Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

KIT hírlevél: 2024/29., júl. 31.

Következő lapszámunk két hét múlva, augusztus 14-én jelenik meg.

A lapszám szerkesztője: Mikulás Gábor

Hírek

Aláírták a könyvbetiltás tiltását - ilyen hozzáférés várható (olvasóink szavazatára)
* * * Használatnövelő szolgáltatások, melyek még nem jutottak eszedbe - Vezetői konzultáció * * *
Vándorgyűlési impresszió - könyvtáros tanítja a MI-használatot
MI-ről a vándorgyűlésen, San Diegoban is 1.
Székelyudvarhely - Békéscsaba: együttműködés és forrásmegosztás!
'Soha ennyire nem szorult rá egy ország olvasótáborokra, mint itt és most a mienk'
Adatalapú megoldásokkal javítják a használói elégedettséget 2. - Hogyan lehetne vonzóbb a könyvtár? (olvasóink szavazatára)
Könyves influenszerek a könyvtárakban - Együttműködés az olvasóvá nevelésben?
Önkéntesek viszik házhoz a dokumentumokat - De Krook Könyvtár
Megkérdeztük ismét: Miért lehet jó számodra az MKE-vándorgyűlés?
Zenei könyvárosként tehetsz az időskori kognitív hanyatlás ellen
Könyvtár - kiállítási szolgáltatásként
Piliscsabán átadták az Országos Széchényi Könyvtár archivális raktárát (fotóval)
Elhalt és élő könyvtári és olvasásmarketing projektekről
Madzsar József - egyebek mellett bevezette az ETO-t is (nem könyvtárosként)

Analógiák

Kőszegen nyitott fotógalériát a Fortepan
'Csak könyvvel van értelme a nyárnak' - nézzünk egy könyves kampányt

Praktikus

Innovációk szakmai rendezvényekhez

Kiemelt Katalist-hír

25 év alatt ingyenes és a csökkenő könyvtári bevétel

Kisszínes

Hőhatás (ha könyvtárad hőtemperálásán gondolkodsz) - Rosszabbul teljesítő diákok - és használók
Szerelme kedvéért kezdett regényeket olvasni
Könyvkazetta - játékkészítés (videó)

Információforrások

Szexuális tartalomszabályozás a mai Magyarországon - pornó jöhet, felvilágosítás nem


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

Aláírták a könyvbetiltás tiltását - ilyen hozzáférés várható (olvasóink szavazatára)FEL

Egy mindenre kiterjedő oktatási reformtörvény, a 3567-es szenátusi fájl (SF 3567) részeként a kormányzó május 17-én aláírta azt a minnesotai törvényjavaslatot, amelynek egyik szakasza azonnali hatállyal megtiltja a könyvbetiltást a közkönyvtárakban, továbbá az állami felsőoktatási intézmények és iskolák könyvtáraiban és médiaközpontjaiban.

A "Könyvtári anyagokhoz való hozzáférés és a jogok védelme" jogszabály több hónapos tárgyalás eredménye. Ezen részt vett az érdekeltek széles köre. pl. a minnesotai oktatási minisztérium, a Minnesota Library Association (MLA - a minnesotai könyvtáros egyesület), a könyvtárosok, iskolatanácsok képviselői, pedagógusok, diákok és a közösség tagjai.

Az SF 3567 kimondja, hogy "A nyilvános könyvtár nem tilthatja be, nem távolíthatja el, és nem korlátozhatja más módon a könyvhöz vagy más anyaghoz való hozzáférést kizárólag annak nézőpontja vagy az általa közvetített üzenetek, eszmék vagy vélemények alapján". Előírja a könyvtáraknak a gyűjteményfejlesztési politikát. Előírja, hogy az iskolai körzeteknek legyen egy engedéllyel rendelkező könyvtári médiaszakértője, aki felelős a kiválasztási és újbóli válogatásra vonatkozó politikák és eljárások kidolgozásáért. A törvényjavaslat emellett védi őket az adminisztrátorok vagy testületek utasításaival vagy diszkriminációjával szemben.

A jogszabály mozgásteret biztosít a könyvtárak számára, hogy gyakorlati okokból, pl. a polcok helyigénye, vagy pedagógiai aggályok miatt (pl. a célközönségnek megfelelő, potenciálisan érzékeny témákban stb.) ne vásároljanak könyveket. A szülőknek (gondviselőknek) joguk van arra, hogy korlátozzák saját gyermekük hozzáférését bizonyos dokumentumokhoz, vagy hogy ellenezzenek ilyeneket. Ugyanakkor kifejezetten tiltja a könyvek ideológiai kifogásokon alapuló eltávolítását.

A MLA prioritásai:
- Nem akarták, hogy a törvényt finanszírozáshoz kössék. Ez lehetőséget teremthetne a cenzúrapárti frakcióknak arra, hogy a könyvtárak elvesztik az állami támogatást.
- Céljuk az volt, hogy a könyvtári anyagokhoz való hozzáférésről, a szellemi szabadság védelméről és az első alkotmánymódosítási jogokról nyilatkozzanak anélkül, hogy lehetőséget teremtenének a problémás szereplőknek arra, hogy kárt okozzanak a könyvtáraknak.
- Kötelezővé tették a gyűjteményfejlesztési politikát, és annak szakmai felügyeletét.
- A szülők jogainak védelme (a szülők megtámadhatják a tartalmat, viszont így az iskolatanács, döntéshozók támogatását is megszerezték a könyvtárosok - a Szerk.)

Az SF 3567 törvénybe iktatása után az MLA finomítja saját irányelveit a jogszabályhoz igazodva. Az MLA törvényalkotási bizottságának társelnöke szerint a törvény nyelvezete nem tökéletes; kompromisszumokat kellett kötni. De ne hagyjuk, hogy a tökéletes a jó ellensége legyen - tette hozzá. "... ugyanakkor nagyon büszkék vagyunk az együttműködésre és az egyeztetésekre. A jogszabály megfelel a dokumentumok hozzáférhetőségének védelmére vonatkozó filozófiai célnak". (Ref.: Szabó Eszter, DEEPL)


* * * Használatnövelő szolgáltatások, melyek még nem jutottak eszedbe - Vezetői konzultáció * * *FEL

- Használói visszajelzések alapján fejlesztenél minőséget
- Biztosítani szeretnéd szervezeted fejlődési irányát
- Újraindítanád az innovációt
- Új stratégiára van szükséged...

Vonj be új, elgondolkodtató, inspiráló nézőpontokat - vagy éppen támogatást kaphatsz a gondolataid rendezésében. Rendelj üzleti és információs-könyvtári tapasztalatokon alapuló vezetői tanácsadást könyvtárad, üzleti vállalkozásod fejlesztése, szolgáltatás kifejlesztése, megújítása érdekében.

Referenciák: közkönyvtárak, építő- és élelmiszeripari társaságok, nyelvtechnológiai fejlesztő vállalkozás, kiberbiztonsági cég, elektronikai összeszerelő üzem.

Három szempontú tapasztalatot vehetsz igénybe:
- könyvtári
- könyvtárhasználói
- könyvtárszakmán túli megközelítések
együttesen, egymással harmonizálva.
Az első konzultáció térítésmentes. További információ: mikulasg@gmconsulting.hu - 30 239-2293 - Viber, WhatsApp, Messenger, Skype.


Vándorgyűlési impresszió - könyvtáros tanítja a MI-használatotFEL

A KIT Szakmai Műhely előadója, Hajnal Ward Judit "Stoptábla és jelzőszalag: Hallgatók támogatása MI-tájékoztatással" című előadásán (videó: link ; összes videó: link ) az amerikai egyetemistákkal szerzett tapasztalatait osztotta meg a hallgatósággal. A leggyakoribb és a hallgatók jövője szempontjából legveszélyesebb MI használatára utalva abból indult ki, hogy az MI-vel való szövegszerkesztés nem egyenlő a tanulmányírással (10. dia, a diasor: link ).
Az egyes lépésekben lehet mesterséges intelligenciát használni, mint például:
- Ötletgyűjtés a tartalomhoz: vázlatírás
- Piszkozat készítése
- Egyes részletek (előszó, irodalmi áttekintés, módszerek)
- Apró javítások: elütés, egyeztetés, igeidő, szórend, központozás stb.
- Következetesség (terminológia, stílus, hangnem)
- Plagizálás ellenőrzése
- Hivatkozások formázása.

Azonban végig kell gondolni azt, hogy ezek közül mi az, ami kérdéses, kétséges, vagy esetleg a későbbi pályafutásukra nézve akár veszélyes is lehet az ifjabb generációkra. Érdemes utána nézni annak, hogy:
- egyáltalán engedélyezett-e a MI használata,
- ha igen, akkor pontosan mi és mennyire,
- be kell-e jelenteni, hogy használtunk MI-t,
- van-e olyan része a szövegnek, amit teljesen MI hozott létre, mondjuk a ChatGPT javasolta egy vadonatúj bekezdés hozzáadását,
- van-e olyan rész, ahol az MI csak rásegített, mint például az alapfunkciókban (helyesírás, nyelvtan, mondatszerkesztés),
- a MI javasolta változtatásokat illetően, automatikusan elfogadtuk-e javításokat, vagy szelektíve.

Egy példával illusztrálva a MI-szűrő (AI detector) hallucinálását, egy 2022 szeptemberében írott szövegben a szűrő szerint 9%-os mint MI-használatot mutatott ki, holott akkor még nem volt használható MI-alkalmazás (11. dia).


MI-ről a vándorgyűlésen, San Diegoban is 1. FEL

Az ALA idei éves kongresszusán San Diego-ban szintén a MI volt a téma és annak a könyvtárakra gyakorolt hatása. [Nálunk, Szegeden Hajnal Ward Judit számolt be a KIT szakmai műhelyben arról, hogy mit, hogyan és milyen célból oktatják a Rutgers Egyetemen (New Jersey) könyvtárosok a használókat és oktatókat a MI-re. Ld.: link ] (MG)

Az "A határátlépés: A MI és a ChatGPT erejének hasznosítása a könyvtári szolgáltatások átalakítására" című panelben elmondták, hogyan tanítják a Floridai Nemzetközi Egyetem (FIU) könyvtárában a MI-ismereteket, hogyan integrálják a könyvtári munkafolyamatokba, kezdeményeznek együttműködéseket. A FIU Könyvtár indulásként az ACRL (Főiskolai és Kutatási Könyvtárak Egyesülete) útmutatóját használta a célra.
A megközelítés háromszintű piramishoz hasonlít:
- Segítenek a diákoknak megtanulni, hogyan kell az AI-eszközöket alapként használni
- Segít a tanulóknak megérteni azt, hogy a mesterséges intelligencia hogyan illeszkedik a kutatási folyamatba, és rávilágít az olyan problémákkal kapcsolatos aggodalmakra, mint a különböző AI-eszközök által használt adatforrások
- A piramis csúcsa: a MI működési alapjainak megtanítása; a technológia demisztifikálása, az elvárások reális szintre állítása.

A MI alkalmazása azonban bizonyos fokú digitális jártasságot, médiaműveltséget és adatműveltséget is feltételez. Az ACRL útmutató egyéves használata után a FIU-n progresszív készségkészletként kezdtek tekinteni az AI-műveltségre, beleértve a technológia
1. demisztifikálását
2. demitologizálását
3. bemutatását
4. demokratizálását.


Székelyudvarhely - Békéscsaba: együttműködés és forrásmegosztás!FEL

A Békés Megyei Könyvtárban találkozhattak az érdeklődők a Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár interaktív hangszerkiállításával. A különleges kiállítás minden résztvevőt elvarázsolt.

Juhász Zoltán, a Békés Megyei Könyvtár igazgatója elmondta, hogy idén nyáron hetente két alkalommal szerveznek programokat. A napokban pedig a LézerSzimfónia interaktív hangszerkiállításra várták az érdeklődőket. A különleges eszközök Olaszországból, Nagy-Britanniából és Ázsiából származnak, melyeket a székelyudvarhelyi könyvtár vásárolt meg.

A látogatók birtokba vehettek különféle interaktív elektronikus hangszereket, mint például a lézerhárfát és a légdobot, de zenélhettek poharakba öntött víz segítségével is. A kiállított eszközök között szerepelt többek között a teremin is, amely a világ egyik első elektronikus hangszere. Hangsúlyozta, hogy a programon azok is képesek hangokat és dallamokat megszólaltatni, akik nem játszanak hangszeren, de szívesen várják azokat is, akik már zenélnek, hogy felfedezzék, milyen egyéb lehetőségek kínálkoznak a klasszikus hangszerek mellett.


'Soha ennyire nem szorult rá egy ország olvasótáborokra, mint itt és most a mienk'FEL

Bár az 1970-es években indult mozgalom az "olvasótábor" nevet viselte, és célja a hivatalos álláspont szerint a fiatalok olvasóvá nevelése volt, valójában ennél többről szólt: "tőkesúlya, 'rejtett tanterve' a résztvevők értékrendjének, önismeretének, világképének és világnézetének alakítása, fejlesztése volt". A mozgalom valódi céljaihoz képest a könyvek csupán eszközök voltak; "az olvasótáborok fő tevékenysége nem az olvasás, hanem a beszélgetés volt - magyarázta Kamarás István.
- A beszélgetésekben megfogalmazódtak kérdések és a versek, novellák, mesék válaszlehetőségeket kínáltak. Nem az olvasás megszerettetése volt az elsődleges cél, hanem a motiváltság, a nyitottság, az informális tanulásra indukáltság felkeltése, melynek egyik fontos következménye lehetett az olvasás."

A rendszerváltást követően az olvasótáborok egyre ritkábbak lettek, és a mozgalom lényegében megszűnt létezni.
"Az el- és összevonásoktól terhelt könyvtárak, művelődési házak egyre kevésbé tudnak megnyugtató intézményi hátteret nyújtani a csökkenő számú olvasótábori kezdeményezéseknek" - foglalta össze a helyzetet Kocsis István 35 éves az olvasótábori mozgalom című írásában.
"Arra is akadt példa, hogy a hatalom helyi képviselői első hallásra elzárkóztak az olvasótábor­tól, mondván, azt eleve mellőzni kell, mert az a KISZ-korszak itt maradt kövülete."

Időről időre azért elhangzik, hogy milyen nagy szükség lenne az olvasótábori hagyomány felélesztésére. A kérdésre, hogy ezt lehetségesnek látja-e, Kamarás a következő választ adta:
"Soha ennyire nem szorult rá egy ország olvasótáborokra, mint itt és most a mienk, de - habár ma is működik talán két tucatnyi olvasótábor - a kormány most másfajta eszméket, hagyományokat kíván feléleszteni, s ha kellőképpen tájékozódna, befóliázná az olvasótáborokat is."
Pedig, ahogy korábban a Fedőneve: olvasótábor c. művében írta, "most sincs kisebb szükség rögeszmékre és szabadságepizódokra, mint azelőtt, amikor 'olvasótábor' fedőnéven segítette a többdimenziós ember, a létkiteljesítő értékrend, a dialógus, a demokrácia és az egészség kibontakozását".


Adatalapú megoldásokkal javítják a használói elégedettséget 2. - Hogyan lehetne vonzóbb a könyvtár? (olvasóink szavazatára)FEL

Az első részben bemutattuk, hogy az amerikai Clarivate kutatása szerint jelenleg milyen hatások érik a felsőoktatási hallgatók teljesítményét. A felmérés rámutatott többek közt arra is, hogy a digitális jártasság nem terjed ki a könyvtár sok szolgáltatásához szükséges kompetenciára. A könyvtár segíthet azoknak, akik bemennek oda, de mi a helyzet azokkal, akik nem járnak könyvtárba?
A felmérés szerint a hallgatók 20%-a soha nem jár, vagy nagyon ritkán látogat el könyvtárba. A kutatás 13 hallgatót kérdezett meg arról, hogy miért nem látogat el könyvtárba (hasonlóan 2023-as KIT kutatásunkhoz: link ). A válaszok közt szerepelt egyebek mellett: a hallgató inkább otthon tanul, elégedetlen a könyvtár lokációjával, vagy prekoncepciója szerint a könyvár nem nyújt számára hasznos szolgáltatást.

Néhány javaslat a könyvtáraknak, hogy mit lehet tenni a nem-használók eléréséért:
- Erősebb együttműködés külső egyetemi érintettekkel - beleértve a marketinget, az oktatásfejlesztést és a hallgatói önkormányzatot -, hogy a diákok jobban megismerjék a könyvtári forrásokat és szolgáltatásokat.
- Értékelni kell a régi és az új csatornák kommunikációs lehetőségeit és határait a jobb kihasználás miatt, pl. a hallgatók belefáradtak az őket elárasztó e-mailek olvasásába. Az University College London 2023-as adata szerint 5%-os e-mail megnyitási arányt értek el.
- A könyvtár eljuttatása a diákokhoz: a felmérés szerint az egyetemi hallgatók 70%-a campuson kívül él. Az offline események közvetítésével újabb nézőket lehet bevonzani, plusz digitális felhasználói élményt is kell nyújtani, pl. ne legyenek zsúfolt oldalak, több helyen szétszórt információk.
- Ráadásul a diákok a tanulmányok mellett egyre több dologgal foglalkoznak, miközben mentális egészségük romlik, ebből következően is magasabbak az elvárásaik a felsőoktatással szemben. A könyvtárak a diákokhoz és oktatókhoz is elérő szolgáltatásai támogatást nyújthatnak. (ref.: Habók Lilla)


Könyves influenszerek a könyvtárakban - Együttműködés az olvasóvá nevelésben?FEL

Azt kutatjuk, hogy miként járulhatnak hozzá a közösségi médiaplatformok és az influenszerek a könyvtárak olvasóvá nevelési stratégiáihoz?
A könyvtáraknak egyre inkább bővíteniük kell az online jelenlétüket, és megfelelően kell reagálniuk az olvasási szokások és preferenciák változásaira.
A könyves tartalomgyártók, vagyis a könyves influenszerek az olvasás élményét hangsúlyozzák, és így a fiatalabb korosztály számára is vonzóvá teszik a könyvolvasást. Közösségi oldalakon való jelenlétük, és az általuk megosztott élménybeszámolók, vélemények arra utalnak, hogy tevékenységük jelentősen befolyásolja a könyvek megítélését és az olvasási szokásokat. A könyvtárak profitálhatnak a könyves influenszerekkel való együttműködésből.

Több intézményvezető is megfogalmazta az interjúink során e törekvések kezdetleges vagy már egy-egy megvalósuló projektjét, ötletét. Az olvasástámogató influenszerek nagy követőtáborral rendelkeznek. Az olvasás társadalmi vonatkozásainak hangsúlyozása és közösségi élménnyé tétele hozzájárulhat az olvasási kultúra fejlesztéséhez és az irodalomoktatás megújításához is.
A könyes influenszerek interjúi alapján azt javasoljuk, hogy a könyvtárak aktívan kutassanak az önkéntes alapú, mindkét fél számára előnyös együttműködési lehetőségek után a közösségi média platformokon tevékenykedő könyves influenszerekkel. Ez nemcsak az olvasásösztönzést és a könyvtárhasználatot segíti elő, hanem új olvasóközösségek kialakítását is a digitális kor követelményeinek megfelelően.

Ha még nem tetted, töltsd ki kérdőívünket disszertációnkhoz:
- Könyvtáros kérdőív: link (jelszó: olvas).
- Kérlek, a könyvtárlátogató kérdőívet juttasd el a könyvtárlátogatóknak, akár plakáton, akár az online média felületeiteken: link (jelszó: konyv).
Előre is köszönöm az együttműködéseteket és támogatásotokat!


Önkéntesek viszik házhoz a dokumentumokat - De Krook KönyvtárFEL

A könyvtár alapesetben kínálja saját szolgáltatásait. Ha belátja, hogy az már egyre kevesebb, akkor más szolgáltatását is kínálhatja. Ez természetesen más készségeket kíván, mint a saját kínálat. Praktikusan: szervezést, irányítást.

Gent De Krook könyvtára a könyvek házhoz szállítását önkéntesek bevonásával oldja meg. Persze, Belgiumban jóval nagyobb arányú az önkénteskedés (mely egyúttal nagyobb emberi tartást adva csökkenti az emberek elszigeteltségét, magányát). De hát ez is egy szép könyvtári szervezési feladat :) - Ne feledjük: a szolgáltatás csökkenti az érintettek magányát, az olvasással közvetetten javítja egészségüket, hosszabbítja életüket.

Nézzük az említett könyvtár "Könyvtár az otthonában - Színt visz az életébe" szórólapját (link ). Kifejtés: "Önkéntes visz otthonába könyveket, lapokat, CD-ket és DVD-ket. Nálad, otthon."

Gyakorlati tudnivalók:
- Megrendelés: a Helyi Szolgáltatási Központot (LDC) vagy a körzetében található könyvtár értesítésével, időpont-egyeztetéssel.
- Első találkozás: "az LDC munkatársa az önkéntessel együtt meghallgatja kívánságait és kérdéseit. A kapcsolatfelvételi űrlapot nevével, lakcímével, születési dátumával és anyakönyvi számával együtt tölti ki, hogy olvasójegyet igényelhessen. Egyeztet az önkéntessel, hogy mikor hozhat valamit a könyvtárból."
- Kölcsönzés: az önkéntes a használó kérése alapján és olvasójegyével választ és kölcsönöz, majd az egyeztetett időpontban megy a használó otthonába.
- A látogatás gyakorisága: egyeztetés alapján.
- Kórház: ha az olvasó kórházba kerül, értesíti az önkéntest. Késedelmi díj nincs.
- A szolgáltatás ingyenes, az előjegyzés 1,25 euró/könyv
A könyvtár a szórólapon toborozza is az önkénteseket. (ref.: MG)


Megkérdeztük ismét: Miért lehet jó számodra az MKE-vándorgyűlés?FEL

A kérdésre kapott tájékoztató jellegű válaszok:
1 - A szakmai kiállítás, kiállítók megtekintése
1 - Csak pofavizit az egész, inkább a várost nézem meg
0 - Megírom: kit@gmconsulting.hu
3 - Nem járok, számomra nincs ott semmi érdekes
8 - Sörözés, beszélgetés kollégákkal, néhány szakmai program
3 - Szakmai tapasztalatok szerzése.

A KIT-tel 2011-től kezdve nézhetők végig az aktuális válaszok (diagram: link ). Az első alkalommal a Katalisten neheztelést kaptunk sörözés kapcsán, mondván: hogyan lehet így leminősíteni a szakma legnagyobb találkozóját... A kérdéseken - hogy maradjon a konzisztencia - nem változtatunk, bár lehetne jobb kérdést és választ is feltenni. A "sörözés" - a gyakorlatban kötetlen, szakmai-baráti eszmecsere - említettsége viszont egyre jelentősebbé vált. Felveti azt a kérdést, hogy a szakmai tartalmak kötetlenebb keretek között való átadása lehet talán a követendő minta...

Elgondolkodtató a jelen kérdések közt megbúvó távolmaradás. Nem csak azért, mert a jelen nem lévők, kimaradók véleménye gyakran elsikkad a visszacsatolásokban. Hanem a külső tényezők miatt (pl. anyagiak, felettesi hozzáállás) távol maradni kényszerülők támogatása is új, szakmai lehetőséget teremthet a jövőben. (MG)


Zenei könyvárosként tehetsz az időskori kognitív hanyatlás ellenFEL

Mi ez? Sarah Sauvé, a brit Lincolni Egyetem zenetudósa az életkor és a zenei motívumok felismerésének összefüggéseit vizsgálta kutatásában link . Közel száz, 18 és 86 év közötti felnőttet tesztelt élő koncerten, míg további harmincat laboratóriumban - a résztvevőknek Mozart Kis éji zenéjéből, valamint két, kifejezetten a kutatásra szerzett zenéből játszottak le egy-egy részletet, amit később a teljes mű közben is fel kellett ismerniük.
A Mozart-részletet szinte mindenki felismerte, a másik kettőt már kevesebben, de a lényeg az, hogy a felismerés mintázata életkortól független volt.

Miért jó? A tanulmány eredményei azt sugallják, hogy a zenei memória ellenáll az időskorban jelentkező kognitív hanyatlásnak, ami valószínűleg a zenéhez való érzelmi kötődésünknek és a kompozíciók strukturált jellegének köszönhető.
Sauvé szerint a zenét emiatt potenciálisan memóriasegítő eszközként lehet felhasználni neurodegeneratív betegségekben vagy demenciában szenvedő egyéneknél.


Könyvtár - kiállítási szolgáltatáskéntFEL

Úgy tűnik, egyre kevésbé elég egytípusú szolgáltatást nyújtani. A Ludwig Múzeum tematikus online könyvtárszolgáltatást nyújt: "Kockafejek -
Online könyvtár a Kis magyar kockológia c. kiállításhoz". Mint a qr-kóddal is elérhető ismertetőjükben írják: "a Kádár-korszak (1957-1988) lakásépítést érintő két nagy, nyilvános vitája a 60-as évek elején megindult családiház-vita - ami a témát enyhén leszűkítve nevezhető kockaház-vitának is -, valamint az 1975-ben kibontakozó ún. "tulipán-vita" volt.

Az újfajta családi házak tömeges elterjedéséről, egyformaságáról, esztétikájáról, ezzel együtt falu és város, népi építészet, haladó hagyományok és uniformizált minták átvételéről szóló vita a nyomtatott sajtóban, az értelmiségi nyilvánosság fórumain zajlott. A szövegekben elhangzik a kockaházas építkezés lehetséges eredete, előképei és funkcionális előnyei az egymenetes parasztházhoz képest, valamint megemlítik a demográfiai hullám következtében fellépő lakásigényt (amely egyaránt jellemző a falura és a városra) is.

A kiállítótérben laponként a falakra installálva tekinthető végig a teljes vita, valamint a vita anyagának áttekintése mellett a kihelyezett könyvek, és az alábbi linkeken elolvasható szövegek segítségével igyekszünk tágabb képet adni a sátortetős kockaház irodalmáról."


Piliscsabán átadták az Országos Széchényi Könyvtár archivális raktárát (fotóval)FEL

(A hír kiegészítve: 2024. szept. 1.) Július 30-án Piliscsabán átadták az Országos Széchényi Könyvtár archivális raktárát, amely minden túlzás nélkül a jövőbe repít annak érdekében, hogy a múlt értékeit a leghatékonyabban őrizze meg.

1798-ban állított és a kegyes utókor által felújított zarándokkereszt meg az elé helyezett, elmélkedésre, múltba révedésre ideális márványpad mellett haladok el Piliscsabán, ahol ma átadják az Országos Széchényi Könyvtár archivális raktárát. Egy olyan épületet, amely ehhez a kereszthez hasonlóan, de a legkorszerűbb módszerekkel a feledés ellen fog tenni, az emlékezetnek és a kultúra kincseinek állít emlékművet, időkapszulába rejti, amit különben elvesztenénk, mert írott dokumentumokról lévén szó, amelyeknek főleg a papír a hordozójuk, ha nem vigyázunk rájuk, elporladnak, noha a tartalmuk az örökkévalóságnak volna szánva. A nagy paradoxon ez ügyben az, hogy a feltűnően szép épületet csak nagyon kevesen fogják látni és fokozottan őrzik majd, hiszen mindaz, aminek gyűjtőhelye lesz, pénzben nehezen kifejezhető értékű, és kizárólag azért lesz itt, hogy az épségét megőrizzék.

Az orosz-ukrán háború miatt drágult 1,2 milliárddal a piliscsabai könyvtár-raktár link


Elhalt és élő könyvtári és olvasásmarketing projektekrőlFEL

Az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) 2022-ben összeállítást közölt huszonnégy ország olvasásnépszerűsítési gyakorlatáról. ... Feltérképezte a hazai viszonyokat is, több sikeres, de mára már nem működő kampányról számolt be. Úgy tűnik, nálunk nincs erősen szervezett, az állam hathatós támogatását is élvező olvasásnépszerűsítő kampány. Az OSZK listája kiemelte többek között a 2017-ben indult Nincs időm olvasni-kihívást, az Olvasók diadala-projektet, a POKET zsebkönyvautomatát, valamint a Veszíts el egy könyvet! kihívást. A Nincs időm olvasni feladata havonta megadott kategória alapján egyetlen könyv elolvasása, a kezdeményező és megvalósító Szabados Ágnes, aki a Facebookon ma már 80 ezer fős közösséget tudhat magáénak. Az Olvasók diadala-projekt a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ 2015 és 2019 között rendezett kreatív játéka volt. A projekt célja 12 könyv elolvasása, a könyvek értékelése és kreatív feladatok megoldása volt. A játék során a 3-5 fős csapatok öt hónap alatt 12 körzetből álló könyves túrát jártak be Gödöllőn és környékén. A POKET egy, Vecsei H. Miklós színész ötlete alapján létrehívott zsebkönyvprojekt, amelynek során zsebkönyvautomatákat helyeznek el Magyarország forgalmas helyein. A Veszíts el egy könyvet! játékot külföldi minta alapján az orosházi Justh Zsigmond Városi Könyvtár indította útjára 2008-ban, központi eseménye az azóta minden év márciusában megrendezett Nagy Könyvelhagyó Hétvége. Ilyenkor szándékosan elveszített könyvek százai várják, hogy rájuk bukkanjon valaki, legutóbb - rendhagyó módon júniusban - Vámos Miklós író is elhagyott egy kötetet az Ünnepi Könyvhét forgatagában.

Az OSZK felsorolásából kimaradt, de fontos megemlíteni a Könyvtári Hírmondó csapatát, közismert nevükön a gyöngyösi könyvtárosokat, akik a felsoroltaktól eltérően rapvideóikkal egyszerre hívják föl a figyelmet az olvasásra, a könyvtárhasználatra és Gyöngyösre. A Vachott Sándor Városi Könyvtár két rendíthetetlen munkatársa már számos videóval jelentkezett, de országos ismertségre az orosz irodalmat bemutató videóklipjükkel tettek szert. Később a mediterrán, a skandináv és a francia irodalommal is foglalkozott Zsolt és Dénes. A Könyvtári Hírmondó egyedi kezdeményezés, kreatív és összetartó csapat kell hozzá, de jól mutatja: humorral és lelkesedéssel mindent lehet.


Madzsar József - egyebek mellett bevezette az ETO-t is (nem könyvtárosként)FEL

... Örökké képezte magát. Éppen ezért dühítette, hogy a könyvtárakban rosszul voltak katalogizálva az orvosi könyvek, és pont a legfrissebb szakirodalmat nem lehetett megtalálni az dokumentumáradatban. Amikor ezt elpanaszolta barátjának, Szabó Ervinnek, a Fővárosi Könyvtár új főigazgatójának, azt a választ kapta, hogy csináljon akkor jobb katalógust. Madzsar otthagyta jól jövedelmező fogorvosi praxisát, és aligazgatói állást vállalt a könyvtárban. Bevezette a ma is használt tizedes osztályzást, majd hozzálátott a fiókkönyvtári hálózat létrehozásához. "Legszemélyesebb művének" az Almássy téren kialakított fiókot tartotta, ahol az első magyar gyerekkönyvtár is helyet kapott.

Anyai ágon cseh, apai ágon magyar családban született 1876-ban, Budapesten. Nagy műveltségű, zeneszerető apját Nagykárolyba nevezték ki távírdafőnöknek, így József és két évvel fiatalabb öccse, Imre az erdélyi városban nőttek fel. A fiúk életét meghatározta az apjuk modernitás iránti rajongása. Magyarországon ők voltak az egyik első telefon-előfizetők, apjuk laboratóriumot is berendezett nekik, ahol fizikai kísérelteket végeztek. Sajátos nevelési elvei alapján az apa minden nyáron más iparosmester műhelyébe adta be őket tanoncnak, hogy belelássanak a különböző szakmák rejtelmeibe. Madzsar József talán ennek köszönhette, hogy elveit később is gyakorlatba tudta ültetni.




Analógiák

Kőszegen nyitott fotógalériát a FortepanFEL

Kőszegen, Vidor Ágoston kárpitosmester egykori Tábla utcai műhelyének helyén nyílt meg a Fortepan Fotógaléria, amelynek első kiállítása a posztumusz felfedezett amatőr fotós, Lissák Tivadar képeiből válogat.
A romos állapotú műemlék épületet a Fortepan négy évvel ezelőtt vásárolta meg Kőszegen. A ház mára lakható, és barátok, támogatók segítségével az épület földszintjén, Vidor Ágoston kárpitosmester volt műhelyének helyén a kiállítótér is elkészült. A tervek szerint a közösségi fotóarchívum minden nyáron egy-egy szerzői vagy tematikus kiállítást hozna létre a szabadon látogatható galériában.
Lissák Tivadarról, a 20. század közepén élt gépészmérnökről csak fél évszázaddal halála után derült ki, hogy tehetséges fotós volt, aki fáradhatatlanul dokumentálta mindazt, amivel találkozott. Halála után családja öt évtizeden át őrizte nyolcezer negatívját, amelyből 2200 felkerült a Fortepan digitális fotóarchívumba.
A Lissák Tivadar fotónaplója című kiállítás július 25-étől szeptember 29-éig ingyenesen látogatható a kőszegi Fortepan Fotógalériában.

Hírforrás: Kreatív Online Hírlevél
2024. július 31.  • Továbbküldöm a hírt

'Csak könyvvel van értelme a nyárnak' - nézzünk egy könyves kampányt FEL

Kampánycél:
"Csak így van értelme" - állítja nyári kampányában a Libri. Hazánk legnagyobb könyvkereskedelmi vállalata pár hónappal ezelőtt bevezetett ernyőszlogenje, az "A történetekben találkozunk" után a nyári szezonban is az olvasásnépszerűsítésre helyezi a hangsúlyt a kreatív megjelenéseinek és üzenetének segítségével. Célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a nyár könyvek nélkül nem teljes, a nyaralás, az utazás és a pihenés időszaka csak olvasással lehet tökéletes. A könyv, mint mindig, nyáron is esszenciális kiegészítőnk, megbízható társunk, személyiségünk fontos formálója.
Egyrészt árulkodik arról, hogy fontosnak tartjuk a tudást, a papírra vetett szavak értékét, másrészt az érdeklődési körünkről, világlátásunkról, hobbijainkról is sokat elmond.

Kampányleírás, kreatív koncepció:
A "Csak így van értelme" szlogent kiegészítendő a Libri kampánya sorra vesz pár klasszikusan a nyárhoz társuló aktivitást.
A különböző szituációkban a könyvet helyezi fókuszba, azonban mindig valamilyen váratlan helyzetben, amint éppen egy másik, a nyárhoz kapcsolódó tárgyat és annak eredeti funkcióját helyettesíti. A figyelemfelkeltő írott és képi üzenetek segítségével bontja ki a kampány, milyen előnyei vannak a könyveknek nyáron és az életünkben egyaránt. Lásd: "Egy könyv legyezőnek nehéz, lapozgatása mégis felfrissít. Csak így van értelme a nyárnak."
A koncepció célja ezáltal az is, hogy bemutassa: a könyvek hogyan segítenek a valódi tudás és tájékozottság megszerzésében.
(Folytatás a forráslinken.)




Praktikus

Innovációk szakmai rendezvényekhezFEL

Amellett, hogy minőségnövekedés volt tapasztalható a korábbi vándorgyűlésekhez képest, példás, hogy rendszeresen visszajelzést kér az egyesület, és figyelembe is veszi az észrevételeket. Ezekhez néhány további...
1. Érdemes a vándorgyűlési szakmai témák (mondjuk az utóbbi 5 év) követő vizsgálatát elvégezni, hogy fény derüljön a hosszú távú eredményességre. Pl.: mennyiben mutatható ki a fenntarthatóság (2022-es téma) vagy az életminőség (2017-es téma), vagy a MI nagyobb megértése (2024-es téma) a vándorgyűlést követően?
2. Több párbeszédre, szervezett interakcióra, előadások utáni kérdésre lenne szükség, több szakmai előkészítő illetve követő anyagra - a nagyobb szakmai hatás érdekében.
3. Szükség van a szakmai elképzelések nyilvános ütköztetésére, pl. az egyes témákban másként vélekedő emberek meghívására - szakmán belülről és kívülről.
4. Az előadások módszertani minőségének (pl. ppt-k minősége, beszélgetések időtartama) emelése érdekében érdemes ajánlásokat megfogalmazni.
5. Az elhangzó szakmai szövegek alkalmasak rejtett, közölni nem akart, alapvető attitűdök azonosítására is. Érdemes tudatosan gyakorolni a lényegre összpontosító előadásmódot, vö.: link .
6. Érdemes tapintatosan felkészíteni a rendezvény résztvevőit a hatékony szakmai és emberi kapcsolatteremtésre, networkingre.

A tavaly megválasztott új MKE-elnökség lendülete biztató a hatékonyabb tudásátadás segítésében.

Hírforrás: KIT-információ
2024. július 31.  • Továbbküldöm a hírt
Régebbi hírforrás(ok): Így hozhatsz ki többet a szakmai találkozókból link Vándorgyűlési pontok - nagyító alatt link



Kiemelt Katalist-hír

25 év alatt ingyenes és a csökkenő könyvtári bevételFEL

Sok intézményt érint a nemrégiben megjelent jogszabályváltozás. A 2024. évi XXX. törvény 39.§ módosította az 1997. évi CXL törvény 56.§(6) bekezdését: A 25 éven aluliak és 70 éven felüliek mentesülnek a beiratkozási díj megfizetése alól. 2025. január 1-től lép hatályba a módosítás.

A törvény szerint a nyilvános könyvtár alapkövetelménye: mindenki által használható és - e törvény eltérő rendelkezése hiányában - megközelíthető. A magyar törvények hatálya, a hivatkozott törvény kikre terjed ki? Magyar állampolgárokra? EU-s állampolgárokra? Állampolgárságtól függetlenül mindenkire? Örvendetes ez a törvény módosítás a fiatalok oldaláról nézve, mert az egyetemista korosztály ingyenesen lehet tagja számos könyvtárnak, ezzel pedig szélesedik az elérhető kutatási helyszínek száma.

De a budapesti felsőoktatási könyvtárak hogyan kezeljék azt a problémát, hogy a beszámolási/vizsgaidőszakban napi 1500 hallgató szeretne beülni és tanulni a könyvtári olvasótermekben, de csak 500 tanulóhely van a könyvtárban? Az intézmény saját hallgatói az ilyen időszakokban gyakran szembesülnek azzal, hogy már kétszer körbejárták az összes olvasótermet, de nem találnak üres ülőhelyet.
Viszont látnak az asztaloknál sok, más egyetemen tanuló hallgatót, és zúgolódnak: ők miért nem a saját egyetemük könyvtárában tanulnak? Miért foglalják el a nekünk járó helyeket?

Lehet vajon olyan jogszabályt hozni egy nyilvános könyvtárnak, hogy időben (vizsgaidőszak) és/vagy térben limitálva enged be az olvasói terekbe meghatározott olvasó/felhasználó típusokat - függetlenül attól, hogy beiratkozott olvasók-e?




Kisszínes

Hőhatás (ha könyvtárad hőtemperálásán gondolkodsz) - Rosszabbul teljesítő diákok - és használókFEL

Az elviselhetetlen hőség a világ szerencsésebb felén jellemzően nyáron, szünidőben jelentkezik, de azért már Európában és az Egyesült Államokban is előfordul, hogy tanítási időben kopogtat be a kánikula. Ha emlékszünk rá, az idei nyár első, erősebb melegfrontja Magyarországra is úgy érkezett, hogy még tartott a tanév; a Wired cikke szerint már becsöngettek tavaly szeptemberben, amikor több amerikai iskolában még mindig rekkenő hőség és magas páratartalom kínozta a diákokat, tanárokat. Vagyis a kánikula nincs tekintettel a tanévre, amit azért érdemes mantrázni magunkban, mert a hőhullámok egyébként jelentősen tudják rontani a tanulási teljesítményt és az átlagot.

A Harvard tanulmánya szerint a hőség lassabb reakcióidővel, csökkent koncentrációs képességgel és lassúbb kognitív funkciókkal járnak kéz a kézben. Több kutatás is kimutatta már azt, hogy amikor egy osztályteremben emelkedik a hőmérséklet, a diákok teljesítménye csökken.

Zavaró tud lenni a gyerek számára, ha folyamatosan izzad, de attól is romlik a fókuszáltsága, hogy túlmelegedéskor egyszerűen nem jut elegendő vér (ezáltal pedig oxigén) az agyába. Tarik Benmarhnia, a San Diegó-i Kaliforniai Egyetem környezeti epidemiológusa szerint a hőhullám idején a kognitív tevékenységek, így a koncentráció "nyilvánvalóan nem élveznek prioritást a szervezet számára, mert a test nagyon-nagyon intenzíven dolgozik azon, hogy megpróbálja hűteni magát."

A kognitív teljesítmény visszaesik attól is, hogy nagy melegben az ember rosszabbul alszik, márpedig az elegendő minőségi alvás elengedhetetlen a gyerekek és serdülők kielégítő fejlődéshez.
"A gyerekeknek, különösen a tinédzsereknek sok és jó alvásra van szükségük a tanultak beépítéséhez" - teszi hozzá Benmarhnia.

Nem mellékes probléma az sem, hogy az elégtelen alvás összefüggésbe hozható az elhízással, a gyerekeknél akár a nyelvi fejlődés zavarával és a problémamegoldó képességük csökkenésével is.


Szerelme kedvéért kezdett regényeket olvasniFEL

Édith Piaf 1950-ben írta a Hymne - l'amour szövegét, amelyet legjobb barátnője és állandó alkotótársa, Marguerite Monnot zenésített meg. A dalt Piaf élete szerelme, Marcel Cerdan emlékére írta. Cerdan Franciaország egyik legeredményesebb és legünnepeltebb bokszolója volt. Francia és spanyol eredetű algériai földművescsaládból származott; és ő volt az első bokszbajnok, aki Afrikában tanulta meg az ökölvívást, és onnan emelkedett fel. Középsúlyú Európa-bajnok volt, amikor 1947-ben Amerikában is elkezdte gyűjteni a trófeákat.

... Piafot barátai megpróbálták lebeszélni, hogy egy "verekedő vadállattal" tartson fenn viszonyt, aki minden bizonnyal műveletlen is. Ha ez utóbbi megállapításban volt is igazság, a bokszoló látványosan megváltozott.
Addig főként a képregényeket falta, de szerelme kedvéért elkezdett regényeket olvasni, és környezete szerint igazi könyvmollyá vált. Választékosan öltözködött, mind többet nyilatkozott a szegények helyzetéről és jótékonykodni kezdett.
A kapcsolatot nem lehetett sokáig titokban tartani. Egy sajtóbeszélgetésen újságírók neki is szegezték a kérdést Cerdannak, aki így válaszolt: "Tudni akarják, hogy szeretem-e Édith Piafot? A válaszom: igen. Tudni akarják, hogy a szeretőm-e? A válaszom: igen. És azért csak a szeretőm, mert nős vagyok. Tessék, mindent elmondtam. Holnap meglátom, hogy úriemberek-e." Azok voltak.
A viszonyról nem jelent meg semmi a sajtóban. Ennek ellenére a bokszoló családja miatt többször próbáltak szakítani, de mindig újrakezdték.

Szerelmükről írta Piaf 1949 szeptemberében a Hymne - l'amour első verzióját, amelyben arról beszél, hogy ha kell mindent, hírnevet, pénzt, hazás, sőt, az egész Földet odaadná szerelméért.


Könyvkazetta - játékkészítés (videó)FEL

A mai huszonévesek már alig találkoztak kazettákkal, amelyek viszont megtalálhatók régi fiókok mélyén. Kis barkácsolással életre kelthetők a szerkezetek, akár könyvtári foglalkozások keretében is. Ld. a videót a forráslinken.




Információforrások

Szexuális tartalomszabályozás a mai Magyarországon - pornó jöhet, felvilágosítás nemFEL

Június közepén jelent meg Csányi Gergely szociológus A szex politikai gazdaságtana című könyve.
Csányi amellett érvel, hogy hiba a szexualitást az élet többi területétől elkülönülő magánügyként értelmezni, mert mind a szexuális normarendszert, mind a szexuális szokásokat nagyban befolyásolják a gazdasági folyamatok, piaci logikák.
A könyvben a szerző történelmi példákon mutatja be, hogy változtatták meg a gazdasági átalakulások az emberek szexuális életét, és milyen logikák határozzák meg ma a szexuális életünket.

... De az, hogy ezen kívül szexuálisan konzervatív lenne a NER, nem biztos, hogy kimondható.
A magyar társadalom pont úgy át van szexualizálva, mint bárhol Nyugaton, ez látszik a reklámokból, ez látszik a médiában is. Érdemes megnézni, hogy a NER propagandamédiájában mennyi szexuális tartalom van. De azt is vehetjük, hogy az internetes pornóhoz való hozzáférést senki nem szabályozza, a gyerekek pedig egyre korábban kerülnek vele kapcsolatba.
Ráadásul a NER nem ez ellen lép fel, hanem például kitiltják a szexuális felvilágosítással foglalkozó civil szervezeteket az iskolából, amivel tulajdonképpen azt érik el, hogy a gyerekek még inkább az internetes pornón szocializálódnak. Ezt nehezen lehet konzervativizmusnak nevezni.

Régebbi hírforrás(ok): Tájékoztatási deficit: tinédzserterhesség, sőt alapvetően: szexuális felvilágosítás link



legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról