Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


KIT hírlevél: 2020/11., márc. 11.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

A KIT HÍRLEVÉL BÁRMILYEN FOKÚ VÍRUSVESZÉLY ESETÉN 100%-BAN EGÉSZSÉGKÁROSODÁS NÉLKÜL OLVASHATÓ

Hírek

A könyvtárosok utánpótlásának zuhanása - pusztulás vagy pusztítás önsegédlettel?
* * * Informatikus könyvtárosból üzleti elemző? - Hogyan? - ELMARAD! * * *
Az elosztási modelltől a közösségi modellig, új könyvtártagság-formára van szükség 2.
Városi innovációs startup co-working könyvtár
Tudományos könyvtárral bővül a budapesti Liszt Étterem
A könyvtárak a friss adataikkal építhetik a könyvtárak.hu-t
Megkérdeztük: Feladata-e egy szakkönyvtárosnak a kutatók karrierjét támogatni?
Covid-19 és az OSZK valamint a Corvinus Könyvtár
27%-kal csökkent a közkönyvtári állomány (angliai példa) (olvasóink szavazatára)
Hol tanulnak az egyetemisták? Felmérték a németek
Játékosokból olvasók
Átadták a megújult Lipták Gábor Városi Könyvtárat
Egyetemi könyvtári terek fejlesztése - használati tények alapján 2.
Össze-kötő - generációs párbeszédet célzó kézimunkakör indult a könyvtárban
Melyik közösségi hálózatra lépjen a kutató? - Mit tanácsolhat a szakkönyvtáros?
Nemi megkülönböztetés zajlott a könyvtárban - Ingyen iratkozhattak be a nők
Keresik a Kalocsai Művelődési Központ és Könyvtár új vezetőjét

Analógiák

Könyvtárhasználat kapcsán is öngól olyat lenyomni a gyerekek torkán, ami nem érdekli őket

Praktikus

Téma és réma - örökzöld felvetés, vagy megtanuljuk a különbséget?
Milyen egy jó múzeumi (könyvtári) Instagram profil?

Kisszínes

Közösségi média - a használat jellegétől függően van haszna és kára
Ez nem könyvtár, hanem egy nyilvános vécé
Van-e érdekérvényesítő szakszervezet az autóiparon kívül?
Miért nem váltotta még meg a világot a mesterséges intelligencia?

Információforrások

Tíz éve kezdődött a Fortepan története - működik a 2.0
Már színek szerint is kereshetünk múzeumi tárgyak között - bővült a MuseuMap szolgáltása


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

A könyvtárosok utánpótlásának zuhanása - pusztulás vagy pusztítás önsegédlettel?FEL

Évek óta csökken a könyvtárosképző intézmények kibocsátása. A könyvtáros társadalom lélekszáma rohamosan csökken. A téma szerepel a külföldi szakirodalomban. Vonatkozó hazai tanulmány és diskurzus legalábbis nem ismert. Nem tűnik fel felkészülés sem a várható helyzetre. Sem az érintett akkreditációs szervezet, sem a szakmai szervezetek részéről. Utoljára 2015-ben, 5 éve jelent meg elemzés a felvettek számáról, épp a 2013-2014-es újabb csökkenés után (ld.: Könyvtári Figyelő, 2015/1. link ), ezért időszerű megnézni, hogyan alakult azóta a helyzet. (Pontos adatokkal csak a felvettekről rendelkezünk, de a végzetteké csak alacsonyabb lehet.)(MG)

A diagramokat ld.: link .
Informatikus könyvtáros alapszak - A 2015 és 2019 között felvett 654 hallgató kevesebb, mint az alapszak bevezetésének évében, 2006-ban felvett 674. 2006-ban 11 helyen indult képzés, a 2014-ig terjedő időszakban kiesett Kaposvár, Nyíregyháza, Baja. 2015-től még hirdettek a debreceni főiskolára 2 évig, de már nem vettek fel senkit, Jászberénybe 2016-ban vettek fel utoljára levelezősöket, Szombathelyre 2017-ben nappalisokat. 2013-ban nagyon lecsökkent a felvettek száma, amikor bevezették a kötelező emelt szintű érettségit. (Különösen levelezőn, ahova jellemzően régebben érettségizettek jönnek.) Már előtte is nagyon lecsökkent 2012-ig 2006-hoz képest. 2015-től 2013-2014-hez képest emelkedett a szám, de így sem érte el összesítve a 2012-ben felvett nappalisokét. 2019-ben a 76 nappalisból 59-et az ELTE-re és Szegedre vettek fel (38, 21), az 52 levelezősből 44-et (28, 16).

Informatikus könyvtáros mesterszak - 2017-től Könyvtártudomány mesterszak. Ekkortól a más szakot végzetteknek az előfeltételek kisebbek, kevesebb előzetes kredit kell a felvételhez.
2009-ben 6 intézményben indult, ezek közül Debrecen 2015-ben, Szombathely 2016-ban vett fel utoljára hallgatókat. 2019-ben 4 helyre lehetett nappalira, 3 helyre levelezőre jelentkezni (Szeged régóta nem hirdet levelezőt), de csak 2-2 helyen indult (nappali: ELTE 3, Szeged 10, levelező: ELTE 13, Eger 5), Pécsre nem vettek fel senkit.

A felvettek pontos számába be kellett számítani a pótfelvételivel felvetteket is, szeptemberben, tanévkezdéskor mindegy, ki mikor került be), a keresztféléves meghirdetéskor bekerülteket, továbbá azokat, akiket nem nappalira napplaira és nem levelezőre, hanem távoktatásra vettek fel. Meg kell még említeni a könyvtárostanár tanári szakot (osztatlan képzés másik tanári szakkal párosítva), amelynek az adatai itt nem szerepelnek. Ez elvben iskolai könyvtárosok képzését jelenti, s amíg a tanárok fizetése jóval magasabbak, mint a könyvtárosoké, könyvtárosiak, addig valószínű, hogy inkább iskolában helyezkednek el, ugyanakkor a könyvtárak számára is hasznosak lehetnek olyan munkatársak, akiknek más szakos végzettsége is van. Több évtizeden keresztül jól működött a tanári - nem tanári szakok párosítása, sajnos most ilyet nem tudnak elképzelni. (adatok: Murányi Péter gyűjtése nyomán)
Kapcsolódó: Egyetlen siralmas ábra a tanárok helyzetéről Magyarországon link

Hírforrás: Murányi Péter
2020. március 11.  • Továbbküldöm a hírt
Régebbi hírforrás(ok): A szakmai utánpótlás anomáliái -- 2. Közelítés a szeniorok oldaláról link

* * * Informatikus könyvtárosból üzleti elemző? - Hogyan? - ELMARAD! * * *FEL

A márc. 19-i MIBE-klubban (17.00-18.30) Habók Lilla üzleti elemző (BA) fog munkájáról beszélni. Helyszín: Bp., Stex-ház.
Mit elemez egy üzleti elemző? Miért kell egy kicsit értenie az informatikához, az üzleti területekhez és a folyamatelemzéshez is? És hogy lehet bekerülni a pályára informatikus-könyvtáros tanulmányokkal? A MIBE klubban ezúttal Habók Lilla mutatja be, hogy mit tanult a közepes és nagyvállalatokról a fejlesztési projektek során. Hogyan lehet szállítmányozási rendszert, toborzási rendszert fejleszteni vagy egy nagyvállalati rendszerben az üzleti területek igényeire folyamatosan reagálni.
A beszélgetésből kiderül, milyen szerepkörök vannak az informatikai projektekben, és ebből hogy lehet lehatárolni az üzleti elemző (business analyst vagy röviden: BA) feladatait. Milyen dokumentumok szoktak vagy legalábbis kellene keletkezniük egy-egy fejlesztés során. Mit jelent a specifikáció, a user story, a sprint, a retró, demo, a Jira, a vízesés modell vagy az agilitás egy BA szemszögéből a gyakorlatban, és hogyan lehet túlélni.
A részvétel ingyenes, de jelentkezéshez kötött: link

A MIBE rendezvényein a térítéses információt nyújtó szakemberek és a téma iránt érdeklődők megismerhetik a rokon területek tevékenységét, módszereit, lehetőségeit, és szakértőikkel kapcsolatba kerülve együtt is működhetnek velük.


Az elosztási modelltől a közösségi modellig, új könyvtártagság-formára van szükség 2.FEL

Múlt heti, a csökkenő közkönyvtár-használat kihívásának kezelési lehetőségét pontokba szedő anyagunkat link egy további lehetőséggel folytatva...
4. Állampolgári kezdeményezések és / vagy állampolgári segítségnyújtás
A polgári kezdeményezés felfogása alapvetően különbözik a térítéses / előfizetési modellektől. Ide tartoznak a polgári kezdeményezések. Vö.: mini könyvtárak, dokumentum-megosztó (pl. LibraryThings), vagy a használók tudásjavait becsatornázó platform. De bármely polgári kezdeményezés is, amely a polgárok segítségére és támogatására koncentrál. A holland VoorleesExpress (felolvasás-közvetítő) is jó példa erre. Mindezek szorosan illeszkedik a gondoskodó társadalomról a részvételi társadalomra való áttérés folyamatához.
Úgy vélem, a Rotterdam West Olvasóterem (vö.: link ) hasznos tapasztalat a polgári kezdeményezésekre. (ref.: MG)


Városi innovációs startup co-working könyvtárFEL

"A könyvtár" névre hallgat a Tel-Aviv Jaffa önkormányzata által fenntartott co-working iroda link . Olyan helyi vállalkozásokat fogad, amelyek technológiákat fejlesztenek a városi élet kihívásainak kezelésére olyan területeken, mint pl.: mobilitás, megosztott gazdaság, hulladékgazdálkodás, bürokrácia csökkentése, oktatás, személyi biztonság stb.
Céljuk, hogy korai - mint Yoni Melamed igazgató a KIT-bek elmondta: proof of concept - szakaszban támogassák a startup-okat, biztosítva számukra az első lépéseik során szükséges fizikai eszközöket és szakmai szolgáltatásokat. A könyvtár összekapcsolja induló vállalkozásait a Tel-Aviv Jaffa önkormányzat illetékes egységeivel az együttműködés minden szintjén: kísérleti projektek, béta oldalak, bevezetés a városi tisztviselői feladatokba stb. A Shalom toronyban található könyvtár találkozókat, rendezvényeket és szemináriumokat is tart a városi innováció témakörben.
Az 500 négyzetméter körüli terület egy közkönyvtári rész szomszédságában található. Könyv alig fordul elő benne, azok is inkább művészeti albumok a kikapcsolódáshoz. A használók igénybe vehetnek egy kisebb és egy nagyobb tárgyalót is - az elektronikus infrastruktúra mellett. A fotókat ld.: link .

Hírforrás: KIT-információ
2020. március 11.  • Továbbküldöm a hírt

Tudományos könyvtárral bővül a budapesti Liszt ÉtteremFEL

A világ legprogresszívebb üzletembereinek és üzletasszonyainak napirendjében meghatározó helyet foglal el az olvasás, ezt a tényt pedig az Aria Hotel Budapest Liszt étterme link sem hagyja figyelmen kívül. A Business Lunch program keretében az étterem most egy szakmai és tudományos könyvtárral bővül, amelynek kezdő köteteit a The New York Times és a The Washington Post bestsellerlistái alapján válogatták össze.
Az Aria Hotel Budapest a Library Hotel Collection tagja, testvérintézménye a New York-i Library Hotel, amely 6000 könyvből álló könyvtárat jegyez. A Liszt étterem szakmai és tudományos könyvtárában épp ezért az amerikai és európai üzleti életben is jártas szakemberek, valamint a New York-i közkönyvtár közelében alakult Library Hotel Collection vezetői által ajánlott és a legfrissebb trendeket bemutató kötetek kapnak helyet.
Megtalálható lesz David Epstein Range: Why Generalists Triumph in a Specialized World című könyve, amely szerint nem létezik haszontalan tudás, a több, egymástól független területen megszerzett információk birtokában pedig kiemelkedő sikereket lehet elérni. A The Washington Post az év egyik legjobb vezetői készségekkel kapcsolatos könyvének nevezte Cal Newport Digital Minimalism című művét, amelyben a fiatal professzor arra ösztönöz, hogy a siker érdekében csökkentsük a digitális technológiára szánt időt, és saját elménkre fókuszáljunk, ez a fajta produktív magány hamar meghozza a kellő eredményt. Elérhető lesz a Beszédes testek című könyv is, amelyet Joe Navarro az FBI egykori ügynöke, a viselkedéselemzés nemzetközileg elismert szakértője írt, ahogy Andy Puddicombe volt buddhista szerzetes, tudatosság szakértő The Headspace Guide to Meditation and Mindfulness című munkája is, amely ahhoz ad tanácsokat, hogy a meditáció miként segítheti a szellemi frissesség fenntartását.


A könyvtárak a friss adataikkal építhetik a könyvtárak.hu-tFEL

A múlt héten bejelentett, elsődlegesen könyvtárhasználóknak szóló könyvtárak.hu link könyvtári programokat is közöl, melyek az érintett könyvtárak feltöltései függvényében érhetőek el. Mint írják:
- 2020. március 3-án a Könyvtári Intézet gondozásában weboldal indult, amely megannyi fontos, a lakosság számára értékes, a tanulást, tanítást, gyereknevelést, kikapcsolódást támogató, folyamatosan aktualizált információt gyűjt össze és tesz közzé egy felületen az ország könyvtárainak helyben igénybe vehető, illetve online szolgáltatásairól.
A könyvtárak.hu link az aktuális információkon túl az oktatásban jól használható digitális tartalmak hiteles, országos merítésű, ingyenesen használható gyűjteményét is tartalmazza, támogatva többek között a könyvtárak és a pedagógusok együttműködését, magasabb szintre emelését is.
A könyvtárak.hu kiemelt célcsoportja a lakosság, a nagyközönség, ugyanakkor a könyvtárszakma számára inspiráló, innovatív, kreatív hazai és külföldi fejlesztéseket, jó gyakorlatokat is bemutat.
A honlappal egyidejűleg elindult a konyvtarak.hu Facebook felület link is. A könyvtárak megújulását tükröző szolgáltatás szlogenje: Tudás pont, Élmény pont, Kapcsolat pont. Könyvtárak pont Neked! A könyvtári Intézet a honlapon lehetőséget biztosít a könyvtárak bemutatkozására, és a könyvtári programok megjelenítésére is.


Megkérdeztük: Feladata-e egy szakkönyvtárosnak a kutatók karrierjét támogatni?FEL

A kapott, tájékoztató jelegű válaszok megoszlása:
2 - Ha a fenntartó előírja
26 - Legváltozatosabb szolgáltatásokkal
8 - Nem feladata
12 - Szakirodalom ajánlásával.
Azaz a válaszadók több mind vele a kutatói karrier támogatását könyvtárosi feladatnak (is) tartja. Vagy legalábbis olyannak, amelyet a könyvtáros is tud befolyásolni. Mindez nagy hatalom. Ha tehát a hazai könyvtárosok jól teljesítenek, akkor a magyar kutatók előbbre jutnak. Ellenkező esetben kárára vannak a magyar kutatóknak.
Ha a kapott válaszokat az öt évvel ezelőtti válaszokkal összevetve a következő diagramot kapjuk: link (MG)


Covid-19 és az OSZK valamint a Corvinus KönyvtárFEL

Az Országos Széchényi Könyvtár a nemzetközi és magyar vírushelyzetre való tekintettel 2020. március 10-ét követően nem tart csoportos tárlatvezetéseket, nem fogad látogatói csoportokat és nem tartja meg a nyilvános és szakmai közönségnek szóló rendezvényeit.
Egyénileg az Országos Széchényi Könyvtár olvasótermei és kiállításai továbbra is látogathatók.
Az OSZK kéri látogatóit és olvasóit, hogy kövessék és tartsák be az illetékes hatóságok útmutatásait és rendelkezéseit a fertőzésveszély elkerülésére. (OSZK)
- A Budapesti Corvinus Egyetem vezetésének döntése alapján, a koronavírus terjedésével kapcsolatos kockázatok csökkentése érdekében a könyvtár az olvasótermi szolgáltatásait 2020. március 11-től határozatlan időre felfüggeszti. Részletes információk a csatolt rendelkezésben. (Corvinus Egyetem Könyvtára)



27%-kal csökkent a közkönyvtári állomány (angliai példa) (olvasóink szavazatára)FEL

Tíz év alatt közel félmillióval csökkent a könyvállomány Essex megye könyvtáraiban. 2007-2008 között a statisztika 1,76 millió könyvet tartott számon. 2017-2018-ra már csak 1,29 millió volt a könyvállomány. A "Mentsd meg a könyvtárainkat, Essex" csoport szerint a megyei tanács kudarcba vitte a könyvtári szolgáltatásokat. A tanács szerint az állományt az igények alapján frissítették. A sérült és nem kölcsönzött könyveket selejtezték.
A könyvtarvédő csoport szerint a kevesebb könyv kevesebb felhasználóhoz vezet. Ahogy a könyvesboltokban is a kisebb készlet kevesebb vevőt hoz.
A tiltakozás hatására a tanács visszavonta döntését 74-ből 25 könyvtár bezárásáról. De azt mondta, önkéntesekkel akarja üzemeltetni a kisebb könyvtárakat.
A tiltakozók szerint be kell fejezni az apasztást, és többet kell szánni a beszerzésekre. Ennek hatására tavaly a tervezettnél 130 ezer fonttal többet költöttek könyvbeszerzésekre. (ref.: Habók Lilla)


Hol tanulnak az egyetemisták? Felmérték a németekFEL

2018 tavaszán a német Felsőoktatás-fejlesztési Intézet (HIS-Insitute für Hochschulentwicklung) felmérést végzett a hallgatók önálló tanulási szokásairól. Az önálló tanulás körébe tartozik minden tanórán kívüli tanulási tevékenység. A cél empirikus adatok gyűjtése volt arról, hol tanulnak a diákok a tanórákon kívül, és mennyi időt fordítanak erre. Az eredmények azt mutatják, hogy
- a legnépszerűbb tanulási környezet a hallgatók számára a "home office": kétharmaduk többnyire otthon tanul,
- egyharmaduk az egyetemen.
Az egyetemen belül a könyvtár a legnépszerűbb tanulási hely. Mindazonáltal a diákok egy nagy csoportja alig vagy sohasem tanul a könyvtárban, míg kisebb részük nagyon intenzíven használja a könyvtárat (hetente több mint nyolc órát).
Az egyetemi könyvtárak online és digitális szolgáltatásait a hallgatók közel 80%-a veszi igénybe, többnyire otthonról. A hallgatók tanulási szokásai igen változatos képet mutatnak, és a tanult szaktól is függenek. (Az önálló tanulás terei 2018-ban: egy, a hallgatók tanulásának időbeli és térbeli szerveződésére vonatkozó felmérés empirikus eredményei; autoref.)


Játékosokból olvasókFEL

Lehet-e az olvasó játékos? Lehet-e az elolvasandó könyv küldetés? Lehet-e segítő a könyvtáros? Lehet-e a megoldandó feladat legyőzendő ellenfél? Pusztai Ádám A könyvtár nem játék, de közel állhat hozzá című előadása - amely a Kamaszok a könyvtárban konferencián hangzott el Szegeden - bemutatta, hogy van olyan módszer, amellyel megszólíthatjuk a játékos attitűdű fiatalokat. A gamification olyan stratégia, amelyben online és offline térben játéktervezési elemeket használunk nem-játék környezetben egy elvárt felhasználói viselkedés kiváltására. A Szókereső, a Bingó, és a Torpedó, a QR-vadászat mellett narratívákat alkalmazhatunk e célból. A befektetett munka hosszabb távú megtérülése várható (kb másfél, két év).
A FSZK kőbányai fiókjában óvodásokat szólítanak meg könyvtári mesével, ahol a könyvtárosok is a mese szereplői. Így - a szórakozás, a szenvedély, a kihívásokat jelentő kalandok izgalmának, az alkotás örömének érzésének erősítésével - a külső motivációnál hatékonyabb és tartósabb hatású belső motivációs mechanizmust aktiváljuk. Bővebb információ a témáról elérhető: link
- Kapcsolódó: link

Hírforrás: Petrovszki Mária
2020. március 11.  • Továbbküldöm a hírt

Átadták a megújult Lipták Gábor Városi KönyvtáratFEL

Három uniós pályázat támogatásával, összesen 420 millió forintból építették újjá a Lipták Gábor Városi Könyvtárat. A költségek több mint a felét, 213 millió forintot a város adott hozzá a felújításhoz. A kívül-belül megújult épület ünnepélyes megnyitóján elhangzott, modern, kényelmes és barátságos lett a könyvtár, amely digitális funkciót is kapott. A Lipták Gábor Városi Könyvtárban link a megnyitó kapcsán Kéri Imre Kossuth-díjas füredi művész kiállítása is látható, a mester 75. születésnapja alkalmából.


Egyetemi könyvtári terek fejlesztése - használati tények alapján 2.FEL

Múlt heti anyagunkat link folytatva...
A felmérések alapján hozott következtetések fontos szempontokkal járultak hozzá a könyvtári terek újjátervezéséhez és újjászervezéséhez. Különösen megmutatkozott ez az ülőhelyek számának növelésében, az egyes térelemek bútorainak új kialakításában, a csoportszobák számának meghatározásában, valamint az állványok magasságának és számának csökkentésében. Ez utóbbi önmagában is növelte a természetes fény mennyiségét; a földszinten az eddigi 3000-ről 1150-re csökkent az állványok száma, a magasságuk pedig 210 cm helyett 140 cm lett. A felmérések adatainak tükrében a nagyobb csoportszobákat szét lehetett bontani. Számos ergonomikus, konnektorokkal ellátott bútort vezettek be a magas háttámlájú kanapéktól a paravánszerű fallal szeparált egyéni munkaasztalokig. Azokon a helyeken, ahol a TTT felmérés során telefonálást figyeltek meg, "mobiltelefon-fülkéket" alakítottak ki a zajszűrés érdekében. A csoportos tanulás tereit és a csendes tereket hangszigetelő térelválasztókkal különítették el egymástól. Két, rendezvények tartására alkalmas teret is létrehoztak, az egyiket a könyvtár előterében, ahol eddig is nagy forgalmat mértek. A nyomtatott könyvtári állomány tetemes részét mindeközben tömör raktárakba vagy a nemzeti könyvtárba szállították. Végezetül megnövelték a nyitvatartási időt a vizsgaidőszakokban, s a könyvtári pultok is a korábbinál vonzóbb designt kaptak.
A belsőépítészi és könyvtárosi együttműködéssel újratervezett HumSam 2018 tavaszára készült el teljesen. Összességében 140%-kal nőtt az ülőhelyek mennyisége, a használói látogatások száma pedig 2015 és 2018 között 50%-kal növekedett, 700 ezerről több mint egymillióra. A megfigyeléseket és a felméréseket a könyvtár a következő években is meg kívánja ismételni, hogy naprakészek legyenek a használóik igényeit illetően. (Mit csinálnak? És hol? A "forgalom követése" mint eszköz egy egyetemi könyvtár bizonyítékalapú újratervezésére; ref.: Németh M.)


Össze-kötő - generációs párbeszédet célzó kézimunkakör indult a könyvtárbanFEL

Össze-kötő elnevezéssel kézimunkakör indult a Bod Péter Megyei Könyvtárban 2020. február 14-én. Célja, hogy a gyermekekkel és a fiatalokkal megismertesse azokat a tevékenységeket, amelyeket nem is olyan régen nap mint nap végeztek otthonaikban elődeink, mint a kötés, horgolás, varrás, illetve kipróbáljanak olyan technikákat is, amelyek felénk nem annyira ismertek, mint a fonalgrafika, a gyöngyfűzés, a tűnemezelés.
Az első alkalommal a résztvevők fonalgrafika technikával készítettek Bálint-napi üdvözletet.
A kör szervezői remélik, az Össze-kötő minden generációt "összeköt", hiszen már az első találkozáson három generáció képviseltette magát, jelen voltak anyák és nagyanyák lányukkal, unokájukkal. A körindító összejövetel a hagyományos fonót idéző, jó hangulatban zajlott, két, élőszavas mesemondással fűszerezve.
A kézimunkakört kéthetente tartják a könyvtár Gyermekrészlegén. Beszélgetős, jó hangulatú találkozásokra számíthatnak az érdeklődők, ahová a felnőttek hozhatják saját kézimunkájukat, ötleteket meríthetnek egymástól, valamint folyóiratokból, a témához kapcsolódó könyvekből. A gyermekek és fiatalok a könyvtárosok irányításával dolgoznak, de elleshetik a haladóktól is a kézimunkázás csínját-bínját. (via ReMeK-e-Hírlevél)


Melyik közösségi hálózatra lépjen a kutató? - Mit tanácsolhat a szakkönyvtáros?FEL

A nemzetközi tudományos közösség igényei alapján jöttek létre különböző tudományos közösségi oldalak, melyek közül regisztrált felhasználóik száma alapján a Google Scholar, a Mendeley, az Academia.edu és a Research Gate emelkedik ki. Ezek a közösségi oldalak fokozatosan a tudománymetriai kutatások új alternatívájává válnak, a jövőben akár a Scopus és Clarivate Analytics (korábban Web of Science) adatbázisok szerepét is átvehetik. Ezek a tudományos közösségi hálók elméletben javíthatják a kutatók tudományos teljesítményét. Ez azt jelenti, hogy az olyan közlemények, melyek megtalálhatók valamelyik közösségi oldalon, például az Academia.edu-n általában magasabb hivatkozási számot érnek el, mint amelyek nem.
A tanulmány Nemzeti Közszolgálati Egyetem példáját véve rámutat arra, hogy a kutatóknak megéri tudatosan kiválasztani és kihasználni e közösségi oldalak lehetőségeit. (Államtudományi Műhelytanulmányok)
- A szakkönyvtárosok pedig - nélkülözhetetlenségüket bizonyítandó - felhívhatják a kutatók figyelmét a kutatók ezen lehetőségeire. (MG)


Nemi megkülönböztetés zajlott a könyvtárban - Ingyen iratkozhattak be a nőkFEL

A nőnap apropóján ingyenesen iratkozhattak be a hölgyek a szekszárdi Illyés Gyula Könyvtár felnőtt és gyermekrészlegébe is hétfőn. Tavaly a felnőtt könyvtárban 118-an, a gyermekkönyvtárban 13-an éltek a nőnapi ingyenes beiratkozás lehetőségével. Általánosságban mind a felnőtt, mind a gyermekkönyvtárnak több a női látogatója, mint a férfi, vagyis a nők aktívabb könyvtárba járók. Férfinapon is van ingyenes beiratkozási lehetőség, de a férfiak közül kevesebben használják ki ezt, árulta el az egyik könyvtáros.
A gyermekkönyvtárban a Gyakorló Általános Iskola 1. C osztálya Kavicskaland című mesés-mondókás foglalkozásban részesült délután, mely során a kőzetekkel is ismerkedhettek. Fenyvesiné Szűcs Zsuzsanna védőnő ezúttal Tej- és tejtermékek fogyasztása csecsemőkortól címmel tartott előadást a délelőtti Mazsola Könyvtári Babaklub keretében. A védőnői előadás előtt Kovácsné Szabó Lívia gyerekkönyvtáros is megtartotta játékos foglalkozását. Ezen a héten huszonöten is részt vettek a babaklub programján.


Keresik a Kalocsai Művelődési Központ és Könyvtár új vezetőjétFEL

Leköszönt a Kalocsai Művelődési Központ és Könyvtár utóbbi egységének igazgatója. Csikós Marianna saját döntésből távozik a posztról, de állományban marad. Az új vezetőt keresik.
Az új vezetőt március 13-ig érvényes, nyílt pályázaton keresik, személyéről március 27-ig dönt az intézményegyüttes igazgatója, aki jelenleg - megbízással - Tóth Emese. A könyvtárvezetői pozíció határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszonyt biztosít a pályázat nyertesének, de maga az igazgatói megbízás öt évre szól. - Február 28-ával lemondtam a Tomori Pál Városi Könyvtár vezetői feladatairól. Ezt szeretném is kihangsúlyozni: csak a vezetői feladatokról, mert továbbra is a könyvtárban fogok dolgozni, nagy valószínűséggel az olvasók szolgálatában. Ez sem a könyvtár működésében, sem a programokban nem fog semmiféle változást jelenteni. A klub- és csoportfoglalkozások is zavartalanul működnek tovább.
A búcsúzó vezető jelezte: a március csendesebbnek ígérkezik az egység életében, de addig is készülnek az intézmény további programjaira, amíg meg nem lesz az új igazgató. A közelgő költészet napján könyvbemutatóra is sort kerítenek, és ugyancsak áprilisban lesz a népszerű Korai Kék Madár rendezvény - ennek keretében a közkedvelt jótékonysági kulturális fesztivál főszervezője, Kalocsa díszpolgára, Lakatos György fagottművész tart rendhagyó zeneórákat kalocsai iskolák összesen több száz diákjának. Szintén Csikós Marianna vezetése alatt kezdték meg az előkészületeket a júniusi Ünnepi Könyvhétre, illetve az októberben esedékes Országos Könyvtári Napokra is.




Analógiák

Könyvtárhasználat kapcsán is öngól olyat lenyomni a gyerekek torkán, ami nem érdekli őketFEL

Ahhoz, hogy egy gyerek tanuljon, nagyon fontos, hogy akarjon tanulni. Ehhez külső vagy belső motivációra van szükség. A külső motiváció a jutalmazás vagy a büntetés, de ez csak korlátozottan hoz eredményt. A belső motiváció lenne az igazi, ami a gyereket belülről hajtja. Belegondoltak már abba, hogy igazából minden gyerek szeretne tanulni? Valósággal szomjazza a tudást. És szorgalmasan tanul is. Már 7-8 hónapos korban elkezdi, és senkinek nem kell noszogatni. Például ilyenkor kezd el megtanulni járni, aztán pedig beszélni. Ehhez vajon milyen nemzeti alaptantervre van szükség? Semmilyenre. Csak olyan biztonságos környezetre, ahol kipróbálhatja magát, fejlődhet, és a saját tempója szerint haladhat.
Pekka Peura finn tanár szerint ahhoz, hogy valaki érdeklődését felkeltsük a tanulás iránt, nem szabad se túl nehéz, se túl könnyű feladatot adni neki. Meggyőződése, hogy a gyereket úgy lehet legjobban motiválni a tanulásra, ha nem sértjük meg az autonómiáját. Ha mindent bele akarok verni a fejükbe, akkor elutasítóak lesznek vagy valahogy letudják az egészet, de ha érzik az autonómiájukat, az övék lesz, amit megtanulnak. Nem katasztrófa, ha az osztályban ülő gyerekek nagyon különbözőek, elvégre nem egy klónhadsereget tanítunk.
A diákok társas interakciója a kognitív fejlődés alapja - hangoztatta a finn pedagógus az orosz Lev Vigotszkij nevű pszichológus egyik alaptételét.
Amikor Peura reggel belép a terembe, nem ő kezdi el a munkát, hanem a diákok kezdenek el dolgozni egymással. Az egyéni célok és tanulási ütemek újfajta értékelést is kívánnak. Nem egy központilag kidolgozott sztenderdnek kell megfelelnie a gyerekeknek, hanem azt nézik, ki mennyivel jutott közelebb saját céljaihoz.
És még valami. Tanulás és eredmény nincs anélkül, hogy a gyerek jól érezze magát. Peura a Google példáját hozta erre, amikor a cég egy felméréssel akarta megtudni, mi a titka a legeredményesebb szuperteamjeinek, amelyekben különböző képességű és képzettségű szakemberek dolgoznak együtt. Az eredmény azt mutatta, hogy az egyik legfontosabb faktor a team tagjainak "pszichológiai biztonsága", tehát az, hogy elfogadó, baráti, szinte már családi légkörben dolgozhatnak.




Praktikus

Téma és réma - örökzöld felvetés, vagy megtanuljuk a különbséget?FEL

Rendszeresen olvashatjuk könyvtári rendezvények kedélyes konferenciabeszámolóit, melyből megtudhatjuk az előadók neve és előadáscíme mellett akár azt is, hogy mikor volt a szünet, vagy hogy a beszámolót készítő hogyan jelentkezett a rendezvényre.
Van egy másik megközelítés is, mely szerint a szakmai rendezvény: tudástermelés. Ahova gondolatokkal érkeznek az emberek és azokat mások tapasztalataival összevetve távoznak, netán másnap munkába is lendülnek az új elképzelések megvalósítása érdekében. A rendezvényről szóló beszámolók célja is hasonló: az ott nem lévők számára vagy a résztvevők számára kínálják tudásuk felfrissítését.
Ha a tudástermelés a cél, akkor a meglévő téma mellett elhagyhatatlan a réma megírása is.
- Téma: Az előadó beszélt az állománygazdálkodásról
- Réma: Az előadó szerint minden második könyvet ki kell dobni.
A téma tehát átfogóan meghatározza a tartalmat. A réma megragadja a téma (egyik-másik) lényegi elemét, mely a befogadóban gondolatot, netán cselekvést indít el. Mindkettőnek megvan az értelme. Ám egy rendezvényről nem érdemes, sőt, a közös idő pazarlása miatt káros is puszta témát írni. Annak már ott van a rendezvény meghívója. A réma megírása áttekintő, lényegkiemelő gondolkodást kíván, és akár szubjektív is. Kimaradnak belőle a szóra nem érdemes előadók, az udvariassági körök, a titulusok hiánytalan felsorolása, viszont benne vannak a kemény, akár konfrontatív adatok. Ezért nehezebb, felelősségteljesebb - viszont a befogadó közösség számára sokkal inkább megéri. A minőségi tájékoztatás pedig alapvető könyvtárosi kompetencia. (MG)
Beszámoló egyazon előadástól a téma ill. réma szerint: link ; link
Kapcsolódó: Téma--réma - gyakorlat 1. link , Téma--réma - gyakorlat 2. link


Milyen egy jó múzeumi (könyvtári) Instagram profil?FEL

Először is szögezzük le, hogy jó, ha egyáltalán van. Természetesen nem mindegy, hogy milyen: erre mutatunk jó példákat. Bár a múzeumban szerzett élmény hagyományosan megköveteli a látogatók fizikai jelenlétét, ahhoz, hogy egy kiállítást és gyűjteményt megnézzünk (legalábbis annak egy részét és virtuálisan), a jelenkori technológiának köszönhetően már nem függ a múzeumban való tényleges jelenléttől. A közösségi média lehetőséget ad a múzeumoknak arra, hogy az élményt kiterjesszék a digitális térre és lebontsák a fizikai falakat. Ezáltal lehetőséget biztosítanak a múzeumok szerelmeseinek, hogy virtuális közösséget hozzanak létre és egy kattintásra megtekinthetik a londoni, párizsi, moszkvai vagy sanghaji kiállításokat. Miért jó, ha egy múzeumnak van Instagram profilja?
- az Insta ugyanúgy a vizuális történetmesélésre és kommunikációra támaszkodik, mint a múzeumok
- több mint 300 millió napi aktív felhasználójával kulcsfontosságú lehetőség a meglévő és a potenciális közönség eléréséhez
- sőt, ezt a közönséget leginkább 18-29 évesek alkotják, ami remek lehetőség, ha fiatalabb látogatókat próbálunk a múzeumba csábítani
Rengeteg példát találunk arra, hogy egy múzeum hogyan használja az Instagramot. Ebből most olyanokat mutatunk be, akiktől mindenképp érdemes ellesni a fortélyokat. Fontos, hogy az Insta nem agysebészet, a profilt könnyen saját múzeumunk arcára szabhatjuk.
1. példa: Vagány, friss és fiatalos: Royal Ontario Museum link - Első látásra a Royal Ontario Museum profilja valódi meglepetést okoz, ha egy hagyományos - esztétikus műtárgyakat bemutató- profilra számítunk. A ROM arra használja az Instát, amire való: olyan tartalmat kínál a felhasználóknak, amikre ők is kíváncsiak lehetnek. Erősségük:
- saját hangjukon szólítják meg közönséget és olyan tartalmat adnak, ami őket érdekli
- mernek vicces lenni és kilépni a múzeumi klisékből
- nem hagyományos esti rendezvényeik- ahol dj zene és koktélok mellett fesztelenül lehet kapcsolatba kerülni műtárgyakkal, különösen jó lehetőség arra, hogy a látogatók saját, múzeumban készült fotóikat is megosszák az oldalon és érdeklődőket toborozzanak a múzeumnak.




Kisszínes

Közösségi média - a használat jellegétől függően van haszna és káraFEL

A tudósok egy precíz modell segítségével két csoportra osztották a kísérleti alanyaikat:
- rutinfelhasználókra, akik beszélgetésre, értékes tartalomfogyasztásra használják a közösségi médiát;
- és azokra, akik érzelmileg kötődnek hozzá, vagyis állandóan a telefonjukhoz nyúlnak, és sok időt töltenek mások profiljainak nézegetésével, vagy csak a feed céltalan pörgetésével.
Meglepő módon arra jutottak, hogy mindkét csoport tagjainak mentális egészségére hatással van a közzöségimédia-használat, csak ellenkező előjellel. A Harvard kutatói három mércét használtak (szociális jólét, pozitív mentális egészség, önbevalláson alapuló egészség), és az eredmény egyértelmű volt: a rutinhasználat mindhárom skálán a pozitív, míg az érzelmi kötődés mindhármon a negatív tartományba esett.
"Általánosabban fogalmazva, az eredmények azt sugallják, hogy amíg tudatos felhasználók vagyunk, a közösségi média rutinszerű használata önmagában nem probléma, sőt hasznos is lehet. Az egészségtelen közösségimédia-használat leküzdésén a viselkedésterápia segíthet. Az önszabályozási készségeket fejlesztő programok például már hasznosnak bizonyultak a problémás internet- és közösségimédia-használat terén"
A negatív hatások ezzel szemben a közösségi médiát gyakran versenyként megélő fiataloknál jelentkeznek - ezek közé tartozik a depresszió, a szorongás vagy a FOMO (attól való félelem, hogy kimaradunk bizonyos dolgokból) is.
A kutató szerint a mentális egészségügyi szolgáltatások még mindig úgy működnek, ahogy száz éve: az orvos akkor fogadja a pácienst, amikor van rá ideje, és nem akkor, amikor a páciensnek a legnagyobb szüksége lenne rá. Allen szerint az interneten keresztül forradalmasítani lehetne a pszichológiai beavatkozásokat, valós idejű mentálhigiénés segítségnyújtás és támogatás formájában. Allen reményei szerint a közösségi médiás tevékenységekből származó adatok alapján a jövőben akár öngyilkossági kísérleteket is időben akadályozhatnának meg a szakemberek.


Ez nem könyvtár, hanem egy nyilvános vécéFEL

Korábban is írtunk már különleges, extravagáns bútorokról, mint például a bahawalpuri szexmaharadzsa meztelen nőkkel ékesített, kétségkívül lenyűgöző zenélő ágyáról, de a kifinomult európai ízléshez talán valamelyest közelebb áll ez a csodás enteriőr, ami első pillantásra úgy fest, mintha egy elegáns nagypolgári otthon gondosan berendezett könyvtárszobája lenne, holott valójában egy budi.
A falon sorakozó, bőrből és fából készült műkönyvek csupán dekorációs célokat szolgálnak, a zsámolyon hanyagul felhalmozott súlyos kötetekből álló torony meg maga az illemhely, ahol ügyes-bajos dolgainkat intézhetjük (a tetején van egy kis lyuk is, csak az a képen nem annyira látszik). A páratlan mellékhelyiség Antwerpen belvárosában, a Den Wolsack épületegyüttes Hofkamer nevű részében található, amelyet valamikor a 18. század második felében újíttatott fel az akkori tulajdonos, a jómódú kereskedő és köztiszteletben álló városi tanácsos, Adrien van den Bogaert, az építész Engelbert Baets szakmai segítségével; ekkor készült - ki tudja, mi okból - könyvtárvécé is, amely június és szeptember között bármikor megtekinthető ma is, azonban rendeltetésszerűen használni sajnos nem szabad.
Ez a nemkülönben mutatós darab pedig a 18. századi Franciaországból származik, és bár összecsukott állapotban megtévesztésig hasonlít egy jókora fóliánsra, bizonyára mindenki kitalálta már, hogy igazából egy igen praktikus hordozható toalett. Érdekes, hogy ennek is van holland vonatkozása, ugyanis a gerincén az olvasható, hogy Histoire des Pays Bas: ezt fordíthatjuk úgy is, hogy Hollandia történelme, ugyanakkor a Pays Bays (alföld) utalhat bizonyos alsóbb régiókra is - értjük, ugyebár, hát hogyne értenénk. Hogy ez a fantasztikus műtárgy kinek a megrendelésére készült, illetve, hogy ki volt a kivitelező, az sajnos nem derül ki, ahogy az sem, hogy jelenleg kinek a tulajdonában van (és az illető pontosan mire is használja).


Van-e érdekérvényesítő szakszervezet az autóiparon kívül?FEL

Napjainkban néhány kiemelt szektorban, például az autóiparban vannak helyi sikertörténetek (lásd az Audiban és a Mercedesben működő szakszervezetek sikeres bérköveteléseit a közelmúltban), viszont országos szinten, illetve a közszférában - az olyan jelentős számú és sérülékeny munkavállalót foglalkoztató szektorokban, mint az oktatásügy vagy az egészségügy - máig nem tudtak átütő sikereket elérni sem a hagyományos szakszervezetek, sem az ezek mellett kinövő, alulról építkező (grassroot) mozgalmak (pl. a kockás inges mozgalom a közoktatásban, vagy a fekete ruhás nővérek az egészségügyben). Utóbbiak a kezdeti gyors felfutás után egy-egy nagyobb tömegeket megmozgató tüntetés, Facebook-kampány után ugyanolyan gyorsasággal ki is hunytak.
Azt is mondhatjuk, hogy hazánkban az országos szintű társadalmi párbeszéd TP kiüresedett keretként látszatfunkcionál, amiből a tényleges demokratikus, érdekegyeztető tartalom a jogi átalakítások és kormányzati hatalomgyakorlás következtében eltűnt.
Ausztria és Hollandia követendő példája nem feltétlenül a jogi szabályozások lemásolását, mechanikus átemelését kell, hogy jelentse, sokkal inkább egy több évtizedes, bizalomépítő munkára mutat rá, amit az adott szociális partnerek elvégeztek. Az intézményes megoldások a helyi realitásokban kell, hogy gyökerezzenek, éppen annak érdekében, hogy az európai társadalmi modell ne váljon kiüresedett rendszerré.


Miért nem váltotta még meg a világot a mesterséges intelligencia?FEL

Érdekes szemszögből írt cikk jelent meg a BBC-n: miközben a tudósok többsége arról beszél, hogy a társadalmak képtelenek alkalmazkodni a technológia szédületes sebességű fejlődéséhez, a brit közszolgálati médium azt vizsgálja, miért nem valósultak meg azok a néhány évtizeddel ezelőtti jóslatok, amelyek szerint már az új évezred elején minden munkát az AI-vel ellátott robotok fognak végezni, az emberek pedig visszatérnek, illetve eljutnak a Holdra és a Marsra. A cikkíró válasza az, hogy az AI már maghatározó módon jelen van világunkban, ám a térnyerés nem úgy történt, mint korábban gondoltuk volna: a látványos változások helyett az AI elsősorban a háttérben játszik fontos szerepet, például abban, hogy naponta pénzátutalások millióit ellenőrzi azért, hogy a csalási kísérletek nyomára bukkanjon. Vagy abban, hogy olyan problémák is megoldhatóvá váltak, amelyek korábban reménytelennek tűntek. "Az AI olyan, mintha kézifúrót ütvefúróval váltottunk volna fel" - szemléltette a változás lényegét az egyik megszólaltatott tudós.
Az AI jelenlegi szerepéről, a gépi mélytanulásról és a mesterséges intelligencia jövőjéről itt link olvashatók részletek.

Hírforrás: HVG Pártolói Hírlevél
2020. március 11.  • Továbbküldöm a hírt



Információforrások

Tíz éve kezdődött a Fortepan története - működik a 2.0FEL

A Fortepan története épp tíz éve, 2010 tavaszán kezdődött, amikor Szepessy Ákos barátommal, egy digitális fényképezőgép objektívére illeszthető "szkennerrel" elkezdtük feldolgozni a kisfilmes negatívjainkat. Ez egy jópofa adapter volt, amibe beilleszthetett az ember egy tekercset, vagy egy hatkockás filmcsíkot és napfénnyel átvilágítva lefotózhatta a kockákat. Ezzel készültek az első szkenjeink, például egy elsőáldozó kislány portréja a Teleki téren, kb. 1961-ből. Ugyanazon a tekercsen ugyanő úttörő egyenruhában is feltűnt egyébként, mindkét kép fölkerült a Fortepanra.
A Fortepan a legnagyobb, szabadon használható, magyar nyelvű online fotóarchívum. Az Indexen a Fortepan szerkesztőivel együttműködve mutatjuk be a legizgalmasabb gyűjteményeket a huszadik századi magyar, amatőr fotósok hagyatékaiból.
Az új Fortepan ugyanis még nincs kész. Ezért lett a neve beta.fortepan.hu. link A következő hónapokban sokat fog alakulni. Gazdik Richárd web-tervező és Négyesi Károly szoftvermérnök, akik - látva a teljes szétesettségünket - pár hónapja nekiálltak a fejlesztésnek, tele vannak ötletekkel. Az új Fortepan már most egy igazi fotóarchívumra hasonlít, sokkal jobban használható és nagyon jól néz ki. Egy komoly dolog.
És végre új/régi képeket is tudunk mutatni, nem csak beszélünk a dologról. Az elmúlt fél évben - amióta tetszhalott állapotban voltunk - több mint ötven hagyaték került hozzánk, amiket folyamatosan szkenneltünk, válogattunk. Arra gondoltunk, hogy megismételve a 2010-es indulást, megint 5000 képpel indulunk, ebből 2000 már látható is.
Olyan fotók, amiket semmi nem köt össze, de helyük van a Fortepanban. Betesszük őket az emlékeinkbe, mintha mindig ott lettek volna. Hölgyeim és Uraim + Kedves Barátaink, fogadják szeretettel a megújult Fortepant! - Tamási Miklós


Már színek szerint is kereshetünk múzeumi tárgyak között - bővült a MuseuMap szolgáltásaFEL

A magyar múzeumi aggregáció leggazdagabb adatbázisa a MuseuMap link egy szemet gyönyörködtető új fejlesztéssel bővült. Az oldalon található 115208 darab képpel is illusztrált műtárgy között színek alapján is lehet keresni, amely funkció a "Szín alapú keresés" menüpont alatt elérhető.
Összesen 81 színmintából lehet választani és a keresési eredmény oldalon további szűréseket beállítva lehet finomítani a találatokat. Ezt a funkciót előszeretettel alkalmazzák nemzetközi adatbázisokban is, ahol a képek száma és sokfélesége miatt a színre szűrés segítheti a böngészést vagy a célirányos keresést. Ajánljuk designereknek, képpel dolgozó szakembereknek és azoknak, akik szívesen böngésznek és ismerkednek hazánk kultúrkincseivel, azok színvilágával.

Régebbi hírforrás(ok): A könyvborító színe szerinti keresés a könyvtárban -- a Google után már nemsokára? link 'Levizualizált' könyvtári dokumentumok -- osztályozás színek szerint link



legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról