Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Használóknak szóló hírlevelek

(frissítve: 2006. június 1.)

Olvasóknak szóló könyvtári hírlevelek

A hírlevél mint marketingeszköz.
Hogyan működtessük hírlevél-szolgáltatásunkat?

Néhány hírlevél a közszolgáltatások más területein

A KIT-hírcsokor adott, a címben jelzett témában közöl összeállítást a KIT Hírlevél megjelent számából szemlézve, folyamatos frissítéssel. A feltöltés előtt ellenőrizzük, és szükség szerint frissítjük a korábban élő linkeket. Ha ez nem lehetséges, a hírt link nélkül közöljük. Amennyiben az oldalon nem működő linket talál, vagy egyéb észrevétele van, kérjük, jelezze.

Olvasóknak szóló könyvtári hírlevelek 1.

A fejlett könyvtárüggyel rendelkező országokban a könyvtárhasználókkal, használói csoportokkal való kommunikáció fontos eszköze a rendszeresen -- évente többször, általában havonként -- megjelenő hírlevél. Ennek hagyományai jóval régebbiek, mint az elektronikus terjesztés lehetősége: a 90-es évek elején már inkább csak a könyvtárak gyermekrészlegeit kellett buzdítani arra, hogy sajátos használói körük számára is indítsanak hírlevelet. A könyvtárak többsége, tekintve a személyesen megszólítható valódi olvasótábor csekély arányát a potenciális, vagy akár a beiratkozott olvasókhoz képest, ezt maga is belátta. A használói hírlevél már ekkor is csak egy volt a könyvtárak által szerkesztett -- sokszor általuk is előállított -- időszaki kiadványok között. Jól elkülönült a dolgozókat más dolgozók, osztályok munkájáról tájékoztató, a közös célokat tudatosító belső hírlevéltől, valamint a támogatások megnyerését célzó, főleg a könyvtár programjairól tájékoztató 'fund-raising newsletter'-től. Az internet elterjedése ezt csak még inkább erősítette: ma a profitorientált vállalatok azért tartják a honlap mellett is fontosnak a célcsoportra, sőt személyre szabható elektronikus hírlevelet, mert -- ha annak külső jegyeivel és diszkrét terjesztési módszerekkel elhatárolják magukat a spamküldőktől -- a címzett sokkal inkább a magáénak érzi és elfogadja, mint a személytelen honlap tartalmát. A hazai nyomtatott könyvtári lapok fenyegetettsége mellett differenciálódásuk aligha képzelhető el. Például szolgálhat ugyanakkor több külföldi nemzeti és tudományos könyvtár elektronikus hírlevele (például: Newsletter der Universitätsbibliothek Bielefeld, http://www.ub.uni-bielefeld.de/news/ ; Zentral- und Landesbibliothek Berlin, http://www.zlb.de/kunden_service/newsletter ; British Library, http://www.bl.uk/newsletters/subscribe.html), illetve két hazai olvasói hírlevél: a FSZEK és a BME-OMIKK hírlevele. - F: Vajda Henrik, Könyvtártudományi Szakkönyvtár (KIT 2006/3.)

Olvasóknak szóló könyvtári hírlevelek 2.

A könyvtárak által kiadott hírlevelek között célcsoportok szerint megkülönböztethetünk: 1. Más könyvtáraknak, szakmabelieknek szóló (ezekkel itt nem foglalkozunk), 2. Fenntartók előtti tevékenységet demonstráló (ezek jelentős részben grafikailag igényes, tartalmilag kissé sablonos kiadványok, ha elektronikus formában is elérhető, akkor pdf-ben található, megjelenés évente néhányszor), pl. költségvetési beszámoló előtt mindenképpen. Ezt a típust a tényleges olvasók szemszögéből való használhatóság mértéke választja el a következő típustól: 3. Használóknak szóló, mely grafikailag szegényesebb, és a praktikus használatot, gyakorlatiasságot tartja szem előtt. Pl.: Fachhochschule Aargau http://www.fh-aargau.ch/main/Show$Id=6436.html , amely heti két-három alkalommal is megjelenik. Az utóbbi kategóriába tartozó hazai hírlevelek történelméről talán még nagyképűség beszélni. De például a hetvenes években a Verseghy Könyvtár (Szolnok) Könyvtári Magazinja évente 3-4 alkalommal jelent meg, bibliográfiai ajánlásokkal, könyvrészletekkel, rejtvénnyel stb. A Kecskeméti Tanítóképző Főiskola Könyvtára, 1994-től havonta jelentetett meg nyomtatott hírlevelet, a Kölcsey Ferenc Városi Könyvtár (Dunakeszi) 1997-től jelentkezik a Könyvtári Napokkal (néhány pld.: www.dkvk.hu). A FSZEK-nél a piacszegmentálás is megjelent: 2005-től elektronikus formában a Központi Könyvtár hírlevele mellett a Kelet-pesti Régióé is olvasható. Szép példája a szegmentálásnak a korábbi számunkban már említett British Library is, mely pl. kutatóknak és hallgatóknak külön kínál friss híreket. A KSZK és a BME-OMIKK emailben terjesztett lapjai szintén 2005-től indultak.
Az elektronikus terjesztés inkább a mobilabb, rugalmasabb használókat éri el, de jó ok van megszólítani a papír által jobban tájékozódókat is. Pl.: http://www.spokanelibrary.org/about/CIO/CIO_Jan2006.pdf , http://www.saclibrary.org/about_lib/newsletter.html . A hírlevél, pr-eszközként költséghatékony módszert jelent a használók közvetlen elérésében. A téma kapcsán egy szakember az alábbi következtetésre jutott: 'Lehet, hogy azt a következtetést kell levonnunk, hogy a magyar könyvtárak -- legalábbis ebben a formában -- sokkal inkább hajlamosak a könyvtárosokhoz, kevésbé a használókhoz szólni, mint a fejlett országok könyvtárai.' (MG) (KIT 2006/4.)

A BME OMIKK hírlevél-szolgáltatása

A BME OMIKK-ban 2005 áprilisában indult az elektronikus havi hírlevél szolgáltatás. Hangsúlyos célja a könyvtári események (filmklub, kiállítások, stb.) népszerűsítése a hírlevéllel is. A hírlevél promóciója: indulásakor a beiratkozott olvasóknak szóló körlevél merült fel, de a gyakori spamek miatt ezt nem tudtuk megvalósítani (nehogy az olvasói levelezőrendszerek letiltsák a könyvtárunkból érkező e-maileket). Így az egyetemi levelezőlistákat és a KATALIST-et, szórólapokat, plakátokat, és újabban a könyvtár aulájában felállított hirdetőtáblát vettük igénybe (az utóbbival az email nélküli olvasókat céloztuk. A paravánon a hírlevél néhány -- szerintünk érdekes -- cikkét közöltük, pl. a 'Könyvtári okosodót', amely könyvtárhasználati információkat tartalmaz. A állandó rovatok: Hírek, Kölcsönzési hírek, Események, Könyvtári okosodó, Elektronikus dokumentumok, Könyvbeszerzési hírek, Folyóiratok a könyvtárban, Nyilvános PhD-védések. Feliratkozni a Könyvtár honlapján, a nyitóoldalon lehet. Az űrlapon kérdezzük az olvasói státuszt és (a későbbi szegmentálás érdekében pl.: új könyvbeszerzések, programok) az érdeklődési kört is. Leiratkozás eddig nem volt. Kedvelt az Új könyvbeszerzések és az Új folyóiratok rovat. A visszajelzések tükrében az olvasók véleménye szerint szeretnénk alakítani és fejleszteni, pl. új rovatok, esetleg cikksorozatok indításával. A feliratkozás és kiküldés saját készítésű programmal történik, de tervben van egy munkát egyszerűsítő hírlevél-modul megvásárlása. A cikkek megírásában minden könyvtári dolgozó részt vehet (biztosítandó, hogy a fontos hírek ki ne maradjanak, és mindenki magáénak érezze a hírlevelet. A cikkek osztályonként kiválasztott szerkesztők által jutnak a főszerkesztőhöz. - F: febr. 20., Wünschné Vajna Éva, BME-OMIKK (KIT 2006/8.)

A hírlevél mint marketingeszköz.
Hogyan működtessük hírlevél-szolgáltatásunkat?

Ügyféllista-építés opt-in hírlevélhez


E szakmai szakzsargonban írt cím arra utal, hogy az általunk előállított hírlevélhez hogyan gyűjtsünk email-címlistát. Persze olyat, melynek tulajdonosai nem bőszülnek fel, ha meglátják hírlevelünket postaládájukban. Szép hazai kulturális, nonprofit példa a budapesti Ernst Múzeumé. Az általuk használt egyik "low-tech", egyszerű, triviális módszer: kiállításuk megtekintése után a látogató szembe találja magát egy üveggömbbel és felirattal. Kb.: 'ha szeretne értesítést kapni következő kiállításunkról, dobja be email-címét'. És gyűlnek is a névjegyek, vagy a kitöltött kihelyezett papírdarabok a gömbben... (MG) A KIT-ben korábban felhívtuk a figyelmet egy hírlevél-készítési módszertanra: http://www.carnation.hu/hirl_cikk.php?id=112&cid=1 (KIT 2005/22.)

Hogyan segíthet honlapunk látogatottságában a hírlevél?

A honlaptulajdonosok többsége szétküldi ugyan gondosan összeállított hírlevelét, azonban csak kevesen szánnak elég időt kampányuk eredményeinek kiértékelésére. Ha Ön nem a félmegoldások híve, s szeretné eredményessé tenni e-mail marketingjét, akkor olvassa el, hogy melyek a legfontosabb mérőszámok, s mi a szerepük? - F: márc. 28., http://hvg.hu/print/20060327hirlevel.aspx (KIT 2006/15.)

Hozzon ki többet meglévő e-mail listájából!

A legtöbb e-mail marketinges folyamatosan új ügyfelek és feliratkozók megszerzésén fáradozik, majd reménykedve várja munkája eredményeit. Ebben a folyamatban csak egy csapda rejlik: az új vevőkre helyezett fókusz miatt nem jut elég idő és figyelem a meglévő ügyfelek megtartásához szükséges marketing tevékenységekre. Az alábbi cikk olyan gyakorlati tanácsokat mutat be, amelyekből megtudhatja, hogyan használja fel a már meglévő e-mail listáját kapcsolatépítésre és jövedelemszerzésre. - F: márc. 17., http://hirek.prim.hu/cikk/51680/ (KIT 2006/12.)

Szerdán érdemes hírlevelet küldeni

A hírlevélküldő szoftvert fejlesztő Zseron felmérésében azt kutatták, hogy mely napokon érdemes hírlevelet küldeni az interneten. Az eredmények szerint a szerdai leveleket nyitják meg a legnagyobb arányban – legalábbis egy héttel a kiküldés után. A szerdai 35,59 százalékos aránnyal szemben a vasárnap volt a legrosszabb nap, az ekkori leveleknek csupán 27,39 százalékára kattintottak rá. Hasonlóan alakultak az átkattintási arányok is: ez szerdán 6,16, vasárnap 3,11 százalék volt. Az eredmények szerint a hétfői levelek átkattintási aránya alig volt jobb a vasárnapinál, mindössze 3,23 százalékos. - F: márc. 7., http://www.fn.hu/index.php?id=97&cid=127535&hirlevelkatt=2006-03-07 (KIT 2006/10.)

Néhány hírlevél a közszolgáltatások más területein

Friss Múzeumi Hírlevél a www.koh.hu-n

Aktuális kiállítások, néhány oldalas szakmai hírek, múzeumpedagógia (a Szépművészeti múzeum tapasztalatai), határon túli múzeum, múzeumi könyvtár (Erdős Renée ház) és más érdekes hírek olvashatók pdf-formátumban a NKÖM és a Magyar Nemzeti Múzeum kiadványában, nyomtatva és 'real time-ban' a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal honlapján, a www.koh.hu -n. Tanulságos és példamutató, hogy a 34 oldalas kiadvány gazdái így gondolkodnak. Ugyanezen a honlapon több más érdekesség is található, így a szintén frissen kínált Észak-magyarországi kulturális és műemléki hírlevél (amelynek áprilisi száma pl. a Kassai Figyelő c. folyóiratról is ír), vagy a friss múzeumi hírek mellett az ellopott műtárgyak adatbázisa. (MG) (KIT 2005/20.)

Elektronikus hírlevéllel újít az APEH

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) az adózók széles rétegeit érintő rendszeres, naprakész tájékoztatást nyújtó, új elektronikushírlevél-küldő rendszert indít el. A szolgáltatás igénybevételére ez év augusztus 1-jétől regisztráltathatják magukat az adózók -- jelentették be az adóhatóság budapesti sajtótájékoztatóján. Az APEH internetes honlapján (www.apeh.hu) az adózó polgárok illetve vállalkozók 11 kategóriát jelölhetnek meg, amely témákban hírlevelet szeretnének kapni. - F: júl. 19., http://www.fn.hu/index.php?id=5&cid=102263&hirlevelkatt=1 (KIT 2005/28.)

Hírlevelek a Könyvtári Intézettől

A http://www.ki.oszk.hu/107/e107_plugins/e107newsletter/newsletter.php oldalon négy hírlevélre lehet feliratkozni: Friss információk a Könyvtári Intézet honlapjáról (új hírek, új tartalmak, új letölthető fájlok), Új fölöspéldányok (a Könyvtári Intézethez beérkezett új fölöspéldány-jegyzékek), Pályázati figyelő (a Könyvtári Intézet pályázati figyelő szolgáltatása), Szakkönyvtári friss (a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtár friss információi) (MG) (KIT 2007/15.)

legyenek kit hírei saját honlapján


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás körött megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa

www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról