SzavazásÉrdemes-e a könyvtáépületbe nemkönyvtári funkciót bevonni?
KIT hírlevél évfolyamok2020
|
KIT hírlevél: 2020/46., dec. 9.Szerkesztő: Mikulás Gábor Hírek• A társadalom egészségi állapotát csak a peremek alapján lehet megítélni - íme, praktikus könyvtári lépések• Egy platformon az összes svájci könyvtár - egyszer regisztrálnak • Hogyan változott a magyar könyvtárak munkavállalói létszáma 2020. nov. és dec. között? - Kutakodástörténet • Könyvtárosok és informatika - lassan belepusztulunk távolságukba? • Mit árul egy online könyvtári ajándékbolt? (olvasóink szavazatára) • Továbbfejleszti mobil alkalmazását az Arad Megyei Könyvtár • Ha a könyvtáros bizalmat, hitelességet akar sugallni nyilatkozatával... • A egyéni teljesítmény láttatásával és közösséggel motivál a Moly • A könyvtár gazdagabbá tesz - a könyvtárosok egyesületének kampánya • Megkérdeztük: Milyen tartalmakat tennél be leginkább elektronikus katalógusotokba? • 300 millió az OSZK-nak - 9,8 milliárd forintot oszt szét kulturális intézmények között a kormány • Mire képes egy közkönyvtár-fenntartó 2020-ban? • Politikai nyomás a fenntartó felől - és túllihegés • Új norvég könyvtár - közkönyvtárat rendeztek be a vírus idején (olvasóink szavazatára) • Online olvasószolgálat és Cloudlibrary a Szeben Megyei Könyvtárban • Melyek a kanadai szakkönyvtárakban elvárt kompetenciák? 2. (olvasóink szavazatára) • Adventi ablakkönyvtár nyílt az esztergomi Helischer József Városi Könyvtárban • Ami pezsgést hoz: a beszélgetések - 10 éves a Csorba Győző Könyvtár 1-es könyvtárbusza • Ózonnal fertőtlenítik a megyei könyvtár - egyébként látogatható - belső tereit • Elismerés a kormányportálon - a 6%-ra várva • Erősödő Hamvas Béla kultuszra számíthatunk Szentendréről • 'Elkötelezettség a kiválóságért' tanúsítványt nyert az ELTE Egyetemi Könyvtári Szolgálat Analógiák• Alternatív út - vagy séta - a kultúra bemutatásában• Elhárítás, mint 'tájékoztatás' Kisszínes• Műkincsek a jövőnekInformációforrások• Böngészőkönyv - bevezető: szókincset, figyelmet, memóriát fejleszt• Mostantól blogokat is lehet olvasni a hvg.hu-n
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. HírekA társadalom egészségi állapotát csak a peremek alapján lehet megítélni - íme, praktikus könyvtári lépésekFEL
Címkék: hozzáférés, nyitva tartás | használó, speciális igényű | használó, igény | használó (szegény) | használó (idős) | használó (gyerek, fiatal) | együttműködés nem könyvtárakkal | közösség mint információforrás (2.0) | marketing | pr (bizalomkeltés) | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia |
Néhány napja jelent meg a Ferenc pápa Álmodjunk együtt - Út egy jobb jövő felé c. könyve. Az egyházfő eddig is figyelemreméltó kijelentéseket tett, hangsúlyosan a bármilyen szempontból elesett, hátrányos emberek szempontjainak figyelembe vételével. A könyv számba veszi a katolikus egyházon kívül is megfontolásra érdemes gondolatait, és néhány javaslattal is szolgál. Kézenfekvő a könyvtár szerepét és lehetőségeit is megfogalmazni e gondolatok tükrében. Kezdjük most a szép elvek helyett konkrét számokkal, pl.:
1. Vegyük a könyvtárad küldetése szerinti célcsoport demográfiai jellemzőit. Hány százalékuk jár a 4.c-be, lakik az Alvégen / Felvégen, mozgássérült, tájépítész-szakos, asztalos, meleg, nagycsaládos, 40 és 50 év közötti stb.? - Az egyes szempontok nyilván különböző típusú könyvtárakra érvényesek. (Persze, nem lehet minden adatot könnyen megszerezni, ezért elsőre elég a nagyobb csoportokra figyelni.) 2. Aztán vizsgáljuk meg a könyvtárad használói táborának ugyanezen arányait. Persze, adatbázisunkban sem lehet minden vonatkozó adatot előhúzni, ezért elsőre érdemes az elérhetőbb adatokra koncentrálni. Ha az arányok között nagyobb eltérés van, akkor érdemes valamilyen akciót kitalálni azok nagyjábóli helyreállítása érdekében. Alacsony az Alvégen élők aránya a könyvtárhasználók között? Akkor érdemes lehet az ottani iskolával, öregek otthonával közös programokat szervezni, hosszabb távon fiókkönyvtárat nyitni, vagy lerakatot kezdeményezni valamelyik kereskedelmi egységben? A legjobb válasz nyilván helyismeret birtokában adható meg. 3. Tudjuk, hogy a könyvtári szolgáltatás nagyobb egységnyi életminőség-növekedést jelent a hátrányosabb helyzetű emberek számára. (Aki megteheti, hogy bármely könyvhöz, kommunikációs csatornához, közösségi fórumhoz hozzáfér, annak arányaiban kevesebb újdonsággal tud szolgálni a könyvtár.) Ezért a hátrányos helyzetűek arányát - egy azonos esélyeket nyújtó társadalomban - érdemes felülreprezentálni a használók között, pozitív diszkriminációval csökkentve lemaradását a kedvezőbb helyzetű csoportokkal szemben. 4. Ha az egyes demográfiai csoportok között kisebb-nagyobb ellentétek feszülnek - az utóbbi időkben számos ilyen árok épült -, akkor készülj fel ezek azonosítására, a törésvonalak mentén álló felek bevonásával ezek tudatos és tapintatos mérséklésére. Bizony, ez kihívás! De ha ez sikerül, akkor minőségügyi papírok meglététől függetlenül kijelentheted: a közösség nélkülözhetetlen, pótolhatatlan szolgáltatójává tetted könyvtáradat - beteljesítve a könyvtár küldetését. (MG) Régebbi hírforrás(ok): Roma gyerekek a könyvtárban - minőségmutató; csak magas bizalmi szint mellett link Vajon miért nem célozzuk üzeneteinkkel a szegényeket? link Hátrányos helyzetűek támogatása felsőoktatási könyvtárban - katalizáló szerep link Egy platformon az összes svájci könyvtár - egyszer regisztrálnakFEL
Címkék: átszervezés, racionalizálás | együttműködés más könyvtárakkal | hatékonyság | hozzáférés, nyitva tartás | informatikai fejlesztés, automatizálás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | irányítás, mérés, szabályozás | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | marketing | Svájc |
Az alpesi országban egy új oldalt hoztak létre egy nem mindennapi kezdeményezés keretében.
A helyi és a külföldi internetezők a jövőben a Swisscovery link nevű portálon keresztül férhetnek hozzá 470 svájci bibliotéka teljes tudományos állományához, több mint 40 millió könyvhöz, újsághoz és más tartalomhoz, többek között több mint 3 milliárd elektronikus újságcikkhez. A platformot a 2015-ben 15 könyvtár bevonásával létrehozott Swiss Library Service Platform (SLSP) nevű szervezet működteti. Az új szolgáltatás az elképzelések alapján egyszerűbbé és hatékonyabbá teszi a különböző kötetek megkeresését és a kutatómunkát. Az új rendszerben minden egyes kiadványhoz, újsághoz és cikkhez kizárólag egyetlen bejegyzés kötődik, így a felhasználók egyszerűen és azonnal láthatják, hogy az adott mű pontosan melyik bibliotékában érhető el. Az új közös futárszolgálat segítségével pedig a kölcsönzés és az alkotások kikérése is minden eddiginél egyszerűbbé válik. A projekthez csatlakozott intézmények jelentős része ezeket a szolgáltatásokat ingyen kínálja. Thomas Marty, a Swiss Library Service Platform (SLSP) vezetője kijelentette, hogy a könyvtárak ilyen szoros hálózatba kötöttségével Svájc világviszonylatban is vezetőnek számít, ugyanis a Föld egyetlen más államában sem dolgoznak ilyen mértékben együtt a bibliotékák. Az elérhető ajánlatok között vannak a kölcsönzési díjak kezelése, a képzés összehangolása és a mobil szolgáltatások. Előnyös, hogy mindenkinek csupán egyszer kell regisztrálnia a Swisscovery rendszerébe, és onnantól kezdve bármely könyvtár tartalmát elérheti. Hogyan változott a magyar könyvtárak munkavállalói létszáma 2020. nov. és dec. között? - KutakodástörténetFEL
Címkék: szervezés, szervezeti kérdések | szakmai szintű irányítás | szakmai szervezet | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | vezető | munkaügy | cselekvésképtelenség | információ-visszatartás |
A címben jelzett kérdés kapcsán tettünk egy próbát: mekkora az esély a nyilvános válaszszerzésre? (Tehát nem folyosói pletykákra, megsúgott adatokra gondoltunk.) Visszaemlékezve tájékoztató jellegű kérdésfeltevésünkre és a kapott diagramokra link , a következő fontossági sorrendben dolgoztunk, ugyanazt a kérdést a KIT Hírlevél nevében feltéve:
- Szóllás Péter (főosztály-vezető, EMMI) elmondta: náluk nincs meg az adat, érdemes a szakmai szervezeteknél, a MKE-nél és az IKSZ-nél próbálkozni. - A Könyvtári Intézetnél Fehér Miklós a nyilatkozat-engedélyezési folyamat miatt az írásos kérdésfeltevést kérte. Megtettük; közöljük a választ, mihelyt megkaptuk. - A MKE központi telefonszámát kedden, délelőtt és délután, munkaidőben többször hívva sem sikerült kapcsolatot teremteni. - Az IKSZ-nél sem lettünk okosabbak. A központi számot - praktikusan Ramháb Mária telefonszámát - hívva viszontkérdést kaptunk az illetékestől: "- Miből gondolja, hogy a Kamarának kell erről adattal rendelkeznie?" - "- Nem tudom, hogy kell-e; a[z EMMI] minisztérium mondta, hogy a Kamaránál [azaz: IKSZ] meglehet ez az adat." "- Azt tudjuk minden megyében, hogy hogyan változott az adat. (...) Az IKSZ-nek nem kell erről tájékoztatnia önt." "- Köszönöm, akkor ezt írom meg." "- Kedves Mikulás Gábor, nem jó úton tájékozódik; nem először." - és megszakadt a vonal. - Az OSZK-t a témában nem tartottuk releváns válaszadónak (magára a könyvtárra vonatkozó belső tájékoztatás pedig már megvolt az intézményben), a Kulturális Alapellátás Kerekasztalánál nem próbálkoztunk. Igazából egyszerű kereséssel a honlapjára sem akadtunk. Tisztában vagyunk azzal, hogy egy próba nem próba. Emellett azzal is, hogy a könyvtárosok alapkompetenciája a tájékoztatás. (MG) Régebbi hírforrás(ok): Nem kommunikálnak megfelelően, ugyanakkor számonkérik a tájékozatlanságot link Elhárítás, mint 'tájékoztatás' link Könyvtárosok és informatika - lassan belepusztulunk távolságukba?FEL
Címkék: hatékonyság | informatikai fejlesztés, automatizálás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | irányítás, mérés, szabályozás | katalógus, integrált könyvtári rendszer (IKR) | minőség, -irányítás, -fejlesztés | szakmai szintű irányítás | szervezés, szervezeti kérdések | szoftver | tervezés, stratégia |
Diskurzus alakult ki a múlt héten közzétett tájékoztató jellegű felmérésünk eredménye link kapcsán. Két észrevétel:
Takáts Béla: A könyvtárosok úgy tekintenek az informatikára, mint annak idején arra a töltőtollra, amivel a leltárkönyvbe írták bele a beszerzett dokumentumok adatait. Az is bonyolult szerkezet volt, gyakran meghibásodott (mutatták ezt a tintafoltos ujjak) és - konzervatívabb helyeken - nagy lélegzetvétel kellett a golyóstollra való átállásra. "Kezdő" koromban azt hittem, hogy az informatikai kihívásoknak meg tudunk majd úgy felelni, hogy figyeljük a "nagy" könyvtárak gyakorlatát és abból azt, amire meglátásunk szerint szükségünk lehet átvesszük, adaptáljuk. Ez ment is kb. a statikus html fénykoráig, aztán be kellett látni, hogy ez az út járhatatlan. Persze aggasztó jelek voltak korábban is. A (magán könyvtártörténelemben csak) "IKR vallásháborúnak" nevezett korszakban derült ki, hogy a könyvtárügy egésze képtelen együttműködni ezen a területen, az informatikával együtt más - számunkra addig ismeretlen - tényezők is megjelentek, ... és (szerintem) még most sem tudjuk ezeket kezelni. Ezért aggasztanak pl. a "mikor lesz már e-könyv kölcsönzés" jellegű felvetések, mert jó esélyt látok arra, hogy az intézmények itt is "egyéni" vagy "kisközösségi" eljárásokban gondolkodjanak (és fizessék ezt meg akár költségvetési, akár pályázati forrásokból), noha erre - legalábbis közkönyvtári körben (no lám, már én is kisközösségezek :-)) - valami egységes megoldást (vagy legalább annak a lehetőségét) - kellene LEÍRNI. Amíg a könyvtáros csak alapszinten beszél "informatikusul" (és viszont), addig elég sok lesz a bizonytalanság ezen a területen. Balázs László: "Miért kerülik el a könyvtárakat az informatikusok?" Nekem úgy tűnik, a könyvtárak még nem ismerték fel az informatika jelentőségét. Ma egy nagy könyvtár munkáját alapvetően meghatározza az informatikai rendszer, ugyanolyan teljesítmény mellett, a könyvtárosok munkaidejét jelentősen csökkentheti vagy növelheti. Nincs is olyan könyvtári döntés, ami ne lenne informatikai döntés is, vagy ne lenne eleve informatikailag meghatározott (pl. mit tud az ikr). Mégis a könyvtárak vezetőségében nincs informatikus. Az informatikai igazgató/igazgató helyettes, nem informatikus (ott sem, ahol van informatikus vezető). Ez nekem azt jelenti, hogy az informatikát amolyan kisegítő tevékenységnek gondolják. Amíg így lesz, addig nem lesznek igazán informatikai Szolgáltatások. Jelenleg is az informatika csak a könyvtári szolgáltatások gépesítését látja el, de nincsenek informatikai szolgáltatások. És hát (kevés kivételtől eltekintve) az informatikusok is olyanok, akiknek ez megfelel. Most a covid alatt sem az informatikai szolgáltatásokat fejlesztjük, hanem igyekszünk kibújni a szabályozás alól, hogy mégis tudjunk klasszikus könyvtári szolgáltatásokat nyújtani. Ahhoz, hogy ez változni tudjon újra kellene definiálni a könyvtárat. Mit árul egy online könyvtári ajándékbolt? (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: marketing | Los Angeles Public Library | könyvtár, köz- | John F. Kennedy Presidential Library and Museum, Boston | Calgary Public Library | Brooklyn Public Library, New York | British Library, London | San Diego Public Library | The Morgan Library & Museum, New York | USA |
A járványhelyzet mindenki számára megnehezíti a karácsonyi ajándékvásárlás rutinját. Szerencsére sok könyvtárnak van online ajándékboltja, hogy támogassa a könyvtári gyűjteményeket és programokat. Ezek most is nyitva tartanak, és még maszk sem szükséges. Rengeteg ajándék közül választhatunk, melyek a könyvek és a könyvtárak szerelmeseinek készültek - minden életkornak és költségvetésnek megfelelően.
A hasznos ajándékok között található például a Morgan Library link Alice Csodaországban bögréje, a Brooklyn Public Library link vászontáskája, valamint a Calgary Public Library link által inspirált esernyő. A Los Angeles Public Library link limitált kiadású olvasójegyén Gajin Fujita festményének egy részlete látható; ugyanezzel a mintával jegyzetfüzet is kapható. A San Diego Public Library link árul gyufásdobozokat, belsejükben nagyon rövid történetekkel, a British Library link 150 darabos puzzle-je pedig olyan kicsi, hogy belefér egy kémcsőbe. Aki viszont sokat szeretne költeni, 6999 dollárért megveheti a JFK Presidential Library link által kínált elnöki íróasztal mását. (ref.: Salamon Sára) Továbbfejleszti mobil alkalmazását az Arad Megyei KönyvtárFEL
Címkék: okostelefon és -alkalmazás | könyvtár, köz- | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | Biblioteca Judeteană 'Alexandru D. Xenopol', Arad | alkalmazás, szoftver | Románia | tájékoztatás (virtuális) |
Az aradi Alexandru D. Xenopol Megyei Könyvtár link idén októberben - saját bejelentése szerint a romániai megyei könyvtárak közül elsőként - tette lehetővé olvasói számára mobiltelefonos könyvtári app letöltését. A mobiltelefonos könyvtári alkalmazás egyetlen, felhasználóbarát és telefonon könnyen kezelhető felületen egységesíti a megyei könyvtár különböző platformjait: a honlapot (amelyen az alapvető információk mellett az újdonságok és hírek érhetőek el), a saját fejlesztésű digitális könyvtárat, az online katalógust és az Arad megyei települések monográfiáit összesítő térképet. Emellett a mobil alkalmazás két új könyvtári szolgáltatás bevezetését is lehetővé tette: a Kérdezze a könyvtárost! live support jellegű csevegőprogram, illetve az online űrlap formájában beküldendő könyvbeszerzési javaslat.
Az alkalmazásról pozitív felhasználói vélemények érkeztek, ezért november végére fejlesztőinek azt is sikerült megvalósítaniuk, hogy a telepítés egyenesen a Google play áruházból történjen. (via ReMeK-e-Hírlevél) Ha a könyvtáros bizalmat, hitelességet akar sugallni nyilatkozatával...FEL
Címkék: arculat (magunkról mutatott kép) | használó, igény | innováció, szolgáltatásfejlesztés | marketing | minőség, -irányítás, -fejlesztés |
(frissítve) Nincs sok új a nap alatt. Kölcsey Ferenc lassan közel 200 éve írta: múltnak árnya felé visszamerengni mit ér, messze jövendővel komolyan vess öszve jelenkort... A könyvtárvezetők sajtóbeli nyilatkozataiból a befogadó gyakran a reklámcikk-tartalmat véli felfedezni. Nyomokban tényeket is tartalmaz, de inkább negédes klisé jelenik meg a nyájas olvasóval és az alázatos könyvtárossal.
Bizalmat keltő a szakmai nyilatkozatom, ha... 1. a célcsoportom jelen és jövőbeni igényeivel kezdem (marketingtudatosság mellett klasszikus retorika: captatio benevolentiae) 2. a szolgáltatásainkat ezekhez kötöm, sorolom (tevékenységünk indoklása) 3. elmondom, hogy egyes szolgáltatásainkkal milyen eredményeket értünk el: miben értünk el jobb, miben pedig kevésbé jó eredményeket (őszinteség és tudatosság jele) 4. zárásképpen: milyen lehetőségeket, feladatokat tűzünk magunk elé az 1. pont értelmében (jövőképesség). Jól látod: nem kap hangsúlyt a dicső múltra való hivatkozás. (MG) Régebbi hírforrás(ok): Kultúraváltás - előadói szövegek elemzése link ; Önállótlanság és erőtlenség - könyvtárosi nyilatkozatok tartalomelemzése link A egyéni teljesítmény láttatásával és közösséggel motivál a MolyFEL
Címkék: felolvasás, mesélés | információ prezentálása | egyéb, nem könyvtári (információ)szolg. szerv. | közösségépítés | elismerés |
Folytatva link múlt heti hírünket...
A Moly olvasásra motivál. A használója által évente elolvasott könyvek és elolvasott oldalak számát naprakészen tartja, ha valaki rendre megadja ehhez az adatokat a felületén. Ezt a profilunkon is láthatóvá tehetjük, de eredményeinket visszanézhetjük a korábbi évekből is. Saját profilunkon azt is jelölhetjük, hogy éppen mit olvasunk. A jelenlegi olvasások alapján pedig a Moly megjósolja, hogy körülbelül hány oldal, illetve könyv várható még az idén. Számomra a statisztika mindig motiváló tényező, hogy pl. többet olvassak, mint előző évben. Az egyéni teljesítménnyel való motiválás mellett a Moly a közösségét is felkínálja... A Molyban a zónákat (csoportokat) a felhasználók hozzák létre. Ezekbe lehet karcokat (bejegyzéseket) írni, izgalmas eszmecserékbe bonyolódni a többi használóval. Illetve kihívásokat lehet létrehozni, vagy részt venni rajtuk. Részvételért plecsniket lehet szerezni (kitüntetést). Úgy vélem, ennek is motiváló ereje van, számomra legalábbis mindenképpen. Példa kihívásra: 2020 a magánkönyvtár éve. Ebben a kihívásban legalább 12 szabadon választott olvasatlan könyvet kellett elolvasnom a saját magánkönyvtáramból. 2019 novembere és decembere között lehetett jelentkezni, előzetes lista (Molyos lista létrehozás, a saját könyvek linkjével) leadással az olvasandó könyvekről. Az aktuálisan olvasott művet jelölni kellett a saját profilomon, hogy éppen olvasom, majd mikor végeztem, befejezettnek kellett feltüntetni az adott könyvet. Amikor pedig elvégeztem a feladatot, jelentkeztem a kihívás karcában a kihívásgazdánál, ő pedig késznek jelölte, és átvehettem a kihívás elvégzését igazoló kitüntetést. (folyt. köv.) A könyvtár gazdagabbá tesz - a könyvtárosok egyesületének kampányaFEL
Címkék: arculat (magunkról mutatott kép) | befogadás kultúra (17.04.-) | használó (gyerek, fiatal) | használó (idős) | használó (szegény) | legjobb gyakorlat (szakmai szervezet) | marketing | pr (bizalomkeltés) | szakmai szervezet |
2016-ban indította a holland Közkönyvtárak Szövetsége a Könyvtár gazdagabbá tesz kampányt. [A kereskedő hagyományokkal bíró Hollandiában a gazdagságnak sokkal kevesebb kellemetlen mellékzöngéje van, mint pl. Magyarországon.] Az akkor bevezetett kreatív grafika ma is feltűnik a holland könyvtárak arculati elemei között.
A kampánycél ismerős: mutassa meg, hogy a könyvtár sokkal többet kínál, mint csupán könyvkölcsönzés. Még nem tudják elegen, hogy a könyvtár tanfolyamok, képzések, találkozók és érdekes tevékenységek nagyon széles skáláját kínálja - fogalmazták meg négy éve. "A kikapcsolódás, a találkozás, a fejlesztés és a felfedezés a legfontosabb fogalom. A könyvtár tehát minden ember számára a tudás, az ösztönzés és az élmény játéka." Vonatkozó képeket ld.: link . Érdemes megfigyelni, hogy a gazdag kifejezéssel játszanak a különböző témák esetén. - de Bibliotheek maakt je rijker = a könyvtár gazdagabbá tesz téged - initiatiefrijk = vállalkozó szellemű (kezdeményezésben gazdag); közös munkával többet érnek el - belangrijk = fontos; és örökké boldogan olvas, önkénteseinknek köszönhetően - vindingrijk = találékony - a találmány, ha valami szórakozást szeretnél csinálni iskola után - invloedrijk = befolyásos, inspirál - kleurrijk = színekben gazdag - a legszebb találkozási hely - kinderrijk = gyerekekben gazdag - tudtad, hogy minél többet olvasnak a gyerekek, annál jobb eredményeket érnek el? - kansrijk = ígéretes - az új hollandok növelik esélyeiket nyelvtanfolyamainkkal. Az arculat egésze megtekinthető itt: link Régebbi hírforrás(ok): Közös, nem közös, majd megint közös arculat a holland közkönyvtárakban link Megkérdeztük: Milyen tartalmakat tennél be leginkább elektronikus katalógusotokba?FEL
Címkék: katalógus, integrált könyvtári rendszer (IKR) | felmérés | együttműködés nem könyvtárakkal | együttműködés más könyvtárakkal | Arcanum Adatbázis Kft. | állománygazdálkodás | tájékoztatás (virtuális) |
A kérdésre kapott tájékoztató jelegű válaszok megoszlása:
1 - más könyvtárak dokumentumkínálata 5 - e-tartalmak a webről (pl. a MEK-ből) 5 - sajtótartalmak (Matarka, Arcanum stb.) 8 - webtartalmak (pl.: könyvismertetések, szakportálok, blogok) 0 - megírom: kit@gmconsuting.hu 5 - saját adatbázisok tartalma. A vonatkozó diagramot ld.: link . A válaszadók leginkább könyvismertetések, szakportálok, blogok integrálását gondolják hasznosnak beépíteni saját könyvtári katalógusukba. (MG) 300 millió az OSZK-nak - 9,8 milliárd forintot oszt szét kulturális intézmények között a kormányFEL
Címkék: könyvtár, nemzeti | Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ - Országos Széchényi Könyvtár, Budapest | fenntartó | információ (elmélet, politika) |
A koronavírus-járvány okozta gazdasági nehézségek enyhítése érdekében.
A kulturális ágazatban a koronavírus-járvány által okozott károk enyhítése érdekében összesen mintegy 9,8 milliárd forintot oszt szét a kormány ? olvasható ki a péntek este megjelent Magyar Közlönyből. Az Orbán Viktor által aláírt kormányhatározat szerint támogatást kap többek között a Magyar Állami Operaház (500 millió forint), a Budapesti Operettszínház (500 millió forint), a Müpa (300 millió forint), a Magyar Nemzeti Múzeum (500 millió forint), az Országos Széchenyi Könyvtár (300 millió forint) és a Magyar Természettudományi Múzeum is (100 millió forint). Összesen 5 milliárd forinttal támogatják meg az önkormányzati fenntartású kulturális intézményeket, 900 millió forinttal az állatkerteket és 1 milliárd forinttal az országos szövetségeket. Magas minőségű vidéki komolyzenei koncertek online közvetítésének támogatására 300 millió forint jut, a Filharmónia Magyarország által koordinált zenei fesztiválokra 200 millió forint. Mire képes egy közkönyvtár-fenntartó 2020-ban?FEL
Címkék: könyvtár, köz- | fenntartó | információ (elmélet, politika) | cselekvésképtelenség | szervezeti kultúra |
Egyre többször merül fel, hogy az Orbán-kormány a jelenlegi önkormányzati rendszer mintájának a hetven éve bevezetett tanácsrendszert tekinti. Az állam mindenhatósága a szocializmus idején sem hagyott teret a helyi önkormányzatiságnak.
Az önkormányzatiság tartalma (...) 1990 óta lényegesen megváltozott, s különösen 2010 óta szűkült radikálisan az önkormányzatok hatásköre. Állami gyámolítás alá vonták őket, számos ön kormányzat hivatala megszűnt, és összevonták másokkal, az ügyintézések a körjegyzőségekre és a járási hivatalokba, kormányhivatalokba kerültek. Mindezt indokolhatná az, hogy valóban számos anomáliát okoztak a teljesen autonóm módon, megfelelő törvényességi felügyelet nélkül működő önkormányzatok, aminek 2006 után a nyakló nélkül költekező és eladósodó, Fidesz vezette önkormányzatok látták leginkább a hasznát. Mára azonban az állami beavatkozás odáig fajult, hogy az önkormányzatok sem hatósági, sem szolgáltatási feladataikat nem tudják önállóan elvégezni, a helyi oktatási és egészségügyben alig van szavuk, a pénzügyeik pedig teljes mértékben állami kontroll alatt állnak. Ami az autonómiából maradt, az fontos, de szinte már csak szimbolikus: a saját polgármester és a választott képviselő-testület. Az önkormányzatiság - érdemi funkciók híján - kiüresedett, a fontos döntések nem helyben születnek, az állam kivesz az önkormányzatok kezéből számos döntést, állami szervekhez telepít korábbi önkormányzati jogosítványokat, s ilyen értelemben az önkormányzati rendszer valóban közelít az egykori tanácsrendszerhez. Politikai nyomás a fenntartó felől - és túllihegésFEL
Címkék: identitás | fenntartó | információ (elmélet, politika) | emberi minőség | szervezeti kultúra |
Janky Béla szociológus (BME): "Magyarországon jól látszik, hogy sok intézmény akkor is próbál megfelelni a hatalom elvárásainak, amikor nem kellene, akkor is, ha a hatalmat nem is érdekli különösebben, hogy mi történik ott." (Telex)
Egy hazai megyei könyvtári vezető mondja: "Engem már 'vett elő' a kulturális referens, hogy miért a baloldali újságírót hívtuk meg beszélgetőpartnernek, mikor a jobboldali is milyen jól tud kérdezni? De meg tudtam indokolni (a jobboldali egy héttel később volt meghívva egy másik beszélgetésre), és aztán ennyiben is maradtunk." Új norvég könyvtár - közkönyvtárat rendeztek be a vírus idején (olvasóink szavazatára)FELA norvég Vestland egyik fiókkönyvtára link egy helyi bevásárlóközpontban kapott helyet. A 450 négyzetméteres helyett egy 850 négyzetméteres teret ajánlottak fel nekik. Három kisebb üzlethelyiséget nyitottak össze, az ajtókat és a plafont eltávolították. 2019 novemberében megbíztak egy belsőépítészt a jelenlegi könyvtári bútorok áttervezésével az új helyre. 2020 januárra készen állt minden, amikor a COVID közbejött. Minden hagyományos könyvtári tevékenységet felfüggesztettek. Teamsen elkezdték a költözés menetének egyeztetését: csomagolás, logisztika, tárolás és kicsomagolás. Április végéig 2-2 ember mehetett be felváltva a felsoroltakat intézni. Közben az igazgató véglegesítette a belső tervet, és megrendelte az új bútorokat. Júniusra megérkezett minden, és ekkor az újranyitások miatt a pakolás is teljes erővel elindulhatott.
Különálló teret alakítottak ki a fiatal látogatóknak, hogy ne legyen konfliktus az idősebb olvasókkal. Szeptemberre a hely megtelt a 10. osztályosokkal ebéd után. - Külön részleget nyitottak a fiatal felnőtteknek. Van egy játékterem xbox-szal és Playstation 4-gyel felszerelve. - A gyerek részlegen felidézik a partvidék jellegzetességét. Egy dokkot horgásztóval és kis hidat, amin át lehet mászni. Az ülősarokban egy egész osztály elfér. - A felnőttek kávézó stílusú kerek asztaloknál ülhetnek. Tartozik hozzá egy kis alkóvrész és egy asztalokkal ellátott munkaterület. A régi könyvtárhoz képest háromszor annyi az ülőhely és munkaterület. A legnagyobb különbséget pedig az új színpad jelenti, világítástechnikával és projektorral. Alapból 50 fő ülhet le, a bútorok elmozdításával pedig 200. A pandémia alatt maximum 35-en ülhetnek le, egy méter távolságban. A könyvtárosok személyzeti tere is fejlődött. Van egy kis belső tárgyalójuk, ami egyben étkező is. Az okostévével felszerelt, nagyobb tárgyalót pedig látogatóknak is megnyithatják, például történetmesélésekre és távoktatásra. Tartottak tőle, hogy a közösség hogyan reagál a költözésre, de a látogatók láthatóan örömmel fogadták a változásokat. (ref.: Habók Lilla) Online olvasószolgálat és Cloudlibrary a Szeben Megyei KönyvtárbanFEL
Címkék: Románia | könyvtár, köz- | e-könyv | digitalizálás (folyamat, technika) | digitális dokumentumok | Biblioteca Judeteana Astra Sibiu | alkalmazás, szoftver | tájékoztatás (virtuális) |
A járványügyi intézkedések miatt a szebeni Astra Megyei Könyvtárban link is új digitális szolgáltatások bevezetésére került sor: a hagyományos olvasó- és kutatószolgálatot már korábban elektronikus kommunikációs felületre irányították át, a szolgáltatás azonban idén novemberben a helyben olvasást "kiváltó", kérésre történő digitalizálással is kibővült. A BiblioSuport nevű szolgáltatás elsősorban az online oktatáshoz szükséges anyagok kérésre történő digitalizálását vállalja (elsődleges felhasználói ily módon az oktatók, kutatók, egyetemi hallgatók, középiskolások, szülők). A regisztrált olvasók számára rendelkezésre álló CloudLibrary szolgáltatás révén elektronikus könyveket lehet böngészni vagy hangoskönyv formájában meghallgatni.
A szebeni könyvtár munkatársai a Cloud Library gyűjteményében elsősorban szépirodalmi anyagot tettek hozzáférhetővé, de a neveléstudomány, történelem, kultúra, antropológia, orvostudomány, pszichológia témaköréből is találhatók anyagok ott. A romániai kiadók közül a Humanitas, Polirom és Nemira kiadói csoportok munkái érhetők el a szolgáltatás segítségével. (via ReMeKe-e-Hírlevél) Melyek a kanadai szakkönyvtárakban elvárt kompetenciák? 2. (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: minőség, -irányítás, -fejlesztés | kutatás + fejlesztés | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | Kanada | irányítás, mérés, szabályozás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | együttműködés nem könyvtárakkal | befogadás kultúra (17.04.-) | szakmai szervezet | tervezés, stratégia | nyílt hozzáférés / forráskód | etika, fegyelmi kérdések | szervezeti kultúra |
Az előző részben link a kanadai felsőoktatási könyvtárak számára összeállított kompetencialistából az első négy kompetencia összetevőiről írtunk: Aktív tanulás és adaptáció, Együttműködés, Konzultáció és kommunikáció.
A következő öt kompetencia, néhány fontosabb összetevővel: - Egyenlőség, különbözőség, befogadás. A felsorolt értékek előmozdítása könyvtáron belül és kívül. Részvétel és annak bátorítása különböző közösségekben a döntéshozás minden szintjén. Hozzáférhető és határok nélküli tér biztosítása. Nyílt és alternatív tudomány és módszereinek ismerete. A kulturális különbségek és hiedelmek megértése. Annak megértése, hogy minden más kompetenciát is ezen a szemüvegen keresztül (is) kell nézni. - Elkötelezettség és részvétel. Mentorálás, toborzás és megtartás képessége a szakmában. Közös cél elérése érdekében tárgyalás és konfliktuskezelés képessége. Hatékony és kollaboratív együttműködés különböző diákokkal és kutatókkal. Vélemények és visszajelzések nyújtása nyílt, egyértelmű és tiszteletteljes módon. Különböző területek ismerete, mint például a könyvtár működése, döntéshozási folyamatok, gyűjteményi kérdések. Továbbá a kutatókönyvtárak társadalmi, kulturális közgazdasági, politikai, környezeti problémái. Valamint a könyvtár etikai nézetei, értékei, alapelvei. - Értékelés és kiértékelés. Új szolgáltatások és források kiértékelésének képessége. Kutatási és tanulási módszerek, technológiák, eszközök ismerete. Az intézmény tanítási-tanulási programjainak, céljainak ismerete. Az egyetem stratégiájának és intézményi prioritásainak megértése, ami a könyvtár prioritásait is érinti. A tevékenységek, döntések előnyeinek és hátrányainak megértése. Aktív és hatékony döntéshozás támogatása. - Vezetés és mások ösztönzése. Érzelmi intelligencia és együttérzés képessége. Előrelátás képessége a gyorsan és dinamikusan változó tudományos környezetben. Képes másokat inspirálni és felhatalmazni az innovatív, kreatív kiválóság elérése érdekében. Támogat és bátorít más kollégákat a hivatásukban való fejlődésben. Különböző vezetési stílusok és döntéshozási modellek alkalmazhatóságának ismerete. Általános menedzsment képességek, beleértve a pénzügyi és emberi erőforrások területeit. Megérti a múlt, a jelen és a jövő kutatókönyvtárainak szerepét. - Vízió és innováció. Kreatív kezdeményezéseket hoz létre. Új ötletekkel technológiákkal és szolgáltatásokkal kísérletezik. A víziót képes megfelelő kísérletekkel kipróbálni és működő megoldássá alakítani. Képes komplex és diverz nézetek kezelésére. Ismeri a projektmenedzsmentet, beleértve a tervezést, szervezést és erőforráskezelést, hogy egy projekt célkitűzéseit sikeresen megvalósítsa adott időkereten belül. Továbbá ismeri a változáskezelési technikákat, vállalkozói tevékenységeket. Megérti a felsőoktatás változásait, a technológia fejlődését, valamint a felhasználók és alkotók jogait. (ref.: Habók Lilla) Adventi ablakkönyvtár nyílt az esztergomi Helischer József Városi KönyvtárbanFEL
Címkék: pr (bizalomkeltés) | marketing | könyvtár, gyerek- | információ prezentálása | Helischer József Városi Könyvtár, Esztergom | használó (gyerek, fiatal) | könyv, papír alapú |
A gyermekkönyvtár link ablaka az iskola udvara felé nyílik. A könyvtár nem látogatható, de a gyermekkönyvtárosok megtalálták a módját a könyvajánlónak és a kapcsolatteremtésnek. Látványos kirakatot készítettek karácsonyi olvasmányokkal, adventi koszorúval. Minden nap más-más apró dísz tárul fel, új verset, mesét, mondókát mutatva a gyerekeknek. Az alkotások rövidek, hiszen a szünetek ideje alatt nézegetik a kicsik a kínálatot. Karácsonyi muzsika teszi teljessé a hangulatot. A kölcsönzés sem állt meg, házhoz szállítással kapják meg az olvasók könyveiket. Az összekészített csomagok mellé baráti hangú levelet is kapnak a kicsik, amelyben olvasásra biztatjuk őket, és tudtukra adjuk, hogy visszavárjuk őket nyitáskor. (Schmöltz Margit)
Ami pezsgést hoz: a beszélgetések - 10 éves a Csorba Győző Könyvtár 1-es könyvtárbuszaFEL
Címkék: Csorba Győző Könyvtár, Pécs | használó (szegény) | használó, igény | könyvtár, köz- | mozgókönyvtár | közösségépítés |
Négyezer dokumentum a könyvtárbuszon! Rendben, de miből mennyit, hogyan? Milyen gyakran frissüljön? Ilyenek voltak a kezdeti dilemmáink az állománnyal kapcsolatban, persze hamar kiderült, hogy úgysem a könyvtáros diktál, hanem az olvasó. Legyenek kívánságok, kérjenek az olvasók könyveket mindenféle témában! Az még hagyján, ha adott volt a szerző és a műve, de előfordultak zavarba ejtő, nehéz kérdések is, mondjuk őstörténet, tenyérjóslás, esetleg szintetizátor behangolása témakörében is. Hála a csapatmunkának, a megoldatlan kívánságok listája mindig rövid maradt.
Ami pezsgést hoz: a beszélgetések. Bakter hosszú percek óta magyaráz. A könyvtárbusz sofőrje pedig ugyanennyi ideje hallgat, olykor összefonja kezét, megpödri bajszát, bőszen bólogat, de aztán éles hangon közbevág, ha valamiben nem egyezik a véleménye. A téma súlyos: otthon bütykölés, barkácsolás. A könyvtáros már a kardántengelynél elvesztette a fonalat. Merthogy a könyvtárbuszba járás nem csak az irodalmi alkotásokról szól. Persze itt vannak körülöttünk a könyvek és szívesen megvitatjuk, hogy kinek, melyik kötelező olvasmány volt hatalmas élmény, vagy épp vette el a kedvét egy életre az olvasástól. Az évek során ezeknél azért jóval többet fedtünk fel magunkból, illetve ugyanígy rengeteg történetet osztottak meg velünk olvasóink. Ilyenformán van, ahol kevés is az ott töltött másfél óra, hiszen épp csak bemelegedtünk, máris tovább kell állnunk a következő helyszínre. Két hét múlva folytatjuk! Éppen 10 éve, 2010. december 6-án indult útnak a Csorba Győző Könyvtár 1-es számú könyvtárbusza. Az európai uniós forrásból megvalósult jármű többéves előkészítő munka után gördült ki a pécsi Tudásközpont parkolójából, újraindítva ezzel Baranya 27 hátrányos helyzetű településének könyvtári ellátását. Az alábbi személyes hangvételű írással emlékezünk vissza az elmúlt évtizedre, felidézve az olvasókat, a busszal átélt kalandokat, élményeket és a sok ezer megtett kilométert. Ózonnal fertőtlenítik a megyei könyvtár - egyébként látogatható - belső tereitFELTekintve Hargita megyei járványügyi mutatóinak pozitív alakulását, 2020 novemberének második felében újra megnyitotta kapuit az olvasóközönség előtt a csaknem egy hónapja zárva tartó Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár. Az intézmény működése szigorú járványügyi szabályozásoknak megfelelően történik.
Szőcs Endre könyvtárigazgató elmondta, a kikölcsönzött könyveket használat után UV-lámpás készülékkel, a könyvtár belső tereit pedig ózonbeviteles módszerrel fertőtlenítik. Utóbbi eljárást naponta háromszor végzik el: reggel, nyitás előtt, a nap folyamán tartott egyórás szünetben, valamint este, zárás után. "A levegőtisztítás harminc percet vesz igénybe, ez idő alatt senki nem tartózkodhat az épületben" - közölte az igazgató. Az olvasni vágyók hétköznap 9-től 13 óráig, illetve 14-től 19 óráig, szombatonként pedig 9-től 13 óráig látogathatják a könyvtárat, a járványügyi előírásoknak megfelelően: maszkban, a kötelező távolságtartásnak eleget téve. (via ReMeK-e-Hírlevél) Elismerés a kormányportálon - a 6%-ra várvaFEL
Címkék: fenntartó | elismerés | fizetés | információ (elmélet, politika) | információ-visszatartás |
Bár a könyvtárak kapui zárva vannak, a könyvtárosok kreativitásukkal, innovatív ötleteikkel és a digitális technológiák alkalmazásával megtalálják az utat olvasóikhoz. A magyarországi helyzetet online értekezleten ismertette Fekete Péter, az EMMI kultúráért felelős államtitkára az EU kulturális minisztereivel.
Könyvtáraink a járványveszélyre tekintettel rugalmassá tették a kölcsönzési szabályokat és a késedelmi díjakat is felfüggesztették vagy eltörölték. Sokan biztosítanak online vagy telefonon megrendelt, előre összekészített könyvcsomagot a könyvtárépületen kívüli szolgáltatási ponton vagy házhozszállítás útján. Népszerűek az online tájékoztatási formák: a könyvtárosok üzenetküldő platformon, e-mailben vagy telefonon segítenek a szakdolgozati, illetve doktori disszertációírásban, irodalomkutatásban. Továbbra is működnek a felsőoktatási és a szakkönyvtárak kutatástámogató szolgáltatásai: többek között kutatásmódszertani és hivatkozáskezelési tanácsadás, idézettségkeresés és publikációs adatbevitel, plágiummal és plágiumellenőrzéssel kapcsolatos segítségnyújtás. A tanuláshoz, kutatáshoz nélkülözhetetlenek az intézmények digitális szolgáltatásai. Több intézményben biztosítják a távoli hozzáférést az előfizetett adatbázisokhoz, továbbá e-learning-felületeket alakítanak ki és ajánlanak a hatékonyabb online ismeretszerzés érdekében. A rendezvények is az online térbe költöztek, változatos digitális tartalmak (videós könyvismertetések, helyismereti-helytörténeti vetélkedők, irodalmi és fotópályázatok, virtuális kiállítások, könyvtári podcastek, élő könyvtári bejelentkezések) készülnek. A Könyvtári Intézet Könyvtárak.hu link portálján pedig elérhető a szolgáltatáskínálat térképes megjelenítése is. A könyvtárosok többségét érintő 6%-os bérnövekedés halogatásáról a cikk nem tesz említést. Kapcsolódó: Egyetlen csepp méz volt azon a mézesmadzagon, amit a kulturális dolgozók orra előtt elhúztak, amikor november elsejei hatállyal elveszítették a munkaerőpiaci védettséget jelentő közalkalmazotti jogviszonyukat: a beígért 6 százalékos béremelés. Csakhogy a törvénybe és a rendeletbe ez már nem került bele, s a kormány nem is tartotta magát az ígéretéhez. Mindez a kulturális ágazat közel 20 ezer dolgozóját érinti: főleg könyvtárosokat, muzeológusokat, levéltárosokat, közművelődési szakembereket, de néhány színháznál és zenekarnál is közalkalmazotti jogviszonyban voltak a munkatársak. Erősödő Hamvas Béla kultuszra számíthatunk SzentendrérőlFEL
Címkék: tervezés, stratégia | pr (bizalomkeltés) | marketing | könyvtár, köz- | helyismereti szolgáltatás | Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár, Szentendre | vezető |
Tóth Máté, a Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár frissen hivatalba lépő igazgatója többféle tervvel lát munkájához. A félórás interjúban kifejtette:
- A könyvtár belső tereit szeretné "rendezetlenebbé", emberközpontúbbá tenni. - Hamvas Béla kultuszát tervezi felszítani a városban. - A könyvtár kommunikációját pedig igyekszik erősíteni. - Törekszik a lokálpatriotizmus kihasználására. (ref.: MG) 'Elkötelezettség a kiválóságért' tanúsítványt nyert az ELTE Egyetemi Könyvtári SzolgálatFEL
Címkék: minőség, -irányítás, -fejlesztés | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár, Budapest | elismerés |
Magyarországon első könyvtárként az ELTE Egyetemi Könyvtári Szolgálat (EKSZ) link nyerte el az EFQM "Elkötelezettség a Kiválóságért" tanúsítványt.
Az EFQM (European Foundation for Quality Management - Európai Minőségmenedzsment Alapítvány) egy 1988-ban tizennégy élenjáró európai nagyvállalat által létrehozott, tagsági rendszeren alapuló nonprofit szervezet, melynek küldetése, hogy a hosszú távon fenntartható kiválóság ösztönzője és zászlóvivője legyen Európában. A szövetség által képviselt EFQM-modell link olyan világszerte elismert keretrendszer, amely segíti az intézményeket a változáskezelésben és a teljesítménynövelésben. Az ELTE Egyetemi Könyvtári Szolgálata elkötelezett az Eötvös Loránd Tudományegyetem küldetésnyilatkozatában megfogalmazott stratégiai célkitűzések megvalósítása, a folyamatos minőségfejlesztés és a kiemelkedő eredmények elérése iránt, ezért az ELTE EKSZ 2020 februárjában pályázatot nyújtott be az Elkötelezettség a Kiválóságért tanúsítvány (Comitted to Excellence Validation) megszerzése céljából az EFQM magyarországi szervezetéhez. A pályázati folyamat részeként áprilisban az EFQM-modell alapján valamennyi kari könyvtár és az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár is elvégezte az önértékelést, online űrlapok kitöltésével. Az önértékelésben mintegy negyven könyvtáros vett részt. Az eredmények értékelése során a könyvtárvezetők a fejlesztési javaslatok közül három projekt megvalósítását tűzték ki célul, melyek munkatársaink széleskörű összefogásával és hatékony együttműködésével teljesültek. AnalógiákAlternatív út - vagy séta - a kultúra bemutatásábanFEL
Címkék: használói élmény (UX) 2020- | helyismereti szolgáltatás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | legjobb gyakorlat (kereskedő, terjesztő) | marketing | térítéses információszolgáltatás |
Persze... minden szentnek maga felé hajlik a keze... A KIT egykori szerkesztőjének vállalkozását promózza... Mi tagadás, nehezen lehetne kibújni e vád alól. Tény, hogy Káldi Emese KIT-szerkesztő volt. A tárgyra térve azonban érdekes megfigyelni: vállalkozásával a kultúra bemutatásának nem hagyományos módját választotta - és piaci értelemben is jól mérhető sikert ért el vele. Tanulságos tehát megfontolni tapasztalatait.
Káldi Emese, ImagineBudapest (Veszprém, Pécs, Debrecen), cégalapítás: 2008. Méret: Tavaly 13 ezres közönséget "sétáltattak meg", ez 650 meghirdetett programból jött össze. Mindemellett 300 privát megrendelést is teljesítettek. Specialitás: Tematikus, élményszerű, szórakoztató, szolgáltató jellegű helytörténeti vezetések - örökségvédelmi, művészeti fókusszal, kiegészítő gasztro- és zenei programokkal. Káldi Emese - építész szülei révén - otthonról hozta az épített környezet értelmezésének "szükségszerűségét". VO: -Miközben a színházakat, a mozikat, a kiállításokat, a fesztiválokat, a táncot idén lényegében kiütötte a COVID, önök becsatornázták a kultúrafogyasztókat, és "telt házzal" működtek a nyári-őszi időszakban. Csak a szigorú korlátozások novemberi bevezetésekor kellett leállniuk - a tél meg amúgy sem sétaszezon. KE: - Nem irgalmas szamaritánusként közelítettünk hozzájuk, inkább magunkban is, bennük is tudatosítottuk, hogy a vírus hozta új helyzetben érdemes összekapaszkodnunk. Nemcsak a sétaszervezőknek és művészeknek, hanem éttermeseknek, pékeknek, akár nagyobb turisztikai vállalkozásoknak is. ... A városi séták műfaja viszont kezd meghonosodni, a városfejlesztési projektekben már számolnak ezzel a lehetőséggel. Ráadásul sok olyan egyéni sétálónk van, aki aztán a cégét, az intézményét is beszervezi hozzánk, így aztán mégiscsak vannak önkormányzati, minisztériumi kapcsolataink. Csak alulról építkező formában. Lehet, hogy jobb is ez így. ... Bécs nemrég egy egész éven át a "séták városaként" azonosította magát. Ez persze felülről jövő városmarketing-ötlet volt, melyhez intézményrendszert is rendeltek "séta nagykövetekkel, sétabiztosokkal", és egymást érték a várostörténeti, egészségügyi, óvodás-iskolás csoportoknak szervezett ilyen-olyan séták. És ennek mentén még az autóforgalmat is sikerült visszahúzniuk. ... Sokaknak talán meglepő, másoknak evidencia, hogy a törzsbázis tipikusan 35 fölötti, városi nőkből áll, olyanokból, akik egyébként is költenek kultúrára, színházra, koncertre. Rajtuk keresztül jutunk el aztán nagyobb tömegekhez. ... A sétákat nem egyszerűen kitaláljuk, hanem kikísérletezzük, teszteljük; történészek, művészettörténészek, tájépítészek és irodalmárok néha hónapokat dolgoznak egy-egy program tartalmán, tökéletesítésén. Mert majdnem mindent elbír az utca, de azért mindent el is lehet rontani. A gasztroalkalmaink például nyilván nem azt jelentik, hogy tele szájjal végigrohanunk tíz utcán, hanem felkeresünk olyan helyeket, ahol kifejezetten a mi kedvünkért kóstolókat készítenek. Kézműves pékségeket látogatunk, ahol a gyártási folyamat mellett a "városba ágyazódás" személyes történetei is megcsillannak, hasonlóan az édességtörténeti sétáinkhoz. Elhárítás, mint 'tájékoztatás'FEL
Címkék: tájékoztatás (egészségügyi) 2019- | információ prezentálása | * | válságkommunikáció | információ (elmélet, politika) | információ-visszatartás | etika, fegyelmi kérdések | szervezeti kultúra |
(frissített) A hírszerzésnek két alapvető iránya van. Az aktív hírszerzés praktikusan információ megszerzése, mely történhet különböző állami szolgálatok és üzleti hírszerző szervezetek által. A másik irány a passzív hírszerzés, melynek célja az ellenérdekelt aktív hírszerzési tevékenységek megakadályozása. Ami részben azt jelenti, hogy megakadályozzuk adataink illetéktelen eltulajdonítását, másrészt olyan információt teszünk közzé, amely megtéveszti az ellenérdekelt hírszerzést: azt hiszi, hogy tényleges, hiteles információhoz jut.
Az átverés képlete nem csak hírszerző szervek között működik, hanem különféle hierarchikus szervezetek kommunikációjában is, leginkább olyan esetekben, amikor az információszolgáltatással megbízott szervezetek titokgazdaként kezdenek el működni - akár úgy is, ha közszolgálat(!) az alapfeladatuk. Praktikusan: hitelesnek minősített hamis, vagy legalábbis megtévesztő információt bocsátanak ki. Vulgo: hazudnak. (MG) Teljesen összekuszálódtak a kormányzati koronavírus oldalon szombaton a megyei adatok, és erre egyelőre egyetlen logikus magyarázat van. Az viszont elég rosszul hangzik. A koronavirus.gov.hu párját ritkító, legendás térképe okozta a zűrzavart. Mert ezen olyan számokat tüntettek fel, amik semmiképpen sem szerepelhetnének rajta. Arról a maga nemében is parádés térképről van szó, ami ahelyett, hogy tájékoztatna a fertőzöttek számának a változásáról, mutatná, hogy hol terjed jobban, hol kevésbé éppen a járvány, az eddig regisztrált összes fertőzöttet mutatja. Vagyis nem az elmúlt 24 órában regisztráltakat, hanem azt, hogy tavasz óta, nyolc hónap alatt eddig összesen hány igazolt covidost találtak hivatalosan megyénként. (444) Kapcsolódó: "Az operatív törzs egész működését ez a látszatkommunikáció jellemzi, ez a szervezet nemhogy nem tud vagy nem akar tájékoztatni, egyenesen azért hozták létre, hogy tájékoztatásnak látszó tevékenységgel kerülje ez az érdemi, fontos információk közlését." (444) link Régebbi hírforrás(ok): Aktív és passzív ködösítés - mi mennyi? link KisszínesMűkincsek a jövőnekFEL
Címkék: archiválás, megőrzés | Biblioteca Apostolica Vaticana | digitalizálás (folyamat, technika) | múzeum | Norvégia |
A Norvég Nemzeti Múzeum befejezte a mintegy 400 ezer műtárgyának a digitalizálását, hogy azok mindenképp fennmaradjanak a jövő generációinak. A digitális másolatokat, az ugyanazokat a tárgyakat megörökítő analóg filmekkel együtt - utóbbiakra azért van szükség, mert a megtekintésükhöz elég a fény, nem merülnek fel kompatibilitási problémák - egy művelés alól kivont régi szénbányában tárolják az Oslo ellenőrzése alatt álló Spitzbergákon. A modern technológiával felújított tárnákban az alacsony oxigéntartalmú, száraz és hideg levegőben a tudósok szerint akár ezer évig is sértetlenül megmaradhatnak a másolatok. A 2017-ben kezdődött projekthez több külföldi múzeum is csatlakozott, így például Mexikó, Brazília és India nemzeti múzeuma vagy a vatikáni könyvtár. Az Arctic World Archive névre keresztelt művészeti archívum nem messze van onnan, ahol globális magbunkert (Global Seed Vault) hoztak létre a Földön található kultúrnövények vetőmagjainak megőrzésére - hasonló szándékkal és technológiával.
Források: link , link
Hírforrás:
HVG Pártolói Hírlevél
2020. december 09. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=mukincsek_a_jovonek
InformációforrásokBöngészőkönyv - bevezető: szókincset, figyelmet, memóriát fejlesztFEL
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | információforrás (tájékoztatáshoz) | könyvtár, gyerek- | könyv, papír alapú | oktatás, tanulás |
Hogy mi is az a böngészőkönyv? - Szöveg nélküli, vagy kevés szöveget tartalmazó gyerekkönyv, részletgazdag képekkel. Tele élettel, kalanddal, megfigyelni- és elmesélni valóval. Szerte a világon gyerekek millióival szerettette meg a könyveket.
Palkó Lajosné nyugalmazott könyvtáros ajánlásában: - Aki örömet, nevetést akar átélni gyermekével, plusz sok ismeretet és a történetformálás alapjait szeretné átadni számukra, mindenképpen szerezze be, kölcsönözze ki a könyvtárból a böngésző könyveket. Másfél éves kortól már nagyon jól használhatóak, és lehetőséget adnak arra, hogy együtt felfedezzük, rácsodálkozzunk a mindennapok történéseire. A pici ujjak segítségével megtalálni a már ismert tárgyakat, állatokat, növényeket, történéseket. Beszélni, játszani és tanulni, együtt lenni a közös felfedezésben csodálatos dolog. Miért szeretik a kicsi gyermekek böngészőket? A képekkel illusztrált könyveknél gyakran történik meg, hogy csupán a lapozás, mint funkcióöröm készteti őt a nézegetésre, és először csupán egy-két képelem kiragadása lesz fontos a számára. Megkeresi, ami a képanyagból figyelmét először felkelti, majd halad is tovább. Ebben a korban még nem tud hosszan figyelni a meseszövésre, de a böngészőkben megtalálható illusztrációk mindig fenntartják az érdeklődését a könyvben látott dolgok felett. Csak felsorolás szintjén megpróbálom összegyűjteni a böngészők jelentőségét az olvasóvá válásban: - szókincsfejlesztő - viszonylag hosszú ideig leköti a figyelmet - fejleszti a memóriát, a megfigyelőképességet, beszédkészséget, kommunikációt. A kereskedelmi forgalomban viszonylag sok ilyen jellegű kötet közül csak néhányat emelek ki: - Rotraut Susanne Berner: Évszakos böngésző-sorozat (Tavasz, Nyár, Ősz, Tél, Éjszaka) - Richard Scarry: Tesz-vesz sorozata - Hartmut Bieber: Óriásböngésző - Melanie Brockamp: Meseböngésző - Keress, találj, mesélj sorozat: Erdei nagy böngésző, - Állatos nagy böngésző, Boldog karácsonyt!, Járműves nagy böngésző stb. - Bibliai böngésző. Mostantól blogokat is lehet olvasni a hvg.hu-nFELA HVG 2005 óta részt vesz a blog szcénában, részben a Goldenblog versennyel, részben saját blogokkal. 2020. novemberétől új blogok indulnak a hvg.hu alatt. A több mint 10 éve működő, Ritók Nóra által írt "A nyomor széle" című blog mellé most olyan ismert blogok költöznek be, mint a Transparency International Korrupció blogja vagy az Energiaklub Energiabox blogja. 18 bloggal indult a program, az említetteken kívül történelem, pszichológia, önfejlesztés, gasztronómia, életmód, interkulturális tanulás és sport témájú blogok jelennek meg elsőként.
"Olyan közösséget akartunk felépíteni, akikkel hasonló az értékrendünk, akikkel kölcsönösen inspiráljuk egymást. A program keretében nem csak technikai hátteret adunk a blogtulajdonosoknak, hanem segítünk közönséget építeni, a szerkesztőséggel közös beszélgetéseket és képzéseket szervezünk." - mondta Kékesi Zsuzsa, a HVG online divízióvezetője. A blogok friss posztjai megjelennek a hvg.hu link nyitó oldalán és a hvgblog.hu link oldalon. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |