SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Mi lenne értelmes adat, vagy: mi lenne méginkább értelmes adat a könyvtári statisztikában?
Címkék: szakmai szintű irányítás | minőség, -irányítás, -fejlesztés | irányítás, mérés, szabályozás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | használói élmény (UX) 2020- | használati szám, arány | adatgazdálkodás, CRM | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia |
Jogszabály írja elő az adatszolgáltatást. Ami költségvetési, nem pedig minőséget biztosító szempont. Ezért nem meglelő, hogy a statisztika nem kiemelten támogatja, netán el is tereli a figyelmet a könyvtári szolgáltatásminőség emeléséről.
A teljesség és tévedhetetlenség igénye nélkül nézzünk néhány fejlesztési lehetőséget - a használók szempontjából. Nem biztos, hogy minden szempontot könnyű számokba foglalni, de nem reménytelen. Az is igaz, hogy az eltérő könyvtártípusoknál mások az egyes paraméterek súlypontjai. 1. Használók - A tárgyév használati adatain túl az utolsó évek adatai is mé1rvadóak. A szolgáltatások igénybe vevőinek köre (a célközönség használja-e; pl. helyismereti anyagokat a városban vagy azon kívül használják-e?) A használói elégedettség kvalitatív adatai (mennyire érzi jól magát az olvasó?) 2. Szolgáltatások - Tisztaság (takarítás gyakorisága), WC-használat lehetősége, férőhelyek száma, kiegészítő szolgáltatások, pl. pelenkázó, van-e tér beszélgetésre, előadás tartására, hozzá technikai berendezések, világítás. Mindez különösen az aprófalvaknál kérdés. 3. Digitális és közvetített szolgáltatások - Most azt kérdezi a statisztika: hány digitális egységet hoztak létre? De fontos lenne a digitális tartalmak közzétételének szintje: a winchester a fiókban szinttől - a full text a weben szintig. 4. Dokumentumállomány - A könyvek átlagéletkora. A használók katalógusban való keresésének eredményessége. 5. Könyvtári személyzet - A munkatársak használói szempontú minősége. 6. Statisztikai adatok szolgáltatásának minősége - Ma hibák vannak a statisztikai adatok prezentálásában, pl. a fiókkönyvtárak adatait nem, vagy esetlegesen adják vissza a Könyvtári Intézet portálján. Régebbi hírforrás(ok): Minőségirányítás - hogyan lehetne hiteles, áttetsző teljesítmény-értékelési rendszer nélkül?! link Országos közgyűjteményi lojalitásmérő mutató - a használók online értékelik a szolgáltatásokat link A könyvtári rendszerek egyelőre még nem támogatják a használói viselkedést feltáró bibliominingot link Referenszadatokból automanikus állománygazdálkodási javaslatok link Módosítják a svéd könyvtári statisztikát - a használókból indulnak ki link Mesterséges intelligencia jelzi előre a könyvtárhasználatot link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |