SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2020
|
KIT hírlevél: 2020/43., nov. 18.Szerkesztő: Mikulás Gábor Hírek• Térképezzük fel a könyvtárhasználat alternatíváit!• Ha bezárnak, az ablakból fényképezünk - könyvtári pályázat a karanténba zárt városlakóknak • Itt az ideje az információs szakemberekre hallgatni (olvasóink szavazatára) • 15 másodperces könyvtári TikTok-videók - megfogja a fiatalokat • Elkészült a tatabányai könyvtár - éjjel-nappal nyitva fog tartani • Megkérdeztük: Ha zárva van a könyvtár... • Könyvtári polc, mint az innováció eszköze - 9 pontban • 35 év után válik meg a könyvtártól • Ismét egy pályaelhagyó - a humán erőforrás elherdálása kategória... • A közösségi távolságot tartó könyvtár a járványhelyzetben - hogyan maradhat mégis kapcsolatban? (olvasóink szavazatára) • Szombathelyi könyvterasz a Berzsenyi könyvtár előtt - kölcsönöznek is • A Gödöllői Városi Könyvtár honlapján lehet beiratkozni • Továbbra is kölcsönöznek Kaposváron - otthonra, vagy munkahelyre • Online távszolgáltat csak a FSZEK • Ami javítja a digitális csapatmunka minőségét... • Az adatelemzés ma már nem technológiai, hanem kulturális kérdés - tragikusan nem használjuk ki képességeinket • Szőcs Géza halála - megújul az Országos Könyvtári Kuratórium? Kisszínes• Tájékoztatásminőség - hatalomkultúra és információvisszatartásAnalógiák• E-szolgáltatás, akár színházból - korábban nem is gondolt előnyökkel (Mi a könyvtári e-szolgáltatások extra haszna?)• Van-e esélye sikerre a könyvtáros közösségnek a meglévő szakmakultúrával? • Online értékteremtés - használók megismerése és kísérletezés Információforrások• Olvasmányok Tudástára - kerettantervre, életkorra és forrásokra optimalizálva• COVID otthon - a koronavírus kezelése otthon 11 pontban
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. HírekTérképezzük fel a könyvtárhasználat alternatíváit!FEL
Címkék: használó, igény | könyvtári tevékenység alternatívája | marketing | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia |
Az üzleti stratégiák készítőinek kötelező ujjgyakorlat, hogy saját termékeiket, szolgáltatásaikat alaposan ismerjék. Ez több dolog miatt érdekes:
- a lehetséges konkurensek ellenében tett lépések előkészítése (azon termékek, szolgáltatások, amelyekkel nem érdemes versenyezni) - a lehetséges együttműködő partnerek azonosítása (azon termékek, szolgáltatások, amelyekkel valami miatt nem érdemes versenyezni), kínálatuk felhasználása - saját termékük, szolgáltatásuk speciális jellemzőinek megfogalmazása, újratervezése - saját termékük, szolgáltatásuk kommunikálásának javítása. Az link ábrán egy sajátautó-használat diszrupciós ábráját láthatjuk: Milyen alternatívák csökkenthetik a sajátautó-használatot az egyes helyzetekben. A CB Insights stratégiaimarketing-információs szolgáltatás által közzétett ábra a diszrupciót a használók által megtett kilométerek szerint bontotta, és meg is nevezte hozzá az egyes konkurens vállalkozásokat is. (De lehetett volna más marketing szempontot is figyelembe venni.) Érdemes elkészíteni a hasonló, könyvtárak diszrupciójára vonatkozó ábrát is, frissítve a korábban közzétett link dokumentumot. Ha bezárnak, az ablakból fényképezünk - könyvtári pályázat a karanténba zárt városlakóknak FEL
Címkék: pr (bizalomkeltés) | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | könyvtár, köz- | kiállítás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | együttműködés nem könyvtárakkal | dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér, Győr | rendezvény használók számára | pályázat |
Ha bezárnak, az ablakból fényképezünk. - A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér link a tavaszi karantén-időszakban olyan fotópályázatot írt ki, amely a lakóhely környezetének szépségére koncentrált: Kilátás a balkonomról - Ablak a városrészre címmel. A pályázatra több, mint 500 pályamű érkezett. A műveket nemzetközi szintű zsűri értékelte, illetve a könyvtár weboldalán is közzétették ezeket, hogy közönségdíjasokat is jutalmazhassanak. A díjakat városrészenként adták ki. A rendezvényhez négy kiállítás és városfotó-workshop is csatlakozott. (HSD)
Itt az ideje az információs szakemberekre hallgatni (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: befogadás kultúra (17.04.-) | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | tervezés, stratégia | tudásstratégia (2015.05-) |
Azt mondani, hogy 2020 egy nehéz, embert próbáló év, még enyhe kifejezés. A "példátlan", "megváltozott", "új" és "bizonytalan" szavak nem felelnek meg arra, hogy leírjuk, amit átélünk. Egy járvány közepén vagyunk, természeti katasztrófákkal, faji nyugtalansággal, valamint egy téves információkkal és összeesküvés-elméletekkel járó amerikai elnökválasztással nézünk szembe. Nehéz idők egy információs szakember számára.
Március óta megtanultunk együtt élni a távoktatással és az otthoni munkával. A kényszerű digitális átalakulás közepén a könyvtárak hamar alkalmazkodnak, és segítenek másoknak, hogy megfeleljenek az új környezetünk elvárásainak. Az online keresés fontosságának elismerése is ezt támasztja alá. A hamis információ áradattá vált, amit nehéz figyelmen kívül hagyni. Ez sajnos gyakran megerősíti a rasszista, nőgyűlölő és tudományellenes viselkedést. A rasszizmus olyan fenyegetés, amellyel szemben az információs szakembereknek is fel kell lépniük. A könyvtárosok nagy része fehér nő, akik korábban nem szálltak szembe a problémával. Az információs infrastruktúránk nem kezelte megfelelően a kisebbségeket. Ezért nagyon oda kell figyelnünk, hogy ezt kiküszöböljük a közösségekben, munkahelyünkön és az online keresési szokásainkban. Támogatnunk kell a hiteles és megbízható információk terjedését. De többet is kell tennünk. A könyvtár falain kívülre is el kell juttatnunk a jó keresési képességek értékét, és elérni azokat az embereket, akik még nem fogékonyak erre. Inspirálnunk kell másokat arra, hogy csatlakozzanak hozzánk a diverzitás, befogadás, egyenlőség, valamint az információk elérésének és megértésének támogatásában. A kritikus gondolkodás bajnokaivá kell válnunk. Járjunk elöl, oktassunk, társuljunk és építsünk közösségeket. Ne hagyjuk, hogy a krízis hiábavaló legyen. Itt az ideje az információs szakemberek vezetésének. (ref.: Salamon Sára) 15 másodperces könyvtári TikTok-videók - megfogja a fiatalokatFEL
Címkék: Szegedi Tudományegyetem, Klebelsberg Könyvtár | pr (bizalomkeltés) | marketing | játékosítás (gamifikáció) (2019-) | információ prezentálása | film- videó- és képszolgáltatás | arculat (magunkról mutatott kép) | közösségi média |
2020 első harmadában, az első Covid-karantén idején robbant be a TikTok link , az a felület, amelyen 15 másodperces videókat osztanak meg egymás között a Facebook-ból, emailezésből kiábrándult fiatalok; Magyarországon most kb. egymillióan. 15 másodperc, ha jogvédett zene is van a videóhoz a szolgáltatás zenei könyvtárából. Ám zene nélkül egy perc is lehet a tartalom. Igaz, ezt nem feltétlenül érdemes kihasználni, mert a szinte kizárólag fiatalokból álló használói tábor figyelme nemigen terjed ki ennél sokkal többre - fejtegeti a KIT-nek Varga András, a Szegedi Tudományegyetem könyvtárának főkönyvtárosa. (Korábbi interjú vele: link ) TikTok-profilja: link , melyen van olyan videó, amit több mint félmillióan is láttak már.
Varga András a könyvtár hallgatólagos támogatásával célozza a fiatalokat. Ám figyelmük fenntartása érdekében - a tartalom nagyon koncentrált, kigyomlálva minden kevésbé érdekes részlet, ami nagy fegyelmet, találékonyságot kíván - ki kell emelni valamilyen extra szempontot: a legnagyobb / legkisebb / legrégibb / stb. könyv - a komoly tartalmak mellé jól jön egy-egy speciális, mókás videóeffekt (az első három tartalom után segít a lankadó figyelem fenntartásában) - a figyelem megragadását vicc, poén is segíti (felejtsük el az iskolás attitűdöt!) A főkönyvtáros számára nem nagy ügy a videóeffektek, trükkök üzenetbe komponálása: a Commodore-korszaktól kezdve nyűvi a számítógépeket. Ám enélkül is gyorsan bele lehet tanulni a TikTok felületén lévő videószerkesztő használatába. Technikai eszköznek elég tehát egy videókészítésre alkalmas okostelefon. Varga András célja a könyvek felé visszafordítani a gyerekeket. Tevékenységének hatását a klipek letöltési számai mellett a személyes visszajelzések, kérdések is mutatják: "hol lehet látni a könyvet", "mennyibe kerül?". A fiatalok döntően a mindennapjaikban izgalmas, gyorsan aktualitását vesztő tartalmakat osztanak meg. Azért jönnek a felületre, hogy elbújhassanak; az "öregek" még nincsenek itt. A felület szlogenje "amikor nem kell viselkedned". Ezért marketing szempontból e megdolgozatlan felületen izgalmas, meglepő lehet a könyvtári tartalom. A komolyabb klipek a pszichológia, marketing, informatika, pénzügy területén vannak. A bölcsész nagyon kevés, bár van egy műveit promotáló írónő is. Varga András más humán információközlésről nem tud. Tematikus csoportok nem alakultak ki a felületen, még(?). A TikTok-kal kapcsolatban - a kínai tulajdonosának adatgyűjtési tevékenysége miatt (vö. pl.: link ) - biztonsági kérdések merülnek fel. Részbeni konkurensétől, a Snapchat-tól link nem kell gyökeresen más eljárást feltételezni, bár ott az adatgyűjtés amerikai szerverekre, és némileg más szabályozói környezetben történik. (MG) Régebbi hírforrás(ok): Még mindig nem tudod, mi az a TikTok? Ez a félperces videó segít! link Felejtsd el a Facebookot, ide regisztráld a könyvtárat link Snapchat a KIT-en: link Elkészült a tatabányai könyvtár - éjjel-nappal nyitva fog tartaniFEL
Címkék: épület (könyvtár) | József Attila Könyvtár, Tatabánya | könyvtár, köz- | könyvtárépítés | könyvtári tér, enteriőr |
Tudástoronnyal és beltéri fával létesült több ezer négyzetméteres könyvtár Tatabányán.
A közel 3400 négyzetméteres tatabányai Megyei és Városi Könyvtár link a város főterén, a vasútállomás, az Árpád Gimnázium, és a Városháza közötti területen helyezkedik el. A projekt eredetileg felújításként kezdődött el, azonban a munkálatok során több statikai probléma is felszínre került, melyeket szintén orvosolni kellett. "A létesítmény mintegy 3 milliárdnyi önkormányzati forrásból valósult meg, mely több fővállalkozói szerződéses összegből tevődik össze" - nyilatkozta lapunknak a Laterex Építő Zrt. szakembere. A Laterex és konzorciumi partnere, az EP Konstruktív Kft. által közösen elvégzett munkarész megközelítőleg 1,6 milliárd forintnyi összeget tesz ki. A beruházás szükségessé vált, mivel a jelenlegi területen a régi könyvtárépület 1964-ben épült, melyet utoljára az 1980-as években bővítettek, újítottak fel. A korábbi 1500 négyzetméter alapterületű könyvtárépület sem méretében, sem állagában nem tudta már tökéletesen kiszolgálni feladatát. Többek között ezért is volt szükség korszerűsítésre és bővítésre. Az olvasótér közepén, felül, egy piramis alakú bevilágító került beépítésre fényt adva az olvasótérnek és az alatta elhelyezkedő beltéri fának, mely a könyvtár "zöld" jellegét hivatott szimbolizálni. Az épület sarok részén egy úgynevezett tudástorony jött létre, mely a gazdasági- és a kiszolgáló részt takarja. Itt kerültek elhelyezésre az irodák mellett a könyvraktárak, melyeket a szokásostól eltérően az épület felső területén alakítottak ki, ezzel is nagyobb feladatot adva a statikus tervezőknek és a szerkezetépítőknek. A torony érdekes esti világítása a tudás misztériumát sejteti. Megkérdeztük: Ha zárva van a könyvtár...FEL
Címkék: felmérés | marketing | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | szervezeti kultúra |
Ha zárva van a könyvtár... félmondatunkra az alábbi tájékoztató jellegű arányú befejezéseket kaptuk:
15 - Folytathatjuk a belső munkálatokat 8 - Keressük a használókkal az online kapcsolatot 0 - Megírom: kit@gmconsulting.hu 4 - Új szolgáltatásokat dolgozunk ki 2 - Jön a megérdemelt pihenés A válaszoktól függetlenül kaptunk email-válaszokat is: - Szakmári Klára: Véleményem szerint meg kell nézni az adott helyzetet, a környezetet, a használói igényeket, az erőforrásokat, és ezek ismeretében dönteni. - A távszolgáltatásokra felhívni a figyelmet és bemutatni a használatát; ilyet pl. tavasszal csinált az OPKM és a FSZEK is. A távszolgáltatásokat erősíteni és ebben a könyvtárak jobban működjenek együtt. (Név a szerkesztőségben) - Cz. Bükkösdi Valéria: A Ha zárva van a könyvtár... téma szavazási alternatívái között leginkább a "mindegyik" választhatóságát hiányolom. Jobban belegondolva pedig azt, hogy a szavazatok összesítése lehetséges, de minek? Hiszen a tennivalók felvetését, rangsorát leginkább a könyvtárnagyság, pontosabban a munkatársi gárda nagysága, a könyvtártípus (stb.) befolyásolja. - A használóorientáció a válaszok kisebb hányadából tűnik ki. Ez egybecseng más tapasztalatokkal is. A vonatkozó diagramot ld.: link . Könyvtári polc, mint az innováció eszköze - 9 pontbanFEL
Címkék: berendezés, eszköz, bútor | információ prezentálása | innováció, szolgáltatásfejlesztés | marketing |
A design thinking szerint a könyvtár jelen állapota egy prototípus, amely kisebb-nagyobb lépésekben változik, ahogyan azt a használókkal folytatott párbeszéd hatására a könyvtár alakítja. A változások egyik lehetséges terepe a polc. A hazai könyvtári gyakorlatban megtaláljuk a már 1000 évvel ezelőtt is használt típust, és az utóbbi évtizedben meghonosodottat is. (Időnként persze előfordul, hogy vadonatúj, de irracionálisan nem funkcionális polcokat adnak át könyvtárainkban.) Nézzünk néhány innovációt az utóbbi évtizedekből:
1. Korlátozott magasság. Ha a könyvtár komolyan veszi az akadálymentesítést, akkor számol azzal, hogy könnyedén, saját maga vehesse le a polcról a használó a dokumentumot, termetétől vagy mozgássérültségi fokától függetlenül. 2. Nem kell - pl. idősebbeknek - túl mélyre hajolni a dokumentumért, ezért a legalsó polc padlószinttől számított kb. 20 cm-nél kezdődik. 3. Szintén a kényelmet szolgálja és a mozgásukban korlátozottakat veszi a többiekkel azonos értékűnek a 15-20 fokkal hanyatt döntött alsó polc (vö.: link ). 4. Megértve, hogy a használó nem dokumentumtípusra, hanem témára keres, a polcok - megfelelő kiképzéssel - alkalmasak egyszerre könyvek, folyóiratok, CD-k, DVD-k kínálatára is. 5. Display-ek is segíthetnek a polcok kínálatát bemutatni. Pl. segítenek a könyv borítóját, vagy a CD-ket a használó felé fordítani. 6. Felirat, képernyő, további forrásokra mutató qr-kód a polc végének kihasználásával. 7. Könyvtámasz - kis világ: ha van rá forrásunk, polchoz csalogató attrakciót is berendezhetünk, ld.: link 8. Mobilitás - görgők biztosíthatják, hogy a könyvtári tér rugalmasan átrendezhető a kívánt funkcióra, legyen az író-olvasó találkozó, helytörténeti kalandozás vagy pilates-torna. (Ehhez hasonló, hogy a Halis-könyvtárban "béka"-trélerrel helyezik át akár fél óra alatt a mobilitásra tervezett könyvespolcokat.) 9. 30 cm üres hely polconként - ami kellemessé, elegánssá teszi a használó könyvespolc-érzését - szemben a zsúfoltság képzetével (vö.: link ) A fenti pontok néhány konkrét példáját ld.: link . A képek forrásai: KIT Hírlevél, link , link ) 35 év után válik meg a könyvtártólFEL34 év, 9 hónap és 15 nap után felmondott Zákányszék könyvtárosa és kulturális mindenese, Paraginé Tóth Edina, aki 1986. január 15-én lépte át a helyi könyvtár küszöbét.
Harmincöt év alatt több ezer könyvvel gazdagodott az intézmény, járt a könyvtárban Bálint György, Shchaffer Erzsébet, Endrei Judit, Lackfi János és még sokan mások. Rengeteg könyvtári foglalkozást rendezett óvodásoknak, iskolásoknak. - Könyvtárosi pályafutásom október 31-én lezárult. A döntést egyrészt a kényszer szülte, az országban több ezer kulturális dolgozó került döntéshelyzetbe a közalkalmazotti jogviszony megszüntetése miatt. Ebben a helyzetben a dolgozónak döntenie kellett, hogy az új feltételekkel tovább folytatja-e a munkát, vagy pedig feláll. A másik ok személyes, erről nem szívesen beszélek, de anélkül, hogy bárkit megbántanék, úgy érzem, az intézmény már csak nyomokban tartalmaz kultúrát - magyarázta Edina, aki pozitívan tekint a jövőbe. Tündérboszi néven Facebook-oldalt link és YouTube-csatornát link indított, ahol vegetáriánus ételek receptjét és elkészítési módját osztja meg, Tündérboszi könyvkuckója elnevezéssel pedig olvasást népszerűsítő programokat szervez gyerekeknek, kreatív alkotóműhelyt indít, Tündérboszi hátizsákjában környékbeli érdekes helyeket mutat majd be. - Szeretnék többet alkotni - tette hozzá. Régebbi hírforrás(ok): Paraginé Tóth Edináról a KIT Hírlevélben: link Ismét egy pályaelhagyó - a humán erőforrás elherdálása kategória...FEL
Címkék: identitás | könyvtár, köz- | szervezés, szervezeti kérdések | munkaügy | vezető | emberi minőség | szervezeti kultúra |
A KIT vagy 10 éve megszólaltatott könyvtárelhagyó szakembereket - "menekülteket". A minap egy friss esettel találkoztunk. Egy nagy hazai közkönyvtár volt munkatársa mesélte:
"...És egy idő után gyakorlatilag nem volt munkám. Ott ültem, mindenféle tudással felvértezve, és annyi volt a feladatom, hogy reggel szerkesszek meg egy Excelt. Ez igénybe vett a nyolc órámból körülbelül hat percet, aztán vártam, hátha lesz valami. Én... nagyon nehezen bírom, ha a munkaidőm tétlen. Inkább túlórázom magamtól akár napi négy órát is, ha szeretem, amit csinálok, mint hogy csak úgy üljek. Rühellek unatkozni. Emellett azt is nehezen viselem, ha az adott dologhoz kevéssé értők, de vezető pozíciójuknál fogva mégis fontosabb egyének szava akadályozza a munkát. Ezt meg az igazságérzetem nem bírja. Meg a semmim se. E kettőnek köszönhetően sajnos olyan testi-lelki bajaim jöttek elő, amik még soha, de nem terveztem velük kísérletezni. Meg kellett onnan lépnem, mert nagyon súlyos következményei lettek volna, ha maradok. Annak ellenére is, hogy a kollégáimat imádtam (de tényleg), a közvetlen főnökségemet is imádtam (de tényleg!), és jólesett kimondani mindig, hogy könyvtáros vagyok és közben még ez, meg az, meg amaz. Nem zavart a fizetés sem. Ketten vagyunk [párommal], így elvoltam. De ott kellett hagynom ezt a helyet, mert beleőrültem volna, szó szerint. Most olyan munkahelyen vagyok, ahol nincs idő lazsálni. Könyvek között élek, van benne egy kis monotonitás, épp annyi, amennyi kell, de kreatív is, és sokszor elég ad hoc (amit mondjuk nem szeretek annyira, de megférek vele, és már csak röhögök rajta). A kollégák azért még mindig hiányoznak. :) (név a szerkesztőségben) Régebbi hírforrás(ok): Tapasztalt könyvtáros pályaelhagyók vizsgálata -- kétes munkakörülmények és vezetők link A pályaelhagyás tartósan lerontja a könyvtáros szakma teljesítőképességét! link 5 biztos jele annak, hogy mérgező munkahelyen dolgozol: így mentheted meg magad link A közösségi távolságot tartó könyvtár a járványhelyzetben - hogyan maradhat mégis kapcsolatban? (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: szervezés, szervezeti kérdések | könyvtár, köz- | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | tervezés, stratégia | tájékoztatás (virtuális) |
A közösségi távolságtartó könyvtár pontosan a modern könyvtári kép ellentéte. Eljutottunk a kutatói, csendes olvasást mutató képtől addig, hogy az otthon és a munkahely után a könyvtár a "harmadik hely". Ahol lehet tanulni, pihenni, edzeni, kávézni, különböző eszközöket kölcsönözni. 2020-ban viszont a könyvtárak is bezártak, és virtuális térbe költöztek.
Az online gyűjtemények nagyot nőttek az elmúlt két évtizedben. A sokat utazó kutatók már hozzászoktak az elektronikus publikációkhoz. Nagyobb kihívás volt a váltás a papírhoz szokott olvasóknak. - A könyvkiszállítás és a csomagkézbesítő automatákhoz hasonló könyvautomaták azonban jelentettek némi megoldást. (Korábban a könyvkiszállításról itt írtunk: link ) - Mások a megrendelt könyvcsomagok előre összekészítésével próbálkoznak, pl. link . - A szkennelés és e-mailes küldés is megoldás - a szerzői jogok figyelembevételével. - Egy könyvtár a Google-féle Winggel együtt drónos kiszállítással próbálkozott link . A kutatók megszokták az online konzultációkat is a könyvtárosokkal. Akár Zoomon, e-mailben, chaten, chatbotokkal, telefonon. A könyvtárban tartott tréningek is online vagy hibrid formára váltottak. (Korábban Zoom-beállítási tippekről itt írtunk: link ) A legnagyobb kihívást a terek bezárása miatt az együttműködések hiánya jelentette. A könyvtárak amint lehetett, kinyitottak - a távolságtartás szabályainak betartatásával. Az ülőhelyek közti távolsággal, maszkokkal, kölcsönzőpultos pajzsokkal. (Korábban a berendezések változásáról itt írtunk: link ) A jövőben is valószínűleg ez a kettősség lesz. A felhasználók megtapasztalták a könyvek és szolgáltatások gyorsabb, könnyebb elérését, amit elvárnak majd. A társas interakciók viszont várhatóan visszatérnek a könyvtári térbe. (ref.: Habók Lilla) Szombathelyi könyvterasz a Berzsenyi könyvtár előtt - kölcsönöznek isFEL
Címkék: kölcsönzés | hozzáférés, nyitva tartás | dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér, Győr | Berzsenyi Dániel Könyvtár, Szombathely | könyvtár, köz- |
A szombathelyi Berzsenyi Dániel Megyei Könyvtár link november 11-én adta ki közleményét, miszerint a hatályba lépő kormányrendelet értelmében december 11-éig szünetelnek a személyesen igénybe vehető szolgáltatások. A beiratkozások érvényességét és a kölcsönzési határidőket a könyvtár meghosszabbítja, késedelmi díjakat pedig nem fog felszámolni.
A könyvtár látogatóinak örömére azonban nem szünetel minden szolgáltatás. Amit meg lehet oldani az épületbe való belépés nélkül, azt a könyvtár már november 12-étől, a szigorítások másnapjától meg is oldja. A kölcsönzéseket meg lehet hosszabbítani telefonon, a könyvtár online forrásait és saját állományát továbbra is lehet használni anyaggyűjtés céljából és a honlapjukra, Facebook-oldalukra írt könyvajánlókat is ugyanúgy várják. A kölcsönzésre is találtak megoldást. Aminek talán a legtöbben örülnek, hogy könyvterasz formájában a kölcsönzés lehetősége is megmaradt a korlátozások idejére. A könyvtárba járás legjobb részétől, a polcok közti barangolástól most egy kis időre sajnos el kell búcsúznunk, de a már beiratkozott olvasók az előre igényelt dokumentumokat át tudják majd venni az épület előtt, és a visszaadást is itt lehet intézni. A Berzsenyi Dániel Könyvtár könyvterasza már november 12-étől látogatható. Kapcsolódó: a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér kölcsönzési plakátja: link A Gödöllői Városi Könyvtár honlapján lehet beiratkozniFEL
Címkék: Gödöllői Városi Könyvtár és Információs központ | irányítás, mérés, szabályozás | könyvtár, köz- | válságkommunikáció |
Mint honlapjukon link írják:
"Olvasóink számára szeretnénk gyorsabb és egyszerűbb beiratkozási lehetőséget biztosítani, ezért létrehoztuk az online beiratkozási felületet 14 év felettieknek és alattiaknak. Olvasójegyét az első összekészített könyvcsomaggal kapja meg." Istók Anna a könyvtár nevében a KIT-nek elmondta: - Első alkalommal, mikor az olvasó bejön az összekészített csomagért, akkor ír alá, és fizeti ki a tagsági díjat. Az előzetesen bekért adatokat ekkor töröljük a táblázatból. Ha mégsem jön beiratkozni, egy hét után megsemmisítjük a beküldött adatokat. Most próbálunk minél rugalmasabbak lenni ebben a helyzetben, hogy ne maradjon senki könyv nélkül. A könyvtárhasználati szabályzatunkat is ennek megfelelően módosítjuk. A szolgáltatás meghirdetése óta voltak már online beiratkozóink, az emberek ebben a helyzetben örülnek minden lehetőségnek. A felületünk egyébként nem a veszélyhelyzet miatt készült, hanem azért, mert már régóta szerettük volna lerövidíteni a beiratkozási folyamatot, de épp kapóra jött a jelenlegi korlátozások miatt. (összeáll.: MG) Továbbra is kölcsönöznek Kaposváron - otthonra, vagy munkahelyreFEL
Címkék: hozzáférés, nyitva tartás | kölcsönzés | könyvtár, köz- | Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtár, Kaposvár |
Kaposváron újra házhoz szállítja a kölcsönözhető könyveket a Takáts Gyula Könyvtár link csütörtöktől. A kormány döntése értelmében zárva tartó intézmény csütörtökön arról tájékoztatott, hogy a központi könyvtárába beiratkozott aktív, kaposvári olvasók - a tavaszi pandémiás időszakhoz hasonlóan - kérdőív kitöltésével vagy telefonon kérhetik az online katalógusból kiválasztott kiadványok kiszállítását az otthonukba vagy a munkahelyükre.
A visszavett könyvek karanténba kerülnek. Karanténban lévő, beteg vagy fertőzött olvasókhoz nem visznek könyvet - olvasható az intézmény közleményében. Online távszolgáltat csak a FSZEKFEL
Címkék: hozzáférés, nyitva tartás | Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest | adatbázis, elektronikus adatok elérése | könyvtár, köz- | tájékoztatás (virtuális) |
A koronavírus-járvány második hulláma miatt hozott szigorítások értelmében szerdától zárva tartanak a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtára és tagkönyvtárai, de a távszolgatások továbbra is elérhetők a link link honlapon.
A könyvtár beiratkozott olvasói olvasójegyükkel otthonról is igénybe tudják venni az adatbázisokat, információs szolgáltatásokat - olvasható az MTI-hez szerdán elküldött tájékoztatóban. A könyvtári tagságok, a kikölcsönzött könyvek és az egyéb dokumentumok lejárati idejét a könyvtár folyamatosan meghosszabbítja. A szolgáltatások felfüggesztésének idejére késedelmi díjat nem számol fel. A távszolgáltatás segítséget tud nyújtani a hagyományos és online oktatásban résztvevők számára is. Az új könyvek és egyéb dokumentumok beszerzése is folyamatosan zajlik, így a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár újdonságokkal készülhet majd az újranyitásra. A júliusi újranyitást követően a mostani bezárásig több mint egymillió dokumentumot kölcsönöztek, hosszabbítottak az olvasók a könyvtárakban. Ami javítja a digitális csapatmunka minőségét...FELAnita Woolley, a Carnegie Mellon Egyetem üzleti tanszékének professzora több tanulmány alapján az alábbiakra jutott:
1. Kommunikáljunk, még akkor is, ha szükségtelennek tűnik. Gyakran túlbecsüljük, hogy a távolról dolgozó kollégák mit tudnak, vagy éppen feltételezzük, hogy mindenki úgy érti a dolgokat, mint mi [ez az offline világban is gyakori - szerk.]. Tartsuk szem előtt, hogy a kommunikációs hiányosságok lyukakat vájnak a megértésbe. 2. Világosan határozzuk meg a csoportcélokat. A közös munkatér hiánya egyeseket kizökkenthet, márpedig távoli munkavégzés esetén gondot okozhat, hogy felismerjük a problémákat és reagáljunk rájuk. A csoportvezetőknek tisztázniuk kell, hogy mindenki megértette és támogatja-e a kitűzött célokat. Virtuális környezetben zavart okozhat, ha a közvetlen főnökünk egy dolgot akar, az ő főnöke meg valami mást. 3. Koordináljuk a csoportok erőfeszítéseit. Woolley tapasztalata szerint azok a csoportok a legproduktívabbak, ahol a tagok egy ideig önállóan dolgoznak, de ezeket a periódusokat több kooperatív szakasz töri meg. Az ilyen csapatok tagjai általában jobban és gyorsabban reagálnak egymásra, míg a kevésbé produktívakra a lassúbb üzenetváltás jellemző. Az önállóan, illetve közösen elvégzendő feladatok kiosztása és a kommunikáció felpörgetése javíthatják a produktivitást. 4. Több telefon, kevesebb videó. A konferenciahívás hatékonyabb lehet a csoportos videócsetnél, mert ez utóbbi ronthatja a csoport kollektív intelligenciáját. Az együttműködés minőségét a nonverbális jelek is befolyásolják: ha szemtől szembe ülünk a csoporttagokkal, már az arcvonásokból vagy a hangsúlyokból is ösztönösen érezzük, hogy mikor érdemes megszólalni, vagy hogy a csoport mikor fogad el egy megoldási javaslatot. Woolley kutatásai azonban azt mutatták, hogy a nonverbális jelek ismeretének hiánya növeli az egyenlőséget a beszélgetőpartnerek között, aminek jó hatása van a kollektív intelligenciára. De nem az számít, hogy milyen kommunikációs platformot használunk, hanem hogy gyakran használjuk. 5. Javítsuk a csoportok diverzitását. Ha egy csoport nemi és etnikai sokszínűsége nagyobb, annak jó hatása van a csoport elégedettségére és kollektív intelligenciájára. A sokszínűség és az ahhoz kapcsolódó jellegzetességek növelik a koncentrációt és az egymásra figyelést, ami kollektív elégedettséggel jár. 6. Támogassuk a dolgozói függetlenséget. A munkaadók gyakran attól tartanak, hogy ha magukra hagyják a munkavállalókat, annak a munkavégzés minősége látja majd a kárát. A feltételezés nem alaptalan. Bár az önálló gondolkodók és problémamegoldók eredményei felülmúlhatják egyes csoportokéit, Woolley szerint a munkavégzés minősége inkább a csoport együttműködési megoldásainak javításával fejleszthető. Az adatelemzés ma már nem technológiai, hanem kulturális kérdés - tragikusan nem használjuk ki képességeinketFEL
Címkék: minőség, -irányítás, -fejlesztés | tervezés, stratégia | könyvtárosképzés | cselekvésképtelenség | emberi minőség |
Alig kihasznált kincs birtokában van még a könyvtár szak! link - írtuk 4 éve. A HVG cikkének szerzője úgy vélte, hogy a könyvtárosok lehetnek hivatottak a big data science teremtette szakmai igények kielégítésére. Nos - a ma látható jelek szerint - tévedett. Legalábbis részben máshonnan látszanak kielégítést nyerni.
Kívülről akkor úgy látszott: az informatikus-könyvtáros szak kapcsán az informatika a kurrens és a jövőbeni igényekre összpontosít, és azért senki nem menti meg a képződő hallgatókat az agyelszívástól (és a milliós fizetésektől). A magyar képzőintézmények nem kapcsolódtak a külföldi iSchools hálózathoz. Inkább elviseljük - akkreditációs bizottságostul -, hogy meredeken csökken a könyvtárosok utánpótlása link , zsugorítva a könyvtáros szakma jövőbeni lehetőségeit. (MG) Régebbi hírforrás(ok): Alig kihasznált kincs birtokában van még a könyvtár szak! link Ezekre a szakokra egyáltalán nincs [piacképes] kereslet link A könyvtárosok utánpótlásának zuhanása - pusztulás vagy pusztítás önsegédlettel? link Szőcs Géza halála - megújul az Országos Könyvtári Kuratórium?FEL
Címkék: szakmai szintű irányítás | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | vezető | emberi minőség | szervezeti kultúra |
Az Országos Könyvtári Kuratórium elnöke volt...
- A költészetétől eltekintve mindenben korszerűtlen volt, mintha egy Krúdy-regényből lépett volna ki. Tisztelte az ellenfeleit, szóba állt a bírálóival, és őszintén hitt az álmaiban. Értelmiségi tudott maradni a Fideszben is. ... haláláig Orbán Viktor miniszterelnök főtanácsadója maradt, bár kiapadhatatlan ötletei egyre inkább süket fülekre találtak. Hattyúdala a milánói expo botrányok között kiválasztott, hatalmasra dagadt költségvetésű, máig lezáratlan utóéletű, sámándobra emlékeztető pavilonja volt. A nemzeti könyvtárban még lettek volna elképzelései, de ott már épp az általa támogatott kolozsvári fiatal írók köréhez tartozó Demeter Szilárd nem sok lapot osztott neki. (HVG) Kapcsolódó: - Pályatársai, tisztelői búcsúznak Szőcs Gézától link - Nem tetszik az államtitkárnak a fővárosi könyvtár marxista névadója link
Hírforrás:
HVG
2020. november 18. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=szocs_geza
KisszínesTájékoztatásminőség - hatalomkultúra és információvisszatartásFEL... a szovjet-kommunista típusú magyar médiarendszer alapvetően dermedten követte a csernobili eseményeket. A propaganda működését - elsősorban a szovjet-magyar érdekkapcsolat védelme miatt - láthatóan egy atomkatasztrófa híre sem tudta kizökkenteni. Ugyanakkor megjelent a részletesebb, bővebb tájékoztatás igénye is, ez viszont egyértelműen alulról, újságírói és hírszerkesztői kezdeményezésre történt, és nem az MSZMP törekvésének volt köszönhető. A pártos és a pontos hírközlés közötti lavírozás kétféleképpen valósult meg: időbeli késlekedésben és a hírek megfogalmazásában.
A pártosság jellemzően a Szovjetunióval szembeni lojalitásban jelent meg. Magyarországon nem születtek a szovjet operátorok vagy pártvezetők felelősségét firtató anyagok, nem került nyilvánosságra, hogy az első napokban az SZKP vezetése több súlyos hibát ejtett az információközlésben. A magyar média azt sem hangsúlyozta, hogy emberi mulasztás okozta a katasztrófát. Ezzel szemben többször napirendre került az atombomba-robbantásokkal való párhuzam felállítása és a baleset nyomán kialakult "nyugati hisztériakeltés" visszautasítása.(Qubit) Intenzív terápiás osztályok - Realitás. Alapvetések: - Egy ágy nem lesz intenzív terápiás ágy attól, hogy betoljuk egy "Intenzív osztály" feliratú ajtó mögé. A lege artis intenzív terápiás ellátáshoz szükséges feltételekből, legelső sorban is a szakképzett szakápolókból már a járványt megelőzően is hiány volt. Ezt a problémát különböző helyeken különböző módokon kezelték: csökkentették az ágyak számát, melyek betelése esetén az illető ITO telt házat jelentett, nem szakképzett és tanulónővérekkel töltötték fel az állományt, akik a tapasztaltak keze alatt és irányításával dolgoztak - legkevésbé szerencsésen a minimumfeltételek (2-2,5 ITO-s betegre 1 nővér éjjel-nappal) felpuhításával, figyelmen kívül hagyásával oldották meg. - Az "intermedier osztályok", "step down unit"-ok, subintenzív ellátó helyek a legtöbb helyen már a járvány előtt is hiányoztak, az intenzív terápiát már nem, de intenzív ápolást még igénylő betegeket alig volt hova kiadni, hosszan az ITO-n maradtak, vagy kihelyezve nagy arányban rövidesen állapotromlást követően meghaltak, vagy visszavételre kerültek. A járvány mindezen problémákat sokszoros hatványra emelte. Kapcsolódó: Kiszivárgott hangfelvételen magyarázzák a köztévé vezető szerkesztői, hogy "az intézményben nem az ellenzéki összefogást támogatják" link AnalógiákE-szolgáltatás, akár színházból - korábban nem is gondolt előnyökkel (Mi a könyvtári e-szolgáltatások extra haszna?)FEL
Címkék: analógia | film- videó- és képszolgáltatás | használó, speciális igényű | innováció, szolgáltatásfejlesztés | térítéses információszolgáltatás | üzleti modell | egyéb, nem könyvtári (információ)szolg. szerv. | információ szolgáltatása weben |
Az online színház egy jó áthidaló megoldásnak tűnik, ugyanakkor, ha egyszer visszaáll a világ a maga megszokott rendjébe, és újra nyitnak a színházak, mi garantálja, hogy továbbra is igény lesz rá?
Légrádi Gergely, az eSzínház alapítója: - Bár kétségtelen tény, hogy a színházi élmény a nézőtérről az igazi, azonban az online, tehát bárhonnan elérhető kultúrafogyasztást nem csupán a pandémia teszi szükségessé. Ugyanis sokszor nagyon nehezen leküzdhetőek a távolságok, így például Gyuláról sem egyszerű Pestre eljönni és megnézni egy színdarabot vagy éppen Győrből ellátogatni egy értékes nyíregyházi előadásra. Mindez természetesen egy Berlinben vagy Sidney-ben élő magyar számára még nagyobb nehézséget jelent. Nem szabad megfeledkeznünk a fogyatékkal élőkről sem, így például a mozgássérültekről, akiknek a saját otthonukból történő kultúrafogyasztás szintén nagy segítség. És akkor még nem beszéltem arról, hogy nagyon sokszor egyéb gátló tényezők is nehezítik a színházba jutást. Sok esetben tapasztalható ugyanis, hogy nehezen megfizethetőek a jegyek vagy éppen a nézőtér szűkössége miatt nem lehet az adott előadásra jegyet váltani. Végezetül, de nem utolsó sorban az eSzínház egyik missziója éppen az, hogy a már repertoárról levett, nem játszott olyan előadásokat, amelyek jelentős értéket képviselnek, valamely okból színháztörténeti jelentőségűek, azokat videótárszerűen az értő közönség bármikor-bárhonnan megnézhesse. Fontosnak tartom azt is kiemelni, hogy kreatív, művészileg és szakmailag felkészült tévés csapatok, olyan módon tudják a nézők otthonába elvinni az előadásokat, hogy abból a legtöbb esetben új minőség születik meg. Ugyanis a néző a kanapéjáról nem is az első sorból nézheti végig az előadást, hanem a színpadról, a speciális kameraállásoknak és a profi vágásnak köszönhetően akár a másik színész szemszögéből. Mindez új teret nyit a színházi élményekben, nem beszélve az exkluzív tartalmakról, amelyeket kizárólag nézőink kapnak meg online, például interaktív közönségtalálkozók formájában. Van-e esélye sikerre a könyvtáros közösségnek a meglévő szakmakultúrával?FEL
Címkék: gender (2017.06-) | hatékonyság | irányítás, mérés, szabályozás | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | munkaügy | cselekvésképtelenség | emberi minőség | információ-visszatartás | szervezeti kultúra |
Anita Woolley, a Carnegie Mellon Egyetem üzleti tanszékének professzora a hatékony csapatmunka szakértője; az ő intézménye nyújtja a világ legsikeresebb online mesterképzését.
A CIA és a Harvard Egyetem közös projektje, a kétezres évek végén indult Looking Glass, azt vizsgálta, hogy miért érte felkészületlenül az amerikai hírszerzést a Világkereskedelmi Központ elleni terrortámadás 2001. szeptember 11-én. A Looking Glass terrorakciókat szimulált: egy kutatócsoport támadásokat szervezett, amiket a hírszerzők csapatának kellett elhárítania. Pontosabban kellett volna, mert a hírszerzők sokkal gyakrabban veszítettek, mint a terroristák. Az értékelés szerint a hírszerzők nem tudták kiaknázni (vagy föl sem ismerték) az egyes csapattagok egyéni erősségeit. Csak akkor értek el jobb eredményt, ha a tagokat arra kényszerítették, hogy kommunikáljanak egymással; ilyenkor jobban érvényesült az egyéni szakértelem. A további kísérletek során Woolley és munkatársai a kollektív csoportintelligencia fő alkotóelemeit is meghatározták. - A csoporton belüli versengés rontotta a kollektív intelligencia értékét. - A sokat és rendszeresen kommunikáló csoportok - ahol minden résztvevőnek volt mondanivalója - általában intelligensebbek voltak, mint azok a csoportok, ahol csak néhány hangadó jutott szóhoz. - A csoport elégedettségének, a motivációnak vagy a biztonságérzetnek semmi köze nem volt a várható teljesítményhez. - A több nőtagot számláló csoportok rendre legyőzték a több férfival dolgozó csapatokat. Woolley szerint a női többségnek vannak előnyei, de férfiakra is szükség van. Minél nagyobb a nemi megoszlás aránya, annál magasabb lehet a csoport kollektív intelligenciája. - A társas viszonyokra érzékeny tagokból álló csapatok kollektív intelligenciája magasabb volt. (A tagok érzékenységét a Reading the Mind in the Eyes teszttel mérték föl: ebben egy szempár alapján kell megállapítani az illető hangulatát. A felmérések szerint a nők ezeken a teszteken jobban teljesítenek a férfiaknál; az érzékenyebbek jobban tudnak kommunikálni is.) Online értékteremtés - használók megismerése és kísérletezés FEL
Címkék: szervezés, szervezeti kérdések | múzeum | marketing | innováció, szolgáltatásfejlesztés | analógia | tervezés, stratégia |
Hogyan kínálhatnak értéket online a múzeumok a fiatalabb közönségnek, figyelembe véve online szokásaikat, személyiségi jogaikat és integritásukat?
Risto Sarvas, a finn Aalto Egyetem professzora, design kutató: - Az első lépés az, amit fentebb kifejtettem: kezdjük azzal, hogy a stratégiánk és a közönség érdeklődése alapján csoportosítjuk a közönséget. Ne felejtsük el, hogy egy olyan csoport is, mint a "fiatalabb közönség", nagyon heterogén. Ugyanannak a kamasznak is más-más az érdeklődése, kontextustól függően. Például egy iskolai kiránduláson valószínűleg egészen más kelti fel a figyelmét, mint online csetelve a barátaival. Melyik kontextus érdekli a múzeumot és miért? A következő lépés az, amit biztosan sok múzeum csinál: kísérletezzünk és próbáljunk ki dolgokat fiatalabb emberekkel, dolgozzunk együtt iskolákkal, kísérletezzünk online hirdetésekkel és kampányokkal. Gyűjtsük össze és elemezzük az adatokat. Beszélgessünk olyanokkal, akik nem járnak múzeumba. A legfontosabb az, hogy szisztematikusan kísérletezzünk, hogy a tapasztalat, a tudás felhalmozódjon és megosszuk másokkal. Könnyű workshopot vezetni és megelégedni annyival, hogy "Kipipáltuk, úgy tűnt, az emberek élvezik". Ez nem elég. Akkor valójában nem tanultál semmi értékeset. A nehézséget az jelenti, hogy szisztematikusan és stratégiailag vezessünk workshopokat, iskolai csoportlátogatásokat, online kampányokat, hogy egyre többet tudjunk meg a közönségről, és saját előítéleteinkről, prekoncepcióinkról. Például milyen tevékenységeken keresztül értenénk meg jobban a múzeum kínálatával kapcsolatos online szokásokat? InformációforrásokOlvasmányok Tudástára - kerettantervre, életkorra és forrásokra optimalizálvaFEL
Címkék: adatbázis, elektronikus adatok elérése | használó (gyerek, fiatal) | információforrás (tájékoztatáshoz) | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum | oktatás, tanulás |
Az OPKM link által szeptember közzétett Olvasmányok Tudástára link segíteni kívánja a pedagógusok és a könyvtárostanárok munkáját az olvasóvá nevelésben, a magyartanításban, a szabadidős olvasmányok kiválasztásában. Emellett ösztönző erő volt az új alaptantervi helyzet is, valamint szempont volt a használóképzés. Hogy a kollégák olyan forrásokat ismerjenek meg, ahol további irodalmat válogathatnak a diákok számára... Ennek megfelelően a gyűjtemény három részből áll.
I. "Kötelező és ajánlott" - Kerettantervek olvasmányai A kerettantervek irodalmi műveinek listája (tehát nemcsak az olvasmányok szerepelnek benne). A kötelező irodalmak internetes forrásait is belinkeltük a tatai Móricz Zsigmond Városi Könyvtárral együttműködve. II. Szabadidős szépirodalmi és ismeretterjesztő olvasmányok életkori ajánlója Letölthető irodalmi listák 6 életkori kategóriában (kortárs, klasszikus gyermek- és ifjúsági irodalom, vers, sorozatok, ismeretterjesztő irodalom, a 16 éven felülieknek kortárs és klasszikus szépirodalom). Figyelembe vettük az olvasási rutint is. A gyűjtemény oldalán találhatók tartalmi ajánló bibliográfiák link is (pl.: internetes zaklatás, étkezési zavarok, disztópiák, hulladékgazdálkodás, a vizek védelme a gyermekirodalomban), ezek is folyamatosan frissülnek. III. Gyermek- és ifjúsági irodalmi tartalmak (intézmények, gyűjtemények, blogok, vlogok...). Gyermek- és ifjúsági lapok, érintett kiadók listája, könyvtári és közgyűjteményi adatbázisok, szakmai szervezetek honlapjai, könyves kezdeményezések, podcastek, blogok, vlogok. Az Olvasmányok Tudástára folyamatosan frissül. Örömmel vesszük a javaslatokat az életkori kategóriák megjelölésével: bako.katalin@opkm.hu COVID otthon - a koronavírus kezelése otthon 11 pontbanFEL
Címkék: tájékoztatás (egészségügyi) 2019- | egészségügy (munka-) | egyéb, nem könyvtári (információ)szolg. szerv. |
Részletes kifejtés a forráslinken: link ; itt csak pontokba szedve:
1. Védd az egészségeseket - izoláld magad 2. Értesíts mindenkit 3. Légy kapcsolatban orvossal 4. Izoláld magad a lakáson belül is, a COVID otthon is terjed 5. Háziállatok, ha a COVID otthon van 6. Hívj orvost vagy mentőt, ha szükséges (Milyen tünetekre kell különösen odafigyelni?) 7. Gyógyszeres kezelés COVID otthon 8. Igyál, egyél eleget 9. Teszteltesd magad (a lakóhelyedhez közeli tesztelési helyek felsorolásával) 10. Vigyázz a mentális jóllétedre is 11. Tájékozódj és nyugodj meg, a COVID otthon is kezelhető Az interneten és a való életben a legszélsőségesebb véleményekkel találkozhatsz. Ne higgy a vírustagadóknak, de ne ess pánikba se. A COVID - betegség, amit a legtöbb esetben otthon is le lehet győzni. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |