SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2022
|
KIT hírlevél: 2022/18., máj. 4.A lapszám szerkesztője: Mikulás Gábor Hírek• Nyári olvasási programjaikat újítják meg a könyvtárak - több könyv, több szabadtéri program - 6 könyvtár tervei (olvasóink szavazatára)• * * * Tájékoztatást segítő alkalmazás - amerikai tapasztalatok - MIBE-klub - máj. 11., 18.00 * * * • Holnaptól a szomszéd város könyvtárában dolgozol - Elindult a könyvtároscsere - 1. • Madármegfigyelő könyvtárak - zöldbe mennek • Közösségépítés a fenntarthatóság érdekében - mi, hogyan és miért jó? • Az Élő könyvtár célja, hogy társadalmi változást idézzen elő - de hogyan is?! (olvasóink szavazatára) • A felsőoktatási könyvtár használata összefügg a tanulmányi eredménnyel... • Bajor Állami Könyvtár: megérte együttműködni a Google Books Projektben • Megkérdeztük: Olvasásra nevelés... • Alkotói teret (makerspace-t) is kínál a most 100 éves kölni zenei könyvtár • Üzleti és Szellemi Tulajdon Központ Worcestershire-ben - részletes kínálat 1. • Digitális Tudásközpont - akár könyvtárral is együttműködnek (galéria) • 'Amúgy ti mit csináltok egész nap?' • Könyvtárakból eltávolított zsidó könyvtárosokra emlékeznek - emléktúra • Az elektronikai berendezések zöldebb kezelése - könyvtári feladat is • A sztárok a könyvtárba mentek • Az iskolai könyvtár mint kiaknázatlan erőforrás - egy műhelynap tanulságai • Ismét lesz könyvtári majális Miskolcon - a leglátogatottabb könyvtári program Praktikus• Miért közel értéktelen a konferenciavideók megosztása?Kisszínes• Nem csak a magyarok vesznek be minden hülyeséget - a könyvtári feladat is a kritikus gondolkodás• Betiltatná a Bibliát a könyvtárakban benne lévő erkölcstelenségek miatt • Történet az egy kézben lévő információforrások veszélyéről - a Twitter felvásárlása kapcsán Információforrások• Könyvtári program: előítéleteink - beszélgetéssorozat?
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. HírekNyári olvasási programjaikat újítják meg a könyvtárak - több könyv, több szabadtéri program - 6 könyvtár tervei (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: Skokie Public Library, Il. | rendezvény használók számára | olvasás | Morton Grove Public Library | LMBTQ | könyvtár, köz- | használó (gyerek, fiatal) | Faulkner County Arkansas Public Libraries | Allen County Public Library | Addison Public Library | USA |
1. Outdoor Explore program - Allen County Public Libray link (Indiana). A Mercersburg (PA) Academy a kötelező "nyári olvasásról" áttért a "közösségi olvasásra". A diákok könyvhöz kapcsolódó projekten dolgoznak: verset írnak, podcast-epizódot készítenek, vitát vezetnek. Így dolgozták fel pl. Khorram, Adib: Darius the Great Is Not Okay c. regényét egy iráni-amerikai tini identitásáról, vívódásáról. Hosszú távon a közösségi olvasást közkönyvtárakra, könyvklubokra és a helyi kávézókra is kiterjesztenék. Egy New York-i középiskolában már régóta a diákokkal együtt választanak nyári olvasmányokat. A változás a tartalomban rejlett: idén szeptembertől a történelmi szempontból marginális vagy alulreprezentált hangok is megjelennek, pl. LMBTQIA+, BIPOC stb.
2. Könyvdobozok, azaz tematikus tevékenységek - Addison Public Library link . Néhány éve eldobták a hagyományos olvasónaplókat, pólókat, csecsebecséket a konkrét könyvek, tevékenységek okozta élményekért. Rájöttek, hogy a jutalmakra alapozni nem ideális. Eleinte a jutalmazás segítheti a tétovázókat, de hosszú távon gátolja a belső motivációt (ld. még: Ne a jól olvasót jutalmazd! - Még egyszer mondom: Ne a jól olvasót jutalmazd, mert kárt okozol! link ). Most a résztvevők egy listáról választanak könyvet. A könyvhöz egy táskát, néhány finomságot és a címhez kapcsolódó tevékenységeket kapnak. A könyvtár és a munkatársak a könyvek témáit hangsúlyozó kézműves, kísérleti, művészeti és egyéb tevékenységeket állítottak össze, pl. egy feltörekvő szakácsról szóló könyv mellé fűszereket és recepteket tettek. A gyerekeknek kihívás volt a túlélés egy lakatlan szigeten. A nap ellen védő szerkezetet építettek, amit UV-érzékeny gyöngyökkel teszteltek. E változtatások 87%-os sikert arattak. 3. Felfedező nyári olvasás - "SPARK" (Science, Play, Art, Reading, and Knowledge) - Allen Megyei (IN) Közkönyvtár (ACPL). A korábbi virtuális programokat, meseórákat kivitték a pázsitra, a parkokba, sőt még a parkolókba is. A részvételért könyveket, köztük képregényeket osztogattak. A 20 éves Team Read programot is megújították. Tinédzsereket küldtek a parkokba, közösségi központokba, hogy játsszanak a gyerekekkel és olvassanak nekik. 4. Nyári olvasási asszisztensek a pultnál - Skokie (IL) Közkönyvtár link . A látogatók mindig megjelentek a könyvtárban, ha teljesítették a kihívás egy-egy szintjét. Ilyenkor egy jelvényt kaptak. Tavaly az online bejelentkezéssel nőtt a részvétel. 2022-ben bevezetik az egyablakos ügyintézést. A látogatók könyvajánlásokat, tematikus tevékenységeket és azokhoz utasításokat vehetnek át. Az ifjúsági szolgáltatások részlegén a címek könyvjelzőkön szerepelnek. Az utóbbi időben a fiatal olvasók főleg a grafikus regényekért lelkesedtek. A romantikát és a BookTok-on ajánlott címeket a tinik keresték. 6. Hibrid nyári olvasási program a a READSquared online platformon - Faulkner Megyei (AR) Könyvtár link . 2020-ban és 2021-ben online zajlottak az olvasási kihívások. Virtuális programokat kínáltak. Hazavihető kézműves csomagokat osztogattak, mellyel otthoni olvasásra ösztönöztek. Ezeket most folytatják. Nem minden virtuális programjukat látogatták sokan. A személyes közösség sokkal nagyobb volt, mint az online, ezért főként az előbbieket tervezik. Kizárólag online programokat nem szerveznek. A könyvtár élőben közvetíti a könyvtárban zajló eseményeket. A READSquared segítségével nyomon követik az olvasási kihívást. Minden programjuk célja ugyanaz: olvasásra, elköteleződésre, beszélgetésre ösztönözni a fiatalokat. (Ref.: Szabó Eszter) * * * Tájékoztatást segítő alkalmazás - amerikai tapasztalatok - MIBE-klub - máj. 11., 18.00 * * *FELMeghívó - 2022. máj. 11-én, 18.00-kor egyórás beszélgetés a Magyar Információbrókerek Egyesületének virtuális klubjában Hajnal Ward Judittal, a Rutgers Egyetem munkatársával arról, hogy hogyan tájékoztatnak sok ezer hallgatót - szoftveres alkalmazás támogatásával.
A cím: Tájékoztatást segítő alkalmazás - amerikai tapasztalatok. A moderátor, Takács Dániel (ELTE ÁJK) a beszélgetés során választ keres arra: - Hogyan lesz az ember könyvtáros Amerikában? - Milyen ticketing eszközt használnak az USA könyvtáraiban? - Hogyan lehet ezt a felhasználók támogatására fordítani? - Hogyan segíti ez a hagyományos munkafolyamatokat? - Tanácsok egy ilyen eszköz bevezetéséhez... Készülj saját kérdéseiddel! A részvétel előtt érdemes elolvasnod: link A beszélgetés magyar nyelvű és ingyenes. Itt jelentkezhetsz: link E levelet bátran küldd tovább a téma iránt érdeklődő kollégáidnak. Holnaptól a szomszéd város könyvtárában dolgozol - Elindult a könyvtároscsere - 1.FEL
Címkék: tudásstratégia (2015.05-) | tervezés, stratégia | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | könyvtár, köz- | innováció, szolgáltatásfejlesztés | Helischer József Városi Könyvtár, Esztergom | Gáthy Zoltán Városi Könyvtár, Dorog | pályázat | közösségépítés |
Legyőzték az ismeretlentől való félelmüket a dorogi Gáthy Zoltán Városi Könyvtár link és az esztergomi Helischer József Városi Könyvtár link munkatársai. Kísérletképpen kicserélik munkatársaikat. A két intézmény munkatársakat "cserél" egymással, vagyis kölcsönösen ellátogatnak egymás intézményébe, és több napot töltenek az azonos (munkaköri) feladatot ellátó kollégák mellett. Az intézményvezetők, az olvasószolgálatosok, a gyermekkönyvtárosok, a helyismereti részleg felelősei egyaránt lehetőséget kapnak arra, hogy belepillanthassanak egymás munkájába. (A földrajzi távolság miatt szállás nem merül fel, az utazást kérésre a könyvtár téríti.)
A két intézményvezető - Szabó-Berghauer Zoltán és Schmöltz Margit - két éve tervezi a programot. Az ötlet Czupi Gyula nagykanizsai könyvtárigazgatótól származik, de eddig hazai tapasztalatokról nem tudnak. A csereprogram legfontosabb céljai: - tapasztalatcsere, a szakmai fejlődés, együttműködések kutatása - intézményközi kapcsolat, kommunikáció javítása és fejlesztése - gyakorlati fogások ellesése, megvitatása - közös pályázatok készítése. A programban minden munkatárs részt vesz. A kollégák megfigyelési szempontokat kapnak, de sok bátorítást is az önálló tapasztalatszerzésre. A fogadó intézményben töltött napok után végül kérdőívvel értékelhetik az ott töltött időt és tapasztalataikat. Madármegfigyelő könyvtárak - zöldbe mennekFEL
Címkék: USA | rendezvény használók számára | környezettudatos tervezés | könyvtár, köz- | Henrico County Public Library | Guelph Public Library | Wood Memorial Library and Museum | környezetvédelem és érzékenyítés (tevékenységek) |
A madármegfigyelés felkapott hobbivá vált a koronavírus-pandémia alatt. A könyvtárak, csatlakozva a trendhez, gyűjteményeik és közösségi partnereik segítségével azon munkálkodnak, hogy használóikat kivigyék a zöldbe - legyen szó akár egy hátsó kertről vagy egy közeli parkról.
A Wood Memorial Könyvtár és Múzeum (Connecticut) link szoros kapcsolatokat ápol a Hartford Audubon Társasággal, amelynek madármegfigyelő állomása és madárvédelmi körzete a közelben található. A lápvidék olyan fajoknak is otthont nyújt, mint az amerikai törpegém (Ixobrychus exilis) vagy a fakó lápicsiröge (Euphagus carolinus). A könyvtár rendszeresen szervez a társaság által vezetett madármegfigyelő sétákat, valamint népszerű programokat tart az otthoni madármegfigyelésről. Az Ontario tartománybeli Guelphi Városi Könyvtár link a Guelfi Egyetem környezetvédelmi ismeretterjesztő programjával, a Wild Ontarióval működik együtt. Közös erővel korábban is szerveztek élő madárbemutatókat a könyvtárban, amelyek nagyon sok embert vonzottak. A Gosling Alapítvány felajánlásainak köszönhetően a könyvtárban távcsöveket is kölcsönöznek, a családokat pedig a madármegfigyelés köré szervezett programokra ösztönzik: kirándulásra, a madarak számolására vagy lerajzolására. 2021 januárjában "Ontario madarai" néven virtuális programot tartottak - 200 résztvevőjével ez volt a könyvtár egyik legnépszerűbb rendezvénye a világjárvány alatt. Ha újra lehetségessé válnak a személyes, jelenléti programok, terveik szerint a Wild Ontario mindenképpen az első meghívottak között lesz. A Henrico Megyei Könyvtárban (Virginia) link 2016 óta szerveznek madármegfigyeléssel kapcsolatos programokat a környezeti nevelés és ismeretterjesztés részeként. A gyerekek számára kölcsönözhető madármegfigyelő és természetjáró hátizsákokat biztosítanak, három fiókkönyvtár mellett pedig madárleseket állítottak fel. A Richmond Audubon Társasággal együtt több rendezvényt is tartottak az eBird mobilalkalmazással kapcsolatban, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy nyomon kövessenek bizonyos fajokat, és jelentsék az észleléseket. Ily módon az emberek nemcsak a környezetvédelem ügyéhez kerülnek közelebb, de aktív hozzájárulásukon keresztül megvalósul a civil tudomány (citizen science) célkitűzése is. A könyvtár pedig kiváló helyzetben van ahhoz, hogy összekösse a hasonló érdeklődésű és elkötelezettségű lakosokat a természet és a fajok megóvása érdekében. (Programszervezés "röptében": madármegfigyelő programok a közösségfejlesztésért a pandémia idején; ref.: Szabó P.) Régebbi hírforrás(ok): Dégen a használók kérik: hadd hallják a fecskék társalgását link Közösségépítés a fenntarthatóság érdekében - mi, hogyan és miért jó?FEL
Címkék: együttműködés nem könyvtárakkal | innováció, szolgáltatásfejlesztés | rendezvény használók számára | környezetvédelem és érzékenyítés (tevékenységek) | közösségépítés |
A fenntarthatósági átmenet leggyakoribb kérdése, hogy a transzformáció honnan indul. Alulról, az egyén szintjéről? Vagy felülről, állami esetleg globális szintekről? Ám a globális szinteken messze nem olyan sebességgel hozzák meg a kollektív döntéseket, amilyen sürgetőnek egy fenntarthatóságért aggódó egyén azt elfogadhatónak találná. A fenntarthatóság témáját fontosnak tartó emberek sokszor elveszettnek és tehetetlennek érzik magukat. Ilyenkor gyakran találjuk magunkat szembe a Zöld Egyenlőség szellemi műhelyében már gyakran emlegetett klímaszorongással, esetleg klímagyásszal. De mi történik, ha közösségeket hoznak létre? - írja bevezetőjében az Új Egyenlőség "Nem egyedül vergődsz: közösségek a fenntarthatóságért" zöld podcastja.
Kiss Gabriella, a Budapesti Corvinus Egyetem docense kutatásai alapján a fenntarthatóság valamely szeletével foglalkozó közösségek három hatását emelte ki: 1. Lefordítási funkció: értelmezhetővé teszik az egyének számára az összetett, bonyolult kérdéseket. Például hogy az újrahasznosítás érdekében megéri-e meleg vízzel elmosni a műanyag palackot. Az ilyen és hasonló kérdésekben a tagok megismerik egymás szempontjait és jó gyakorlatát, így cselekvésük eredményesebbé válik. 2. Továbbgyűrűző hatás: aki bicikliszerelő műhely igénybevevője vagy közösségi kert művelője, előbb utóbb a fenntarthatóság más kérdései iránt is érdeklődni kezd: mi többet tehetek közös céljainkért? Így majdnem mindegy, hogy melyik területen kapcsolódik be először az egyén a folyamatba [vagy a könyvtár mely fenntartható közösségi tevékenység támogatásával kezd - szerk.]. 3. A pozitív hozzájárulás érzése: a tagok pozitív érzésekhez jutnak a hasonlóan gondolkodó emberek közösségben. A pszichés jobblétet és a tanulás örömét kínálja. Az Élő könyvtár célja, hogy társadalmi változást idézzen elő - de hogyan is?! (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: USA | tudásstratégia (2015.05-) | rendezvény használók számára | könyvtár, iskolai | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | befogadás kultúra (17.04.-) | tájékoztatás (személyes, fizikai) |
A Human Library lényege, hogy olyan embereket lehet "kölcsönözni" egy-egy eseményre, akik "nyitott könyvként" viselkednek. Velük beszélgetve az "olvasók" sok olyan új információhoz juthatnak, melyekhez máshogy nem férhetnének hozzá. A rendezvény az emberek kíváncsiságát, megértését és elfogadását hivatott fejleszteni. A "könyvek" ugyanis egy-egy marginális társadalmi csoportot képviselnek, akár az életmódjuk, hitük, hátrányosságuk, kezelésük, társadalmi státuszuk vagy etnikai hovatartozásuk miatt.
A Human Library - melyet 2000-ben alapított egy testvérpár és kollégáik - világszintű mozgalommá szeretne válni. Már 85 országban és az Antarktiszt leszámítva minden kontinensen működik. - A Missouri Állami Egyetem 2021 októberében szervezett élő könyvtári eseményt oktatók, öregdiákok, hallgatók, munkatársak számára. Összesen 60 fő vett részt az eseményen és 21 történetet ismerhettek meg. A szervezők tapasztalata szerint nehézkes volt a logisztika; többen jöttek a vártnál, ezért a diákok csak 1-1 történetet hallgathattak meg. A jövőben gondolkoznak Zoom breakout room megoldáson is, de az is külön szervezést igényel. - A Green Run középiskola az iskolások körében szervezett fakultatív élő könyvtáras programot. A diákok egymás történeteit hallgathatták meg. A programot jól előkészítették és kiértékelték. A diákok ráéreztek, hogy nincsenek egyedül a problémáikkal. - A Rockford Egyetem 2019-2021 között szervezett élő könyvtárakat. Az intézmény eleve a befogadó társadalmat tartja szem előtt, ezért szerintük nem volt kihívás a szervezés. - A Washtenaw Community College nagy hangsúlyt helyezett az előkészítésre. A résztvevő "élő könyveket" felkészítették a szituációra. Közösen találtak ki címet, leírást a történethez. Megbeszélték, hogyan lehet 5-7 percben előadni a történetet. Az előregisztráló tanszékek kapták meg először a virtuális esemény linkjét, így mindenképpen bejutottak. - Az Oklahoma Egyetem 2019-ben szervezett élő könyvtárat 31 "könyv" és 100-150 "olvasó" részvételével. Számukra a legfőbb problémát az irányelvek betartása jelentette. A vártnál többen jöttek a rendezvényre, véletlenül betévedők is. És sokkal többen akartak "könyvek" lenni, mint amire számítottak. Igyekeztek minden vallási és etnikai kisebbségből beválogatni. Egy 2021-es kutatás szerint az élő könyvtárnak gyorsan megmutatkozik a pozitív hatása. Még hónapokkal később is élénken fel tudják idézni az emberek a hatást. Az esemény jól bemutatja, mennyire különbözőek vagyunk, milyen különböző eredményeink lehetnek, és mennyiféle történetet meg lehet röviden osztani egymással. A történetek befolyásolják, tanítják és inspirálják a hallgatókat. (ref.: Habók Lilla) A felsőoktatási könyvtár használata összefügg a tanulmányi eredménnyel...FEL
Címkék: felmérés | használóképzés | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | megtérülés, könyvtári szolgáltatásé (2014.08-) | szakmai szervezet | USA |
(egy éve írtuk...) A könyvtári szolgáltatások hasznosságának, hatásosságának mérése iránt már hosszú ideje nagy az érdeklődés. Az e területen végzett kutatásokhoz jó alapot kínál a Felsőoktatási és Tudományos Könyvtárak Egyesülete (ACRL) által 2010-ben megjelentetett The Value of Academic Libraries: A Comprehensive Research Review and Report című kiadvány.
Iowa Állami Egyetem Könyvtára link 2016-ban kérdőíves adatfelvételt hajtott végre a hallgatók körében, amelynek keretében a könyvtári források használatának (önbevallásos) gyakorisága (LRU - Library Resource Usage Index), a hallgatóknak a könyvtárhasználat és saját tanulmányi eredményeik kapcsolatára vonatkozó észlelései (LCS - Library Conrtibution to Success), a kurzusokhoz kapcsolódó könyvtárhasználati képzéseken való részvétel (CRI - Course-related Library Instruction), valamint a tanulmányi átlagok (GPA - Grade Point Average) közötti statisztikai kapcsolatok erősségét vizsgálták. A kapott nem oksági összefüggések: 1. A könyvtárhasználat tanulmányi sikerességhez való hozzájárulásának kedvező megítélése (LCS) pozitív összefüggésben áll mind a könyvtári források tényleges használatával (LRU), mind pedig a hallgatók tanulmányi eredményeivel (GPA). 2. Az alsóbbévesek esetén a könyvtárépület gyakoribb használata hozzájárul tanulmányi sikerességükhöz (LCS), míg a felsőbbévesek esetén ez az összefüggés gyenge. 3. A felsőbbéveseknél inkább a könyvtári források használata (LRU) és a könyvtár pozitív percepciója (LCS) között erősebb a kapcsolat. 4. A könyvtárépület gyakoribb használata ellenben az összes hallgatót tekintve jellemzően a tanulmányi átlag (GPA) alacsonyabb értékével jár együtt. 5. A könyvtári források használata (LRU) pozitív, de igen gyenge összefüggést mutat a tanulmányi eredményekkel (GPA). 6. A könyvtárhasználati képzéseken történő részvétel (CRI) szerény, de pozitív összefüggésben áll a könyvtári források használatának gyakoriságával (LRU). 7. A könyvtárhasználati képzéseken történő részvétel (CRI) ugyanakkor negatív kapcsolatban áll a tanulmányi átlagokkal (GPA). (Könyvtárhasználat, használóképzés és hallgatói eredményesség a különböző tudományterületeken: egy többszintű modellezést alkalmazó megközelítés; ref.: Vastagh Z.) Bajor Állami Könyvtár: megérte együttműködni a Google Books ProjektbenFEL
Címkék: Bayerische Staatsbibliothek, München | digitális (elektronikus) könyvtár | digitális dokumentumok | digitalizálás (folyamat, technika) | dokumentumfeldolgozás | együttműködés nem könyvtárakkal | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | Németország |
Több mint 14 év telt el a projektindítás óta. A "Hol tartunk ma?" kérdést illetően a számok beszédesek: 2021 márciusáig a Google 1 182 638 kötetet digitalizált a BSB-nek, amelyből 916 442 színes. Ezek egyre nagyobb részét optikai karakterfelismeréssel (OCR) is indexelik. A Google mindig teljes köteteket digitalizál, amelyek sok esetben több címet és kiadást foglalnak magukba, ezt figyelembe véve a vállalat 2 425 184 digitális másolatot készített a BSB számára. A könyvtár saját digitalizálási központja így a megőrzési szempontból rendkívül igényes kéziratokra, ősnyomtatványokra és régi - elsősorban XVI. századi - könyvek digitalizálására koncentrálhat; eddig 250 693 művel készültek el. A Google és a BSB által összesen digitalizált 2 675 877 példány egyúttal a legnagyobb digitális adatbázist képezi Németországban. A teljes anyag bárhonnan ingyenesen elérhető nem kereskedelmi célú felhasználásra - ez nem jött volna létre a Google Books Project nélkül ilyen rövid idő alatt.
Milyen az igény most az óriási adatállomány iránt? Megérte-e részt venni a Google Books Projectben a könyvtárhasználók szempontjából? A számok itt is magukért beszélnek: csak 2019-ben a BSB teljes digitális gyűjteményéből mintegy egymillió felhasználói letöltéssel összefüggésben több mint 140 terabájtnyi adatot dolgoztak fel. A BSB nem "ül az adatokon", hanem ingyenesen elérhetővé teszi azokat a Német Digitális Könyvtárban (DDB) és az Europeanában. Az Europeana Németországból származó példányainak 23%-a a BSB-é - a XVI-XIX. századi szövegeknél ez az arány majdnem 90% -, túlnyomó részük a Google Books Project gyümölcse. A BSB a tartalom előállításán és szolgáltatásán túl a felhasználás új lehetőségeire is gondol. Ennek példája egyfelől a digitális bölcsészet támogatása virtuális kutatási környezetek megteremtésén keresztül, másfelől az egyéb németországi intézményekkel közösen kidolgozandó digitális kultúraközvetítés a "digitális felhasználói élmény" részeként. A projekt elmúlt 14 évére visszatekintve elmondható, hogy ha újra kezdené, a BSB mindent pontosan ugyanúgy tenne. A jövőt illetően pedig a Google hosszú távú elkötelezettségére számítanak a könyvdigitalizálás terén. (A Bajor Állami Könyvtár részvétele a Google Könyvek Projektjében: visszatekintés az elmúlt 14 évre; ref.: Murányi L.) Megkérdeztük: Olvasásra nevelés...FELA kapott válaszok tájékoztató jellegű megoszlása:
7 - A mai világban nem szövegolvasás kell, hanem médiaértés. 10 - Erősíteni kell a kampányokat. 3 - Hiába erőlködünk, úgyis visszaszorul az olvasás. 20 - Lassú és alapos munkára van szükség, szülők és pedagógus példájára. A 10 és 5 évvel hasonló kérdésre kapott válaszokat egy diagramba rendezve ilyen képet kaptunk: link . Eszerint továbbra sem gondolunk nagy áttörésre a témában, inkább a kitartó munkában hiszünk. Az "olvasásnépszerűsítő" kampányok lehetőségeit nem tartjuk nagyra. A kételyek nem állnak messze a szakértői véleménytől link sem. Illetve az is felmerül, hogy nem férhetők hozzá az olvasási kampányok eredményességi mutatói. Azaz: nagy eséllyel követjük el ugyanazon alacsony eredményességű megoldásokat. (MG) Régebbi hírforrás(ok): Elvi és gyakorlati gondok az ún. 'olvasásnépszerűsítéssel' link Alkotói teret (makerspace-t) is kínál a most 100 éves kölni zenei könyvtárFEL
Címkék: hangzóanyag- és zenei információszolgáltatás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | kölcsönzés | könyvtár, köz- | Németország | rendezvény használók számára | könyv- és könyvtártörténet |
Ingyenes DJ-képzés, koncertek kicsiknek és nagyoknak, hangszerpróba ukulelére és gitárra, hangtechnikai alapok elsajátítása, elektronikus zenekar összeállítása - Köln város zenei könyvtárában, akár olvasójegy nélkül is. A nyugati, és más földrészek hangszerei valamint hangtechnikai eszközök kölcsönzéséhez azért szükség van olvasójegyre (amit persze ajándékozni is lehet). A koncerthelyisége és a hangstúdiója is kibérelhető. Mindezek természetesen a hagyományos zenei könyvtári szolgáltatások - vagy éppen 24 órában üzemelő e-kotta-kölcsönzés szolgáltatása mellett.
2013-ban a Kölni Városi Könyvtár link volt az első közkönyvtár Németországban, amely felkapta a makerspace- (vagy: alkotói tér) mozgalom irányzatát, és a központi könyvtár negyedik emeletén új technológiával, ingyenes kreatív használatra alakított ki alkotó zenei teret. Összeillesztették a meglévő hangtechnikát és az új hangszerek kínálatával. Azóta a zongorával felszerelt zeneszoba mellett többek között e-dob, e-zongora, helyben használható zenei szoftver és hangosszék, valamint lemezek és zenei kazetták digitalizáló műhelye is helyet kapott. Az éppen most 100 éve alakult kölni zenei közkönyvtár Paul Marsop zenei szakíró javaslatára, polgári kezdeményezésre alakult. Marsop egyébként Münchenben, 1902 alapította az első ilyen közkönyvtárat. Ragaszkodott hozzá, hogy szervezetileg álljon külön a települések közkönyvtáraitól. A kölni zenei könyvtár már 1929-ben kölcsönzött hanglemezeket. A közkönyvtár része azonban csak 1926-ban lett. (ref.: MG) Régebbi hírforrás(ok): Hangszerkiállítás nyílt a székelyudvarhelyi könyvtárban (videóval) link Kész a Magyar Zene Háza - könyvtár az emeleten link Üzleti és Szellemi Tulajdon Központ Worcestershire-ben - részletes kínálat 1.FEL
Címkék: Nagy-Britannia | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | könyvtári tér, enteriőr | könyvtár, köz- | használó, üzleti | Worcestershire Libraries |
Nemrégiben közölt hírünk link tartalmát részletezve...
1. BIPC Webináriumok: műhelyek, erőforrások és személyes támogatás csomagja A BIPC Worcestershire tudja, hogy bennünk, az emberben van a sikeres üzlet. Éppen ezért üzleti tanácsadóink és üzleti partnereink eltökéltek, hogy pozitív változást hoznak üzleti ambícióid megvalósítása érdekében. Mindegy, hogy ötleted még csak egy csillanás a szemedben, vagy vállalkozásodat a következő szintre emelnéd, szeretnénk kapcsolatba lépni Veled. A könyvtárak és a könyvtári szolgáltatások köré kölcsönösen támogató üzleti közösséget építünk, amely a résztvevők és a megye gazdasági környezetének javítását célozza. Ha ízelítőt szeretnél a kínálatból, iratkozz fel az alábbi szokásos webináriumok egyikére, vagy személyes tanácsadásért jelentkezz be egy találkozóra egyik üzleti tanácsadónkkal. 2. Üzleti adatbázisok A BIPC ingyenes hozzáférést kínál a Worcesteri Közkönyvtár tagjai számára naprakész előfizetéses üzleti adatbázisokhoz. Ezek a könyvtár épületében, illetve távhasználattal is kereshetőek. (Az oldalon felsorolja az érintett adatbázisokat, szabadalomtól hazai és külföldi céginformáción keresztül haradatbázisokig.) 3. Üzleti környezet A 6 különböző könyvtári részlegben tárgyalók bérelhetők - melyek megfelelnek a vírusbiztonsági kívánalmaknak. Az üzleti elvárásoknak megfelelő terek felszerelése: PC-k, íróasztalok, Wi-Fi, tárgyalótermek és bérelhető helyiségek. Hozzáférhertsz az üzleti könyvekhez és magazinokhoz, illetve személyes találkozót kérhetsz a BIPC üzleti és IP tanácsadóitól. (folytatjuk) (ref.: MG) Régebbi hírforrás(ok): A Üzleti és Szellemi Tulajdon Központ Worcestershire-ben - mit is kínál? link Digitális Tudásközpont - akár könyvtárral is együttműködnek (galéria)FEL
Címkék: rendezvény használók számára | kiterjesztett valóság (AR) | használó (gyerek, fiatal) | gép, technikai eszköz | digitális dokumentumok | berendezés, eszköz, bútor | alkalmazás, szoftver | egyéb, nem könyvtári (információ)szolg. szerv. | oktatás, tanulás |
Okosotthon, padló- és Lego-robot, kézmozgással vezérelhető számítógép, digitális varrógép, csapatmunkára alkalmas alkotóműhely, karriertanácsadó alkalmazás, 3D-nyomtatás - néhány a nemrég megnyílt kecskeméti Digitális Tudásközpont kínálatából. Ja, és emellett még mesterséges intelligenciát használó robotkutyát is nevelnek. Mint írják:
Mindenkit szeretettel várunk programjainkra, melyekre a következő honlapon tudtok regisztrálni: link Az országban működő hat hasonló létesítmény közül a kecskeméti a legfiatalabb. A digitális tudásközpontok az alábbiakban felsorolt területeken fejtik ki tevékenységüket, e területek határozzák meg funkcióikat: - pályaorientáció: valós problémák felfedezése, megoldása; szemléletformáló látogatások; - oktatás: digitáliskompetencia-fejlesztés elsődlegesen a 10-19 éves, de potenciálisan minden korosztálynak, amely legalább megkezdte az általános iskola felső tagozatát; együttműködés közoktatási intézményekkel; együttműködés felnőttképzést végző intézményekkel; pedagógiai támogatás a digitális kompetencia fejlesztését felvállaló tevékenységekhez; - digitális élményközpont: digitális tanulóközösségek - korhatár nélkül; digitális élményforrások - korhatár nélkül. A DJP korszerű felszerelésbázisa, modern helyiségi a látogatók utaztatására biztosított keret jelzik, hogy fenntartója képes fontosnak tartani a bázis működését. Molnár Szilárd, a központ vezetője elmondta, hogy szívesen együttműködnek iskolákkal, könyvtárakkal és más szerveződésekkel. Délelőttönként iskolás csoportokat várnak, de bárki érdeklődő számára is kínálnak látogatási, vagy bemutatóra szóló időpontokat. A vonatkozó fotókat ld.: link ; forrás: link és MG. (összeáll.: MG) 'Amúgy ti mit csináltok egész nap?'FEL
Címkék: hatékonyság | identitás | imázs (kép, amit rólunk mások alkotnak) | pr (bizalomkeltés) | munkaügy | elismerés |
Egy félhomályos folyosón hallottam...
Alkalmanként bérbe adunk egy termet néhány órára. A bérlő a beszélgetés egy pontján megkérdezte: "Amúgy ti mit csináltok egész nap?" Egy országos könyvtár alvállalkozója mesélte döbbenten: "Egy hét alatt képtelenek voltak elintézni azt, hogy egyeztessenek a kérdésben az igazgatóval. Ahogyan elnéztem munkájukat, el nem tudom képzelni, mit csinálnak munkaidőben." Régi és pikirt pr-es szöveg: "nem elég jónak lenni, annak is kell látszani". Amely - ha kellemetlenül is hangzik - minimum két dolgoz vet fel: 1. Tényleg, menyire hatékony a munkánk? - Amelyet persze, könyvtárban dolgozva, nehezen tudunk nem könyvtári tevékenységekhez mérni. Vannak összehasonlításra alkalmas, hatékonyságot mutató adataink? Vagy ott tartunk, hogy munkánk minőségét nem lehet mérni? 2. Számolnunk kell azzal a szintén kellemetlen hatással, hogy a külső szemlélő a számára meghökkentő dolgokat - esetünkben a henyélést - veszi sokkal inkább észre, nem a természetesnek vett, szorgos ténykedést. Egy nem szerencsés munkatársi vagy bármelyik könyvtári példa más szakmabeliek elismertségét is lerontja. De hát gyakran így járunk mi is el az észlelésben és a véleményformálásban... 3. Nem elég, hogy jól, vagy szorgosan dolgozunk, de a jót, megfelelőt tesszük-e? Tényleg?! Ugyanis egyre kevésbé lehet eladni a nem hatékony könyvtári tevékenységet a külső szemlélőnek (vö.: link ), akkor sem, ha egyébként beleszakadunk a nem hatékony, netán felesleges munkába. 4. Ha meg vagyunk győződve arról, hogy tényleg szorgosak vagyunk, akkor kommunikáljuk is tevékenységünket? OK, a marketing vagy a pr külön szakma is, ám ilyen szakember igénybe vételére, vagy saját magunk ezirányú továbbképzésére számos szakmai lehetőség nyílik. Szinte évente elhangzanak közel ugyanazon szakmai tartalmak a témában. Tehát akár meg is tanulhatóak :-) (MG) Könyvtárakból eltávolított zsidó könyvtárosokra emlékeznek - emléktúraFEL
Címkék: identitás | könyvtár, köz- | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | rendezvény (szakmai) | emberi minőség | etika, fegyelmi kérdések | könyv- és könyvtártörténet |
Már 1940-ben elbocsátották a zsidó könyvtárosokat link - írtuk néhány hónapja. A holland Mark Deckers könyvtári tanácsadó könyvet írt az érintett tizenegy könyvtárosról.
A szerző a könyv sikerét látva felkeresi az érintett könyvtárakat és előadásaival beszélgetést kezdeményez a témáról. Az elektronikai berendezések zöldebb kezelése - könyvtári feladat isFEL
Címkék: közösségi szerelőműhely, repair café | környezettudatos tervezés | innováció, szolgáltatásfejlesztés | berendezés, eszköz, bútor | alkalmazás, szoftver | környezetvédelem és érzékenyítés (tevékenységek) |
Büszkélkedni szoktunk könyvtáraink szép és új elektronikus berendezéseivel. Viszonylag jól is néznek ki, de előállításuk (tájsértő bányászat, állatok élőhelye, fegyveres konfliktusok, energiaigényes és szennyező előállítás) és hulladékként kezelésük nagyon jelentős, ezért alapvetően sértik a fenntarthatóság elvét.
Sőt! Nemcsak az eszközök előállítása, hanem azok használata, és energiaellátása is komoly szennyezéssel jár. Ráadásul a szektor általi terhelés évi 9%-kal nő. Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének programvezetője a lehetőségekről szólt: - Az eszközök élettartamának növelése (pl. csere helyett javíttatás). A tervezett elavulás ellen fellép az EU, és az élettartamot átlag 10 évre szeretné növelni. Könnyen javítható berendezések vásárlása. - Küzdelem a tervezett elavulás gyakorlata ellen. - Nagy közbeszerzési tenderek eredményesen befolyásolhatják az élettartam-növelési elvárásaikkal (pl. nagy skandináv városok gyakorlata) - Közösségi javítóműhelyek (repair café) alapítása. - Az újrahasznosítás nem rossz, de sokkal fontosabb az élettartamnövelés. Ugyanis csak 20% az újrahasznosítás aránya, amely jelentősen elmarad a gyártás volumenétől. Emellett az újrahasznosítás a gyakorlatban súlyosan veszélyezteti a nagyon szegény országok lakosainak környezetét és egészségét. (ref.: MG) Régebbi hírforrás(ok): Mit tehet a könyvtár a környezetért? link idős emberek újra és joggal érzik magukat fontosnak -- akár könyvtárban is? link szerelőműhely - könyvtári helyiségben? - A szerelők kiáltványa link Repair Café - ha könyvtár akar lenni a trendcsináló link A sztárok a könyvtárba mentekFELAz InStyle portálon megjelent hír nem szól arról, hogy "Sarah Jessica Parker és híres férje, Matthew Broderick" mit mondtak, mit tettek Kongresszusi Könyvtárban link , a portál címe alapján erre nem is kell számítanunk. Öltözetükről annál többet megtudhatunk.
Nekünk elég lehet az, hogy az USA nemzeti könyvtára fontosnak tart ilyen színészeket a falai közé csábítani. Ha kezünkbe akad közlemény a könyvtár ebbéli stratágiájáról, jelezni fogjuk. (MG) A sztárpár a "Beszélgetés Sarah Jessica Parkerral és Matthew Borderickkel" című estre volt hivatalos, és mindketten nagyon jó hangulatban érkeztek. Sarah és Matt egyaránt COVID-osak voltak a hónap elején, így kétséges volt a washingtoni műsor megtartása, de szerencsére már mindketten kicsattannak az egészségtől. Matthew egy fekete öltönyt viselt, amit egy sötét zöld csíkos inggel és egy hasonlóan zöld, ám pöttyös nyakkendővel bolondított meg. Divatimádó arája azonban magához képest elég visszafogott, de mégis lenyűgöző szettet viselt. Sarah Jessica talpig feketében volt, mellé lazán egy pulcsit kapott magára, hosszú szőke fürtjei pedig a megszokott hullámokkal keretezték az arcát. Fekete táskája és cipője gyöngyberakásokkal díszített volt, és a nyaklánca is pontosan illett az outfithez. A háromgyermekes anyuka tehát a nők örök darabjával a "kis feketével" tisztelte meg az eseményt, és láthatóan jól is érezte magát a bőrében. SJP és Matthew Broderick nemrégiben kezdte újra játszani közös darabjukat, a Plaza Suite-ot a Broadway-n... Régebbi hírforrás(ok): Oktatás észrevétlenül - hogyan vihetők át a szórakoztatva könyvtári ismeretek? link Az iskolai könyvtár mint kiaknázatlan erőforrás - egy műhelynap tanulságaiFELA Szlovákiai Magyar Könyvtárosok Egyesülete (SZMKE) első alkalommal szervezett kifejezetten az iskolai könyvtárosok és pedagógusok részére szakmai programot. Az egyesület tevékenységi stratégiájában is megfogalmazta, hogy szeretne külön foglalkozni ezzel a célcsoporttal.
A résztvevők beszámolóiból kiderül, hogy vannak olyan iskolavezetők, akik fontosnak tartják, hogy az iskolai könyvtár vezetésével megbízott pedagógusnak legyen tere és forrása a könyvtári tevékenységhez. Sajnos kevés anyagi forrás van, amit kifejezetten könyvtárgyarapításra vagy infrastrukturális fejlesztésre lehetne fordítani. A műhelynap során az elmélet és a gyakorlat összefonódásával világossá vált a résztvevők számára, hogy milyen erőforrása lehet egy iskolának a könyvtár. Olyan együttműködési, oktatástámogató programokkal, tevékenységgel tudna jelen lenni a diákok és a pedagógusok életében, ami színesíthetné és fejleszthetné az oktató-nevelő munkát. Ismét lesz könyvtári majális Miskolcon - a leglátogatottabb könyvtári programFEL
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | II. Rákóczi Ferenc Megyei és Városi Könyvtár, Miskolc | játék (2020-) | könyvtár, gyerek- | könyvtár, köz- | marketing | pr (bizalomkeltés) | rendezvény használók számára |
A II. Rákóczi Ferenc Megyei és Városi Könyvtár szombaton hatodik alkalommal rendezi meg könyvtári majálisát. Az eseményt beharangozó sajtótájékoztatón a program részleteibe, érdekességeibe és különlegességeibe engedtek bepillantani a szervezők. Irodalmi kötődésű játékokkal, kézműves foglalkozásokkal, különféle mesterségbemutatókkal, természetismereti foglalkozássokkal, színpadi produkciókkal és a Kossuth-díjas Gryllus Vilmossal hagyja maga mögött kétéves kényszerszünetét a megyei könyvtár majálisa.
Csoma-Simon Mária, az intézmény általános igazgatóhelyettese emlékeztetett: mindezt 2019-ig valamennyiszer úgy rendezték meg, hogy az Miskolc napjához minél inkább kapcsolódjon. Most sincs ez másképp, a május 11-ét övező programsornak idén is szerves része a Könyvtári Majális. A bibliotéka célja továbbra is a könyvek világának megismertetése és megszerettetése. Az intézmény az őszi könyves vasárnaphoz hasonlóan ismét olyan vetélkedőkre és mesés feladványokra hívja játékos kedvű olvasóit, melynek középpontjában az olvasmányélmények állnak: a Mackókaland során mézes puszedliért küzdenek majd a játékosok; mindeközben a Mesebirodalomban óriás betűkockák kínálnak szórakozást, melyekből ki lehet rakni kedvenc mesecímüket. Ezek az alkalmak az intézmény leglátogatottabb rendezvényeit képezik Miklós Katalin szerint. A gyermekkönyvtár vezetője olyan jóízű szórakoztatásként aposztrofálta a majálist, melyben a mese, az irodalom, a zene és a tudás közvetítése egyaránt fontos szerepet játszanak. PraktikusMiért közel értéktelen a konferenciavideók megosztása?FEL
Címkék: hatékonyság | információ prezentálása | rendezvény (szakmai) | információ szolgáltatása weben | tájékoztatás (virtuális) | cselekvésképtelenség |
... azért, mert szinte a kutya sem nézi meg őket. Na jó; csak a nagyon elkötelezettek, meg belenéz, aki szerepel benne, illetve majd nagyon sokára egy-egy könyvtártörténész. Az is könnyen kideríthető, hogy a megadott tartalmakból a linkre kattintók csak az első néhány másodpercet nézik meg. Így nagyon önbecsapó a rákattintási arányokkal büszkélkedni.
Ha valljuk, hogy a konferenciák a tudásáramlás és generálás eszközei, akkor ennél sokkal hatékonyabb eljárásokhoz érdemes fordulni. Ezek pl.: 1. A konferenciák témáinak felvezetése, előzetesek közzététele. X előadó pl. azt a példát fogja felhozni... 2. Az elhangzottak gyorsan - lehetőleg azonnal - közölhető, apró részletekben közlése: pl.: "a könyvtárvezető újításuk bevezetése után a használat 42%-os növeléséről számolt be". Jó, ha az ilyenhez a vonatkozó diagramot is lehet közölni. És itt már releváns, ha a linket is közöljük: erről az előadó a videófelvétel 3. percében szólt (és persze linkeljük is az anyagot, a 3. perctől(!)). Még jobb, ha ugyanazon előadásról vagy rendezvényről többször számolunk be. Így növelhetjük a befogadókban a hatást. 3. A teljes előadásszöveg, ppt és videóanyag közreadása. A legelegánsabb persze, ha a fontosabb témák időpontjai is be vannak jelölve - hogy a befogadó idejét udvariasan megkíméljük. - Ha már a könyvtárosként a tájékoztatás képzett szakemberei vagyunk :-) (MG) KisszínesNem csak a magyarok vesznek be minden hülyeséget - a könyvtári feladat is a kritikus gondolkodásFEL
Címkék: identitás | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | tudásstratégia (2015.05-) | információ (elmélet, politika) | emberi minőség |
Milyen sajátosságai vannak az orosz hadviselésnek, hogyan viszonyul a katonaság a megszállt területek lakosságához. Milyen párhuzamok fedezhetők fel Budapest 1944-45-ös ostroma és a jelenleg zajló ukrajnai háború között? Átterjedhet-e a konfliktus más országokra is? Többek között ezekről a kérdésekről beszélgettünk a II. kerületben élő Ungváry Krisztián történésszel.
- Úgy tűnik, Magyarországon immár Ukrajna és az ukrán elnök, Volodimir Zelenszkij is ellenségnek számít. Mit gondol, hogyan lehet ezt egy olyan ország lakosságával elfogadtatni, amely rengeteget szenvedett az oroszoktól és a szovjetektől? - A kellő alapossággal, szisztematikusan terjesztett abszurd nézetek a lakosság többsége számára könnyen fogyaszthatók. Ez nem magyar sajátosság. Láthattunk hasonlót az Egyesült Államokban is: amikor Donald Trump volt elnök hülyeségek garmadájával tudott nagyszámú hívet szerezni magának a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos eszmefuttatásoktól kezdve egészen addig az általa hallgatólagosan támogatott őrületig, hogy egy titkos illuminátus központból homoszexuálisok irányítják a világot. Erre az amerikai szavazók nem jelentéktelen része vevő volt, pedig ott nincs a hazaihoz hasonló kormánymédia, működik a fékek és ellensúlyok rendszere. Másik példa: Angliában el lehetett fogadtatni a lakosság többségével, hogy a brexit jólétet hoz, holott mindenki tudhatta, aki egy kicsit is foglalkozott közgazdaságtannal, hogy ennek éppen az ellenkezője igaz. Nem meglepő tehát, hogy az Ukrajnával kapcsolatos hivatalos orosz narratívát sikerrel hintették el minálunk, ráadásul a magyar kormánypropagandának, szemben az angollal vagy az amerikaival, sokkal nagyobbak a lehetőségei. A rendszer a maga szempontjából ügyesen játszik rá a választópolgárok alantas ösztöneire is. Ami nemcsak nemzeti szégyen, de úgy vélem, hogy az alaptörvényünkkel is ellentétes. Betiltatná a Bibliát a könyvtárakban benne lévő erkölcstelenségek miattFEL
Címkék: USA | LMBTQ | használó (gyerek, fiatal) | lobbizás, érdekharmonizáció | oktatás, tanulás | jog, külső szabályozás általában | információ (elmélet, politika) | etika, fegyelmi kérdések |
Chaz Stevens floridai aktivista petíciót nyújtott be az állam összes iskolakerülete számára, melyben azt kéri, hogy tiltsák ki a Bibliát az iskolákban a tantermekből, a tananyagokból és a könyvtárakból is, mivel szerinte az nem gyermekeknek való tartalom. Emellett minden olyan könyvet is kitiltatna az intézményekből, amelyek a Bibliát idézik.
A férfi indoklásában azt a törvényt hozta fel, melyet márciusban fogadtak el Florida államban, és lehetővé teszi, hogy a szülők megvétózzanak bizonyos oktatási segédanyagokat. A törvény előzménye, hogy több szülő tiltakozott a szexuális nevelésre használt, LMBTQ-témákat is tárgyaló könyvek ellen. Stevens az akciójával a képmutatásra akarja felhívni a figyelmet. Szerinte ugyanis ezen az alapon a Biblia sem való kiskorúaknak, hiszen teljesen hétköznapi módon számol be gyilkosságokról, házasságtörésről, szexuális erkölcstelenségről és közösülésről, de nemi erőszak, csecsemőgyilkosság, bestialitás és kannibalizmus is előfordul benne. "Tényleg azt akarjuk, hogy a gyerekek részeg orgiákról tanuljanak?" - írta a petícióban. A férfit az dühítette fel, hogy Tallahassee-ban 54 matematikakönyvet azért vontak ki használatból, mert voltak, akik szerint kritikai rasszelmélet is előkerült bennük. (NPR) Történet az egy kézben lévő információforrások veszélyéről - a Twitter felvásárlása kapcsánFEL
Címkék: kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | USA | közösségi média | emberi minőség | etika, fegyelmi kérdések | információ-visszatartás |
John Carreyrou, a Wall Street Journal Pulitzer díjas újságírója 2015 szeptemberének egy csendes délutánján nyugodtan ült az irodájában és a Theranos nevű startup sztoriján dolgozott. Ezt tette szinte minden nap a megelőző fél év során. A cég egy olyan diagnosztikai eszközön dolgozott, amelynek a segítségével egyetlen csepp vérből rengeteg betegséget ki lehet mutatni. Ez nemcsak azt jelentette, hogy vége a fájdalmas vérvételeknek, vagy akár az orvoshoz mászkálásnak, hanem számos betegséget meg lehetne előzni, még azelőtt, hogy komoly szövődmények alakulnának ki.
Carreyrou nem véletlenül ásta bele magát ilyen mélyen a Theranos hátterébe, hiszen addigra számára is teljesen világossá vált: a startup terméke nem működik és egy csupán egy gigantikus csalásról van szó. Akkorra a leleplező újságcikk már majdnem kész volt, a források és a bizonyítékok sorban álltak, feldolgozásra készen. Ám az újságírónak fogalma sem volt róla, hogy miközben ő szorgalmasan dolgozik az anyagon, mindössze három emelettel lejjebb ott van Elisabeth Holmes, a Theranos alapító-vezérigazgatója, aki a lehető legfontosabb emberrel találkozik azért, hogy megakadályozza a cikk publikálását. Ráadásul ez volt vele a negyedik hasonló személyes tárgyalása. A Wall Street Journal tulajdonosa ugyanis a News Corp., amelynek fő részvényese Rupert Murdoch, az ausztrál médiacézár, akinek az irodája a már említett három emelettel, a találkozóról semmit sem tudó Carreyrou asztala felett volt. Murdoch volt a Theranos legnagyobb befektetője, aki egymaga 125 millió dollárt utalt át a startup számláira, hogy az a növekedést finanszírozhassa. Ekkor Holmes a médiabirodalom fejét már negyedik alkalommal próbálta meggyőzni arról, hogy állítsa le a cikk elkészítésének folyamatát. Sikertelenül. Murdoch ugyanis nemet mondott, és ez a döntése 121 millió dollárjába került. InformációforrásokKönyvtári program: előítéleteink - beszélgetéssorozat?FELAz Új Egyenlőség tudásműhely egyik - könyvtári katalógusokban nem rögzített - legutóbbi adása Szekeres Hanna szociálpszichológus, az ELTE PPK oktatójának segítségével csokorba szedi a szociálpszichológia néhány időszerű kérdését. Ezek jó kiindulásai lehetnek könyvtári beszélgetéseknek, legyenek gyerekek vagy aggastyánok a célcsoport. Néhány téma:
- A nőkkel szembeni előítéletek csak a férfiakkal szembeniekkel együtt oldhatóak. - Ha szerepekben látunk embereket (pl. rendőr, építőmunkás, professzor stb.), akkor aszerint következtetünk belső tulajdonságaikra. Csoportsztereotípiák alakulnak ki - nemritkán alaptalanul. - Ha belátom és azonosítom, hogyan került az (elő)ítélet az agyamba, tudatosan gyengíthetem a nem kívánatos asszociációt. Ezt az eszközt használja a filmekben a női harcos, vagy a fekete professzor figurája. Így például egy kislány el tudja hinni, hogy belőle is lehet kutató. - Ki kell mondani az előítéletet, hogy beszélni lehessen róla. Az előítéletemről sokkal kevésbé tehetek, a magatartásról viszont annál inkább. - Konfliktusok leginkább nem megfogható javakért folynak. Pl. sértve érzett népi öntudat. - Meg kell magyaráznom a háborúban, hogy miért ölök. Felmentő narratívák kellenek. Minél nagyobb kárt okozok, annál erősebb felmentő narratíva kell. A szembesítés elsőként, és leggyakrabban hárítást, racionalizálást vált ki, pl. a másik fél dehumanizálását. A szociálpszichológia a beszélgetésben érzékletes példák sorával mutatja be az elméleteket és azok működését. (MG) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |