink találták ki, hogy legyen minden nagykanizsai iskolának városi könyvtárosa - bocsátotta előre Czupi Gyula, a bibliotéka igazgatója.
- Fontos a városi jelző, hiszen a legtöbb iskolában valamelyik pedagógus látja el a könyvtárosi teendőket, a mi szolgáltatásunk azonban kicsit más és természetesen, ezt a feladatot a Halis István Városi Könyvtár munkatársai végzik.
Első fecskeként a Zrínyi-iskola mutatkozott ebben a kezdeményezésben nagyon fogékony partnerünknek, de őket már mások is követik. (...)
- Ez azt jelenti ugyanis, hogy bizonyos időközönként a kollégánk megjelenik az iskolában, s rendhagyó óra keretében, játékos formában bemutatja a legújabb, az iskolai könyvtárban nagy valószínűséggel még nem elérhető könyvkínálatot, illetve arra ösztönzi a gyerekeket, hogy éljenek a lehetőséggel és a könyvtár sokszor, sokféleképpen használják - folytatta Czupi Gyula. - A kialakult jó kapcsolatnak köszönhetően a Zrínyi-iskolába tavaly 627 könyvet vittünk ki az állományunkból, ebből 1027 kölcsönzést realizálódott, s 63 tanuló gondolta úgy, hogy megéri beiratkozni a városi könyvtárba.
Az igazgató hozzátette: úgy tűnik tehát, az olvasásra megvan az igény a gyerekekben, de ezt új, népszerű könyvek nélkül nehéz fenntartani.
Nagyobb példányban megvásárolt, ma közkedvelt könyvekkel pedig azt is segíteni tudják, hogy akár egyes osztályok is választhassanak közös olvasmányt. A világ kitágult, a kínálat sokrétűvé vált és a könyvtáros-szerep is átalakult - ezt pedig tudatosítani kell a kisebbekben is annak érdekében, hogy az olvasói utánpótlás biztosított legyen. Szándékaik szerint ezt a missziót hivatott betölteni az iskola városi könyvtárosa.


A Hullámfürdő projekt apropóján: információszerző és -feldolgozó könyvtároshallgatókFEL

Hullámfürdő záróra előtt - a Gellért fürdő vendégei a 30-as években Pusztai Sándor fürdőmester képein címmel május 22-én mutatja be második közös webprojektjét a FSZEK Budapest Gyűjtemény és az ELTE BTK KITI link
A Fodor János adjunktus vezette hallgatói csoportra bízott több mint félezer kép értékét nem csak az adta, hogy jelentős - témájában, helyszínében összefüggő - sorozat a Horthy-korból, de az is, hogy szereplői egy részét a kultúra, tudomány, politika történetéből másként - pl. felöltözve - már ismerhetjük. A projekt célja volt, hogy inspirálja a látogatókat nagy- és dédszülők fölfedezésére. A motiválás eszköze, hogy a már fölismert személyek sorsa bemutatásra került: történész szakértőket hívtak el az órákra, velük sikerült a beazonosítottak körét kb. 100 főre bővíteni. A hallgatók a neveket elosztva forrásokat kutattak, szakkönyvtárakba látogattak, hogy életrajzokat, képeket gyűjtsenek. Kontextust adó tematikus gyűjtéseket állítottak össze az évtized eseményeiről, korabeli budapesti és országos fürdőéletről, sőt a fürdőruhadivat változásáról is, felhasználva a Fortepan, a Békés Megyei Könyvtár vagy a FSZEK képeit.
A közösségi média felé könnyen megosztható ízelítőket készítettek elő, kollázsokba gyűjtve hasonló motívumokat (pl. olvasók, úszósapkát viselők, érdekes táskák, cipők), melyek a gyűjtemény érdekességére, valóságtartalmára hívják fel a figyelmet, s a teljes képekhez, tételekhez irányítanak. A képsorozat közreadása így vált fokozatosan komplex webkiadvánnyá, amely sok forrásra mutat, asszociációkat bevonva ad hiteles képet a korszak egy valós nézetéről, miközben a hallgatóknak is ízelítőt adott a megosztott munkával létrehozott webes tájékoztatás lehetőségeiből.
- Címlap: link
- Képnézegető: link
- A projekt és a bemutató a Facebookon: link link


Kulturális magazint ad ki a megyei könyvtár - Győri Szalon 1.FEL

A Győri Szalon link 2003 óta ad hírt Győr szellemi pezsgéséről, kulturális életéről, irányt mutat a kulturális kínálat dömpingjében, szabadidős programokat ajánl, érdekességekkel szórakoztat - s mindezt sok-sok fotóval és szerkesztőinek egyéni hangján teszi. Partneroldalai - a Magyar Távirati Iroda, az Olvasóterem, a Kultúrkincs és a Lángoló gitárok - segítségével kitekint az ország, sőt adott esetben a nagyvilág kulturális eseményeire is.

TECHNIKA - A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér online kulturális magazinja az idők során négyszer újult meg. Jelenlegi formájának kialakításához, illetve a napi működtetéshez az informatikusok egy olyan tartalomkezelő rendszert választottak (CMS Made Simple), mely testre szabható, kellően rugalmas, kis méretű, nem túl nagy erőforrás igényű, és jól kezeli a tartalom hierarchiákat. A rendszer hír modulját használva az informatika a digitális szolgáltatások osztályával együttműködve alakította ki a Győri Szalon szerkezetét, valamint megjelenítő és kezelő felületét oly módon, hogy a vele végzett munka a lehető leghatékonyabb és legbiztonságosabb legyen.

SZERKESZTÉS - Az oldal eszközfüggetlen, és a kialakításnál a keresőoptimalizálási szempontok is figyelembe lettek véve. A rendszer rugalmasan; bármikor módosíthatunk, ha belefér az alapkoncepcióba. A cikkek rovatokba rendezve jelennek meg, időrendben csökkenő sorrendben. A főoldalon megjelenő cikkek mennyisége, valamint a rovatok elhelyezése a hasábokban automatizált, de kézzel állítható, ha szükséges (és gyakran kell is, mert a képek és a lead-ek mérete nagyon különböző, valamint az egyes rovatokban frissen megjelenő cikkek mennyisége se egyenletes).
A napi munka szigorú szabályok (pl. fájlok elnevezése, előírt fájltípusok használata, beágyazási és hivatkozási előírások stb.) betartásával folyik, melyek egyrészt biztosítják a magazin egységes megjelenését, másrészt megkönnyítik a tartalomkezelő rendszer frissítését és verzióváltását. Mivel hétvégén és ünnepnapokon is jelennek meg (csökkentett számban) cikkek, jól tudjuk használni az időzítés lehetőségét - így előre tudunk dolgozni. nagy segítséget jelent az a lehetőség is, hogy más, hasonló rendszerben készült oldalakról (pl. a könyvtár honlapjáról) automatikusan átemelhetők cikkek, így például a könyvtári rendezvények megjelennek a Szalon programajánló rovatában (a KORzóban).

Hírforrás: Horváth Sándor Domonkos
2018. május 23.  • Továbbküldöm a hírt

Kiterjesztett nyitvatartás - koppenhágai fiókkönyvtárbanFEL

A kiterjesztett nyitvatartásra április végén Dániában láttam jó példát - írja Fejes Csilla olvasónk, a május 16-i hírlevélben cikk "Kiterjesztett nyitvatartás, személyzet nélkül?" link kapcsán. - Magánúton voltam, de egyik sétám során véletlenül betévedtem az Österbro könyvtárba link , ahol 9.00-17.00-ig van könyvtáros, de 22.00-ig tart nyitva.
Mivel este 7 óra volt, félve léptem az ajtóhoz, vajon hogy lehet ilyenkor bejutni? Egyszerű: fotocellás ajtón. Bárki. Személyzet nincs, egy Fülöp-szigeteki anyukával beszéltem, aki két gyerekkel volt, ők kis műanyag autókkal játszadoztak, anyuka egy kanapén ült. Panaszkodott, hogy nehéz a dán nyelv - én se tudok, pedig egy évig éltem kinn 28 éve. A könyvtár egyáltalán nem volt üres: volt benn hajléktalan nő a radiátornál gubbasztva, több idősebb internetező, folyóiratot olvasgató idős úr, és az információs résznél is nézegette valaki a brosúrákat.
Érdekes látni, hogy az automatizáció milyen szociális funkciók ellátását is segítheti, pl. egy esős napon valaki ott melegedhet. De a fotocellás ajtó és a biztonsági rendszer valószínűleg nem engedi kivinni, csak az automata könyvkölcsönző segítségével kölcsönzött dokumentumot. Vajon a zárórát hogyan oldják meg? - számomra rejtély maradt. Talán bemegy könyvtáros, vagy egy önkéntes?
Vendéglátóimtól megtudtam, ott is költségcsökkentés okozza, hogy a késői órákban nincs könyvtáros, de folyamatosan igazolódik, hogy ebben a formában is szükség van a nyitvatartásra.
- A vonatkozó fotókat ld.: link

Régebbi hírforrás(ok): Önkiszolgáló könyvtári tapasztalatok -- a kölcsönzés az önkiszolgáló órákban 3-4-szer nagyobb link

Miben törhetnek ki a könyvtárak a közönyösségből? - 2. Javaslatok és közös tevékenységekreFEL

Előző lapszámunk anyagának link folytatásaként - Szeifert Dezső: Nem az én tisztem "megváltani" a közkönyvtárügyet, de nem is akarok olyannak tűnni, mint aki csak félrebeszél. Konkrétan néhány "művelődésre való pénzkereset":
1. Álhírek kezelése - Felvetettem már korábban, hogy senki sem tartja vissza valamelyik "nagyobb" könyvtárat attól, hogy az álhírekkel kezdjen foglalkozni. Mikulás Gábor akkor rögtön hozott is rá "szakanyagot" link . Azóta már magyarul is napvilágot láttak ezzel foglalkozó elvi alapozó művek, mi több ebben a csoportban is legalább 2 infografika előkerült és több poszt is foglalkozott ezzel. Szakirodalmat elolvasni, infóhátterét és munkaigényét tisztázni, hozzáférhetést kialakítani, aztán pilot és promóció, közben "együttműködők" keresése. Ha nem jön be, leáll.
2. Recenziók - Szintén futottunk már egy kört - lehetne a neten tematikus és bővülő, használói szempontú recenziógyűjtemény. És itt elsősorban a szakirodalmi recenziókról beszélek. Olyanról, ami nem fülszöveg. Tendenciózus és tematikus, topikokat követő.
3. Hétköznapi élet és kultúra. Van egy csomó dolog és törekvés, amelyik a hétköznapi életben előforduló problémákhoz és/vagy lehetőségekhez tartozna, attól függetlenül, hogy hol él az ember Magyarországon. Mi a helyzet a szex-szel szülés után? Hisztis 3 évesnél mi lenne célravezető? Hogyan tudjuk megvédeni magunkat a munkahelyi kipécézéstől? És így tovább.
A Google ugyanis legalább 80%-ban bullshit-et hoz abba a tartományba, amit még elolvasnak. Ráadásul a nagy része promóciós célzatú. Rövid is és el is akar adni valamit. Azaz feltehetően tendenciózus. Még egy csökött kalibrációs rendszer sincs a neten, ami a találat közelítő relevanciáját prezentálná. A Google elvi megoldása kereskedelmi okok miatt nem releváns igazán. Komoly manipulációra ad lehetőséget. Azaz az "álhír" detektálás és legalább egy hétköznapi kalibrációs rendszer működtetése megint egy komoly lehetőség.
De mindig ahhoz térünk vissza, hogy ki hogyan gondol a könyvtárra. Én úgy, ahogy az elején felvázoltam.
Régi történet, de szerintem érdemes lenne az egész tudás- és művelődési információs nemzeti rendszert átvizsgálni és a benne lévő vagyon kezelésére vonatkozóan egy eljárásmódot bevezetni. Nem stratégáról és oldalak szakirodalmi hivatkozásokkal való megtöltéséről van szó!
De ehhez könyvtáros-közösségben, nem egyéni könyvtárakban kellene "gondolkodni" és a "nagy" könyvtáraknak le kellene szokni az önérdek érvényesítésről (értsd saját projektekhez pénz, a többi nem érdekes) és egy frappáns országos rendszerré összeállítására kellene vállalkozni. Nem katalógusrendszerről, összehangolt kölcsönzési rendszerről stb. beszélek, hanem megfizetett szolgáltatási rendszerről.


10 változat a használó fogadásáraFEL

A Demco Interiors szerint az alábbi terek nélkülözhetetlenek egy sikeres XXI. századi közkönyvtárban. Mit gondoltok?
1. Fogadótér - Hívogató, minden része jól megközelíthető, pezsgő, élénk környezet. Tele van információval vagy olyan emberekkel, akik tudják, hol található az információ. Megtalálható benne minden, ami a könyvtár működését, szolgáltatásait, programjait promotálja. Berendezése egyszerű, tiszta, jelző- és tájékoztató rendszer, feliratai jól láthatók és könnyen értelmezhető.
2. Kávézó - Egy igazi közösségi hely, amely ösztönzi a beszélgetést és a magányos olvasgatást, relaxálást egyaránt. Akár még csendes háttérzene is szólhat benne. Legyen benne többféle ülőalkalmatosság - bárpult is akár, s tegyünk ki napilapokat, hetilapokat is.
3. Könyvesbolt a könyvtárban - Avagy egy egy könyvesbolt jellegű terület az új beszerzések, a sikerkönyvek, helyi programok szórólapjainak vagy éppen a helyi művészek alkotásainak, esetleg turisztikai célú tárgyak, ajándékok bemutatására. Különösen jó, ha a bejárat közelében van! A dizájn meghatározója: találjanak meg, mindent az olvasók, amit keresnek; lehessen böngészgetni, nézelődni, kutatgatni, véletlenszerűen megtalálni valamit. Jó hatást érhetünk el speciális bútorokkal, kreatív dizájnnal.
- A továbbiak: sokgenerációs nappali, egy koszos helyiség, közösségi rendezvényterem, csendes(ebb) (olvasó)terem, üzleti inkubátor tér, pop-ip library, közösségi kert / "kültér". (Részletek és fotók a forráslinken.)


Diákok tervezhetnek Könyvtári kikötőtFEL

Tervrajz- és látványterv-készítő pályázatot hirdet 13-26 éves diákoknak, fiatal felnőtteknek a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kispesti Üllői úti Könyvtára a Kikötő elnevezésű részlegének kreatív berendezésére.
A Kikötő részleg fiataloknak szól, és a következő funkciókkal kell majd rendelkeznie:
- ki kell alakítani egy csendes zónát, ahol az olvasók egyedül, mások által nem zavartatva olvashatnak.
- ki kell alakítani egy közösségi helyet, ahol kényelmesen elfér egyszerre 4-5 ember, kisebb körben (pl. társasjátékhoz).
- ki kell alakítani egy tanuló helyet, ahol asztaloknál 4-5 ember egyszerre le tud ülni, nem zavarva egymást. Fontos, hogy a könyvespolcok előtt kényelmesen lehessen válogatni, elrendezésük adott, nem változtatható.
A tervezés során figyelembe kell venni a hely adottságait, méretét, fényviszonyait is. A helyszíni bejárás lehetősége nyitvatartási időben biztosított (H-Sz-P 13-19, K-Cs 9-15, Szo 9-13). A tervről a helyszínen bemutató videó is készíthető.


A Tudásközpont a vizsgaidőszakban éjfélig fog nyitva tartaniFEL

Reggel 8-tól 20 óráig a szokásos módon lehet igénybe venni a szolgáltatásokat, 20 és 24 óra között a 2. emeleten biztosítanak lehetőséget a tanulásra.
20 óra után már csak a Tudásközpontba link érvényes olvasójeggyel lehet használni a könyvtárat. 20 órától a parkoló felőli ajtó zárva lesz, csak az északi főbejáraton lehet közlekedni.
- A rövidhír nem jelzi explicite, hogy a nyitva tartáson kívül lesznek-e könyvtárosi szolgáltatások a hosszabbítás ideje alatt. (MG)


A kormányzat nem tervez fizetésemelést a közszolgáknakFEL

A kormánytisztviselők törvényben rögzített életpálya alapján jövő januártól biztosan kapnak emelést.
Az elmúlt tíz évben sok közszolga kimaradt a bérrendezésből, azt pedig egyelőre nem tudni, hogyan és mikor kompenzálják őket. A bérrendezésről szóló tárgyalásokon a kormány egyelőre nem utasította el a diplomás minimálbér ötletét.
A kormány elismerte, hogy több mint 160 ezer ember maradt ki a közszféra béremeléseiből az utóbbi tíz évben. Az adat az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács (OKÉT) ezen a héten tartott szakértői bizottsági ülésén hangzott el, ahol az önkormányzati szférában korábban többször is munkabeszüntetést szervező Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) javaslatai alapján egy hónapja kezdődött az idei egyeztetés a köztisztviselők és közalkalmazottak béremelésének lehetőségéről. A munkavállalók érdekeit képviselő szervezetek vezetői közül többen is megerősítették a Népszavának, hogy a nemzetgazdasági tárca ágazatonként összesítette azoknak a műszaki, technikai és adminisztratív területen dolgozóknak a létszámát, akik legfeljebb a kötelező minimálbér emelést kapták meg az utóbbi évtizedben.


Hogyan illeszthető be a fogászati igényesség a könyvtár kínálatába?FEL

A kérdés megválaszolása kreativitást, brainstormingot igényel. Ha viszont fontos a könyvtár használók általi elismertsége, az intézmény nagyobb hitelessége, akkor igenis érdemes foglalkozni a társadalom ilyen vagy olyan problémáinak megoldásaival - pl. a magyar emberek fogainak tragikus állapotával. Konkrétan: a helyzet tudatosításával és a javítással - saját eszköztárral. (MG)
Ugyanis lesújtó állapotban van a magyar 12 évesek fogazata, pedig az állam teljesen megtéríti a fogászati ellátást a gyerekeknek. Felnőtt korban még rosszabb lesz a helyzet link
(...) A fogorvosok azt is szeretnék, ha a napi testnevelés mellett lenne egészségnevelés óra is. Ezeken a száj egészségének megőrzése mellett megismerhetnék az egészséges ételek készítését, és a helyes kézmosást, összességében az egészséges életmódot.


Sok év börtönt kaphatnak a magyar könyvtárfosztogatókFEL

Az AFP szerint hosszú börtönbüntetésre ítélhetik a héten Bordeaux-ban kezdődött büntetőperben annak a magyar műkincstolvaj-bandának a tagjait, akik éveken át fosztogattak francia könyvtárakat, és a becslés szerint 4,7 millió eurónyi (közel 1,5 milliárd forint) kárt okoztak. Régi köteteket kölcsönöztek ki, majd kivágták belőlük a térképeket. 4 millió eurós kárt okoztak. A hat férfi és egy nő módszere az volt, hogy hamis könyvtári belépőkkel 3-400 éves könyveket kértek ki, majd sniccerrel kivágták a térképeket.
2012-ben buktak le, amikor egyikük kocsijában magyar vámosok 110 régi térképet találtak, rajtuk a toulouse-i városi könyvtár pecsétjével. A térképek értékét akkor 450 ezer euróra becsülték, és a vízszerelő K. András, akinek a kocsijából előkerültek, azt mondta, hogy egy olasz piacon vette egy "jugoszlávul" beszélő cigánytól. A magyar hatóságok értesítették a francia kollégáikat, akik megerősítették, hogy a térképeket Tolulouse-ból lopták el. Azóta kiderült, hogy Toulouse mellett Besançon, Toulouse, Albi, Dijon, Nancy, Narbonne és Lille könyvtáraiban is megfordultak.
A tolvajok közül egyedül egy F. Károly nevű, 20 éve Franciaországban élő férfi tett beismerő vallomást. Ő azt mondta, "nagy hatalmú" emberek környékezték meg a "melóval", bár megnevezni nem volt hajlandó őket. Ő öt évet kaphat, a többiek 2-3-at. Az orgazda a 69 éves Sz. Tibor műtárgykereskedő volt, aki akár hét évet is kaphat. Sz. nem tudta megmagyarázni, hogy miből telt neki 60 milliós Bentleyre, két új terepjáróra és a luxusvillájára.
Ő a bíróságon azt mondta, hogy fél évszázada műtárgyakkal kereskedik, és szinte üres a zsebe. A nyomozók szerint a térképek brit és amerikai dílereknél landolhattak, de nem leltek a nyomukra.




Analógiák

Használói élmény (UX) növelése: örülnének, ha a könyvtári katalógus is gépitanulnaFEL

A Google az idei I/O-konferencián bemutatott egyik érdekes újítása a Gmail-használóknak kedvez: a cég gépi tanulásos módszere már a beírt szavak első kezdőbetűiből kitalálja nem csak az utána következő szavakat, hanem akár hosszabb mondatrészeket is. Így pedig nem kevés idő lesz megspórolható levélíráskor.
Úgy tűnik, hogy a Google éves konferenciája, az I/O idei etapján a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztéseken van a hangsúly, legalábbis a Fotóknál ilyen újdonságokkal jöttek ki, és mint kiderült, a Gmailnél is hasonlóval újítanak.
A fejlesztés elsősorban a levelek írásakor tehet majd jó szolgálatot, miután a Google sikerrel építette be saját, gépi tanuláson alapuló módszerét: hamarosan elegendő lesz beírni az elküldeni kívánt levélszöveg mindössze első betűjét, a rendszer pedig automatikusan felajánlja majd a vonatkozó kifejezést.


Gondolkozzanak, kísérletezzenek, legyenek sejtéseik - és meglegyen a tévedés szabadsága isFEL

Sokan büszkén szokták emlegetni, mennyire nem megy nekik a matek.
Juhász Péter matematikatanár, az MTA Rényi Alfréd Matematikai Intézet munkatársa: - Van egy ilyen meglepő különbség. Ha nem tudod, ki írta az Anyám tyúkját, akkor azt szégyelled és eltitkolod, de ha nem tudsz összeadni két különböző nevezőjű törtet, az menőnek számít. Sokkal inkább elfogadott műveletlennek lenni a természettudományokban, mint másban, még értelmiségi körökben is.
- Mi a legnagyobb baj azzal, ahogy tanítják?
JP: ... a felfedeztető matematika éppen arról szól, hogy a gyerekek maguktól jöjjenek rá a szabályokra. Ne begyakorolt sémák szerint haladjanak, hanem gondolkozzanak, kísérletezzenek, legyenek sejtéseik, és előbb-utóbb vegyenek észre valamilyen szabályszerűséget. (...) Ugyanilyen fontos a tévedés szabadsága is: ha valaki először butaságot mond, az nem baj, mert ha valamit nem látunk át teljesen, akkor kezdetben biztosan fals elméleteink lesznek róla, a lényeg, hogy később megcáfoljuk. (...) Azt tapasztaljuk, hogy azok, akik ilyen módszerrel tanulnak, idegen helyzetben sokkal felszabadultabban tudnak gondolkodni.


Megmérték, hogyan fejlődtek a vezetők 5 év alatt - a motiváció számítFEL

A 2017-es Tudatos Vezetés kutatás eredményei és összehasonlító elemzése áprilisban jelent meg ezzel a címmel: "Hogyan változott a hazai vezetők tudatossága az elmúlt 5 évben?". 16 vezetői viselkedésformát választottak ki, melyekkel felmértek olyan alap dolgokat, mint hogy például milyen célokat tűznek ki a munkatársaikkal, rendszeresen kérnek-e visszajelzést tőlük. Néhány eredmény a nem reprezentatív felmérésből:
- "A legkevesebben, 23%-uk válaszolt igennel arra a kérdésre, hogy tudatosan segített fejlesztési tervet meghatározni a munkatársainak, vagyis 77%-uk nem vette a fáradságot, hogy leüljön egy évben egyszer beszélgetni a kollégáival, hogy miben és hogyan lehetne előrelépni." - mondta Cservenyák Tamás.
- 36%-ról 60%-ra emelkedett azoknak a válaszadóknak az aránya, akik többször is fordítottak időt a saját vezetői fejlődésükre.
- Attól, hogy valaki régebben van vezetői pozícióban, egyáltalán nem következik, hogy tudatosabban végezné a vezetői munkáját. Ezt mindkét felmérés megerősítette.
- Az idegen nyelvet tárgyalóképes szinten beszélő vezetőkre valamivel jellemzőbb a vizsgált gyakorlatok közel felének alkalmazása. A különbség 10-20 százalékpont.
- A felettes által végzett vezetői gyakorlatok nem öröklődnek át. Tehát attól, hogy én nem kapok például rendszeres visszajelzést, még nyugodtan adhatok, de az sem teszi valószínűbbé, hogy adjak, hogy a felettesem alkalmazza ezt a gyakorlatot.
A mintakövetés a vezetői tudatosság tekintetében nem a meghatározó. Az egyéni indíttatás, a belső motiváció szerepe látszik jelentősnek. Ezzel nem azt akarják állítani, hogy a pozitív felettesi minta ne lenne kívánatos, de a jó példa önmagában nem elégséges, és a rossz példa sem feltétlenül akadály.




Kisszínes

Ha ténylegesen működő csapatot akarunk...FEL

Minden csapat végigmegy a fejlődési szakaszokon, mire csoportból végül valódi csapattá alakul. Végigjárták a jól ismert, Tuckman-féle csoportfejlődés szintjeit:
- megalakulás (forming)
- viharzás (gyakran konfliktusokkal teli összecsiszolódás - storming)
- az együttműködési normaalkotás (norming) és
- teljesítés (performing).
A csapatoknak sajnos csak elég kis százaléka jut el a valódi teljesítés szakaszába, mert többnyire megragadnak a viták, konfliktusok, ellentétek és a normaalkotás szintjei között. Jó vezető nélkül még kevesebb az esély, hiszen a csapat hatékonyságának legalább 50%-a a vezetőn múlik.
Jó vezető nélkül a vélemények különbözőségét és a diverzitást fenyegetőnek élheti meg a csapat, ezért hatalmi harcok vagy "védelmi konfliktusok" alakulnak ki. Vagy épp megjelenik az a jelenség, amit Orwell csak csoportgondolnak hívott volna: senki nem szól, senki nem kérdez, senki nem mondja el saját véleményét, csak csendben ül, belül forrong, de a mosoly illúziójával a száján bólogat tovább.
Egy eredményes team coachingon felszínre kerülnek olyan témák, kérdések, dilemmák, konfliktusok, melyek eddig rejtve voltak, és melyek aztán új meglátásokat és felismeréseket szülnek.

Régebbi hírforrás(ok): A szakma fekete báránya segíthet a csoportgondolkodás legyőzésében 1. link A szakma fekete báránya segíthet a csoportgondolkodás legyőzésében 2. link



Információforrások

Emberkereskedelem Magyarországon: hátrányos helyzetű szegények a veszélyeztetettek (2 videó)FEL

Az Europol adatai szerint Magyarország az emberkereskedelem áldozatainak és elkövetőnek számát tekintve is Európa három legérintettebb országa közé tartozik. A Nemzetközi Migrációs Szervezet kutatásai alapján évente 5-20 ezer fő esik kényszerprostitúció, 10-40 ezer fő pedig munkacélú kizsákmányolás áldozatává. Az ilyen esetek megelőzésének céljából a szervezet az Országos Rendőr Főkapitánysággal összefogva indította el Ne hagyd! címmel kampányát.
Az áldozatok például egy kecsegtető ajánlat, magas fizetéssel járó külföldi munkalehetőség, vagy irreálisan tökéletes párkapcsolat reményében bízzák magukat, teljes vagyonukat és irataikat az emberkereskedőkre.
- A videófilm ajánlható a veszélyeztetettnek tűnő emberek - külföldön állást képzetlenül keresők - számára. (MG)


Érdemes romániai magyar tankönyvet rendelni - ha fontos a PISA-eredményFEL

Tankönyv-rendelés elé (2017. augusztus 9.)
- Bárki által szabadon letölthető a netről a romániai magyar általános iskolásoknak készített ötödik osztályos magyar nyelv és irodalom tankönyv. Két magyartanár szerint sokkal jobb és korszerűbb, mint amiből idehaza tanítanak.
- Egyszerűen felüdülés volt ezt a könyvet átolvasni, nagyságrendekkel jobb, mint a Magyarországon használt tankönyvek - mondta a Magyar Nemzetnek Arató László.
Szerinte "több szempontból is példamutató" a kiadvány pedagógiai szemlélete. A könyv a régi és a modern irodalmat is nagyon jól használja fel, a kortárs mesék is megfelelő arányban szerepelnek benne (például Békés Pál: A kétbalkezes varázsló című gyermekregénye), de ezenfelül is bőven vannak olyan szövegek, amikkel a gyerekek hétköznapi helyzetekben találkoznak. - Az egész nagyon gyakorlatias, aki ebből a könyvből tanul, az biztosan jól fog szerepelni a PISA-teszten - mondta az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájának vezetőtanára.


Videó a párkapcsolati erőszak korai felismeréséhezFEL

Lehet, hogy érdemes a videó QR-kódját elhelyezni a könyvtárban? (MG)
- Vajon észrevesszük a párkapcsolati erőszakra utaló korai figyelmeztető jeleket? Vagy azt gondoljuk, hogy velünk vagy a szeretteinkkel ez sosem történhet meg? Hogyan válhat bántalmazóvá egy kezdetben jól induló kapcsolat?
A Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen (NANE) Egyesület olyan videót készített, amely ezekre a koránt sem egyszerű kérdésekre igyekszik közérthető válaszokat adni.


Akciós újságok gyűjteményeFEL

Ugyan jellemzően kacatnak számít és ki szoktuk dobni, de időnként fontos lehet egy-egy árat, akciót megnézni, árat összehasonlítani. Ette nyújt kurrens forrást a Pénzcentrum, amelyben megtekinthetők a diszkont áruházláncok valamint a Deigo és a Praktiker legfrissebb akciós kínálata. (A retrospektív gyűjtéshez a könyvtárakra van szükség :-)




legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról