SzavazásA könyvtárosok belső kommunikációjának minősége...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
'Nem kell a blikkfangos cím, elég a tárgyilagos leírás' - marketing-tévhit
Címkék: minőség, -irányítás, -fejlesztés | marketing | * | tájékoztatás (virtuális) | sajtótermék (nyomtatott, elektronikus) | cselekvésképtelenség |
... hallom több könyvtárostól is, amikor a téma és a réma kérdése merül fel. Rövid emlékeztető:
- téma: a közlés tartalmának összegző megjelenítése, pl. Ülést tartott a könyvtári bizottság / Meglátogatták a várhegyi könyvtárat - réma: ízelítő a befogadót érdeklő lényegi tartalomból, pl.: XY lett a könyvtári bizottság új elnöke / A várhegyi könyvtár 20%-kal növelte használóinak számát. A címben szereplő blikfang nyilván kis túlzás: a réma természetesen nem lépheti át a tárgyilagos, korrekt híradás határát. A puszta téma közlése ugyan korrekt, de jóval kevésbé kelti fel a lehetséges olvasó érdeklődését. És itt van az eb elhantolva. Ha a közlés funkciója az, hogy minél több érdeklődő számára átadja a számára releváns tartalmat, akkor a puszta téma közlése éppen ennek a célnak az elérését korlátozza. A szerző vagy szerkesztő önkezűleg lövi lábon magát a futóverseny előtt. Ha ugyanis a cím nem kelt érdeklődést, akkor a tartalom nagyszerűsége egyszerűen tárgytalanná, hiábavalóvá töpörödik. Aminek persze az ellenkezője sem szerencsés, azaz a figyelemfelkeltő cím mögötti gyengécske tartalom is visszaüt. Az első esetben érdektelenséggel, a második esetben csalódással reagál az olvasó. A megoldás lehet a két szempont kombinálása is. Pl. alcímes megoldással: XY lett a könyvtári bizottság új elnöke - Ülést tartott a könyvtári bizottság. Szerencsés, ha a réma a nagyobb figyelmet kiváltó első tag, ugyanis érdeklődés esetén az olvasó tovább olvas. A téma előbbre helyezésénél ennek kisebb az esélye. Amikor tehát következetesen csak témával találkozunk a tájékoztatás szakemberei, a könyvtárosok által készített közleményekben - legyen az továbbképzés, szakmai sajtó, híradás, szakkönyv, konferencia -, akkor az a tájékoztatási képesség súlyos hiányára, a marketingorientáció elégtelen szintjére utal. (MG) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |