Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Miért kell a kritikai gondolkodás az információs szakembernek?

(A Why should critical literacy matter to information professionals? / Sarah McNicol cikk referátuma)

 

Kritikai olvasás- és írástudást; műveltség (critical literacy) széles körben használják az osztálytermekben szerte a világon. A könyvtárakban is ugyanilyen fontos képesség: segít a hallgatóknak, használóknak, hogy olvasásuk aktívabb, kreatívabb és szövegkritikusabb legyen, s kihívást jelentsenek a társadalmi és politikai rendszerben - határozza meg a most megjelent Critical Literacy for Information Professionals c könyv (szerk.: Sarah Nicol) Amazon.

A kritikai műveltség az információ értékelésén (vö.: eredetiség, minőség, relevancia, pontosság, naprakészség, érték, hitelesség, lehetséges torzítás) túl a tudás természetének több alapvető kérdését is felveti.

A kritikai műveltség, mint folyamat, megkérdőjelezi a jelen helyzetet, hogy alternatív eljárásokat fedezzen fel az ön- és a társadalmi fejlődés érdekében. Ebben két kulcselem van:
1. szorgalmazza a gyakorlati tevékenységet és a közösség bevonását
2. mindezt abban a társadalmi és kulturális környezetet teszi, amelyben hagyományos, digitális, multimédiás és más típusú szövegeket készítenek és olvasnak.

Nem elszigetelten foglalkozik szövegekkel, hanem igyekszik megérteni azt a kulturális, ideológiai és szociolingvisztikai környezetet, amelyben a szöveget létrehozták és olvassák. Mindez kifejezetten tartalmazza az igazságosság iránti elkötelezettséget, a társadalmi igazságosságot és a befogadást.

A kritikai írástudáshoz tudatosítanunk kell, hogy minden közölt szöveg alkotójának megvan a saját világképe, így egy szöveg sem teljesen semleges vagy objektív. Írás közben tudatos és tudatalatti döntéseket hoz. Ugyanezek igazak a befogadóra is: az eltérő tapasztalatok miatt nincs két ugyanolyan olvasat. Tehát ellentétben a hagyományos szövegfeltárással, nincs egyetlen helyes olvasat. A befogadó így túlléphet a szöveg egyszerű visszamondásán, s a szöveg tanulmányozása során megfejthetik a szöveg tartalmát, megkérdőjelezhetik a szerző ideológiai álláspontját, kialakítva saját interpretációját.

A kritikai írástudással kapcsolatokat találhatunk a szöveg olvasata és a tényleges valóság között, észrevéve, hogy a szerző és olvasó tapasztalatai és véleménye együttesen alakítják a szöveget.

A kritikus / kritikai gondolkodás segíti a közösségi befogadást, például hogy újraértelmezi az olvasásösztönzést.
- Egészségügyi szempontból: felvértezi a pácienseket, hogy betegségüket ne stigmaként kezeljék.
- A fiataloknak segít, hogy világot ne csak fekete-fehérben lássák.
- Az iskolában hasznos kiegészítője a kommunikációs stúdiumnak.
- Az iskolai könyvtáros elfogulatlanabbul tud dönteni az új médiák alkalmazásának kérdésében.
- A diákok, hallgatók adatbázis-használatának oktatásában túl tud jutni a leegyszerűsített demonstrációkon, aktív, kérdező hozzáállást alkalmazva, hogy közösen interaktívan használhassák az információt.
- Nemzetközi hallgatók, hátrányos helyzetű olvasók, idős használók esetében segít a különbözőségeket erőforrásként tekinteni.
Megtanítja: nincs egyedül üdvözítő olvasata és értelmezése egy szövegnek, forrásnak.

Megjelent a KIT 2016/12-14. számaiban; márc. 23., 30. és ápr. 6-án. (ref. MG)

Kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás témájó találatok a KIT-ben

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:






Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás körött megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa

www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról