Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


KIT hírlevél: 2015/24., jún. 17.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

Hírek

Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban -- megváltozott használói szokások és tapasztalatok
Könyvtáros tart szülői értekezletet -- ráadásul módszertant is ad
Előrejutás a könyvtári rendszerben -- kevesebb nyelvcsapásra vágyunk
Közkönyvtár -- helyi adókból!
A projektrendszerű oktatásban megkerülhetetlen a könyvtáros
Hogyan biztassuk a fiatalokat a digitális történetek átadására?
Egy kereséssel külső és belső tartalmakban -- 3 perces ismertetőanyag
Webes önkéntesek bevonása a könyvtárak céljaiért -- crowdsourcing-példák
Europeana Sounds -- út Európa hangzó és zenei örökségéhez
Ki tölt le inkább e-könyveket illegálisan?
Célzottan kaotikus környezet kell -- talán a könyvtár?
Mindenkinek van hangja! -- Önkéntes felolvasások weblapja; szerzői jogi korlátokkal
6 remek ötlet, melyekkel öröm a tanulás! - 5. Vacsoraklub
Előkerült egy új Ady-kézirat, kiállítja az OSZK
Elvis Presley és Woody Allen a Somogyiban
8 ok, hogy miért sikeresebbek azok az emberek, akik sokat olvasnak -- legalábbis szempontok
Mi mindenre alkalmas egy könyvtáros? -- meglepő kér(d)ések
Könyv, bicaj, nyaralás -- a Virginia Beach-en is

Analógiák

Elegáns nyári viselet irodában -- dresscode, akár könyvtárosnak is

Praktikus

Program nélkül szerkesztené PDF-jeit? Ezen az oldalon könnyen megteheti
A legjobb ingyenes képszerkesztőt keresi? Ezt töltse le

Kisszínes

Házi feladat nyárra, á la Holt költők társasága -- 15 pontból egyik az olvasás
Csak a port fogja -- Miért nincs kiemelt helyen, szépen elrendezve a Nemzeti Könyvtár sorozat?
Úgy tanul a gyerek, ha meghagyják segítik kíváncsiságát -- Mitra kísérlete
Esküvő a könyvtárban -- antik romantik

Információforrások

Elkészült Magyarország nemzetiségi térképe
Itt nézhet magyar TED-előadásokat
Leszokás cigarettáról -- terápiás segítség, WHO-protokoll alapján
Látni és láttatni -- több mint 11 ezer webkamera egyetlen appban


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban -- megváltozott használói szokások és tapasztalatokFEL

A hallgatók és a kutatók egyre inkább eltávolodnak az egyetemi könyvtári weboldalaktól és OPAC-októl. A legtöbb hallgató általános gyűjtőkörű keresőmotorokat használ. Mivel tudományos információ ingyenesen kereshető a Google Scholar, valamint fizetős keresőeszközök segítségével, az Utrechti Egyetem könyvtárában úgy döntöttek, hogy lekapcsolják a könyvtár discovery rendszerét, és nem is fognak új rendszert vásárolni, hanem a dokumentumellátásra koncentrálnak. Az OPAC-ot megtartották, mert úgy látták, hogy egyelőre nincsen alternatívája. Ehhez át kellett tekinteniük a könyvtárnak a tudományos információ szolgáltatásában játszott szerepét. Ennek a folyamatnak a részeként felmérést és interjúkat készítettek a felhasználók körében, akik a Google Scholar mellett megtalálták maguknak az előfizetett Web of Science és a Scopus szolgáltatást, amelyekhez a campuson kívülről és a könyvtári weboldal használata nélkül is könnyű hozzáférést alakított ki a könyvtár. Közben az OPAC és a discovery rendszer használata stabil maradt, míg az előfizetett folyóiratokat többen vették igénybe. Ez azt mutatja, hogy a felhasználók más úton is eljutnak a cikkekhez, mint a discovery rendszer vagy az OPAC.
A könyvtár korábban 1,2 millió keresést mutató discovery rendszerének lekapcsolására 2013. szeptember 1-jén került sor. Ezt nem követték különösebb problémák vagy panaszok többek között azért, mert a lekapcsolást megelőzően tájékoztatták a felhasználókat a döntésről és az új információkeresési lehetőségekről. Ezenkívül átszervezték a könyvtári weboldalt, kiemelve a kutatóknak nyújtott szolgáltatásokat.
A következő kihívás az OPAC mint végfelhasználói keresőeszköz kiiktatása lesz, mivel úgy látják, hogy a helyi katalógusok nem életképesek. Ehhez megfelelő alternatívát kell kínálniuk, aminek a kulcsa az is lehet, hogy az utrechti állományadatok elérhetők a holland közös katalógusban és az OCLC WorldCat-ben is. (Elképzelni az elképzelhetetlent: a könyvtári katalógus megszüntetése; ref.: Koltay T.)

Régebbi hírforrás(ok): A nemzeti katalógusban keres az Amszterdami Városi Könyvtár keresője link Egyetemi hallgatók és a könyvtári számítógépek használata: szükség van még rájuk? link

Könyvtáros tart szülői értekezletet -- ráadásul módszertant is adFEL

Szülői értekezlet az olvasásról -- Péterfi Rita könyvtáros-szociológus cikke a Könyv Könyvtár Könyvtáros friss, 2015/4. számában olyan agyag, melyet tartalma és formája miatt, pedagógiai és tudásmenedzsment szempontból egyaránt érdemes olvasni.
Tartalma: könyvtárosok 'szülői értekezleteket' tartanak az olvasásról, könyvtárakban, szülőknek, pedagógusoknak, könyvtárosoknak.
Formája: ugyan alcímei és tagolása erősíthető lett volna, de leírja:
1. A könyvtárosnak nélkülözhetetlen tudása van, mégha ez elsőre nem is egyértelmű.
2. Szegmentálja a piacot, melyeknek testre szabott szolgáltatást nyújt (pici gyerekek ill. kisiskolások témakör).
3. Bemutatja a ráfordításokat (na jó, ez lehetett volna részletesebb).
4. Dokumentálja az eredményeket is (amelyek hosszabb távon majd beszédesebbek lesznek, de egyelőre csak rövid távú adatok vannak: növekvő létszám a sorozatban, beiratkozás, mások által átvett tartalom és módszer -- talán több szám jó lett volna :-)
5. Csapatmunkát dokumentál (a talán leginkább hiányzó készségünket).
6. Bemutatja egy projekt kifejlődését (példájával felhatalmaz) és módszertant ad (a benne felsorolt tudáselemek reprodulálhatók!)
7. A hetedik te magad légy! (MG)
És egy részlet: 'Mi magunk sem gondoltuk volna, hogy a feledésre ítélt gondolat, ötlet évtizedek múltán képes szárba szökkenni és megvalósulni. Megtapasztaltuk, hogy a számunkra, könyvtárosok számára evidensnek tűnő módszerek, ismeretek nem mindenki számára azok, hogy rendelkezünk egy olyan speciális tudással, amellyel a környezetünk hasznára lehetünk, amivel segíthetjük a közösséget, amelyben élünk. Hogy az óvodák, iskolák olyan partnert látnak bennünk, akit érdemes segítségül hívni, mert mint ahogy azt a pedagógusok megfogalmazták, tőlünk jobban elfogadják a szülők ezeket az ismereteket.' (A vonatkozó fotókat ld.: link )

Hírforrás: Könyv Könyvtár Könyvtáros 2015/4.
2015. június 17.  • Továbbküldöm a hírt

Előrejutás a könyvtári rendszerben -- kevesebb nyelvcsapásra vágyunkFEL

A KIT 2011-ben és 2015-ben egyaránt feltette a címben jelzett kérdéseket honlapján. Mindkét alkalommal egymást követő héten jelent meg a kérdés a 'KELLENE' illetve a 'lehet' változattal.
Ha a kapott adatokat pókhálódiagramban ábrázoljuk link , több jelenség válik látványossá:
1. A szakmán belüli előmenetelhez a könyvtárosképzést nem tartjuk mérvadónak.
2. A felsőbb hatalommal való kapcsolattartás előnyei nyilvánvalóak a válaszadók számára, ugyanakor mindezt nagyon helytelenítik.
3. Legkívánatosabbnak a széles körű szakmai ismeretek meglétét tartják, melyet azonban a valóság nem igazol vissza, bár a helyzet javulónak tűnik.
4. Az adott pozícióban való kiváló munka szintén fontos a válaszadók számára, kétszer fontosabb annál, mint amit tapasztalnak. (MG)

Hírforrás: KIT Hírlevél
2015. június 17.  • Továbbküldöm a hírt

Közkönyvtár -- helyi adókból!FEL

Az angol parlament William Ewart képviselő lelkes agitácziójának hatása alatt 1850-ben szavazta meg a ú.n. Ewart's aclet, mely augusztus 14-én nyert királyi szentesítést. A törvény e formájában kizárólag Angolország területén bírt érvénnyel s felhatalmazta a 10.000-nél több lakossal bíró községeket, hogy tíz adófizető javaslatára döntsön afelől, vájjon állíttassék-e fel a községben közkönyvtár. Ha az adófizetőknek legalább fele a javaslat mellett foglalt állást, külön könyvtári adó lépett életbe, mely az adóköteles jövedelem minden fontja után egy fél pennyben (öt fillérben) volt megállapítva. Az ekként befolyó jövedelem az 1850-iki törvény értelmében kizárólag az építkezési költségek s a fenntartással járó folyó kiadások fedezésére volt fordítható, miután a könyvanyag beszerzési költségeit magánadományokból remélték remélték födözhetni. Minthogy azonban e remény nem vált be, 1855-ben a törvény ezen korlátozását eltörölték. A törvény hatályát még 1853-ban Skót- és Írországokra is kiterjesztették s azóta is többször módosították. -- Szemelgetés a Múzeumi és Könyvtári Értesítő 1909 / 2-3-as számából: Dr. Gulyás Pál: A londoni községi népkönyvtárak (via ReMeK-e-Hírlevél


A projektrendszerű oktatásban megkerülhetetlen a könyvtárosFEL

A norvégiai Ringstabekk iskola negyven éve elbúcsúzott a tantárgyaktól, legalábbis a tanév nagyobb részében. Björn Bolstaddal, az úttörő iskola igazgatójával a történetek köré szervezett oktatásról, a káosz kezeléséről és a digitális eszközök nem kívánt mellékhatásairól beszélgettünk.
-- Hogyan jutnak hozzá a diákok problémák megoldásához szükséges tudáshoz? Egész nap a Google-on keresgélnek?
-- Nem, dehogy. A hathetes periódusok elején azokat a tudásokat tanítjuk meg a gyerekeknek, amelyekre szükség lesz a sztorihoz. Az iskola könyvtárosa pedig előkészíti a könyveket, amelyekre szükség lehet az 1900-as évek Oslójának megismeréséhez.


Hogyan biztassuk a fiatalokat a digitális történetek átadására?FEL

A vizuális és média kompetenciák egyre fontosabbá válnak, főleg, ha sikeresen szeretnénk kommunikálni környezetünkkel. A nevadai egyetem kommunikációs tanszéke és a központi könyvtár projektjében a sikeres kommunikáció irányelveit igyekeztek megmutatni és továbbfejleszteni.
A tanulók a közösség történeteinek feldolgozását, elkészítését, narratíváját és sikeres bemutatását tűzték ki célul -- digitális eszközökkel animált történeteken keresztül.
Berkeleyben programot is készítettek erre. Azt tapasztalták, hogy a digitális történetek készítése sikeresen segíti elő mind az általános iskolai, mind az egyetemi tanulmányok előrehaladását.
A diákok megtanulták a hatékony időbeosztást, a kívánt minőségi változás elérését, valamint sikerült a tanszékek közötti eredményes együttműködést is elősegíteni.
A közös munka során kiderült, hogy a diákoknak megvan az igényük az összefogásra, és hogy szívesen alkalmazzák a digitális elbeszéléseket a tanulási folyamatok eredményessége érdekében. (ref.: NM)


Egy kereséssel külső és belső tartalmakban -- 3 perces ismertetőanyagFEL

Az EBSCO Discovery Service (EDS) átfogó kereső, mely lehetővé teszi a könyvtár e-forrásaiban (adatbázisok, e-folyóiratok, e-könyvek) egyszerre való keresést, így megkönnyíti a felhasználók munkáját. Az Ebsco beintegrálta az EDS-be a PTE elektronikus katalógusát is, így opcionális lehetőségként az elindított kereséseknél a találati listában a PTE katalógusának találatait is megjeleníti az adatbázis, emellett külön az OPAC-ban való keresésre is lehetősége van a felhasználónak /menüsor: CATALOG menü/.
Az OPAC mellett plusz szolgáltatásként az EBSCO A-to-Z with LinkSource szolgáltatása is az EDS-be integrált rendszerként használható.
A-to-Z -- Az "A-Z kiadványok listája" menü lehetővé teszi a könyvtár teljes szövegű folyóirat-adatbázisainak és előfizetett e-folyóiratainak átláthatóbb és egyszerűbb használatát. Az A-Z létrehoz egy listát az egyetem rendelkezésére álló összes teljes szövegű elektronikus folyóirathoz vezető linkről, a hozzáférési időszak megadásával együtt. Ezután nem kell több helyen keresgélni egy folyóiratcím után. Az A-Z egy helyről linkel a forráshoz. -- A videó Bartha Réka munkája.


Webes önkéntesek bevonása a könyvtárak céljaiért -- crowdsourcing-példákFEL

A crowdsourcing link során a szervezet / könyvtár külső önkéntesek munkáját vonja be saját ill. a közös célok elérésére.
1. A Kongresszusi Könyvtár Flickr Commons projektje link 2008-ban kezdődött néhány ezer fényképpel. Történeti fényképeket kellett kulcsszavakkal ellátni, a képeken szereplők nevét, foglalkozását és kronologikus adatait megadni. Mára a projekt eredménye: 20 ezer kép, 6000 katalógusrekord és 60 millió megtekintés. A Flickr közössége végezte el a munkát, a könyvtárnak mindez csak heti 10 órai munkaidejébe és évi 25 dollárjába került.
2. A NARA (National Archives and Records Administration) az állampolgárok segítségét archiválásban, pontosabban levéltári rekordok címkézésében, átírásában és szerkesztésében kérte link A feldolgozandó dokumentumokat nehézségi szintjük szerint kezdő, középszintű és haladó kategóriába sorolták. Egy másik projektben történeti tengerhajózási naplók adatait dolgozzák fel klímakutatási célokra.
3. A Smithsonian Intézet 19 múzeuma és levéltára vesz részt a Transcription Center projektben link amelyben igen változatos dokumentumokat (feljegyzéseket, naplókat, botanikai és numizmatikai leírásokat stb.) visznek számítógépre. Az elvégzendő feladatok szabadon választhatók ki a honlapról különböző szempontok alapján. A munkát három lépcsőben végzik el: 1. önkéntesek leírást készítenek, 2. más önkéntesek ezt ellenőrzik, 3. a személyzet vagy erre kiképzett belső önkéntesek véglegesítik. A munkálatok állását egy kezelőrendszer segítségével követik nyomon.
4. A New York Public Library projektje (link a nagyközönséget igyekszik bevonni, hogy segítsenek különböző feladatok elvégzésében, ilyenek: régi ételmenük leírása, 19. századi biztosítási atlaszok információinak korrigálása, népszámlálási adatok összevetése régi telefonkönyvekkel, történeti sztereo felvételek konvertálása 3D formátumba, régi térképek összehangolása maiakkal. (A kulturális örökség feldolgozása 'crowdsourcing' keretében. Mit tehetnek az állampolgárok mint 'amatőr archiválók' a jövőért., ref.: Hegyközi I.)

Régebbi hírforrás(ok): Könyvtári crowdsourcing-példák: link

Europeana Sounds -- út Európa hangzó és zenei örökségéhezFEL

Az Europeana Sounds Európát átfogó program, melynek során három év alatt egymillióra fog nőni a digitalizált hangzó dokumentumok száma. A tanulmányban a Német Nemzeti Könyvtár (Deutsche Nationalbibliothek) zenei archívumának és a British Library audiovizuális részlegének a vezetői mutatják be a programot, ahol a britek a projekt irányítói és koordinátorai, a németek pedig elsősorban az adatcseréért és az online hozzáférésért felelősek.
Először fognak össze neves intézmények a közzététel érdekében, és hogy kicseréljék egymással tapasztalataikat. A hangzó anyagok hozzáférésének biztosításával végre teljes a portál kínálata, mivel eddig csak a levéltárak (APEX), a televíziós anyagok (EUscreen), a filmek (European Film Gateway) és a könyvtárak (The European Library) anyaga volt elérhető. Hogy a tervek valóra váljanak, az alábbi célokat tűzték ki:
1) a hangzó anyagok számának legalább egymillióra növelését,
2) kétmillió dokumentum metaadatokkal való kibővítését,
3) a zenei kiadók és a jogtulajdonosok közötti együttműködést és ajánlásokat a korlátozások feloldására,
4) célcsoport-specifikus audiocsatornák kifejlesztése az Europeanában, és
5) szakértői hálózat kiépítése.
A projektről bővebb információk a link címen olvashatók. (Europeana Sounds -- út Európa hangzó és zenei örökségéhez, ref.: Murányi L.)


Ki tölt le inkább e-könyveket illegálisan?FEL

(Felmérés, Spanyolország, 2013.) Online felmérés készült, amelyet 227-en töltöttek ki. Ebből 114 fő e-könyv olvasókészüléket, 93 iPad-et vagy hasonló eszközt használt. Az eredmények azt mutatják, hogy
- az olvasókészülékek megléte közvetlenül nem befolyásolta az illegális letöltések számát.
- Közvetett, a letöltést növelő hatása volt annak, hogyha valaki képesnek érzi magát arra, hogy hozzáférjen e-könyvekhez.
- Aki viszont tisztában van az e-könyvek értékével, továbbá a jogi és társadalmi normákkal, az ritkábban töltötte le őket illegálisan, és jobban elfogadta a magasabb árakat.
- Aki viszont nem fogadta el az árakat, tehát minél kevesebbet volt hajlandó fizetni egy-egy e-könyvért, nagyobb eséllyel töltött le e-könyveket illegálisan. Ahogy az várható volt,
- a könyvekről alkotott értékítéletet a vélt hasznosság határozta meg, ami -- sajátos természetétől függetlenül -- növelte az illegális letöltések számát.
- Aki mihamarabb kívánta megkapni a legújabb könyveket, az gyakrabban, aki sokféle könyvet olvasott, az ritkában nyúlt az illegális letöltés eszközéhez. (ref.: Koltay T.)


Célzottan kaotikus környezet kell -- talán a könyvtár?FEL

Sugata Mitra oktatási koncepciójának van néhány sarkalatos pontja. Az egyik ilyen a célzottan kaotikus környezet, ami elsőre nem feltétlenül hangzik biztatóan, de a szakember csodálatosan levezeti, hogy ez miért jó. A káoszról általában a véletlenszerűség és a céltalanság jut eszünkbe, matematikai és fizikai kontextusban viszont egészen más jelent: azt, hogy a rendszer tulajdonságai és viselkedése nem jelezhetők előre. Nem azt jelenti, hogy a rendszer sehová sem tart, hanem azt, hogy nem lehet megmondani, merre. 'Az oktatás nem pont egy ilyen kaotikus rendszer? Ha rámutat egy hatéves kislányra az osztályban, meg tudja mondani, hogy mi lesz belőle 40 éves korában? Legfeljebb annyit, hogy okos gyerek, biztosan boldogulni fog. Egy tanár is csak ennyit tud megállapítani' -- mondja a jövőtervezés esetlegességéről. 'Egy tanár képességei valójában nagyon korlátozottak, de nem azért, mert rossz tanerő, hanem azért, mert egy kaotikus rendszerrel van dolga.' Minden kaotikus rendszerben rendre felbukkan viszont a spontán rend, és ez az osztályteremben is működhet, csak célzottan kaotikus környezetet kell teremteni hozzá, és várni. A gyerekek nem fognak csalódást okozni.
Mitra elképzelésének a másik kulcsszava a minimálisan invazív tanítás. A sebészetből kölcsönzött szófordulat arra a logikus gondolatra utal, hogy ha mondjuk egy apró lyukon keresztül el lehet távolítani egy vesekövet, akkor minek felvágni a beteg egész hasát. Az oktatási környezetre lefordítva ez úgy néz ki, hogy a tanárnak nem kell felnyitni a gyerek fejét, és megtölteni mindenfélével. Elég, ha kérdez és bátorít.


Mindenkinek van hangja! -- Önkéntes felolvasások weblapja; szerzői jogi korlátokkalFEL

A Mindenkinek van hangja! oldal olyan önkéntes felolvasások gyűjtőhelye, amelyek klasszikusok és kortársak novelláit, meséit, verseit vagy egyéb rövidebb műveit szólaltatják meg magyar nyelven. Amennyiben a felolvasott mű kortárs szerzőtől való, a szerző és/vagy fordító nyilatkozatának megléte szükséges ahhoz, hogy az oldalra felkerüljön a hanganyag.
Az oldal fizikailag nem tartalmaz hanganyagokat. Ez csak egy gyűjtőoldal, amely beágyazva jeleníti meg és teszi lehetővé a hangzóanyagok meghallgatását. Ehhez a link hangmegosztó oldalt vagy az Internet Archive oldalt ajánlják az oldal szerkesztői. A hanganyagokat a felolvasóknak maguknak kell feltölteniük a hangmegosztó oldalra, az oldalra csak a posztoláshoz szükséges linket, és a felolvasás szövegének pár ízelítő sorát kell elküldeni. A blogoldalra csak a szerkesztők által jóváhagyott hangzóanyagok embed-kódjai kerülhetnek fel. Amennyiben szerző/fordító vagy bármely más természetes személy aggályt támaszt valamely hangzóanyaggal kapcsolatban, a szerkesztők fenntartják a jogot, hogy a hanganyagot azonnal eltávolítsák az oldalról. A mai magyar hatályos szerzői jog alól mentesülnek azok a szövegek, amelyeknek szerzője és fordítója minimum 70 éve meghalt, és a mű kiadása az aktuális dátumtól 70 évet visszaszámolva történt meg. (via ReMeK-e-Hírlevél)


6 remek ötlet, melyekkel öröm a tanulás! - 5. VacsoraklubFEL

5. ötlet: A Madison Public Library Vacsora Klubot szervez! Ki ne szeretné átlépni a tabut, hogy egy könyvtárban nem szabad enni! Abból a tapasztalatból indult a dolog, hogy a szülőknek általában fárasztó applikációkat választani gyermekeik telefonjára. Ezért a könyvtár minden hónapban vacsorára hívja a szülőket és közben bemutatják nekik a piacon gyermekek számára ajánlható legjobb app-okat. (ref.: Horváth Viktória, Könyvtárostanárok Egyesülete)
-- A sorozat előző része: link

Régebbi hírforrás(ok): Könyvtári főzőcske-klub fiatal családoknak -- a középgeneráció megszólítása link

Előkerült egy új Ady-kézirat, kiállítja az OSZKFEL

Június 20-tól az Országos Széchényi Könyvtárban állítják ki a most hazakerült Májusi zápor után című vers kéziratát.
Az irodalomtörténeti jelentőségű dokumentum Kanadából érkezett az OSZK-ba: az adományozó a költő unokahúgának, Ady Mariskának az unokája. A műtárgy értékét mutatja, hogy 1908-ban az e verssel együtt megjelenő másik Ady-mű, a Léda ajkai között kézirata -- egy 2001-es árverésen -- 5 millió forintért kelt el. Az OSZK a kézirat köré külön kiállítást rendez, amely a 2015-ös Múzeumok Éjszakája programsorozat keretében nyílik június 20-án este és július 12-ig lesz látogatható.


Elvis Presley és Woody Allen a SomogyibanFEL

A Somogyi-könyvtárban kamaratárlat mutatja be a könnyűzene és a filmművészet jeles alakjait, kiállítással idézik fel Szeged századeleji strandhangulatát, valamint a Múzeumok könyvtári éjszakáján is színes programokkal várják az érdeklődőket.


8 ok, hogy miért sikeresebbek azok az emberek, akik sokat olvasnak -- legalábbis szempontokFEL

Címkék: olvasás |

Kiskorunktól fogva arra tanítanak bennünket, hogy a sikerhez és értelmes élethez vezető egyik út a rengeteg olvasáson át vezet. Habár csupán az, ha sokat olvasunk nem biztosítja a sikert, a sikeres emberek egyszersmind "megszállott" olvasók is, s közülük mindegyikre jellemző az alábbi nyolc dolog.


Mi mindenre alkalmas egy könyvtáros? -- meglepő kér(d)ésekFEL

Roz Warren 15 éve dolgozik könyvtárban, örömmel osztja meg mindenkivel tapasztalatait. Volt olyan olvasó, aki segítséget kért a lyukas autógumija kicserélésében. Volt olyan, aki csak a ceruzahegyezőjére volt kíváncsi. Az eléggé "érdekes" kérések után feltette a könyvtárosok nagyközönségének a kérdést: Mi volt a legfurcsább kérés / kérdés, mellyel valaha is találkoztál könyvtári pályafutásod során? Íme a szösszenetek:)
- valaki egy jó könyvet kért arra az időre, amíg a toaletten tartózkodik.
- valaki a könyvtáros vélhetőleg szerencsét hozó vörös haját szerette volna megérinteni, mielőtt betér a kaszinóba.
- más a könyvtáros segítségét kérte démonűzéshez
- volt, aki csak azt szerette volna, ha a könyvtáros az ölébe ül
- volt, aki a gyermekeit szerette volna otthagyni a könyvtárosnál, amíg elintézi a hivatalos ügyeit, a bevásárlást
- volt, aki szeretett volna nadrágot cserélni a könyvtárossal, mielőtt interjúra megy
- volt, aki azt szerette volna elérni, hogy a könyvtáros fékezze meg a mellette ülőt a gondolatátvitelben
- arra is kértek már meg könyvtárost, hogy segítsen olyan könyvet találni, mellyel bebizonyíthatja, hogy ő Caesar reinkarnációja
- volt, aki az elektromos borotváját szerette volna használni a közösségi teremben.
- volt olyan, aki a feltett kérdés közben elővette hátizsákjából a fogkeféjét, majd a fogselymet, hogy alaposan megtisztíthassa a fogait várakozás közben
- volt olyan, aki felajánlott 100 dollárt, ha a könyvtáros ellopja a szomszédja kertjéből az ott növekvő kaktuszt.
- volt olyan, aki arra kérte a könyvtárost, hogy menjen el vele és keressék meg azt a holttestet, melyet a tó partján talált. (A rendőrség nem hitt neki, ezért kért ilyen módon segítséget).
A furcsa kérések ellenére is örömmel végzik munkájukat a könyvtárosok :-) (ref.: NM)


Könyv, bicaj, nyaralás -- a Virginia Beach-en isFEL

Címkék: könyvtár, köz- | marketing | USA |

Kellye Carter könyvtáros szerint milliónyi oka lehet annak, ha az ember szükségét látja a könyvbeszerzésnek nyaralás közben. Pl:
- Nem vittünk magunkkal egyetlen könyvet sem a strandra
- Már befejeztük a nálunk lévő könyvek olvasását és még több napunk van hátra a nyaralásból
- A nap túl erősen süt, így nem látjuk az e-reader képernyőjét.
Több Virginia Beach környékén dolgozó könyvtáros pattan biciklire a nyár folyamán és viszi el az ingyenes könyveket a parton tartózkodóknak.
A könyvtárosok több napon keresztül kint vannak a sétányon és ingyenes ajánlatukat nehéz visszautasítani.
Carter elmondása szerint "a könyvtár oda megy, ahol az olvasók tartózkodnak!" :-) (ref.: NM)




Analógiák

Elegáns nyári viselet irodában -- dresscode, akár könyvtárosnak isFEL

Sokan azt gondolják, hogy ha elegánsan kell felöltözni, akkor kerülni kell a világos, nyárias viseletet. Pedig egy-két szabályt betartva nyugodtan öltözhetünk az évszaknak és a munkahelyünknek megfelelően.
Itt a jó idő, és az örök dilemma, mit lehet nyáron viselni az irodában? Ha valakinél nincsenek különösebb öltözködési elvárások, annak csak arra kell figyelnie, hogy meg ne fagyjon a légkondiban. Viszont ha valakinek elegánsan kell dolgozni járni, komoly kihívást jelenthet felöltözni a nyári időszakban, pláne, ha nem úgy akar kinézni, mint egy gyászhuszár, mert az elegáns viseletről csak azt tudja elképzelni, hogy fekete és fehér. Milyen rövid szoknya fér még bele, kell-e harisnya, lehet-e rövid ujjú az ing (nem). Sylvie di Giusto karriertanácsadó tippjei következnek.




Praktikus

Program nélkül szerkesztené PDF-jeit? Ezen az oldalon könnyen megtehetiFEL

Ha csak néhány változtatást eszközölne, vagy üres mezőket töltene ki egy PDF-dokumentumban, esetleg aláírást illesztene be, ez az oldal komoly segítség. Ingyenesen havonta tíz PDF-dokumentumot tölthetünk fel a Paperjet oldalára, ahol az alapvető eszközökkel szerkeszthetjük azokat. A főoldalon számítógépéről is kiválaszthatunk egy PDF-et, de -- az online elérhető dokumentumok esetén -- egy link beillesztése is elég hozzá. (HVG)
-- És még 7 eszköz pdf-hez: link


A legjobb ingyenes képszerkesztőt keresi? Ezt töltse leFEL

Rengeteg ingyenes képszerkesztő létezik, de olyan nagy tudású és könnyen kezelhető programmal, mint az Autodesk Pixlr még nem találkoztunk. Számítógépre és telefonra is ingyenes.
Rendszeres olvasóink megszokhatták, hogy a fotós alkalmazások ajánlása visszatérő elem appajánló szekciónkban, hiszen egyrészt a fotózás az egyik legnépszerűbb okostelefonos tevékenység, másrészt ennek megfelelően rengeteg hasznos és jó szolgáltatást fejlesztenek. Képszerkesztőt is ajánlottunk már, de az eddigi tapasztalatok után nyugodtan állítjuk: mobilra a legjobb ingyenes megoldást az Androidra, iPhone-ra és iPadre és nem mellesleg számítógépekre link is letölthető Autodesk Pixlr nyújtja.




Kisszínes

Házi feladat nyárra, á la Holt költők társasága -- 15 pontból egyik az olvasásFEL

Előbb Olaszországban, majd fokozatosan világszerte lett nagyon felkapott az a házifeladat-lista, amit egy apró olasz város, Fermo középiskolájának tanára adott fel nyárra diákjainak. A Don Bosco-i iskola pedagógusa, Cesare Cata ugyanis egy meglehetősen szokatlan feladatlistát talált ki az észak-olasz, tengerparti város fiataljainak.
Kötelező irodalmak vagy megoldandó feladatok helyett inkább életvezetési tanácsokat adott át, egy-egy dolgot, amit ha tehetnek, tegyenek meg a nyáron. A Huffington Post el is érte Catát, aki elmondta, hogy pedagógiai módszerét a Robin Williams által megformált tanár inspirálta a Holt költök társaságából, és szerinte egy nyár olyan spirituális hatással lehet a tinédzserekre, amit semmiféle kötelező gyakorlat nem válthat ki. ...
3. Olvass annyit, amennyit csak tudsz!
De ne azért, mert kell. Hanem mert a nyarak kalandokat és álmokat inspirálnak, ha olvasol, úgy fogod érezni magad, mint a fecskék repülés közben. Olvass, mert ez a lázadás legjobb elérhető formája a számodra (Ha tanács kell, hogy mit olvass, keress meg).


Csak a port fogja -- Miért nincs kiemelt helyen, szépen elrendezve a Nemzeti Könyvtár sorozat?FEL

Egyre bővül, dagad a Nemzeti Könyvtár, immár több mint 40 kötetesre duzzadt, de a cél 2018-ig 96 könyv kiadása. Kár, hogy Kerényi Imre százmilliókból (közpénzből) gründolt sorozata valójában nem sokakat tart lázban.
Lapunk munkatársa utánajárt a több százmillió forint közpénzből kiadott Nemzeti Könyvtár sorozat sorsának. Kerényi Imre a jelek szerint igyekszik: egy fővárosi könyvesbolt munkatársa mesélte lapunknak, hogy "járt náluk a miniszterelnöki megbízott, és kissé éles hangon kérdezte, miért nincs kiemelt helyen, szépen elrendezve a sorozat. Az aznap dolgozó kollégának eszébe sem jutott ekkora tekintéllyel vitába szállni, szép piramisba rendezte hát a köteteket, a követelt helyen. Csakhogy bárki más ezért fizetni szokott a könyvesboltnak -- Kerényi viszont csak kisétált."


Úgy tanul a gyerek, ha meghagyják segítik kíváncsiságát -- Mitra kísérleteFEL

Sugata Mitra 1999-ben zseniális kísérletbe fogott. A kollégáival vágott egy lyukat az egyik újdelhi nyomornegyed falán, és beüzemelt egy internetkapcsolattal ellátott számítógépet, majd őrizetlenül ott hagyta. Az egész kicsit úgy nézett ki, mint egy bankautomata. A kíváncsi gyerekek egyből megtalálták, néhány óra múlva már böngésztek a neten, és a társaikat tanították. Ezeknek a gyerekeknek soha nem volt számítógépük, nem tudtak angolul, és fogalmuk sem volt arról, hogy mi az internet. Egy idő után azonban már dokumentumokat hoztak létre, játszottak, képeket szerkesztettek, angolul tanultak, és ami a legfontosabb: mindezt csoportosan csinálták, és a társaikat is megtanították ezekre a dolgokra.


Esküvő a könyvtárban -- antik romantikFEL

Ha igazi vintage, romantikus stílusban szeretnéd megtartani az esküvődet, és az irodalom szerelmesei vagytok a pároddal, akkor házasodjatok meg egy könyvtárban! A kísérőkártyák legyenek könyvtári katalóguskártyából, és az asztalokon mindenkinek tegyetek le egy-egy idézetet a kedvenc verseitekből.




Információforrások

Elkészült Magyarország nemzetiségi térképeFEL

Bevándorlás ellenesség, idegenellenesség, magyarságtudat. Sűrűn emlegetett szavak ezek, az utóbbi időben, de nem állítható, hogy Magyarországon ne élnének ma is nagy számban nemzetiségek, sőt, ha a 18-19. századi betelepítések nem történnek meg, a törökök kiűzését követően Magyarország egyes területei kopáran, elnéptelenedve maradtak volna. Az Otthontérkép ingatlankereső portál a héten publikálta nemzetiség térképét, amivel a hangzatos szavak helyett tényszerűen is megvizsgálhatjuk országunk nemzetiségének arányait, területi megoszlást.


Itt nézhet magyar TED-előadásokatFEL

Idén ötödik alkalommal rendezték meg Budapesten a TED-nek a hivatalos magyarországi változatát a TEDxDanubiát. A konferencia első előadása már elérhető annak weboldalán és Facebook-oldalán link
Joós Andrea pedagógus tanári pályáról szóló beszéde az első, amelyik felkerült, az idei esemény további felszólalási júniustól folyamatosan kerülnek fel az oldalra. Az Egyensúly pengeélen címmel meghirdetett idei eseményen készült további 9 magyar és 15 angol nyelvű videó minden érdeklődő számára szabadon elérhető lesz.


Leszokás cigarettáról -- terápiás segítség, WHO-protokoll alapjánFEL

A szolgáltatás ingyenes, és hatszor tíz-tizenöt perces, WHO-protokoll alapján zajló beszélgetésből áll. A segítő meghallgatja a személyes történetet, információt ad át, motivál. Hetente átlagosan félszázan hívják a 06-80/44-20-44-es számot. A hívást üzenetrögzítő fogadja, majd két napon belül jelentkezik a segítő.


Látni és láttatni -- több mint 11 ezer webkamera egyetlen appbanFEL

Körbenézhet a világ szinte bármely pontján az alábbi ingyenes appnak köszönhetően.
Több mint 11 ezer webkamera adását követheti nyomon, ha telepíti androidos eszközére a Live Camera Viewer for IP Cams nevű ingyenes appot. A webkamerák között többféleképpen kereshetünk, akár országok, akár kategóriák (például állatok, hotelek, repülőterek, éttermek stb.) szerint, de a minőség alapján is beállíthatunk szűrőket. Ha nagyon megtetszik valami, egyetlen érintéssel képernyőmentést készíthetünk róla. Kedvenc webkameránkat like-olhatjuk, és persze azt is láthatjuk, hányan like-oltak egyes kamerákat.
Az app jó szolgálatot tehet nyaralásunk, utazásunk megtervezésekor, de a segítségünkre lehet aktuális időjárási és forgalmi információk megszerzésében, sőt akár még az állatok viselkedését is tanulmányozhatjuk a segítségével.




legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról